جمعی از هنرمندان و سینماگران برجسته در ایران و جهان، در نامه‌های جداگانه‌ای، خواستار آزادی فوری جعفر پناهی، محمد نوری‌زاد و دیگر نویسندگان و سینماگران زندانی 

 

شهروند ۱۲۷۴ – پنجشنبه ۲۵ مارچ۲۰۱۰


 

جمعی از هنرمندان و سینماگران برجسته در ایران و جهان، در نامه‌های جداگانه‌ای، خواستار آزادی فوری جعفر پناهی، محمد نوری‌زاد و دیگر نویسندگان و سینماگران زندانی شدند. جعفر پناهی، سینماگر مشهور ایرانی از روز ۱۱ اسفندماه در بازداشت به‌سر می‌برد.

صدها تن از سینماگران مطرح جهان، در نامه‌ای که مخاطب آن آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی است، نوشته‌اند: «هیچ دلیلی برای دستگیری و زندان کردن جعفر پناهی، کارگردان مطرح بین‌المللی وجود ندارد و این سینماگر جهانی، هم اکنون هزینه‌ی شجاعت و جرئت‌اش در انعکاس صدای مردم ایران و نظرات و خواست‌های آنها را پرداخت می‌کند.»

جعفر پناهی، سینماگر مطرح ایرانی، در نخستین ساعات روز سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه بازداشت شد. شماری از اعضای خانواده و دوستان پناهی نیز که در منزل وی بودند جزو بازداشت‌شدگان بودند، اما آنها روزهای بعد آزاد شدند. بازداشت پناهی در حالی ادامه دارد که قوه قضاییه هنوز علت بازداشت و اتهام‌های او را اعلام نکرده است.

سینماگران جهان بازداشت جعفر پناهی را «ناعادلانه» خوانده و نوشته‌اند «در یک جامعه‌ی متمدنِ امروزی، وقتی از نقد و بررسی رفتار و اعمال حاکمان توسط هنرمندان و سینماگران جلوگیری می‌شود، عملا تمدن آن جامعه در معرض تردید و انکار قرار می‌گیرد.»

نامه‌ی سینماگران جهان را کسانی چون برایان کاکس، ویلیام فارلی، والتر ساکس، کارلوس دیگس، نیک جیمز، هری نیومن، جیم اوبرایان، شیرین نشاط، بابک پیامی، حمید دباشی، ژان پیِر، تونی گت لیف و راب نیلسون امضا کرده‌اند.

در نامه‌ی دیگری که به امضای شماری از سینماگران و هنرمندان صاحب‌نام ایران رسیده، آمده است: «ما ضمن تایید حق فیلم‌سازی برای هرکس که در حال و آینده براین امکان دست‌ یابد، و تایید حق آزادیِ بیان و خلاقیت شغلی برای همه، و حقِ اعتراض به نقض حقوق اجتماعی و صنفی و شهروندی درحال و آینده برای همگان، خواهان آزادی نامشروط محمد نوری‌زاد و جعفر پناهی و همه‌ی کسانی که به ‌دلایل بالا بازداشت شده‌اند هستیم.»

محمد نوری‌زاد یادداشت‌نویس سابق روزنامه‌ی کیهان نیز از سه ماه پیش در زندان به‌سر می‌برد. خانواده و دوستان نوری‌زاد، علت بازداشت او را یادداشت‌های انتقادی وی در وبلاگ شخصی‌اش می‌دانند.

نویسندگان نامه خطاب به حاکمان ایران نوشته‌اند: «آیا جز زور و فشار و بند راهی برای اداره‌ی جامعه نیست، و نمی‌توان با اصلاحِ امور در راستای خواسته‌های طبیعی و قانونی و صنفی مردم، جای تشدید فضای مرگ و دلهره و دلسردی و نومیدی، جامعه‌ای شاد و خلاق و امیدوار و سرزنده داشت؟»

این نامه را چهل و پنج تن از هنرمندان و نویسندگان کشور، از جمله  بهرام بیضایی، کیومرث پوراحمد، ناصر تقوایی،  محمدرضا اصلانی، کمال اطهاری، رخشان بنی‌اعتماد، خسرو سینایی، کامران شیردل، بهزاد فراهانی، مسعود کیمیایی، فاطمه‌ معتمدآریا، تهمینه ‌میلانی، بابک احمدی و خشایار دیهیمی امضا کرده‌اند.