۲۰ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۱

دولت کانادا در مورد حضور محمود رضا خاوری در این کشور تحقیق می کند

صدای امریکا: رسانه های کانادا از تحقیق اتاوا در مورد حضور محمود رضا خاوری، مدیر عامل پیشین بانک ملی ایران، اقامت او در این کشور و شیوه اخذ گذرنامه کانادایی وی خبر داده اند.

روزنامه «تورنتو سان» در گزارش اخیر خود نوشته است مقامات کانادا در مورد احتمال وجود تقلب در شهروندی محمودرضا خاوری، رییس سابق بانک ملی ایران تحقیق می کنند.

خاوری در ماه گذشته در کشاکش پرونده اختلاس ۶/۲میلیارد دلاری که پایه های دولت احمدی نژاد را لرزاند، از سمت خود در بانک ملی استعفا داد و در تورنتو، شهری که در آن یک خانه مجلل ۹/۲میلیون دلاری به نام وی ثبت شده است، سکونت گزید. حضور آقای خاوری در کانادا خشم بسیاری از کانادایی های ایرانی تبار را که به دلیل حکومت روحانیون از ایران گریخته اند، برانگیخته است.

شبنم اسداللهی، فعال حقوق بشر ایرانی مقیم کانادا در این باره گفته است: «ما می خواهیم بدانیم که آیا آقای خاوری مرتکب جرمی شده است یا خیر. ما می خواهیم بدانیم که ثروت ایشان از کجا آمده است و ایشان چگونه خانه ۳ میلیون دلاری خود را خریده اند. آیا پول این خانه را نقد پرداخته اند؟ همینطور می خواهیم بدانیم که ایشان درباره حضور خود در کانادا برای اخذ شهروندی این کشور داستان سازی و تقلب کرده است؟»

اسداللهی همچنین به دلیل همکاری آقای خاوری با دولت احمدی نژاد، درستی سوگند ایشان را در وفاداری به کانادا و ملکه اش برای اخذ شهروندی این کشور زیر سئوال می برد.  در سال ۲۰۱۰، دولت کانادا در تلاشی به منظور مسدود کردن سرمایه های نیروی سپاه و جلوگیری از پیشرفت برنامه های تسلیحاتی اتمی ایران، هرگونه معامله اقتصادی و تجاری با بانک ملی ایران و صدها شخص مرتبط با آن را ممنوع کرد.

ایالات متحده نیز در سال ۲۰۰۷ بانک ملی ایران را به اتهام پشتیبانی و کمک به صندوق مالی سپاه پاسداران در لیست تحریم های خود قرار داد.

واشنگتن می گوید نیروی سپاه با بیش از ۱۲۵ هزار عضو و برخورداری از منابع مالی بیکران، علاوه بر پرداخت هزینه های برنامه اتمی ایران، از طالبان افغانستان، نیروهای حماس در اراضی فلسطینیان و حزب الله لبنان «حمایت مادی» می کند.

در حالی که هنوز از نتیجه تحقیقاتی که در مورد آقای خاوری در جریان است خبری به دست نیامده است، بیش از ۱۶۰۰ ایرانی تبار مقیم کانادا با امضای یک دادخواست اینترنتی خطاب به جیسون کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی دولت فدرال کانادا نسبت به حضور آقای خاوری و دیگر عوامل جمهوری اسلامی ایران در این کشور ابراز نگرانی عمیق کرده اند.

مقامات دولت کانادا تاکنون در مورد حضور آقای خاوری در کانادا، پرونده اختلاس بانک های ایران و نیز احتمال رسیدگی به پرونده شهروندی این مقام پیشین دولت جمهوری اسلامی سکوت کامل اختیار کرده است.

 

گسترش اختلاس و کلاهبرداری بانکی در ایران

رادیو آمریکا: مقام های ایرانی دامنه تحقیق درباره اختلاس بانکی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را، که بزرگترین اختلاس در تاریخ کشور توصیف می شود، گسترش داده اند.

