۲۷ اکتبر تا ۳ نوامبر

رای مثبت اکثریت اعضای یونسکو به عضویت کامل فلسطینی‌ها

 رادیو فردا: در نتیجه رأی‌گیری که روز دوشنبه در یونسکو، نهاد علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، در مورد پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل این نهاد انجام شد، فلسطین به عضویت کامل یونسکو درآمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با ۱۰۷ رأی مثبت، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت تا فلسطین را به عنوان عضو جدید یونسکو بپذیرد. این گزارش حاکی است که ۱۴ کشور به این عضویت رأی مخالف داده و ۵۲ کشور نیز به آن رأی ممتنع داده‌اند.

در این رأی‌گیری که در پاریس انجام شد، اسرائیل، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و آلمان به عضویت فلسطینی‌ها در یونسکو رأی مخالف دادند و روسیه، چین، فرانسه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی رأی موافق دادند. بریتانیا و ژاپن در این رأی‌گیری رأی ممتنع دادند.

جلد ۱۳۵۸ شهروند

رأی مثبت اکثریت به این عضویت در حالی است که ایالات متحده و اسرائیل در ادامه بحث بر سر به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل با این رأی‌گیری مخالف بودند و آمریکا تهدید کرده‌ بود که در صورت پذیرفته شدن فلسطین ۸۰ میلیون دلار کمک مالی خود به یونسکو را قطع خواهد کرد. ( آمریکا این تهدید را پس از پذیرش فلسطین از سوی یونسکو عملی کرد و کمک مالی خود را قطع کرد.)

فلسطینیان از سال ۱۹۷۴ در یونسکو مقام عضو ناظر را دارند. برای کسب عضویت کامل به عنوان کشوری که هنوز عضو کامل سازمان ملل متحد نیست، دست‌کم دوسوم از اکثریت اعضای کنفرانس عمومی یونسکو باید از این قطعنامه پشتیبانی کنند.

چندی پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با وجود تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو و تهدید برخی از اعضای کنگره آمریکا به قطع کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان، درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل در سازمان ملل متحد را رسما به شورای امنیت این نهاد تسلیم کرد.

این تازه‌ترین مورد از تلاش‌های فلسطینیان برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن و جزیی از راهکارهای مربوط به تثبیت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌المللی است.

تحت تاثیر بن‌بست و تاخیر در مذاکرات صلح خاورمیانه، تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس در ماه‌های جاری یک کارزار بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را آغاز کرده‌ است.

فلسطینیان برای اعمال فشار به سازمان ملل متحد از طرح این مسئله در نهادهای بین‌المللی دیگر استفاده می‌کنند.

به تازگی شورای اروپا که بلندپایه‌ترین مرجع مربوط به حقوق بشر در اتحادیه اروپاست فلسطین را به عنوان یک کشور همکار پذیرفت.

تسریع در شهرک سازی

 در همان حال به نقل  از بی بی سی اسرائیل اعلام کرده است که به ساخت و ساز شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس سرعت می دهد و انتقال کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطینی را متوقف خواهد کرد.

این تصمیم شامل احداث دو هزار واحد مسکونی جدید است.

خبر تسریع در شهرک سازی یک روز پس از پذیرش درخواست فلسطینی ها برای عضویت در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو اعلام شده است.

اسرائیل ضمن مخالفت با عضویت فلسطینی ها در این سازمان بین المللی، آن را یک “ضایعه” نامیده است. آمریکا هم مخالف این اقدام است. به گفته مقام های دو کشور، این اقدام به مذاکرات صلح خاورمیانه آسیب می زند.

شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی از موانع اصلی برای از سرگیری گفت وگوهای صلح در خاورمیانه است.

کوین کانلی، خبرنگار بی بی سی در منطقه می گوید اقدام اسرائیل تعجب برانگیز نیست. به گفته او اسرائیل با این اقدام قصد تنبیه فلسطینی ها را دارد و از سوی دیگر می خواهد این پیام را به جامعه بین المللی منتقل کند که آماده اتخاذ تدابیر سخت تر در صورت پذیرش درخواست عضویت فلسطینی ها در سازمان ملل متحد است.

محمود عباس در ماه سپتامبر خواهان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد شد و شورای امنیت در حال بررسی این تقاضاست.

یونسکو نخستین نهاد وابسته به سازمان ملل متحد است که فلسطینی ها به عضویت آن درآمده اند.

