هفته ای که گذشت، روزنامه های فرانسه زبان علمی، خبری را منتشر کردند که برای مردان و سلامتی آنها خبری مهم محسوب می شود.

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

هفته ای که گذشت، روزنامه های فرانسه زبان علمی، خبری را منتشر کردند که برای مردان و سلامتی آنها خبر
ی مهم محسوب می شود.

مقاله ی چاپ شده در ژورنال علمی ـ بین المللی "د پروستات" نشان می دهد که تیم تحقیقاتی اپیدمیولوژی دانشگاه مونتریال به سرپرستی دکتر پرویز قدیریان در تحقیقاتشان به نتایج ارزشمندی در خصوص رابطه شیر و سرطان پروستات  دست یافته اند.

دکتر قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.


 

در گفت وگوی تلفنی با دکتر قدیریان، از ایشان در این مورد پرسیدیم. دکتر قدیریان این خبر را تائید کرد و گفت: تیم تحقیقاتی ما با بررسی روی۲۰۰ نفر که سرطان پروستات داشتند در مقایسه با ۲۰۰ نفر افراد سالم و بررسی روش زندگی و تغذیه ی آنها، به این نتیجه رسید که امکان گرفتن سرطان پروستات در افرادی که روزی بیش از دو لیوان شیر مصرف می کنند دو برابر افرادی ست که کمتر از این میزان شیر می خورند.

سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه مونتریال افزود:  قبلا ده ها مطالعات علمی گزارش کرده بود که شیر به خاطر کلسیم و ویتامین D و چربی امکان بروز سرطان پروستات را بالا می برد، ولی تیم ما غذاها را به بیست گروه دسته بندی کردند و در بررسی ها دیدند که شیر نه به خاطر کلسیم و چربی و ویتامین D بلکه به خاطر طبیعت خودش و چیزی که ما هنوز نمی دانیم امکان بروز سرطان را بالا می برد و این سئوالی برای دانشمندان پیش آورده که این عواملی که باعث بروز سرطان می شود و ما نمی دانیم چه چیزهایی هستند؟ ممکن است مواد موجود در شیر، هورمون های بدن را به هم بریزد.

 

دکتر قدیریان افزود: مسئله دومی که پیدا کردیم این بود که کسی که دانه های روغنی مثل پسته و بادام مصرف کند ۵۷ درصد کمتر به سرطان پروستات دچار می شود و کسی که سبزیجات میخورد ۶۰ درصد کمتر سرطان پروستات میگیرد. دکتر قدیریان  ویتامینE  موجود در دانه های روغنی را دلیل این خاصیت آنها دانست و گفت: با تجزیه ی انجام شده متوجه شدیم که سهم ویتامینE از کاهش ۵۷ درصدی ابتلا به سرطان پروستات، ۵۱ درصد است و بقیه اش به سایر مواد موجود در دانه های روغنی مربوط میشود. و این اهمیت این ویتامین را در این دانه ها نشان می دهد.


 

گفتنی ست نتایج مهم این پروژه ی تحقیقاتی در نشریات فرانسه زبان مونتریال از جمله Le Soleil   و La Presse نیز منتشر شده است.