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور به تلویزیون دولتی ایران گفت ۶۷ نفر بازجویی و ۳۱ نفر بازداشت شده اند. اژه ای گفت مظنون اصلی، امیرمنصور خسروی، در حال اعتراف و در میان گذاشتن جزییات اختلاس با بازجویان است.

اتهامات بر استفاده از اسناد جعلی برای اخذ وام از یکی از نهادهای مالی عمده ایران متمرکز است. به گزارش خبرگزاری فارس، از وام ها برای خرید شرکت های متعلق به دولت استفاده شده است.

روز یکشنبه، مجلس شورای اسلامی ایران، روند استیضاح شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد را آغاز و اعلام کرد ضعف نظارت حسینی بر بانک ها مسئول اختلاس است. نمایندگان مجلس همچنین حسینی را به استخدام اشخاص فاقد صلاحیت برای پست های کلیدی در وزارتخانه اش متهم می کنند.

مجلس ایران، که در استیلای محافظه کاران است، دولت محمود احمدی نژاد را زیر فشار گذاشته است. برخی از نمایندگان آنرا یک جریان انحرافی که قصد دارد آیت الله خامنه ای را تضعیف کند، نامیده اند.

مرضیه وفامهر آزاد شد

رادیو آلمان: یک منبع آگاه به دویچه وله خبر داد مرضیه وفامهر، بازیگر و همسر ناصر تقوایی که بیش از ۱۰۰ روز پیش به اتهام بازی در فیلم “تهران من حراج” بازداشت شده بود، شب گذشته، ۲ آبان ۱۳۹۰، از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

مرضیه وفامهر حدود چهار ماه پیش به اتهام بازی در فیلم “تهران من حراج”، ساخته گراناز موسوی، بازداشت شده بود. پیش از این حکم یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق مرضیه وفامهر به دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود.

پس از بازداشت مرضیه وفامهر، ناصر تقوایی در گفت‌و‌گو با دویچه وله اعلام کرد که فیلم “تهران من حراج” با مجوز و پروانه ساخت وزارت ارشاد و به شکل قانونی ساخته شده است.

تقوایی درباره صحنه‌ای از فیلم “تهران من حراج” که خانم وفامهر با سری تراشیده و بدون حجاب در آن ظاهر شده گفته بود: «این کار ده‏ها بار در فیلم‏های ایرانی تکرار شده است. اولین بار هم خانم فریماه فرجامی در فیلم “سرب” مسعود کیمیایی این‏کار را انجام داد. این کار هیچ وقت جرم نبوده است. همین چند وقت پیش یک سریال تلویزیونی پخش شده که خانمی با همین هیبت ظاهر شد. چون دیگر مویی به‏سر نیست. حال در مورد همسر من این مورد جرم شده است.»

تقوایی به نقل از همسرش مرضیه وفامهر درباره زمان ساخت فیلم “تهران من حراج” گفته بود: «همسرم می‏گوید، گاهی می‏شد که در یک روز سه یا چهار بار ما را در خیابان‏ها می‏گرفتند، مدیر تولید فیلم به آن‏ها مراجعه می‏کرد، یا کاغذی نشان می‏داد یا تلفنی‏ می‏کرد و مشکل ما حل می‏شد. این به بازیگر مربوط نیست که تهیه کننده مجوز دارد یا ندارد. هر دفتر تهیه‏ی فیلمی که مجوز رسمی برای تولید دارد، یک شعبه‌‏ی وزارت ارشاد است. زیرنظر این وزارت‏خانه و با مجوز او دارد کار می‏کند. دفتری که این فیلم را ساخته است، چنین دفتری بوده است.»

پس از صدور حکم مجازات علیه مرضیه وفامهر سخنگوی وزیر امور خارجه استرالیا عمیقا در این باره ابراز نگرانی کرده بود.

کمپانی استرالیایی آدلاید که تهیه‌کنندگی فیلم “تهران من حراج” را بر عهده داشته است نیز اعلام کرد قصد نداشته این فیلم را در ایران پخش کند و پخش این فیلم در بازار سیاه ایران کاملا خارج از کنترل این کمپانی صورت گرفته است.