 

محمودرضا بانکی تبرئه شد

بی بی سی: قاضى دادگاهی در نیویورک صبح چهارشنبه (۲ نوامبر) دستور آزادى محمود رضا بانکی را صادر کرد. آقای بانکی ٢١ ماه است که در زندان به سر می برد.او دو سال پیش در یک دادگاه کم سابقه در آمریکا به خاطر فرستاده شدن پول از سوى خانواده‌اش در ایران برای خرید یک آپارتمان به٣٠ ماه زندان محکوم شد. 

دادستانى و دادگاه، این انتقال پول را نقض قوانین تحریم تجاری ایران تشخیص داده بودند. دادگاه تجدید نظر هفته پیش اتهامات اصلى که او بر اساسش به زندان محکوم شده بود را وارد ندانست. پس از این رای، دادگاه تجدید نظر جان کینن قاضی دایره جنوبی نیویورک امروز دستور آزادى او را صادر کرد. 

آقای بانکی ۳۷ ساله و دارای درجه دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه “پرینستون” است. حکم زندان او یکى از پر سر و صداترین پرونده‌ها در میان ایرانیان مقیم آمریکا بود که موجب نگرانی از آغاز دور جدیدی از محدودیتها برای ارتباط مالی با ایرانیان شد.

قاضی این پرونده، دو سال پیش در زمان صدور حکم زندان ، آقای بانکی را بسیار تحصیلکرده و مورد احترام اطرافیانش خوانده بود. خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل هم در حمایت از آقای بانکی به قاضی نامه ای نوشته بود.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به تصویب رسید شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.

وکلای آقای بانکی همیشه بر بی‌گناهی موکلشان تاکید داشته اند و پرونده اتهامی علیه وی را مملو از اشتباهات توصیف کرده‌ بودند.

بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی فارسی که در جلسه این دادگاه شرکت کرده بود می‌گوید صدور دستور آزادی او موجب خوشحالی دوستان و خانواده آقای بانکی در دادگاه شد.

۲۱ ماه پیش آقای بانکی در واکنش به اعلام این حکم در دادگاه دچار ضعف و لرزش شده بود و حدود ۵۰ تن از دوستان و حامیانش در دادگاه به گریه افتاده بودند.

 

آمریکا دریافت نامه خشم آلود از ایران را تایید کرد

 بی بی سی: دولت آمریکا روز سه شنبه دریافت نامه ای از ایران در انکار اتهامات ایالات متحده دایر بر تلاش این کشور برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را تایید و آن را “خشم آلود” توصیف کرده است.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که “یک یادداشت بلند دیپلماتیک” از طریق سفارت سوئیس در تهران منتقل شده است.

او به خبرنگاران گفت: “حدود هفت صفحه است. خشم آلود است. آکنده از انواع و اقسام انکارها. از نقطه نظر ما چیز زیاد تازه ای در آن نبود.”

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه شنبه گفت که ایران نامه ای به آمریکا فرستاده و خواستار “عذرخواهی رسمی آمریکایی ها در اعتراض به این سناریوی ساختگی شده است.”

او توضیح داد که نامه ایران در پاسخ به نامه آمریکا نوشته شده، اما محتویات نامه واشنگتن را فاش نکرد.

مقام های پلیس و دادگستری آمریکا روز ۱۱ اکتبر اعلام کردند که منصور ارباب سیر با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی را به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده اند.

آمریکا نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران، را مسئول آن توطئه دانست؛ اتهامی که ایران قاطعانه رد کرده است.

مقام های دولت آمریکا پس از طرح اتهامات سه هفته پیش علیه ایران گفتند که مستقیما با ایران تماس گرفته اند اما “واکنش سازنده ای” دریافت نکرده اند.

همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی گفته است که کشورش نیازی به سازش با ایران در ارتباط با طرح ادعایی ترور سفیر این کشور نمی بیند.

این سخنان پس از آن مطرح می شود که نخست وزیر قطر روز یکشنبه پیشنهاد کرد مقام های عربستان و ایران در این ارتباط دیدار کنند.

 

بانک مرکزی دو نفر از بدهکاران بانکی را پس از مرگ ممنوع الخروج کرد

 

دو نفر از بدهکاران بانکی که در لیست ممنوع الخروج های بانک مرکزی قرار گرفته اند در قید حیات نیستند.

