بیستمین دوره بازی‌های زمستانی پارالمپیک هفته‌ی گذشته در ونکوور و ویستلرِ بریتیش کلمبیا آغاز شد. مراسم افتتاحیه هفته گذشته در استادیوم بی سی پلیسِ ونکوور برگزار شد

 

شهروند ۱۲۷۳ ـ پنجشنبه ۱۷ مارچ۲۰۱۰


 

گل سیدنی کرازبی آخرین واقعه ورزشی المپیک امسال نبود.

شور و حال ورزش با پایان بازی‌های المپیک زمستانی،‌ و آغاز بحث‌ها راجع به معنای آن برای تاریخ کانادا، کانادا و بریتیش کلمبیا را رها نکرده چرا که بیستمین دوره بازی‌های زمستانی پارالمپیک هفته‌ی گذشته در ونکوور و ویستلرِ بریتیش کلمبیا آغاز شد. مراسم افتتاحیه هفته گذشته در استادیوم بی سی پلیسِ ونکوور برگزار شد.

بر خلاف تصور بعضی‌ها صفت «پارا» ربطی به هیچگونه معلولیت ندارد و از واژه‌ی «پارالل» به معنای موازی می‌آید. بازی‌های المپیک موازی مربوط به ورزشکاران شجاعی است که علیرغم ناتوانی جسمی در رشته‌های خود می‌درخشند. بازی‌های پارالمپیک ونکوور پس از پارالمپیک تابستانی ۱۹۷۶ که در تورنتوی خودمان برگزار شد،‌ دومین مجموعه از این بازی‌ها است که در کانادا برگزار می‌شود.

ورزشکاران پارالمپیک کانادا که از پیروزی‌ها و ۱۴ مدال طلای ورزشکاران المپیکی جان گرفته بودند، بازی‌ها را با درخشش و افتخارآفرینی شروع کرده‌اند. تا زمانی که این شماره زیر چاپ می‌رود، کانادا با ۷ مدال (۲ طلا، ۳ نقره، ۱ برنز) در جایگاه سوم قرار دارد. جلوتر از آن دو کشور عضو شوروی سابق، فدراسیون روسیه و اوکراین، هستند که ظاهرا می‌خواهند ناکامی خود در المپیک ونکوور را در پارالمپی
ک جبران کنند. ورزشکاران روسیه تا به حال ۱۵ و ورزشکاران اوکراین ۷ مدال کسب کرده‌اند.


 

لحظه‌ی تاریخی برای کانادایی‌ها وقتی بود که کولت بورگون اولین مدال کانادا را به دست آورد و سپس ویوین فارست و جاش دوئک دقایقی بعد تعداد مدال‌ها را به سرعت به ۳ رساندند. بورگون که مدال نقره را در یکی از رشته‌های۱۰کیلومتری اسکی به دست آورد اهل ساسکاتونِ ساسکاچوان است و به این افتخار تاریخی رسید که اولین کانادایی باشد که مدال پارالمپیک را در خانه به دست می‌آورد.

بازی‌های پارالمپیک با وزرشکارانی با ناتوانی های جسمی مختلف (از نابینایی تا نقص عضو) همچنان در بریتیش کلمبیا ادامه دارد و توجه هزاران نفر از مخاطبان را به خود جلب می‌کند.