روسیه پارازیت انداز سیار به ایران می فروشد

بی بی سی: یک مقام روسیه می گوید کشورش چندین دستگاه پارازیت انداز سیار در اختیار ایران گذاشته و در حال مذاکره برای ارسال تجهیزات بیشتری است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنستانتین بیریولین، قائم مقام سازمان همکاری نظامی و فنی روسیه اعلام کرد که فروش پارازیت اندازهای کامیونی “آوتوبازا” بخشی از یک معامله بوده که مسکو امیدوار است با وجود تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، به ایران بفروشد.

این مقام روسی به خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گفته است: “این یک سیستم دفاعی است. صحبت از جت و زیردریایی یا موشک اس ۳۰۰ نیست. ما درباره تامین امنیت حکومت ایران صحبت می کنیم.”

این مقام روسی نگفت که چند دستگاه پارازیت انداز به ایران فروخته شده و چه موقعی این تجهیزات تحویل داده شده است.

حضور وزیر امور خارجه ایران در مراسم تشییع ولیعهد عربستان سعودی

رادیو فرانسه: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به همراه هیاتی از مقامات ارشد این وزارتخانه، به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه “امیر سلطان عبدالعزیز” ولیعهد عربستان سعودی، عازم ریاض شد.

“امیر سلطان عبدالعزیز” ولیعهد عربستان سعودی، روز شنبه در سن ۸۵ سالگی در بیمارستانی در نیویورک بر اثر سرطان جان سپرد.

سفر علی اکبر صالحی به عربستان در حالی صورت می گیرد که روابط میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، در پی اظهارات مقامات آمریکائی، مبنی بر طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن دچار تنش هائی شده است. در پی اعلام این خبر عربستان سعودی خواستار ارجاع این پرونده به سازمان ملل متحد شد.

اعتراض بیش از ۳۵۰ تن به حکم سنگین فرشته شیرازی

تغییر برای برابری: نزدیک به چهل روز از بازداشت فرشته شیرازی وبلاگ نویس و فعال حقوق زنان در کمپین “یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز” می‌گذرد. وی در تاریخ ۱۲ شهریور سال جاری پس از احضار به اداره اطلاعات شهر آمل در استان مازندران بازداشت و به بخش زنان زندان این شهر منتقل شده است.

بازداشت این فعال حقوق زنان در حالی صورت می‌گیرد که وی پیش از این نیز بارها به اداره اطلاعات احضار و در مورد فعالیت‌ها و نوشته‌های خود مورد بازجویی قرار گرفته بود. طی همین احضارها و بازجویی‌ها، پرونده‌ایی در رابطه با فعالیت‌های کمپینی و وبلاگ نویسی برای وی تشکیل شده بود.

او در وبلاگ‌اش به نام “آلاچیق” عموما به مسائل اجتماعی و زنان می پرداخت. اما چندی پیش به دلیل فیلتر شدن وبلاگش فعالیت‌های نوشتاری خود را متوقف کرده بود.

فرشته شیرازی که زنی آشنا و درگیر با مسائل و مشکلات قانونی و عرفی زنان است، پس از ورودش به حوزه فعالیت زنان نسبت به تکمیل و ادامه‌ی تحصیل تشویق شد و در عین حال که مسئولیت سرپرستی خانواده را برعهده داشت، توانست با قبولی در رشته‌ی مدیریت وارد دانشگاه شود.

فرشته شیرازی از زمان بازداشت در بخش زنان زندان آمل همراه با بیش از ۸۰ زندانی دیگر با اتهامات و جرائم مختلف در یک مکان نامناسب در شرایط سخت به سر می‌برد. وی در این مدت به جز یک ملاقات کوتاه با برادرش، امکان ملاقات با فرزندانش را نداشته است.

در اقدامی کم‌سابقه و روندی غیرمعمول دادگاه این وبلاگ نویس در فاصله‌ی کوتاهی از زمان بازداشت بدون آن‌که وکیل متهم امکان حضور در آن را بیابد برگزار شده است. در این دادگاه اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “تشویش اذهان عمومی” و “توهین به مسئولان نظام” علیه وی مطرح گردیده است.

