کاسپین ماکان فردی که مدعی است نامزد ندا آقاسلطان از کشته شدگان وقایع پس از انتخابات ایران است، با شیمون پرز رییس جمهور اسراییل دیدار و گفتگو کرد

 

شهروند ۱۲۷۴ – پنجشنبه ۲۵ مارچ۲۰۱۰


 

"رادیو ایران آن ایر" در سایت اینترنتی خود نوشته است: کاسپین ماکان فردی که مدعی است نامزد ندا آقاسلطان از کشته شدگان وقایع پس از انتخابات ایران است، با شیمون پرز رییس جمهور اسراییل دیدار و گفتگو کرد. به گزارش عصر ایران و به نقل از روزنامه هاآرتص اسراییل، ماکان که پس از کشته شدن ندا در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از ایران خارج شده است، طی سفر اخیر خود به اسراییل روز دوشنبه با حضور در دفتر رییس جمهور اسراییل با وی دیدار و گفتگو کرد. ماکان در دیدار با پرز گفت: "من به عنوان نماینده مردم ایران به اسراییل آمده ام. من به عنوان پیام آور اردوگاه صلح در اینجا هستم". ماکان در توصیف ندا به پرز گفت: "ندا انسانی پیشرو بود. او مبارز راه آزادیخواهی بود." پرز نیز در این دیدار ادعا کرد:"اعتراض شجاعانه و محکم ندا، در بین مبارزان در ایران وحدت ایجاد کرد و من امیدوارم اقدام ندا منجر به تغییر آینده ایران شود."

 رییس جمهور اسراییل مدعی شد: "من معتقدم این مبارزه یک مبارزه صرفا نظامی یا اقتصادی نیست، بلکه یک مبارزه اخلاقی است و ندا یک مبارز شجاع در راه مبارزه اخلاقی با حکومت ایران بود."

"رادیو ایران آن ایر" می افزاید:"سخنان مداخله جویانه رییس جمهور اسراییل در امور داخلی ایران در حالی است که هنوز کسی در ایران به طور رسمی مسئولیت قتل ندا و برخی دیگر از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات را بر عهده نگرفته است و نهادهای مسئول در ایران قتل ندا و برخی دیگر از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات را مشکوک اعلام کرده اند، اما به نظر می رسد قتل ندا اگر هیچ دستاوردی هم نداشته باشد لااقل برای شخصی که مدعی نامزدی نداست بد نبود چرا که توانست به این بهانه، از این کشور به آن کشور رفته و جلوی دوربین ها ظاهر شود. این در حالی است که خانواده داغدیده ندا و بویژه مادر او، ناباورانه از مرگ فرزند خود در انتظار روشن شدن ابعاد پرونده قتل او و مجازات آمر و عامل این قتل، در ایران به سر می برند."


 

از سوی دیگر، به گزارش سایت اطلاعات.نت، "کاسپین از جانب دولت اسرائیل و یا سازمان های رسمی این کشور به اورشلیم دعوت نشده، بلکه تلویزیون کانال دو اسرائیل که یک شبکه خصوصی است و همیشه به ابتکارهای شگفت دست زده عامل این دعوت می باشد. کاسپین در مصاحبه اختصاصی که جمعه ۲۸ اسفندماه ۱۳۸۸( ۱۹ مارچ ۲۰۱۰) از شبکه دو پخش شد، تاکید کرد که او و ملت ایران به مبارزه تا پیروزی ادامه خواهند داد.

گفتنی ست این خبر در وبلاگ ها و سایت های مختلف بازتاب داشته و افراد بسیاری به عنوان نظردهنده در این خصوص اعلام نظر کرده اند. بسیاری از این افراد، سفر ماکان را بی رابطه با دستگیری او در ایران نمی بینند و این امکان که با قول همکاری با رژیم جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به مبارزات مردم ایران و وابسته نشان دادن آنها به کشورهای خارجی، از زندان آزاد شده و از مزایای آن بهره برداری می کند.

در حالی که در سایت های موافق جمهوری اسلامی این بازدید منعکس شده است، سایت راه سبز در این زمینه دو مطلب دارد. یکی با عنوان "ماکان نامزد ندا نبود" نوشته مسیح علی نژاد و دیگری  "سفر کاسپین ماکان ربطی به سبزها ندارد" نوشته ابراهیم نبوی که هر کدام از زاویه ای به این سفر پرداخته اند.

 

همچنین به گزارش بی بی سی، خانواده ندا آقا سلطان، از سفر کاسپین ماکان، نامزد ندا آقا سلطان به اسرائیل به شدت انتقاد و تاکید کردند که آقای ماکان نماینده ندا، خانواده آقا سلطان و یا مردم ایران نیست.

در گزارش بی بی سی آمده است: هاجر رستمی مطلق، مادر ندا گفت که نامزد ندا بودن این حق را برای کاسپین ماکان ایجاد نمی کند که به اسرائیل سفر و با شیمون پرز دیدار کند و با سوء استفاده از نام ندا، خود را نماینده مردم ایران بخواند. مادر ندا آقا سلطان با تایید آشنایی و نامزدی دخترش با کاسپین ماکان گفت: "ندا و کاسپین ۲۰ فروردین ماه آشنا شدند و این آشنایی بعد از دو ماه به مرحله نامزدی رسیده بود. یعنی بحث خواستگاری مطرح شده بود و قرار بود رسما با هم ازدواج کنند که تظاهرات شروع و ندا شهید شد و اگر این اتفاق نیفتاده بود، ندا و کاسپین با هم ازدواج می کردند، اما حتی این نزدیکی و نامزدی نیز، چنین حقی را به کاسپین نمی دهد که از نام ندا سوء استفاده کند."