شهروند ۱۱۸۵
موجودات تک سلولی بیماری زا مثل ویروسها، باکتریها و قارچ ها از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند. برای غلبه بر این تهدیدات، بدن به طور طبیعی مکانیسم هایی برای دفاع از خود تکامل داده است. اولا پوست بدن، خود مانند یک سنگر محافظ، تا حدی از نفوذ مواد بیماری زا جلوگیری می نماید. ثانیا عوامل مزاحم از طریق اندامهای مختلف از بدن به بیرون رانده می شوند. مثلا در چشم، غدد اشکی تحریک شده با تولید اشک بیشتر، مواد محرک را از چشم خارج می سازد. در بینی، گلو، مجاری ادراری، تناسلی و در روده، این عوامل به وسیله ترشح مخاط، و یا به وسیله ادرار و اسهال و استفراغ از بدن به بیرون فرستاده می شوند. علاوه بر عمل اخراج نیروهای مهاجم، سیستم دفاعی می تواند به کمک سیستم لنفاوی و گلبولهای سفید ماکروفاژها، فاگوستیها، و لنفوستیها نیروهای مهاجم را قلع و قمع نماید. به همین دلیل است که گاهی شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه گلو، گردن یا کشاله ی ران و غیره می شویم زیرا بدن به طور خودکار تعداد سربازان دفاعی را در پایگاههای مربوطه افزایش می دهد تا بتواند بر دشمن فایق آید. راه دیگر مقابله با مهاجمین افزایش دمای بدن می باشد. به همین دلیل است که گاهی تب می کنیم. بنابر این علائمی که در بالا اشاره شد، خود بیماری نیستند بلکه علامت سعی بدن برای غلبه بر بیماری است. سیستم دفاعی قوی در بدن سالم احتیاج به دخالت قدرتهای خارجی ندارد. تنها زمانی به پزشک و دارو نیاز پیدا می کند که دستگاه ایمنی به دلیلی ضعیف شده و یا عوامل تهاجمی بیش از پیش قوی بوده به طور ضربه ای حمله می کنند مثلا در شوکهای جسمی و یا عاطفی که بدن وقت کافی برای مبارزه را ندارد، به دارو و درمان نیاز پیدا می کنیم.
سلولهای خط حمله را آنتی ژن و سلولهای مدافع را آنتی بادی می نامند. یکی دیگر از روشهای بدن در دفاع از خود، تولید و ذخیره آنتی بادیهاست. آنتی بادی ها در واقع سربازان تخصص یافته ای هستند که در بدن ساخته و نگاهداری شده تا برای حملات تکراری دشمن آمادگی لازم را داشته باشند. به این نوع روش دفاعی Aquired Specific Immunity گویند. از این طریق می توان از بروز بیماریهای اپیدمی پیشگیری به عمل آورد که در همیوپاتی به روش طبیعی Nosode انجام می گیرد در حالی که در پزشکی رایج از طریق واکسن های گوناگون.
متاسفانه واکسن ها حاوی انواع مواد مصنوعی افزودنی و غیرطبیعی بوده که خود باعث بروز بیماریهای مزمن می گردد بیش فعالی کودکان ADHD و Dyslexia یا عدم تمرکز در خواندن و نوشتن را مربوط به عوارض جانبی واکسن های مکرر می دانند که روز به روز بر تعداد اینگونه کودکان در مدارس افزوده می گردد.

اختلالات دستگاه ایمنی
ناهنجاریهای این دستگاه ممکن است یا ارثی باشد و یا محیطی. همانطور که می دانیم استرس یکی از مهمترین عوامل بسیار مهم در عدم تعادل این دستگاه می باشد. نگرانیها و ترسهای مداوم در درازمدت این دستگاه را ضعیف کرده، به تدریج از پای می اندازد به طوری که تاب تحمل مبارزه برای بیماریهای جدی تر نظیر سرطان، کلیت روده و یا M.S. را نخواهند داشت. درست مثل کشوری که سالها درگیر جنگها و اختلافات داخلی بوده و به سبب آن ضعیف و خسته شده به طوری که دشمنان خارجی به راحتی می توانند نفوذ کرده آن کشور را به نفع خود استثمار نمایند.
بهترین روش برای رهایی از استرس، مراقبه، یوگا، شنا و دیگر فعالیتهای آرامش بخش می باشد. همچنین دوستان خوب و دلسوز که گوش شنیدن داشته باشند و مهمتر از همه تغذیه صحیح و هوای تازه از عوامل پرهیز از استرس می باشد.