هر چند تمامی اتهامات انتسابی از سوی متهم رد شده بود، اما قضات دادگاه‌های انقلاب و عمومی آمل در احکامی غیرمنتظره‌ جمعا حکم سه سال حبس تعزیری و هفت سال ممنوعیت خروج از کشور را برای فرشته شیرازی صادر کرده‌اند.

امضا کنندگان این بیانیه ضمن تاکید بر فعالیت‌های مسالمت آمیز فرشته شیرازی، خواستار آزادی فرشته شیرازی تا دادگاه تجدیدنظر شده اند.

حضور دوباره مادران در پارک لاله

مادران و خانواده های داغدار؛

سازمان های و نهادهای بین المللی حقوق بشر!

جایگاه کشته شده های ۳۳ سال گذشته و آزار و اذیت های وارده بر مادران و حامیان در کجای گزارش آقای شهید قرار دارد؟

یک بار دیگر مادران پارک لاله در بعداز ظهر شنبه ای پاییزی در میان بهت و حیرت مردم حاضر در پارک، میدان آب نما را در سکوتی اعتراض آمیز دور زدند. آنان این بار نه با لباس سیاه که با لباس های رنگین به نشانه شور و اشتیاق به ادامه مبارزه تا رسیدن به خواسته های خود به میعادگاه خود در پارک لاله بازگشتند. آنان باور دارند که برای رهایی باید راه های ناهموار و پر سنگلاخ را پیمود و در این راه هیچ هراسی به دل راه نمی دهند زیرا به انتخاب راه خود ایمان دارند.

ما مادران پارک لاله، جمعی از مادران و خانواده های جان باختگان و آسیب دیده گان در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی هستیم که با هدف دادخواهی خواسته های زیر را پیگیرانه دنبال می کنیم:

۱- خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم.

۲- خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم.

۳- خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم. ما مادران پارک لاله، اعدام های فردی و دسته جمعی در زندان ها؛ کشتارها و ترور های قومی، ملیتی، دینی، سیاسی، عقیدتی در خیابان ها؛ حمله به خانه ها، خوابگاه ها و محل های کار؛ ربودن، زندانی کردن و آسیب رساندن افراد برای کشتن اندیشه انسانی؛ شکنجه، اعتراف گیری، تجاوزو در نهایت سنگسار و قصاص را جنایت می دانیم و برای جلوگیری از تکرار جنایت و برای بهروزی انسان ها مبارزه می کنیم. ما مادران پارک لاله امروز دوباره در پارک لاله جمع شدیم تا نشان دهیم که هنوز هستیم و پیگیرانه خواسته های خود را تا تحقق تمامی آنها دنبال می کنیم.

مادران پارک لاله

پس از ماه ها انتظار، اولین گزارش گزارشگر ویژه آقای احمد شهید در مورد نقض آشکار حقوق بشر در ایران ارایه شد. هرچند خوشحالیم که در این گزارش به حقوق از دست رفته بسیاری از انسان های آزادیخواه اعتراض شده است، ولی دریغ و درد که باز خودی و غیر خودی و تبعیض نقش خود را بازی کرد و با کمبودهای بسیار منتشر شد. مواردی که شاید بتوان گفت از مهم ترین و آشکارترین موارد نقض حقوق بشر حداقل در دو سال اخیر بوده است. مواردی چون کشتار انسان های بی دفاع و مورد تعرض قرار دادن خانواده ها و حامیان آنها.

آقای شهید در روش کار خود تاکید کرده که تمرکز اصلی تلاش‌هایش تهیه گزارش عادلانه و دقیق از وضعیت حقوق بشر در ایران است، آیا این عادلانه است که فقط در دو سال گذشته، تعداد زیادی انسان به جرم اعتراض به نقض اولیه ترین حقوق خود کشته، مجروح یا بیمار شده اند؛ تعدادی دست به خودکشی زده اند؛ تعداد زیادی به زندان افتاده و تحت بازجویی های پیاپی قرار گرفته و یا برای اعتراف گیری شکنجه شده و یا مورد تجاوز قرار گرفته اند و هیچ اشاره ای به آن ها نشود؟ آیا این عادلانه است که مادران و خانواده های کشته شده ها حتی اجازه برگزاری مراسم یادبود فرزندان شان را ندارند و باز هیچ اشاره ای به آنها نشود؟ آیا این عادلانه است که حامیان مادران داغدار تنها به جرم حمایت از انسانیت و حقوق بشری(حمایت از مادران عزادار) دایم تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گیرند، زندانی شوند و تحت بازجویی و احضارهای مکرر قرار گیرند و هم اکنون نیز دو تن از آنها به نام خانم ها لیلا سیف اللهی و ژیلا کرم زاده مکوندی در دادگاه بدوی به چهار سال زندان محکوم شوند ولی هیچ جایگاهی در گزارش آقای شهید نداشته باشند؟!

همچنین آقای شهید اعلام کرده که تنها از طریق گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی می‌تواند بداند آیا اظهارات مطرح شده در مورد نقض حقوق بشر در ایران درست است یا نه! ما از ایشان می پرسیم تا به حال چند بار مقامات جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق بشر در ایران در گفت و گو با گزارشگران سازمان ملل اعتراف کرده اند؟ ما به آقای شهید می گوییم جمهوری اسلامی زمانی می تواند راجع به نقض حقوق بشر نظر واقعی دهد که مردم هم این حق را داشته باشند تا آزادانه از حقوق و عقاید خود دفاع کنند.

مادران پارک لاله انتظار داشتند که پس از تحولات اخیر در ایران و منطقه و برآمد موج دموکراسی خواهی و آزادی طلبی، گزارشگر ویژه سازمان ملل نقش خود را بهتر از قبل ایفا کند و خط قرمزها را کنار بگذارد.

 

مادران انتظار داشتند که در اولین گزارش آقای احمد شهید، مساله کشته شدگان سال ۱۳۸۸ و دادخواهی مادران و خانواده های کشته شدگان لحاظ می شد.

مادران انتظار داشتند در این گزارش، حداقل اشاره ای به نقض گسترده حقوق بشر سی و سه سال حکومت جمهوری اسلامی و فشارهای بی حد و اندازه به مادران و خانواده های کشته شده ها می شد.

ما مادران پارک لاله انتظار داریم، صدای دادخواهی ما مادران و حامیان در گزارش های بعدی گزارشگر ویژه سازمان ملل شنیده شود. همچنین انتظار داریم به موارد گسترده و آشکار نقض حقوق بشر که در طی این سی و سه سال بر مادران و خانواده و حامیان رفته است و احتمالا در گزارش های قبلی گزارشگران ویژه از جمله آقای گالیندوپل موجود است و به بایگانی سپرده شده است، نیز پرداخته شود.

مادران پارک لاله

سی ام مهر ۱۳۹۰

 

بازداشت مدیرعامل یک بانک بزرگ دولتی

مشرق: انتصابات سوء وزیر امور اقتصادی و دارایی و حمایت بانک مرکزی موجب دستگیری چندروزه مدیرعامل یک بانک بزرگ دولتی در روزهای گذشته شده است.

این مدیرعامل به دلیل ایجاد ارتباطات اولیه میان گروه آریا و بانک صادرات ایران در دوره حضور وی در این بانک مورد اتهام قرار گرفته است.

بنا بر اعلام اژه‌ای ناظر پرونده فساد بزرگ اقتصادی، با وجود فشارها و درخواست‌های مختلف، قوه قضائیه به طور کامل به این پرونده اقتصادی رسیدگی خواهد کرد و تحت تاثیر فشارها قرار نمی‌گیرد.

مدیر‌عامل این بانک بزرگ دولتی که از مدیران به شدت مورد اعتماد شمس الدین حسینی بود از سال ۱۳۸۹ از سوی وی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیر‌عامل این بانک بزرگ دولتی منصوب و مدت کوتاهی بعد نیز سرمایه این بانک بیش از ۲ میلیارد دلار با پیشنهاد حسینی و تایید رحیمی معاون اول رییس‌جمهوری افزایش یافته بود.

