همیوپاتی هنر مشاهده دقیق و علم تطابق بیمار با بیماری است. همانطور که می دانیم، کلمه همیوپاتی از دو قسمت تشکیل شده است. همیو در لاتین به معنی شبیه و پاتی به معنی بیماری است.
شهروند ۱۱۸۷

“هر چه دشنام از لبها، خواهم برچید
هر چه دیوار، از جا خواهم برکند
رهزنان را خواهم گفت: کاروانی آمد بارش لبخند!
ابر را، پاره خواهم کرد
من گره خواهم زد، چشمان را با خورشید، دلها را با عشق، سایه ها را با آب، شاخه ها را با باد.”
سهراب سپهری

مشابه درمانی
همیوپاتی هنر مشاهده دقیق و علم تطابق بیمار با بیماری است. همانطور که می دانیم، کلمه همیوپاتی از دو قسمت تشکیل شده است. همیو در لاتین به معنی شبیه و پاتی به معنی بیماری است. که به اصطلاح به آن “Like Cures Like” گویند و در فارسی آن را مشابه درمانی ترجمه کرده ایم. در این روش مواد دارویی همان علائمی را برطرف می کنند که در فرد سالم باعث ناراحتی شده است. مثلا اگر پیاز باعث سوزش و آبریزش چشم و بینی شما گردد هنگامی که فردی به خاطر آلرژی دچار سوزش و آبریزش بینی شده است داروی مناسب همیوپاتی او Allum Cepa یا پیاز قرمز است. در واقع تشخیص داروی مناسب از تطابق علائم بیماری در فرد و خواص مواد طبیعی موجود در کره زمین حاصل می شود. پس ابزار پزشک همیوپات اطلاعاتی است که فرد بیمار به پزشک منتقل می کند. هر چه پزشک ماهرتر باشد با علم و تجربه اش بهتر می تواند اطلاعات لازمه را استخراج نماید. ناگفته نماند که همکاری بیمار نیز در کسب مطالب تاثیر بسزایی دارد. بیمار باید بتواند با فراغ بال و باصبر و حوصله زیاد به تمام پرسشهای پزشک جواب دهد تا پزشک بتواند با ابتکار عمل و به طور هنرمندانه داروی مناسب را کشف کند.

فلسفه کلی نگری
روش همیوپاتی را Wholistic یا کلی نگر می گویند. بدین معنی که همگام با بررسی دقیق علائم فیزیکی، حالات روحی و روانی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. نوع افکار، چگونگی احساسات و علائم جسمی بیمار، همه از اهمیت مساوی برخوردارند. مثلا داروی همیوپاتی برای سردرد افرادی که عصبانی هستند با داروی همیوپاتی سردرد افرادی که غمگین هستند، متفاوت است. علت و ریشه بیماری را باید کشف کرد. کار زیاد، فکر زیاد، بعضی از بیماریهای عفونی، حسادت، رقابت، ترس، و یا دلهره دلایل بعضی از سردردها به شمار می روند.
شیوه زندگی، نوع تغذیه، مقدار فعالیت بدنی فرد همچنین وراثت را در نظر می گیریم. بنابر این جلسه اول ملاقات بیمار با پزشک، ممکن است تا ۲ساعت به طول انجامد. در مورد بیماریهای مزمن، تاریخچه زندگی فرد، جزء به جزء پرسیده می شود تا یک تصویر کلی از بیمار به دست آید. این تصویر کلی همان کلید رمز درمان بیمار است. ممکن است برای بعضی از اشخاص به دست آمدن آن تصویر کلی بیش از یک جلسه طول بکشد. چرا که یادآوری و بازگویی بعضی از صحنه های زندگی برای بعضی از آنها تلخ و گزنده است و یا افشای بعضی از رازها که سالهاست فرد را از درون خورده مشکل باشد.
اما باید دانست که سرکوبی احساسات منفی منشا بسیاری از بیماری هاست. پزشک محرم اسرار است و اگر تصویر کلی شما را نداند نمی تواند به شما کمک کند.