به گزارش جهان “محمد حسین سلیمی” عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران از تهیه فهرستی جدید از ممنوع الخروجی های بانکی در بانک مرکزی خبر داد و گفت در این فهرست، حتی نام دو بدهکار بانکی که فوت کرده اند نیز مشاهده شده است.

او ادامه داد: «بانک های خصوصی و دولتی به شعب خود اعلام کرده اند که در صورت عدم تسویه بدهی ها، نسبت به صدور حکم اجراییه اقدام کنند.»

 

مجلس وزیر اقتصاد و دارایی را ابقا کرد

 

بی بی سی: نمایندگان مجلس ایران به طرح استیضاح شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رای منفی دادند و او را در سمت خود ابقا کردند.

روز سه شنبه، ۱۰ آبان (۱ نوامبر)، مجلس ایران به منظور رسیدگی به طرح استیضاح شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جلسه علنی تشکیل داد و پیش از آغاز مذاکرات، حسینی همراه با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، محمدرضا رحیمی، معاون اول، محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی و مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رئیس جمهوری و همچنین رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در مجلس حضور یافتند.

در مواردی در گذشته، احمدی نژاد از حضور در جلسه استیضاح نمایندگان خودداری کرده بود و گاه حتی وزیر استیضاح شونده نیز در مجلس حضور نیافته بود.

پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف طرح استیضاح، و اظهارات محمود احمدی نژاد در دفاع از حسینی در دو نشست صبح و بعد از ظهر مجلس، رای گیری به عمل آمد و از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه، ۹۳ نماینده به طرح استیضاح رای مثبت، ۱۴۱ نماینده رای منفی و ۱۰ نماینده رای ممتنع دادند و به این ترتیب، طرح استیضاح رد شد.

در نشست صبح سه شنبه، گروهی از نمایندگان موافق و مخالف و همچنین شمس الدین حسینی سخنرانی کردند و قبل از رای گیری در نشست بعد از ظهر، احمدی نژاد و علی لاریجانی در حمایت از وزیر دارایی سخنانی ایراد کردند

استیضاح حسینی به ماجرای اختلاس چند هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی ارتباط دارد و نمایندگان استیضاح کننده، وزیر دارایی را به کوتاهی در شناسایی و پیشگیری از این اختلاس متهم کرده است.

احمدی نژاد در سخنان خود در روز سه شنبه گفت که “در جایی خارج از سیستم بانکی در خصوص گشایش اعتبار تقلبی صورت گرفته که از دستگاه قضایی می خواهم با هر فردی که در این زمینه مقصر است، برخورد کرده و به ملت معرفی کند.”

احمدی نژاد در سخنان خود از فعالیت حسینی در وزارت اقتصاد و دارایی ستایش کرد و گفت که وی “از بهترین وزرای اقتصاد کشور است.”

رئیس جمهوری از مجلس خواست تا به طرح استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی رای ندهد و افزود: “نقش آقای دکتر حسینی در ادامه کار، کلیدی و محوری است زیرا برنامه های ما به وزارت اقتصاد و دارایی بر می گردد و دبیرخانه تحولات اقتصادی در این وزارتخانه است.”

وزیر اقتصاد و دارایی در سخنان خود در جلسه استیضاح گفت که محمود احمدی نژاد شب گذشته به او سفارش کرده بود که در مجلس عذرخواهی کند.

طرح استیضاح حسینی با امضای بیست و هشت تن از نمایندگان روز اول آبان اعلام وصول شد و در روزهای اخیر، گفتگوها و مشورت هایی در مورد این طرح صورت گرفته و چند روز پیش، خبرگزاری مهر به نقل از یکی از نمایندگان مجلس که از او نام نبرد از فشار مقامات دولتی بر نمایندگان استیضاح کننده برای پس گرفتن امضای آنان خبر داد.

دلیل اصلی نمایندگان مجلس در استیضاح شمس الدین حسینی به ماجرای “اختلاس بزرگ بانکی” ارتباط دارد که در جریان آن، ظاهرا یک شرکت خصوصی به نام شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا توانست با سوء استفاده از تسهیلات بانکی، چند هزار میلیارد تومان را دریافت کند.

به گفته مقامات قضایی، پرونده این ماجرا در حال حاضر در دست بررسی است و گاه به گاه، دادستان کل کشور و مسئول پیگیری این پرونده، گزارش هایی را از نحوه پیشرفت کار ارائه می دهد هر چند به دستور آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسانه های همگانی از پیگیری و انتشار گزارش های مستقل در این زمینه منع شده اند.

با توجه به ابعاد بی سابقه این اختلاس، برخی از ناظران احتمال ارتباط افرادی در سمت های بالای حکومتی ایران را با متهمان اصلی مطرح کرده اند اما تاکنون از بازداشت چنین افرادی خبری انتشار نیافته و براساس گزارش دادستان کل، ظاهرا تا کنون تنها چند تن از سهامداران و کارمندان شرکت متهم اصلی و تعدادی از کارکنان شبکه بانکی بازداشت و یا مورد بازجویی قرار گرفته اند.

آقای توکلی، که از جمله منتقدان دولت در مجلس است، گفت که گروه امیرمنصور آریا در سال ۱۳۸۵ توسط چند خواهر و برادر با سرمایه ۵۰ میلیون تومان راه اندازی شد و طی سه سال، این شرکت توانست چهار هزار و هفتصد میلیارد تومان ثروت بیاندوزد و با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون اصل نود مجلس، وزیر اقتصاد و دارایی را در شش مورد مقصر دانسته، خواستار تصویب طرح استیضاح شد.

حسینی دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی است. طرفداران وزیر اقتصاد و دارایی به خصوص نقش او در حذف یارانه ها را مورد تاکید قرار داده و از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مثبت دولت محمود احمدی نژاد یاد می کنند.

 

نوری‌زاد:

همه آن‌چه بر من رفته است را به صورت فیلم درآوردم

 رادیو آلمان- حسین کرمانی: محمد نوری‌زاد مشغول تهیه فیلمی “محرمانه” برای آیت‌الله خامنه‌ای بوده که ماموران امنیتی وسایل فیلم‌برداری او را بردند. نوری‌زاد به دویچه‌وله می‌گوید، ترس سراپای مراجع را گرفته و امروز با نمایندگانی بزدل روبه‌رو هستیم.

محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و کارگردان منتقد حکومت ایران در نامه نهم خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای از هجوم ۱۸ مامور اطلاعاتی سپاه به خانه و بردن وسایل و تصاویر ضبط شده خود خبر داده است.

نوری‌زاد که مشغول تهیه فیلمی “محرمانه” برای آیت‌الله خامنه‌ای بوده در گفت‌و‌گو با دویچه‌وله می‌گوید: «هزار بار دیگر هم اگر این اتفاق بیافتد، این فیلم را خواهم ساخت و استفاده مطلوب را از فیلم خواهم کرد.»

در بخش دیگری از نامه آقای نوری‌زاد به “هفت پرسش صریحِ از محمد خاتمی” اشاره شده و این که خاتمی گفته است: «آقای نوری زاد، من به سئوال‌های شما جواب نمی‌دهم”.»

محمد نوری‌‌‌زاد می‌نویسد :«من آن پرسش‌های هفتگانه را به زودی منتشر خواهم کرد تا هم شجاعت آقای خاتمی برای ما و شما بازتعریف شود و همه بدانند ترس از سایه ماموران اطلاعاتی چه به روز بزرگان ما آورده است.»

نوری‌زاد که در “نامه نهم” بارها به واژه “ترس” اشاره کرده است، به دویچه‌وله می‌گوید: «اساس ترس این است که نمی‌تواند دائمی باشد.»

دویچه وله: در “نامه‌نهم” خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای از ساخت فیلمی محرمانه برای ایشان خبر داده‌اید که البته ۱۸ مامور اطلاعاتی تمام وسائل و تصاویر شما را با خود برده‌اند. قرار بود چه فیلمی را به رهبر جمهوری اسلامی ایران نشان دهید؟

محمد نوری‌زاد: من به‌عنوان یک زندانی، در داخل زندان، هم ناسزا شنیدم، هم کتک خوردم. فحش‌های ناموسی به من دادند و من را زدند. این موارد فقط در مورد شخص من نیست. از زندانیان بسیاری شنیده‌ام و به سخن آن‌ها اعتماد کامل و صددرصد دارم که آن‌ها هم مورد ضرب و شتم، تهدید و ارعاب قرار گرفته‌اند.

من کاری به دیگران نداشتم. آمدم و هرآنچه بر خودم گذشته بود، از نخستین روزی که به دادسرا و از آن‌جا به اوین منتقل شدم تا نهایتا روزی که بازآمدم، همه را در قالب یک فیلم‌نامه جای دادم.

زیبایی و شاید خصوصیت خاص این فیلم‌نامه این است که از ابتدا تا انتها، گرچه به شکل داستان روایت می‌شود و وجه دراماتیک آن هم رعایت شده، ولی فقط و فقط خود من جلوی دوربین هستم. در لباس زندان، در سلول انفرادی، در حال بازجویی، در محکمه‌ی فلان قاضی، جلوی دادستان، فقط خودم جلوی دوربین هستم.

هر آن‌چه در این مدت بر من رفته است را به صورت یک فیلم داستانی درآورده‌ام. قرارم این بود که این فیلم را برای رهبرمان بفرستم و محرمانه هم کار کردم.

می‌بینید که شما هم تازه خبردار شدید. در حالی که این ماجرا مربوط به چهار، پنج ماه پیش است. من مخفیانه، آرام، بی‌سروصدا، محرمانه، بدون این که عکسی یا خبری منتشر کنم این فیلم را ساختم. جالب است، آن‌ها هم می‌دانستند من دارم چنین کاری انجام می‌دهم. ولی در نهایت ظاهرا بزرگترهای‌شان تصمیم گرفتند که هم‌زمان و در دو جا بریزند و وسایل را با خود ببرند.

محل فیلمبرداری هم یک خلوتی بود که برای خودم ایجاد کرده بودم و فقط خودم جلوی دوربین بودم. مکان‌ها را بازسازی کرده بودم، مثلا سلول انفرادی ساخته بودم. چیزی هم نیست که حالا مثلا تمام شده باشد. هزار بار دیگر اگر این اتفاق بیافتد، من این فیلم را خواهم ساخت. کمااینکه اصلا فیلم را دارم. فیلم را آماده می‌کنم و از آن استفاده‌ی مطلوب خواهم کرد.

در یکی دو تماسی که با آن‌‌ها داشتم، گفتم، “مأموران وزارت اطلاعات دزدند. دزدی می‌کنند. الان دو سال است که چهار کامپیوتر من را از محل کار و زندگی‌ام برده‌اند. آلبوم‌های خصوصی من را برده‌اند. عکس‌های زن و بچه‌من را برداشتند و بردند و پس نمی‌دهند. این نشانه‌ی دزدی است. اگر شما هم می‌خواهید در ادامه‌ی راه ماموران دزد وزارت اطلاعات وسائل من را بدزدید، بسم‌الله. چیزی نیست، ظاهرا به کامپیوتر نیاز دارید. اگرنه، کامپیوتر یک محتوایی دارد. محتوایش را خالی کنید، پوسته‌ی این کامپیوتر وسیله‌ی کاری من است، آن را به من برگردانید.” متأسفانه تا به‌حال این کار را نکرده‌اند.

آیا تصمیم دارید این فیلم را به پایان برسانید و برای آیت‌الله خامنه‌ای بفرستید؟

محمد نوری‌زاد: این فیلم پایان یافته، یعنی تمام ‌شده است. من درست بلافاصله فردای آن روزی که آن‌ها آمدند و وسائل من را بار کردند و بردند، فیلمبرداری را ادامه دادم و کارم را به پایان رساندم. می‌خواستم به‌آن‌ها نشان دهم که واهمه‌ای ندارم. مهم نیتی است که من داشته‌ام و پای آن ایستاده‌ام و هراسی هم از کسی نداریم.کسی باید هراس داشته باشد که خیانت می‌کند، دزد است، قاچاقچی است و اموال مردم را بالا می‌کشد. کسی باید هراس داشته باشد که از نردبان اعتماد مردم بالا رفته و آن‌جا دارد خیانت می‌کند. ما که مشکلی نداریم.

شما در “نامه‌ نهم” همین طور به هفت سئوال اشاره کرده‌اید که از آقای محمد خاتمی پرسیده‌اید ولی ایشان حاضر به پاسخگویی نشده‌اند. لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید. این سئوال‌ها چه بوده و چرا آقای خاتمی پاسخ نداده‌اند؟

محمد نوری‌زاد: این سئوال‌ها را منتشر خواهم کرد. در کنار آن سئوال‌ها، من ۲۵ سئوال برای ۲۱ مرجع تقلید، مجتهد و عالم برجسته فرستاده‌ام. فقط دو نفر ازآن‌ها جواب دادند. آن هم یک دانش‌‌آموخته‌ی دینی و یکی از مراجع پاسخ دادند. کسی شهامت پاسخگویی ندارد.

در سرتاسر “نامه ‌نهم” کلمه‌ی “ترس” بسیار به‌چشم می‌خورد. این که فضای ترس باعث شده بسیاری از روحانیون و مخالفان به ظاهر سکوت کنند یا جایی نوشته‌اید که از ترس، بریده بریده صحبت ‌می‌کنند. فضای ترسی که شما از آن نام می‌برید، چه ویژگی‌هایی دارد؟

محمد نوری‌زاد: مظهر یا تجلی‌گاه یک روحانی، منبر اوست. شما در تمام ایران فقط یک منبر آزاد سراغ دارید که می‌تواند هرآنچه صلاح می‌داند بگوید، آن هم منبر آقای دستغیب در شیراز است.

یک انسان فاضلی که سن خود را سپری کرده و الان در مقاطع پایانی عمر خود است. خیلی از علمای فعلی ما هم الان در مقاطع پایانی عمرشان هستند. من با بعضی از آن‌‌ها صحبت کردم.

مجتهدی ۸۰ ساله است. به او می‌گویم آقا شما از چه می‌ترسید، خدا به شما ۸۰ سال آبرو داده، بیایید این آبرو را خرج مردم کنید، به کجا می‌روید؟ حتی به یکی از آن‌ها گفتم، “مردم چه قدر دیگر هزینه کنند تا به اندازه‌ی آن خلخال ربوده شده‌از پای آن زن یهودی بیارزد که شما علما یک تکانی بخورید”.

ترس فراگیر شده است. یک منبر و یک تریبون مستقل و آزاد نداریم که یک روحانی، یک دانشجو بیآید، بایستد و فارغ از دغدغه‌، دلهره و واهمه بتواند حرف خود را بزند. این آسیب و فاجعه‌ی بزرگی است که ما پایه‌های حکومت‌مان را بر ترس بنا کرده‌ایم، زمان این شیوه هم سپری شده است. ما نمونه‌های بسیار آشکاری داریم. مثل کره شمالی، شوروی سابق و…

چه راهی برای شکستن این فضای ترس به نظر شما می‌رسد؟ فکر می‌کنید این فضای ترس دائمی خواهد بود؟

محمد نوری‌زاد: اصلا اساس ترس این است که نمی‌تواند دائمی باشد. چون در فضایی که از ترس آکنده است، هیچ رشدی صورت نمی‌پذیرد. فقط در بخش نظامی، ترس به‌خوبی جلو می‌رود. زیرا بخش نظامی مبتنی بر ترس و دیسیپلین خاصی است. اما در بخش‌های انسانی متوقف می‌شوند و اصلا رشدی صورت نمی‌گیرد. چون ترس، مخالف سنت‌های الاهی است، فروخواهد ریخت. بشر به دنیا نیامده که فقط بترسد. یک خوف داریم و یک رجاع. تازه آن خوف هم فقط از خداوند است، آن هم به خاطر پرهیز از بدی‌ها و زشتی‌ها و نازیبایی‌ها که ما سراغ زشتی نرویم.

قریب به دویست و هشتاد، دویست و نود نفر نماینده مجلس وجود دارد، همه بزدل، همه ترسو. من نمی‌دانم این‌نمایندگان مجلس چه قدر دیگر قرار است عمر کنند. مگر قسم نخورده‌اند که از آرای مردم و از عهدی که با مردم بسته‌اند صیانت کنند.

همه نمایندگان مجلس ترسو و همه دهان‌شان بسته و دوخته است. به یک موضوع حق که می‌رسند، به اسم این که حالا مصلحت نیست، از کنار آن عبور می‌کنند و اجازه می‌دهند فاجعه در یک جامعه جولان پیدا کند.

 

انتقال جاوید هوتن کیان وکیل دادگستری به بند متادون زندان تبریز

 

آراز نیوز :طبق اخبارموثقی از زندان مرکزی تبریز، جاوید هوتن کیان را در راستای شکنجه ی مضاعف به بند متادون انتقال داده اند.

هوتن جاوید کیان وکیل سکینه محمدی به خاطر مصاحبه با دو خبرنگار آلمانی به زندان افتاده است

این بند مخصوص نگهداری معتادان که اکثرا به بیماری های واگیردار مختلف مبتلا هستند می باشد. همچنین دیگر زندانیان را از هرگونه ارتباط ، مکالمه و یا هم خرجی با هوتن کیان منع کرده و آن ها را تهدید کرده اند که درصورت اطلاع از ارتباط با هوتن به مجازات های انظباطی محکوم خواهند شد.

همچنین به لحاظ شدت شکنجه های روحی و جسمی اعمال شده به هوتن کیان وی از لحاظ فیزیکی و روحی در وضعیت بسیار وخیم و آسیب پذیری قرار داشته که این امر باعث اعتیاد هوتن به متادون شده است.

تمام انسان های آزاده – سازمان های حقوق بشری داخل و خارج از کشور و سازمان های بین المللی را به اعلام حمایت از این وکیل در بند دعوت می کنیم.

 

تائید احکام افزایش حبس بهاره هدایت و مجید توکلی در دادگاه تجدیدنظر

 دانشجونیوز: حکم شش ماه حبس تعزیری بهاره هدایت و مجید توکلی، در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تایید شد.

به گزارش دانشجونیوز، حکم شش ماه حبس تعزیری بهاره هدایت و مجید توکلی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. بر اساس این حکم که در زندان به فعالین دانشجویی ابلاغ شده است، حکم حبس بهاره هدایت در مجموع به ده سال و مجید توکلی به هشت و نیم سال زندان افزایش می یابد.

بهاره پس از مرخصی به زندان بازمی گردد

افزایش فشار بر بهاره هدایت و مجید توکلی، فعالان سرشناس دانشجویی، پس از وقوع اعتراضات گسترده در شمار زیادی از دانشگاه های کشور در هفته های گذشته و در نزدیکی فرا رسیدن روز دانشجو در آذرماه صورت می گیرد. کنترل فضای دانشگاه های کشور و ارعاب دانشجویان یکی از اهداف اصلی حاکمیت از صدور احکام طولانی مدت حبس برای فعالان سرشناس دانشجویی می باشد که تاکنون ناکام مانده است.

در پی برگزاری دادگاه بهاره هدایت و مجید توکلی، در روز شنبه دهم اردیبشهت ماه سال ١٣٩٠، و پس از گذشت تنها دو روز، این دو دانشجوی زندانی در دادگاه بدوی، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، هر کدام به شش ماه زندان محکوم شدند.

این فعالین دانشجویی به دلیل انتشار نامه ای از زندان خطاب به دانشجویان خارج از کشور، به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام “و “تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه شدند که به علت نقص ادله از اتهام “تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی” تبرئه شدند.

وکلای این دو دانشجو به علت صدور زودهنگام احکام دادگاه در مدت بسیار کوتاه دو روزه، از ارایۀ لایحۀ دفاعی برای پرونده موکلانشان بازماندند. در دادگاه تجدید نظر نیز دکتر مولایی وکالت دانشجویان را بر عهده داشت.

قاضی مقیسه که به همکاری با نیروهای امنیتی و عدم رعایت استقلال قضائی شهرت دارد، در جلسات دادگاه بدوی با حمله به دانشجویان از آنان خواسته بود که با تکذیب بیانیه های منتشر شده و نوشته هایی که به بیرون از زندان درج شده است، از سایت ها و عاملان انتشار این مطالب نیز اعلام شکایت کنند. وی اعلام کرده بود که در صورت پذیرش خواست مسئولان امنیتی تمامی اتهامات جاری این دانشجویان پایان یافته و پرونده در همین جلسه دادگاه مختومه خواهد شد. اما با عدم پذیرش خواست مسئولین امنیتی بار دیگر این دانشجویان زندانی با اتهامات “تبلیغ علیه نظام “و “تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه محاکمه شدند.

 

سوریه طرح صلح اتحادیه عرب را پذیرفت

 بی بی سی: طرح اتحادیه عرب از دولت سوریه می خواهدکه به اقدامات خشونت آمیز علیه مخالفان پایان دهد و نیروهای امنیتی را نیز از سطح شهرهای مختلف این کشور خارج کند.

اتحادیه عرب با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که سوریه طرح پیشنهادی این اتحادیه برای برقراری آرامش در آن کشور را پذیرفته است.

این بیانیه پس از آن صادر شد که مقامات اتحادیه عرب به منظور یافتن راهی برای پایان ناآرامی ها در سوریه در قاهره دیدار و مذاکره کردند.