این مدیر‌عامل برجسته‌! که کمک‌های فراوانی به این گروه انجام داده است سال گذشته در جشنواره قهرمانان صنعت وکارآفرینی کشور از سوی یکی از مجموعه‌های وابسته به امیر منصور آریا به عنوان قهرمان صنعت در سال ۱۳۸۸ انتخاب شده بود.

جالب آنکه با وجود اتهامات فراوان آقای مدیرعامل و دستگیری چند روزه وی، نام وی همچنان به عنوان مدیر مورد اعتماد بانک مرکزی در سایت این بانک به چشم می‌خورد.

 

گفتنی ست نشریه شهروند با توجه به صورت مسئله ای که سایت مشرق داده است به دنبال حل مسئله و پیدا کردن نام این فرد رفت تا ببیند مدیرعامل “بانک بزرگ دولتی” که “در جشنواره قهرمانان صنعت و کارآفرینی کشور از سوی یکی از مجموعه‌های وابسته به امیر منصور آریا به عنوان قهرمان صنعت در سال ۱۳۸۸ انتخاب شده” که بوده است و به نام قدرت الله شریفی مدیرعامل بانک مسکن رسید که فروردین سال ۸۹ به این سمت انتخاب شده بود.

 

کلینتون به پرسش های ایرانیان در بی بی سی و صدای آمریکا پاسخ داد

بی بی سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به پرسش‌های مخاطبان برنامه نوبت شمای تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پاسخ داد. این پرسش‌ها از قبل جمع‌آوری شده و در اختیار او قرار گرفته بود.

مخاطبان برنامه نوبت شما در مورد موضوعاتی چون حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس، فشار تحریم های بین المللی بر مردم ایران و ابهامات در مورد اتهام دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن از وزیر امور خارجه آمریکا سئوال کرده بودند.

امیر از تهران در نخستین سئوالی که برای خانم کلینتون پخش شد از تأثیر شدید تحریم های اقتصادی بر مردم عادی ایران پرسید.

خانم کلینتون گفت می داند که این تحریم ها بر مردم عادی هم تا حدودی اثر می گذارد، اما چاره ای جز اعمال این تحریم ها نیست. او گفت که تحریم های بین المللی برای ترغیب ایران به تغییر رویه خود اعمال می شود.

خانم کلینتون و کامبیز حسینی در مصاحبه با پارازیت

بهمن کلباسی، خبرنگار بی بی سی فارسی در آمریکا در مورد تأثیر واقعی تحریم ها بر حکومت ایران پرسید. خانم کلینتون گفت که امیدوار است عناصری در داخل حکومت ایران واقع بین باشند و از خود بپرسند که چرا باید چنین فشاری را بر مردم خود تحمیل کنیم. او گفت که ده ها هزار ایرانی روشنفکر و تحصیل کرده و بانفوذ در ایران حضور دارند که دیر یا زود به فکر انجام اصلاحات و تغییرات خواهند افتاد.

یکی دیگر از مخاطبان بی بی سی فارسی به نام شهرام در مورد عدم حمایت کافی دولت آمریکا از جنبش اعتراضی موسوم به “جنبش سبز” پرسید.

خانم کلینتون گفت که از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند چون اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.

او گفت که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هرگونه حمایت خارجی استقبال می کنند و ما هم حمایت کردیم، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.

خانم کلینتون گفت از بیرون ایران هر حمایتی کردیم از جمله از توئیتر خواستیم تغییرات خود را به تعویق بیندازد، اما مراقب بودیم که زیاده روی نکنیم.

سئوالی در مورد ارسال پارازیت و فیلترینگ در ایران پرسیده شد و خانم کلینتون گفت که آمریکا در حال توسعه تکنولوژی های ضد فیلترینگ و آموزش و ترویج روش های دستیابی به اطلاعات آزاد است.

سئوال داوود از تهران در مورد تلاش هایی که گفته می شود آقای احمدی نژاد برای برقراری رابطه با آمریکا انجام می دهد پرسیده شد.

