جامعه ایرانی در کانادا یکی از فعال ترین جوامع است. این جامعه با وجودی که بیش از سی و اندی سال از عمرش نمی گذرد، اما بسیار خوش درخشیده و جا افتاده است. جامعه ایرانی کانادایی در عرصه های گوناگون علمی، هنری، ادبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی در کشور میزبان حضور زنده ای داشته است.

همانطور که می دانیم وجود کانون ها و انجمن ها و تشکلات صنفی، اجتماعی و سیاسی یکی از بارزترین مشخصه های دمکراسی ست و جامعه ایرانی کانادایی  به درستی با درک این مسئله برای ایفای نقش خود به عنوان شهروندی مسئول و برابر به ایجاد و تاسیس این نهادهای اجتماعی دست زده است و دارد کم کم با این فکر و فرهنگ که ایرانی نه می تواند و نه می خواهد که متشکل و جمعی کار کند مهر باطل می زند.  و سند این مدعا تشکل های ریز و درشتی هست که ایرانیان کانادایی در آن به تمرین فرهنگ دمکراسی نشسته اند.

روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر از ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر انجمن حقوقدانان ایرانی انتاریو اولین نشست خود را در هتل شرایتون خیابان کویین برگزار کردند.

آتوسا مهدویان، وکیل دادگستری انتاریو، همراه با بهروز آموزگار و بابک ناهیدی این گردهمایی را سازمان داده بودند.

از راست: بهروز آموزگار، آتوسا مهدویان، بابک ناهیدی

 

خانم مهدویان پیشتر در کانون وکلای ایرانی کانادایی حضور داشت، از او پرسیدم که آیا آن کانون منحل شده که این انجمن تشکیل شده است، گفت:  Iranian Canadian Lawyers Association هنوز برقرار است، ولی  این دو با هم تفاوت هایی دارند. در کانون تنها وکلای ایرانی حضور داشتند، در صورتی که در این انجمن وکلا، دانشجویان حقوق و مشاوران حقوقی (پارالیگال) نیز حضور دارند. کانون در سطح کل کانادا بود، ولی این انجمن فقط در رابطه با افرادی ست که در انتاریو هستند.

خانم مهدویان از  همکاران دفتر حقوقی Aird & Berlis می گوید، در انجمن حقوقدانان ایرانی انتاریو عضو هیئت مدیره ای وجود ندارد و همه کسانی که در حوزه ی حقوقی در انتاریو فعالیت دارند، اعضای این انجمن هستند و هر کسی کاری انجام دهد، داوطلبانه است.

این وکیل دادگستری انتاریو که ۱۵ سال در امر وکالت سابقه دارد، به وجود آمدن این ایده را چنین توضیح داد: “در ماه می گذشته دفتر حقوقی Aird & Berlis میزبان برنامه ای بود برای وکلا، دانشجویان رشته حقوق، مشاوران حقوقی و کارمندان دفاتر حقوقی ایرانی و هدف این بود که شبکه ای از این طریق به وجود بیاوریم. بیش از هفتاد نفر آمدند و خیلی همه هیجانزده بودند از اینکه اینهمه ایرانی در این رشته فعالیت دارند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که چنین انجمنی را پایه گذاری کنیم که ۲۷ اکتبر روز اعلام حضور این انجمن بود.

خانم مهدویان، هدف اصلی این انجمن را ایجاد شبکه ای قوی از ایرانیان فعال در حوزه ی حقوقی در استان انتاریو خواند. حمایت افراد از یکدیگر و ارائه ی منتورینگ (آموزش و انتقال تجربه) برای افرادی که نیاز به آن دارند، از اهداف دیگر این انجمن است.  

به گفته ی خانم مهدویان، هر کس که در انتاریو در این حوزه فعالیت دارد، خودبه خود عضو این انجمن محسوب می شود. در حال حاضر حدود هشتاد تن در این انجمن ثبت نام کرده اند.

آتوسا مهدویان، بهروز آموزگار و بابک ناهیدی سازماندهان نشست اولیه انجمن بودند و Elahe Aiaseh ، Alyssa Keon، نسیم ناصر، لاله مشیری و سپیده نصابی داوطلبانی که در برگزاری این گردهمایی اولیه همکاری داشتند.

وب سایت انجمن با آدرس www.ilpo.ca را خانم نسیم ناصر درست کرده.

با توجه به اسامی داوطلبان از خانم مهدویان می پرسم، به نظر می رسد حضور زنان در انجمن پررنگ است، می گوید: اکثر افراد ثبت نام کرده را زنان تشکیل می دهند. در مدارس حقوق هم ۵۰درصد دانشجویان را زنان تشکیل می دهند. در گذشته ایرانیان بیشتر در حوزه های علوم و مهندسی تحصیل می کردند، اما چندین سال است که زنان ایرانی خیلی به این رشته علاقمند شده اند و خیلی هم در آن موفق هستند.

گفتنی ست که در این گردهمایی که بیش از صد نفر شرکت کرده بودند، برخی از اعضای انجمن ها و سازمان های دیگر ایرانی حضور داشتند. همچنین دکتر رضا مریدی، نماینده ایرانی تبار مجلس انتاریو که به تازگی دومین دور نمایندگی خود را از سوی حزب لیبرال شروع کرده طی سخنانی بر پویایی جامعه ایرانی تاکید کرد و بر اهمیت چنین تشکلاتی صحه گذاشت.

شکل گیری این انجمن را به خانم مهدویان و تمامی ایرانیانی که در حوزه ی حقوقی در انتاریو فعالیت دارند تبریک می گوییم.