وزارت ارشاد ایران اعلام کرد که با تغییر قانون مطبوعات به جای توقیف نشریه ها با روزنامه نگارانی که آنها را خاطی نامید برخورد خواهد کرد.

 شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰


 محمدعلی رامین محرمعلی خان مطبوعات این دوره

وزارت ارشاد ایران اعلام کرد که با تغییر قانون مطبوعات به جای توقیف نشریه ها با روزنامه نگارانی که آنها را خاطی نامید برخورد خواهد کرد.

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با بخش خبری شامگاه دوشنبه ۱۰ اسفند (اول مارچ) تلویزیون ایران گفت که در ایالات متحده آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی نشریه ها را توقیف نمی کنند، بلکه کار رسانه ای را برای افراد خاطی ممنوع و آنها را از حقوق شهروندی محروم می کنند.

این مصاحبه در پی توقیف روزنامه اعتماد و لغو امتیاز هفته نامه ایران دخت انجام شد. این دو نشریه از معدود نشریات نزدیک به اصلاح طلبان بودند که همچنان منتشر می شدند.

روزنامه اعتماد در آخرین شماره اش دو مطلب درباره فیلم حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران داشت که به تازگی از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد.

محمد علی رامین با اظهار اینکه قانون فعلی مطبوعات "دست ما را بسته" ابراز امیدواری کرد که با قانون جامع رسانه ها که قرار است به زودی در مجلس ایران تصویب شود، به جای بستن یک نشریه، بتوانند با "خاطیان و مجرمان" برخورد کنند.

او در ادامه گفت: "فرض کنیم یک نفر هشت ماه فتنه گری و آشوب طلبی کرده و به زندان افتاده و با سپردن وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شده و با مجموعه افرادی که با کمال وقاحت همه قوانین را زیر پا می گذارند سرپرستی دو نشریه را به عهده می گیرد."

به نظر می رسد منظور رامین، محمد قوچانی سردبیر نشریه لغو امتیاز شده ایران دخت است.

در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از نشریات نزدیک به اصلاح طلبان از جمله، روزنامه های یاس نو، سرمایه، حیات نو، فرهنگ آشتی، آرمان، و اعتماد ملی توقیف شدند.

معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و معاون رئیس جمهور پیشین ایران در جلسه علنی شورای شهر به توقیف روزنامه اعتماد اعتراض کرد.

خانم ابتکار ضمن انتقاد از توقیف روزنامه اعتماد، خط مشی این روزنامه را معتدل و فراجناحی خواند و خبر توقیف این نشریه را ناگوار توصیف کرد.

او گفت که روزنامه اعتماد یکی از پر مخاطب ترین روزنامه ها در دوران انتشارش بود.

خانم ابتکار گفت که صحبت از وحدت در شرایطی که خبرنگارانی در بند هستند و روزنامه هایی بسته می شوند، دشوار است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت محمد خاتمی و از دانشجویان پیرو خط امام بود که در سال ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند.