دوم نوامبر ۱۹۳۶، Canadian Broadcasting Act  با عنوان اختصاری سی بی سی جای کمیسیون پخش رادیویی کانادا را گرفت. دوم نوامبر امسال، هفتادو پنجمین سال تولد این رسانه ی عمومی کاناداست. رسانه ای که به وسیله ای برای گفت وگوی جمعی در سطح کانادا تبدیل شده، رسانه ای رها از تبلیغات بازرگانی که با پول مردم و برای مردم اداره می شود. در طول این هفتاد و پنج سال، مجریان و برنامه گذاران بسیاری در این رسانه (رادیو ـ تلویزیون ـ خبرگزاری) برنامه تولید کرده اند و برای سالها میهمان خانه های کانادایی ها بودند و یا همچنان هستند.

آنا ماریا ترامانتی، پیتر منزبریج، کارول آف، باربارا باد، ژیان قمشی و ده ها و صدها نقش آفرین در مجموعه ی سی بی سی، با برنامه هایشان، ما را با کانادا و فرهنگش آشنا کرده اند.

کانادایی ها می بایستی به داشتن چنین رسانه ی عمومی مفتخر باشند، زیرا که بودجه اش را خود می دهند تا در خدمت خود آنها باشد، در حالی که به تازگی حیات این رسانه ی ملی به خطر افتاده است.

چندی ست که دولت محافظه کار هارپر، با تهیه تومارهایی مبنی بر تائید کاهش بودجه ی سی بی سی، خیال دارد این مجموعه را کوچک و کوچک تر کند، که در صورت انجام آن دودش به چشم مردم کانادا خواهد رفت.

از این سو، دوستداران این رسانه ی ملی اما تومارهایی تهیه کرده اند تا حمایت خود را از سی بی سی اعلام کنند. نباید گذاشت صدای ملت خاموش شود. سی بی سی صدای ملت کاناداست، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب، همه جا حضور دارد و یک گفتمان ملی را از طریق رادیو ـ تلویزیون خود به پیش می برد.

تولد ۷۵ سالگی سی بی سی را جشن می گیریم و برای حفظ او ساکت نمی نشینیم.