اعتراضات مخالفان حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از حدود هفت ماه پیش در این کشور آغاز شده و با وجود سرکوب شدید معترضان همچنان ادامه داشته است.

سازمان ملل متحد می‌گوید در جریان درگیری نیروهای دولتی سوریه و مخالفان تا کنون حدود سه هزار نفر کشته شده اند.

اتحادیه عرب در طرح پیشنهادی خود از دولت سوریه خواسته بود تا در مدت دو هفته، تمام تانک‌ها و خودروهای نظامی را از خیابان‌ها جمع کند، به خشونت علیه معترضان در این کشور پایان دهد، تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند و گفت‌وگو با مخالفان دولت را آغاز کند.

خبرنگاران می گویند مشخص نیست که آیا پذیرش این طرح از سوی سوریه عملا در شرایط موجود در آن کشور تغییری ایجاد کند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه اتحادیه عرب آمده است که این اتحادیه “از تصمیم دولت سوریه مبنی بر پذیرش طرح آن اتحادیه استقبال می کند”.

در ادامه این بیانیه افزوده شده که اتحادیه عرب “بر لزوم اجرای کامل، دقیق و فوری مفاد طرح تاکید کرده است”.

در چارچوب این طرح دولت سوریه موظف خواهد بود که به اقدامات خشونت آمیز علیه مخالفان پایان دهد و نیروهای امنیتی را نیز از سطح شهرهای مختلف این کشور خارج کند.

دولت سوریه همچنین موافقت می کند که به خبرنگاران، گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر و نمایندگان اتحادیه عرب اجازه دهد تا وضعیت در سوریه را از نزدیک بررسی کنند.

 

چالش‌های یهودیان در بزرگ‌ترین گردهمایی خاخام‌های اروپا

 بی بی سی: خاخام‌هایی از سراسر اروپا در ورشو، پایتخت لهستان در بزرگ ترین تجمع رهبران یهودی اروپا در این کشور پس از جنگ جهانی دوم شرکت می کنند.

در زمان جنگ جهانی دوم، تقریبا تمام جمعیت یهودی لهستان از بین رفته بود. در آن زمان این کشور، دومین کشوری بود که بیشترین جمعیت یهودی را داشت.

قرار است در نشست خاخام‌های اروپایی به چالش‌های یهودیان در دنیای مدرن پرداخته شود.

یکی از موضوعات مورد بحث، تصمیم پارلمان هلند به ممنوعیت ذبح به شیوه کوشر است. قانونگذاران هلندی می گویند در این روش و همچنین در ذبح اسلامی حیوانات متحمل درد می شوند.

در ذبح اسلامی و ذبح یهودی (کوشر) حیوانات، هنگام کشتن باید زنده باشند.

گروه های یهودی می گویند روش ذبح آنها مطابق استانداردهای تعیین شده است و با هر تلاشی برای محدود کردن آزادی های مذهبی خود مخالفند.

مجلس اعلای هلند قرار است در ماه دسامبر در این مورد رای گیری کند.

در هلند، نزدیک به ۱.۲ میلیون مسلمان و نزدیک به ۵۰ هزار یهودی زندگی می کنند.

در سال ۱۹۳۹ تعداد یهودیان در لهستان به بیش از سه میلیون نفر می رسید اما با کشتار یهودیان در دوران آلمان نازی، تقریبا جامعه یهودیان در این کشور از بین رفت

میکائیل شودریچ، خاخام ارشد لهستان به خبرگزاری فرانسه گفت آخرین باری که شیوه ذبح یهودی ممنوع اعلام شد، در دوران نازی‌ها بود. او افزود “هیچ کس نمی گوید هلند، نازی است اما این کار منجر به زنده شدن خاطرات بسیار بدی در ما می شود.”

خاخام ارشد لهستان گفته است ممنوعیت ذبح در هلند بیشتر به مشکلات اجتماعی داخلی با گروه های اقلیت بر می گردد.

قدمت جامعه یهودی لهستان به بیش از هزار سال پیش بر می گردد. در قرن شانزدهم میلادی، از هر پنج یهودی، چهار نفر آنها در خاک لهستان زندگی می کردند.

در سال ۱۹۳۹ تعداد یهودیان در لهستان به بیش از سه میلیون نفر می رسید اما با کشتار یهودیان در دوران آلمان نازی، تقریبا جامعه یهودیان در این کشور از بین رفت.

این کشور هم اکنون نزدیک به ۲۰ هزار یهودی دارد.