پارمیدا اسماعیل‌پور، دانش‌آموز ۱۳ ساله دبیرستان فرانسوی که می‌خواهد وکیل متخصص حقوق بین‌الملل شود، علیه نابرابری دیگری اعتراض می‌کند: نابرابری بین مناطق

شهروند ۱۲۷۳ ـ پنجشنبه ۱۸ مارچ۲۰۱۰


 

با خواندن این تیتر شاید تصور کرده باشید، دختر نوجوانی که امروز موضوع مقاله‌ی ما است علیه تبعیض جنسیتی مبارزه می‌کند. اما اشتباه می‌کنید.

پارمیدا اسماعیل‌پور، دانش‌آموز ۱۳ ساله دبیرستان فرانسوی که می‌خواهد وکیل متخصص حقوق بین‌الملل شود، علیه نابرابری دیگری اعتراض می‌کند: نابرابری بین مناطق مختلف در استانی پهناور (بریتیش کلمبیا).

پارمیدا می‌خواهد به هر قیمتی هست در برنامه‌ی IB شرکت کند اما در برنابی، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند، مدرسه‌ای نیست که این برنامه را ارائه کند. پارمیدا البته حاضر است به دبیرستان پورت مودی که نسبتا نزدیک به خانه‌ی او در شمال برنابی است مراجعه کند، اما مدیران این مدرسه می‌گویند دانش‌آموزی را که از منطقه‌ای دیگر بیاید به ندرت می‌پذیرند.

اسماعیل‌پور اعتراضاتی به این قضیه را آغاز کرده و مصمم است تا به حقوق خود برسد. او در مصاحبه با نشریه‌ی محلی «برنابی نیوزلیدر» گفته است: «به نظر من این علیه حقوق آموزشی است که آن‌ها حتی به فرم‌های من نگاه نمی‌کنند تنها به این خاطر که ما در آن منطقه زندگی نمی‌کنیم».

اما از طرف دیگر دبیرستان پورت مودی هم کار خلاف قانونی انجام نداده. اداره‌ی منطقه‌ی مدارس کوکتیلام (که این دبیرستان در آن واقع است) طبق قانون مدارس استان بریتیش کلمبیا اولویت را به دانش‌آموزان منطقه‌ی خودش می‌دهد.

پارمیدا برای مدارسی در نیو وست‌مینیستر و ونکوور هم اقدام کرده است، اما پورت مودی تنها ۹ کیلومتر با خانه‌ی آن‌ها فاصله دارد و او می‌گوید عادلانه نیست که روزی چند ساعت سوار اتوبوس باشد تا به مدرسه برسد.

کی اسماعیل‌پور، پدر پارمیدا، در مصاحبه‌ها به این اشاره کرده که دخترش می‌خواهد وکیل شود و به او گفته: ‌«اگر نتوانم از خودم دفاع کنم چطور می‌توانم از دیگران دفاع کنم.»

پارمیدا برای اعتراض به مارگارت مک‌دیارمید، وزیر آموزش و پرورش، و سایر مقامات نامه نوشته است، اما جوابی نگرفته است.