استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، هشدار داده که برنامه‌ی دولتش برای کانادا پس از پایان دوره‌ی رکود، کاهش مخارج دولتی و بستن کمربندها خواهد بود.

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰

هارپر که در المپیک ونکوور حضور فعال داشت برنامه اقتصادی اش را اعلام کرد

استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، هشدار داده که برنامه‌ی دولتش برای کانادا پس از پایان دوره‌ی رکود، کاهش مخارج دولتی و بستن کمربندها خواهد بود.

هارپر،‌که در میان اعتراضات بسیار، مجلس را دو ماه تعطیل کرده بود تا به گفته‌ی خودش برنامه‌های مالی‌اش را پردازش کند، اوایل این هفته در کنفرانسی مطبوعاتی در ونکوور از برنامه‌های خود خبر داد. سیاست‌های کلی محافظه‌کاران این هفته چهارشنبه توسط میکل ژان، فرماندار کل، اعلام خواهد شد و فردای آن روز، جیم فلاهرتی، وزیر مالی،‌ برنامه‌ی اقتصادی را اعلام می‌کند.

هارپر در مورد استراتژی حزبش پس از سال ۲۰۱۰ گفت:‌ «ما اولویت‌های زیادی خواهیم داشت، اما باید به شیوه‌ای به این چیزها بپردازیم که خرج مالی بسیاری برای دولت نداشته باشد». بودجه‌ی دولت البته همچنان ۱۹ میلیارد مخارج اضافه خواهد داشت که قرار است به اقتصاد پردردسر کشور کمک کند، اما از سال آینده قرار است مخارج به شدت پایین آورده شود. دولت در ضمن اعلام کرده مالیات‌ها پایین نمی‌روند اما افزایش هم نمی‌یابند.

کارشناسان می‌گویند این اظهارات هارپر برای جلب توجه از موقعیت پرمخاطره‌ی کنونی اقتصادی (پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه تا سال ۲۰۱۴ به ۱۶۴ میلیارد دلار برسد) به آینده است.

یکی از مقامات دولتی که به شرط عدم افشای نامش با خبرنگار شهروند صحبت کرد می‌گوید محافظه‌کاران از سال ۲۰۱۱ می‌خواهند مخارج را در تمامی نواحی کاهش بدهند مگر آموزش و پرورش، بهداشت و حقوق بازنشستگی.