از ۱۰ نوامبر ۲۰۱۱ تا ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱

حمله ارتش آزاد سوریه به یک واحد حفاظت اطلاعات ارتش

بی بی سی: مخالفان حکومت سوریه می گویند عده ای از نیروهای جدا شده از ارتش این کشور، به واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش در شهر حرستا در نزدیکی دمشق حمله کرده اند

بر اساس گزارش ها، بر اثر این حمله بخش هایی از ساختمان واحد اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در شهر حرستا تخریب شده است، اما هنوز گزارشی در مورد تلفات این حمله مخابره نشده است.

این حمله، بزرگترین حمله از سوی “ارتش آزاد سوریه” بوده است که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد انجام گرفته است.

این حمله در حالی صورت می گیرد که اتحادیه عرب خود را برای موضعگیری تازه در برابر سرکوب مخالفان از سوی حکومت اسد آماده می کند

جلد شهروند شماره ۱۳۶۰

حکومت سوریه از حضور خبرنگاران خارجی در این کشور و دسترسی آنها به منابع اطلاعاتی به شدت جلوگیری می کند، و تایید گزارش هایی که در مورد خشونت ها در این کشور منتشر می شود، بسیار دشوار است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه از ماه مارس گذشته، بیش از ۳ هزار و پانصد نفر کشته شده‌اند.

مقام‌های سوری باندهای تبهکار و شبه نظامیان را عامل خشونت های اخیر در این کشور معرفی کرده اند.

جداشدگان از ارتش سوریه که خود را ارتش آزاد سوریه می نامند، طی هفته های اخیر چندین حمله دیگر نیز انجام داده اند. اما به نظر می رسد حمله به واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش در شهر حرستا تاکنون بزرگترین حمله آنها بوده باشد.

اهمیت چنین حمله ای در این است که از نظر مخالفان حکومت سوریه، واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش یکی از مخوف ترین نهادهای حکومتی در این کشور است که در جریان سرکوب مخالفان حکومت بشار اسد بسیار فعال بوده است.

همچنین این واحد حفاظت و اطلاعات نیروی هوایی ارتش بسیار نزدیک به دمشق، پایتخت سوریه واقع شده است، که در جریان نا آرامی های ماههای اخیر این کشور، نسبتا آرام تر از دیگر شهرها بوده است.

شورای ملی سوریه (ائتلافی از گروه های مخالف حکومت سوریه که مقر آن در ترکیه است) انجام چنین حمله ای را از سوی ارتش آزاد سوریه تایید کرده است.

“ارتش آزاد سوریه چند ماه پیش توسط نیروهایی که از ارتش سوریه جدا شده اند شکل گرفت، و یک ماه پیش ادعا کرد که حدود ۱۵ هزار عضو دارد.”

به گفته مخالفان، نیروهای جدا شده از ارتش، ساختمان واحد حفاظت و اطلاعات یگان پدافند هوایی ارتش را از سه جهت هدف حمله قرار داده اند.

همچنین گزارش شده که هلی کوپترهایی (احتمالا توسط خلبان های ارتش سوریه) مشغول گشت زنی در این منطقه بوده اند.

یکی از شهروندان حرستا به خبرگزاری رویترز گفته است: “من صدای چندین انفجار و تبادل آتش مسلسل ها را شنیدم”.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گردان خالد بن ولید، یکی از زیر مجموعه های ارتش آزاد سوریه در بیانیه ای از انجام این حمله استقبال کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “ما به برادرانمان ادای احترام می کنیم، به قهرمانان شورشی. خداوند به خاطر عملیات تان در ساختمان واحد اطلاعات ارتش در حرستا به شما اجر دهد”.

این گروه اعلام کرده است که هدفش سرنگونی حکومت بشار اسد است و در این راه در کنار مردم سوریه فعالیت خواهد کرد تا “در برابر ماشین سرکوب ارتش که از رژیم سوریه حمایت می کند ایستادگی کند”.

شورای ملی سوریه نیز اعلام کرده است که ریاض اسد، فرمانده ارتش آزاد سوریه که در چند ماه گذشته در ترکیه بوده است، از چند روز پیش به سوریه بازگشته و اکنون رهبری عملیات را شخصا از داخل کشور برعهده گرفته است.

ارتش شورشیان سوریه می گوید هر روز در این کشور نیروهای بیشتری از ارتش جدا می شوند، اما در عین حال می پذیرد که ارتش آزاد سوریه در حال حاضر توان کافی را برای غلبه بر ارتش سوریه ندارد.

رجب طیب اردوغان نیز روز گذشته به بشار اسد هشدار داده بود کاری نکند که تاریخ از او به عنوان رهبری خونخوار یاد کند

فعالان سوری می گویند ارتش آزاد سوریه روز سه شنبه نیز در حمله ای در شهر درعا، ۳۴ سرباز ارتش سوریه را کشتند.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی که از ترکیه اخبار سوریه را دنبال می کند، می گوید بازگشت فرمانده ارتش آزاد سوریه به این کشور، همزمان با افزایش حملات علیه مواضع حکومت، حکایت از آن دارد که ارتش آزاد سوریه در مورد انجام این حملات کاملا مصمم است.

خبرنگار بی بی بی سی همچنین افزوده که شورای ملی سوریه مایل است که جنبش ضد حکومتی معترضان حتی المقدور صلح آمیز باقی بماند، اما در عین حال احتمال اینکه نیروهای جدا شده از ارتش برای دفاع از شهروندان دست به اسلحه ببرند را نیز رد نکرده اند.

به نظر می رسد که ماه جاری میلادی، با ۳۰۰ کشته خونبارترین ماه از زمان آغاز اعتراضات ۸ ماه اخیر باشد.

اسد از سوی جامعه بین الملل تحت فشارهای فزاینده ای قرار گرفته است تا دست از سرکوب خونین معترضان بردارد.

در یکی از تازه ترین واکنش های بین المللی به تحولات سوریه، فرانسه چهارشنبه اعلام کرد که سفیر خود را از سوریه فرا خوانده، و به دلیل خشونت های موجود در این کشور تمامی خدمات کنسولی و فعالیت های فرهنگی خود را در این کشور به حالت تعلیق در می آورد.

فرانسه طی هفته های اخیر از سیاست های حکومت بشار اسد انتقاد کرده و از او خواسته که از قدرت کناره گیری کند.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حکومت سوریه را رژیمی “لجوج” توصیف کرده است.

اسد چندی پیش با اتحادیه عرب بر سر طرح صلحی به توافق رسیده بود که بر اساس آن در ازای کناره گیری از قدرت، مورد عفو قرار می گرفت.

اتحادیه عرب چند روز پیش در واکنش به ادامه سرکوب معترضان توسط حکومت اسد، عضویت این کشور در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق در آورد.

قرار است اتحادیه عرب در نشستی در مراکش، تصمیم خود در مورد تعلیق عضویت سوریه را رسما اعلام کنند.

پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم روز دوشنبه صراحتا از بشار اسد خواست که از قدرت کناره گیری کند.

او در گفتگو با بی بی سی گفت که اعمال خشونت علیه مردم، هرگز نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز دیروز خطاب به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفت که ساختن آینده بر “خون ستم دیدگان” ممکن نیست.

 

تازه‌ترین آمار از تلفات انفجار در پادگان سپاه: «دست‌کم ۳۶ کشته»

انفجار در پادگان سپاه

 

بی بی سی: سرلشکر حسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال تحقیق روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود.

او گفت که حادثه انفجار روز شنبه در پادگان ملارد، تولید این “محصول” را تنها برای دو هفته به تأخیر انداخته است.

آقای فیروزآبادی توضیح بیشتری در مورد تحقیقاتی که انفجار در جریان آن رخ داده است و “محصول” مورد اشاره نداد.

پیش تر سرتیپ موسوی، جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه هم گفته بود که آقای تهرانی مقدم “تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود”.

در همین مورد از اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و از فرماندهان سابق سپاه نقل شده است که آقای تهرانی مقدم “هرگاه کاری را شروع می کرد و به نتیجه نمی رسید، خودش وارد میدان عمل می شد و در صحنه آزمایش حضور پیدا می کرد”.

