خیز دولت هارپر علیه مهاجرین و پناه جویان

شهروند ـ آرش عزیزی: دولت محافظه کار کانادا جمعه ی هفته ی گذشته اعلام کرد از اکنون تا سال ۲۰۱۴ هیچگونه تقاضا برای مهاجرت والدین و پدربزرگ و مادربزرگ های شهروندان کانادا را نخواهد پذیرفت. تورنتو استار ضمن گزارش این خبر به گفته های وزیر مهاجرت در کنفرانس خبری در میسیساگا اشاره کرد.

این آغاز فاز اول از برنامه های وسیع جیسون کنی، وزیر مهاجرت، برای اصلاحات وسیع در نظام پذیرش مهاجرین خانوادگی است که اکنون با توجه به کسب دولت اکثریتی توسط حزب محافظه کار چهار سال تمام برای آن وقت دارد. کنی گفته می خواهد نظام مهاجرت را به گونه ای تنظیم کند که جوان ترها و تحصیلکرده های جهان را جذب کند و تعداد مهاجران مسن و کسانی را که به دلایل انسان دوستانه و یا به جهت پناهجویی به کانادا می آیند کاهش دهد.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

کنی ضمن اعلام سیاست جدید در نپذیرفتن ورود والدین اعلام کرد تعداد پناهجویان، پرستاران خانگی و کسانی که به دلایل انسان دوستانه پذیرفته می شدند کاهش خواهد داد.

 خوش آمدید اما فقط به عنوان توریست

پس تکلیف شهروندان بی شماری که در غم دوری از والدین خود هستند چه می شود؟

وزارت شهروندی و مهاجرت اعلام کرده از روز ۱ دسامبر “سوپر ویزا”یی مخصوص والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ ها صادر می کند که به آن ها اجازه می دهد به صورت موقتی و توریستی تا دو سال در کانادا بمانند.

صاحبان این ویزا (که به گفته کنی زمان پردازشش نباید بیش از دو ماه طول بکشد) خواهند توانست طی ۱۰ سال هر چند بار که می خواهند به کانادا ورود و خروج کنند، اما به این شرط که، اگر مسن هستند، بیمه درمانی خصوصی خریداری کنند. (در ضمن فرزندان کانادایی آن ها باید حداقل درآمد مشخصی داشته باشند تا به پدر و مادرها ویزا تعلق بگیرد.)

طرفداران حقوق مهاجران، که بسیاری نگران برنامه های وسیع کنی برای تغییرات در نظام مهاجرت، هستند انتقادات بسیاری به این برنامه ها دارند.

یکی از مواردی که آن ها به این اشاره می کنند تبعیض طبقاتی آشکار موجود در این قوانین جدید است.

دبی داگلاس از شورای نهادهای خدمت به مهاجران انتاریو به استار گفت: «این شرط (لزوم خریداری بیمه درمانی خصوصی) دسترسی به نظام مهاجرتی ما را دو طبقه ای می کند. ما قبلا گفته ایم که هیچ تحقیقات یا مشاهدات تجربی نیست که نشان دهد والدین و پدربزرگ و مادربزرگ های کانادایی های تازه وارد بر نظام اجتماعی و پزشکی ما فشار می آورند.”

 کاهش پذیرش مهاجر و پناهجو

وزارت مهاجرت روز جمعه در ضمن با چندین روز تاخیر بالاخره آمار و ترکیب دقیق مهاجرینی که می خواهد در سال پیش رو بپذیرد اعلام کرد. این وزارتخانه در گزارش سالیانه ی خود که روز سه شنبه منتشر شد تنها گفته بود که تعداد مهاجرین را ثابت نگاه می دارد و افزایش نخواهد داد.

طبق آمار جدیدی که جمعه منتشر شد دولت ۱۵۷ هزار مهاجر اقتصادی می گیرد (۳ درصد کاهش). در این میان سهمیه ی مخصوص پرستاران خانگی که می توانستند پس از چند سال کار اقامت دائم دریافت کنند با کاهش خیره کننده نصف می شود و به ۹۰۰۰ تقلیل می یابد.

کانادا در سال ۲۰۱۲ در ضمن ۱۰ درصد کمتر پناهجو دریافت می کند یعنی سهمیه پناهجو از سال ۲۹ هزار نفر به سالی ۲۶ هزار نفر کاهش می یابد. تعداد کسانی که به دلایل انسان دوستانه پذیرفته می شوند ۱۴ درصد کاهش می یابد و به ۷۹۰۰ نفر تقلیل می یابد.

تنها سهمیه ای که شاهد افزایش خواهد بود مهاجرت های خانوادگی است که از ۶۵۵۰۰ به ۶۹۰۰۰ افزایش می یابد گرچه سهمیه ی فرزندان و کودکان از ۴۸ به ۴۴ هزار کاهش می یابد. باید به خاطر داشت که با وجود قطع پذیرش هرگونه مهاجرت والدین در طول دو سال این افزایش در واقع تنها نشان از پردازش سریع تر پرونده های سال ها تلمبار شده است.

به نظر می رسد وزیر مهاجرت، که خود نماینده ی کالگریِ آلبرتا است و از راست گرا نمایندگان مجلس عوام محسوب می شود، پس از سه سال تصدی بر مقام خود در زمان دولت اقلیت و تلاش گاه موفق برای جذب جوامع قومی کشور به حزب محافظه کار، می خواهد در زمان دولت اکثریت نظام مهاجرت کشور را به کلی دگرگون کند.