خانم کلینتون گفت که آقای اوباما تمایل خود را برای گفتگو با رهبران ایران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ایران گیج کننده است و معلوم نیست چه کسی تصمیم گیرنده است. او گفت مقامات ایران حتی از اینکه با مقامات آمریکایی دیده شوند پرهیز دارند.

خانم کلینتون گفت که ظاهرا در داخل ایران جنگ قدرتی در جریان است و نمی توانند در مورد برقراری رابطه با ایران تصمیم بگیرند.

سئوال بعدی در مورد اتهام دست داشتن ایران در توطئه سفیر عربستان در آمریکا بود. خانم کلینتون به ادعانامه دادستانی علیه منصور ارباب سیر اشاره کرد و گفت که شواهد و قرائن زیادی در اختیار مقامات دادگستری است. او در مورد ابهامات موجود در مورد پرونده گفت که ما پاسخ همه ابهامات و سئوال ها را نمی توانیم پیدا کنیم، اما روند کاری نیروی قدس سپاه در گذشته طوری بوده که می تواند این چنین اقداماتی انجام دهد.

بهمن کلباسی پرسید که آیا این ماجرا مثل اتهاماتی نخواهد بود که قبل از جنگ عراق به دولت صدام وارد شد و بعد معلوم شد که حقیقت نداشته است؟

خانم کلینتون گفت که ما می خواهیم روابط خوبی با ایران داشته باشم. ما در پایان امسال می خواهیم یک سفارتخانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشیم که بتواند به پرسش های مردم ایران پاسخ دهد.

یکی از مخاطبان بی بی سی پرسید که چرا آمریکا در مقابل سرکوب اعتراضات در بحرین سکوت کرده است. مخاطب دیگری از سوابق آمریکا در دفاع از حکومت های مستبد سئوال کرد و گفت چگونه مردم می توانند به دولتی با این سوابق اعتماد کنند. مخاطب دیگری هم در مورد تمایل دولت آمریکا در همه جای جهان پرسید.

خانم کلینتون گفت: تاریخ ما بر ارزش های جهان شمول استوار است. ما انتظار نداریم هر کاری که می کنیم همه آن را بپذیرند. ما از بحث استقبال می کنیم.

او گفت که بارها در مورد بحرین اعلام نظر کرده ایم و به دولت این کشور فشار آورده ایم که تحقیقات مستقل انجام دهند، اما آیا ایران هم حاضر است چنین تحقیقاتی انجام دهد؟

خانم کلینتون گفت که آمریکا از نقشی که در کودتا علیه دولت مصدق داشته اظهار تأسف کرده است و همچنین از ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران. او گفت که دولت آمریکا عملکردی شفاف دارد و اشتباهات خود را می پذیرد و آماده گفت وگو در مورد انتقاداتی است که به عملکردش می شود.

خانم کلینتون گفت که در عین حال وقتی کشوری که عملکرد شفافی ندارد و هیچ معیاری را رعایت نمی کند به ما انتقاد می کند، آن را توهین تلقی می کنیم.

او گفت که تنها آمریکا نیست که از حکومت ایران احساس خطر می کند، بلکه تمام دنیا احساس خطر می کند.

به عنوان سئوال آخر، از خانم کلینتون در مورد حمایتی که گفته می شود پاکستان از طالبان می کند سئوال شد و پرسیده شد چرا آمریکا هنوز پاکستان را دوست خود می داند؟ او گفت که با دولت پاکستان گفت وگوی جدی و شفاف شده است.

***

وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین امروز چهارشنبه (۲۶اکتبر) با برنامه پارازیت صدای آمریکا گفت وگو کرد.

خانم کلینتون در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی رژیم جمهوری اسلامی را یک نظام دیکتاتوری میداند گفت:
بلی؛ من معتقدم که رژیم ایران دیکتاتوری است، و به سوی یک دیکتاتوری نظامی پیش می رود. ناراحتی من برای مردم ایران این است که با توجه به توان و فرهنگ غنی که دارند باید زیر کنترل یک دولت خودکامه قرار بگیرند، که می خواهد مردم خود را کنترل کند.