علائم منحصر به فرد
بعد از تاریخچه کلی، نوبت به علائم منحصر به فرد می رسد، علائمی که افراد مختلف را از یکدیگر متمایز می کند. لذا افراد مختلف با بیماریهای مساوی به داروهای همیوپاتی متفاوت نیاز دارند. مثلا میگرن آقای الف با میگرن خانم ب متفاوت است، زیرا سردرد آقای الف از طلوع خورشید شروع شده، به تدریج به شدت آن افزوده می گردد و موقع غروب متوقف می شود و هر چند وقت یک بار تکرار می شود. ولی سردرد خانم ب یک هفته قبل از شروع خونریزی ماهیانه اش شروع شده با آغاز خونریزی متوقف می شود. این سردرد ماهی یک بار به سراغ او می آید. به طور کلی در روش همیوپاتی، زمان شروع درد و زمان شدت آن، همچنین تدریجی یا ناگهانی بودن آن از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.
در مورد بیماریهای مزمن، علائم هم زمانه از علائم کلیدی محسوب می شود. مثلا سردرد یکی توام با تهوع است و در دیگری با لرزش دست و پا، در یکی با اسهال همراه بوده و در دیگری با چشم درد. بنابر این افراد مختلف تصاویر متفاوتی دارند، لذا به داروهای متفاوتی نیاز خواهند داشت.

همیوپاتی و کودکان
برخلاف تصور عمومی، داروهای همیوپاتی در بیشتر موارد فوری عمل کرده، سلامتی را باز می گرداند. مخصوصا در مورد کودکان پیش بینی بهبودی قطعی است چرا که آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند و هنوز احساسات و عواطفشان سرکوب نشده و سیستم دفاعی تحت تاثیر داروهای شیمیایی ضعیف نشده است. نیروی حیاتی آنها بسیار فعال بوده و تاثیر داروهای همیوپاتی به سرعت و به راحتی قابل مشاهده است. به طور کلی، چه در کودکان و چه در بزرگسالان، به محض اینکه انطباق تصویر کلی بیمار با بیماری کشف شود مقدار صحیح دارو تجویز گردد، درمان قطعی به دست خواهد آمد.

همیوپاتی و محیط زیست
شایان ذکر است که همیوپاتی نه تنها قابل تجویز برای انسانهاست بلکه اثر آن در کشاورزی و دامداری بی نظیر است. بدون استفاده از هورمونهای غیرطبیعی برای حیوانات و ضدآفات و روشهای مصنوعی برای گیاهان، همیوپاتی می تواند نیروی حیاتی را در تمام موجودات زنده تحریک کند و باروری را به طور طبیعی بیفزاید. چون داروهای موثر همیوپاتی به روش رقیق کردن های متوالی و القای ارتعاش تهیه می شوند، به راحتی قابل تکثیر هستند و می توان از یک برگ گیاه برای تمام کره زمین دارو تهیه کرد؛ دارویی که هم با محیط زیست همخوانی دارد و هم مقرون به صرفه است و هم تاثیر آن قابل ملاحظه و فاقد هر گونه عارضه جانبی است. به این روش Potentization گویند.
در این دوران که کره زمین رو به قحطی می رود، همیوپاتی روزنه امید است، چرا که می تواند انسان درمانده و محیط زیست آلوده او را جانی تازه ببخشاید. دکتر مسعود ناصری، ریاضی دان، فیزیکدان و همیوپات سرشناس ایرانی، در انگلستان در این زمینه تحقیقات و مطالعات گسترده ای انجام داده است و به موفقیت های شایانی دست یافته است. باشد که دولتها و دولتمردان دست از بخل و سیاست بازیها بردارند و درمانهای طبیعی را زیر پوشش و حمایت خویش قرار دهند تا فقیر و غنی بتوانند از طبیعت به نحو احسن بهره گیرند.
سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی است.