روش همیوپاتی در تنظیم سیستم ایمنی
داروهای همیوپاتی سیستم ایمنی را تحریک کرده تا خود بتواند با روشهای طبیعی خویش بدن را به سلامت بازگرداند.
پس همانطور که قبلا اشاره شد، علائمی نظیر تب، لرز، آبریزش، اسهال، استفراغ، عطسه و سرفه را نباید سرکوب نمود چرا که همه اینها عکس العمل بدن در بیرون راندن مواد بیماری زا می باشند. اگر سیستم دفاعی آنقدر ضعیف شده باشد که نتواند برای دفاع از خود درجه حرارت بدن را بالا ببرد و یا انرژی لازم را برای بالا آوردن غذای مسموم نداشته باشد، آنگاه داروهای همیوپاتی می توانند به بدن کمک کنند تا به طور طبیعی عوامل اجرایی دستگاه را به کار انداخته، واکنش لازمه را برای دفع نیروهای مهاجم به عمل آورد. مثلا دمای بدن بالاتر رفته، تعداد و قدرت عطسه ها یا سرفه را بیشتر کند. خلط و آبریزش بیشتر ترشح شود تا بالاخره پس از اندک زمانی، میکروبها بیرون رانده شوند و سلامتی به بدن بازگردد. بدین ترتیب سیستم دفاعی تقویت شده و در مقابل حمله مجدد دیگر نیازی به دارو نخواهد داشت. احتمال تناوب و تکرار بیماری برای آن فرد به مراتب کاهش خواهد یافت. این روش را مشابه درمانی گویند یا “Like Cares Like” در صورتی که طب رایج به جنگ اضداد می رود و سعی بدن را برای رسیدن به سلامتی در نطفه خفه می کند. در واقع علائم بیماری را زیر یک نقاب پنهان می کند. درست مثل زمانی که روغن ماشین شما کم شده، چراغ مربوطه روشن شده باشد. طب رایج سیم برق مربوطه را قطع می کند و ظاهرا همه چیز را به حالت اولیه باز می گرداند ولی ماشین شما پس از مدتی به خاطر کمبود روغن از کار خواهد افتاد.

ماهیت داروهای همیوپاتی
داروهای همیوپاتی از مواد طبیعی موجود در کره زمین تهیه می گردد. آنها را طی مراحل متوالی رقیق می کنند و پس از هر مرحله به آن ارتعاش می دهند. بدین ترتیب خاصیت دارویی به صورت ارتعاش وارد بدن می گردد. لذا نوعی انرژی درمانی محسوب می گردد. با این تفاوت که این انرژی از مواد معدنی، گیاهی و یا حیوانی گرفته می شود. طبق قوانین فیزیکی مدرن هر ماده ای در جهان حاوی انرژی است که همیوپاتی با شناسایی انرژیهای مواد مختلف برای درمان بیماریهای مختلف از آنها بهره می جوید. زیرا عوامل بیماری زا باعث عوض شدن ماهیت انرژی بدن شده و آن را از حالت سلامتی و طبیعی خارج می سازند. همیوپاتی با مصرف اندکی ماده مثلا یک برگ گیاه و اعمال ارتعاش بر آن می تواند انرژی بدن را به حالت تعادل بازگرداند. به همین دلیل است که داروهای همیوپاتی هیچگونه عارضه جانبی نداشته بسیار ارزان و مقرون به صرفه می باشند و نظم طبیعت، محیط زیست را به هم نخواهند زد. از طرفی شناسایی داروی مناسب و تطبیق آن برای هر بیمار نیاز به دقت، مهارت و تجربه بسیار زیادی دارد. زیرا هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت بوده، به داروی متفاوتی نیاز دارد. تشخیص و کشف ماده مزبور نوعی هنر به حساب می آید. زیرا به ابتکار و هوشیاری صادقانه پزشک همیوپات بستگی دارد.
در خاتمه باید یادآوری کرد که نقش همیوپاتی کمک به حفظ تعادل سیستم ایمنی بدن می باشد تا بدن خود بتواند با سلاح خدادادی خود بر بیماریهای مختلف فایق آید و بهتر است در مورد بیماریهای جدی تر از خود ـ درمانی پرهیز نموده با یک همیوپات مجرب مشورت شود.