خانم کلینتون در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه آیا طرحی که در لیبی اجرا شد در سوریه نیز قابل اجرا است گفت:

باید به محتوای طرح نگاه کرد. دولت لیبی ابتدا مردم خود را موش و سگ خطاب کرد، بعد سازمان ملل مجبور به دخالت شد، در سوریه این وضعیت وجود ندارد. تمایل به دخالت خارجی وجود ندارد. اپوزیسیون سوریه خواستار کمک خارجی نیست. مردم سوریه در عین حال نمی خواهند جمهوری اسلامی به دولت سوریه کمک کند.

در مورد تحریمهای احتمالی آینده، خانم کلینتون گفت؛ تحریم بانک مرکزی و سپاه پاسداران که اکنون وارد کارهای اقتصادی شده است. بنظر می رسد که نظامی گری در ایران حاکم می شود، ولی ما به تلاش خود برای دعوت و تماس با ایران ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران گفت: فرادی تعیین شده اند برای تعیین تخلفات حقوق بشر. ما افراد خاصی را که بطور خاص به نقض حقوق بشر پرداخته اند تحریم کرده ایم.

خانم کلینتون در مورد اینکه چه کارهای بخصوصی در این مورد انجام می شود گفت: ما می خواهیم مردم ایران امکان دور زدن پرده مجازی اینترنت را داشته باشند. ما از دگراندیشان درون مرزی و برون مرزی حمایت می کنیم. ما می دانیم که کورش کبیر نخستین بانی حقوق بشر بوده است. تلاش ما در راستای گسترش آزادی و رعایت موازین حقوق بشر است.

درمورد این پرسش که دولت آمریکا برای تسهیل ارتباطات جهان خارج با ایران چه اقدامی می کند گفت: به عقیده ما دولت ایران پیچیده ترین روشها را برای کنترل ارتباطات اینترنتی و تلفنی مردم خود بکار گرفته است. بنا براین ما میخواهیم امکاناتی فراهم کنیم که مردم ایران بتوانند با دنیای خارج رابطه برقرار کنند.

درمورد سازمان مجاهدین خلق خانم کلینتون گفت: ارزیابی در این مورد ادامه دارد. اتحادیه اروپا ارزیابی هایی کرده و نام این سازمان را از فهرست تروریستی برداشته است. باید توجه داشت که بررسی درمورد گروه های تروریستی امری است که مدام ادامه دارد.

خانم کلینتون در پایان مصاحبه خطاب به مردم ایران گفت: می خواهم سپاسگزاری کنم از همه شما، واز هزاران پرسش شما. امیدوارم بتوانم این رابطه را بار دیگر برقرار کنم، زیرا مایلم با مردم ایران گفتگوی مستمری داشته باشم . ما معتقدیم که ایران دارای استعدادهای بالقوه است و مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده اند که ملت فوق العاده ای هستند. ما می خواهیم رژیم ایران رفتار خود را تغییر دهد. ما می خواهیم شاهد آن باشیم که دولت شما موازین رعایت حقوق بشر را آغاز کند، و به آمال و آرزوهای شما توجه کند. ما خواستار بهبود روابط با ایران هستیم ، و می خواهیم از گذشته دور شویم. من عقیده دارم که هر دو طرف از آنچه در۵۰ سال گذشته رخ داده متأسف هستیم؛ اما ما مایلیم بنای یک رابطه خوب را پی ریزی کنیم

پرزیدنت اوباما خود را به  برقراری ارتباط با مردم ایران متعهد کرده بود اما تاکنون پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکرده است؛ بنا براین آنچه که ما در نظر داریم این است که به رغم این واقعیت که ما رابطه سیاسی نداریم  من از همین جا اعلام می کنم که یک سفارت مجازی در تهران باز می کنیم . این وبسایت تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.  ما تلاش خواهیم کرد که با مردم ایران بخصوص با دانشجویان ایران تماس بگیریم و من آنها را تشویق می کنم که بیایند در ایالات متحده به تحصیلات خود ادامه دهند.  ما همچنین در صددیم ارتباط ملت با ملت را برقرار کنیم، تا روابط دو کشور بهبود یابد.