این در حالی است که سپاه پاسداران در ابتدا اعلام کرده بود که واقعه انفجار پادگان ملارد در جریان جابجایی مهمات رخ داده است.

سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه ۲۵ آبان در واکنش به اظهار خشنودی مقامات اسرائیلی از این انفجار، گفت: “اسرائیلی ها موجودات ضعیف و سخیفی هستند… در همین جا به اسرائیلی ها می گویم که از انفجاراتی نگران و گریان باشند که در بخش های مختلف اسرائیل به گوش خواهد رسید”.

همزمان سرتیپ احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران هم گفت که “خون شهدای” سپاه پاسداران باعث اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی ایران و “نزدیک تر شدن مرگ رژیم صهیونیستی” می شود.

این رشته اظهارات، واکنش مقامات نظامی ایران به اظهار خوشحالی ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از انفجار روز شنبه و گزارش های رسانه ای در مورد احتمال دست داشتن موساد و سازمان مجاهدین خلق ایران در این انفجار محسوب می شود.

ایران این گزارش ها را تکذیب می کند.

گفته می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای علاقه زیادی به تهرانی مقدم داشت.

در مورد تعداد کشته شدگان واقعه انفجار در پادگان ملارد اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است.

در روز واقعه، سرتیپ رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران به تلویزیون ایران گفت که کشته شدگان ۲۷ تن بوده اند، اما بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت که در اثر ناخوانا بودن گزارش فکس شده از محل حادثه، عدد ۱۷ را ۲۷ خوانده است و تعداد درست کشته شدگان ۱۷ نفر است.

امروز خبرگزاری مهر در گزارشی که از مراسم ترحیم کشته شدگان انفجار منتشر کرد، نوشت که در محل مراسم نام کشته شدگان روی پلاکاردی نوشته شده بود.

اما در گزارش مهر نام ۲۱ نفر به عنوان کشته شدگان واقعه دیده می شود.

مقامات سپاه هنوز توضیحی در مورد این تفاوت نداده اند.

پدر موشکی سپاه

سرتیپ حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و کسی که از او به عنوان “بنیانگذار قدرت موشکی سپاه” یاد می شود، سرشناس ترین قربانی واقعه انفجار روز شنبه بود.

به گفته سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، تهرانی مقدم از سال ۱۳۶۳ و در جریان جنگ ایران و عراق کار بر روی سامانه موشکی زمین به زمین سپاه، موسوم به موشک های زمزم را آغاز کرد.

رهبر ایران روز دوشنبه و پیش از تشییع جنازه کشته شدگان حادثه انفجار پادگان سپاه، بر سر تابوت آنها حاضر شد و به خانواده های آنها تسلیت گفت.

اطلاعات سایر خبرگزاری ها

از سوی دیگر به گزارش سایت اصلاح طلب “ندای سبز” دستکم ۱۰۰ نفر در این حادثه مفقود شده اند. به عبارتی شدت حادثه به گونه ای بود که امکان شناسایی اجساد متلاشی شده وجود ندارد.

یک منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود به “العربیه.نت” گفت، حادثه در اثر انفجار سوخت جامد موشک های “سجیل” سپاه پاسداران روی داد.

بنا به گفته این منبع مطلع، پادگان سپاه ملارد محل انبار بخشی از موشک های سجیل و موشک های شهاب سه بود. موشک های سجیل این قابلیت را دارند که برای پرتاب سکوی ویژه نیاز ندارند از همین رو شلیک آن ها آسان است.

تازه‌ترین آمار از تلفات انفجار در پادگان سپاه: «دست‌کم ۳۶ کشته»

به نقل از رادیو فردا بر اساس فهرست‌هایی که از نام کشته‌شدگان در انفجار «مهیب» روز شنبه در پادگان سپاه پاسداران در نزدیکی ملارد منتشر شده، این حادثه «دست‌کم ۳۶ کشته» بر جای گذاشته است. این در حالی است که سپاه پاسداران آمار تلفات در این پادگان را رسما ۱۷ نفر اعلام کرده است

 

جمهوری اسلامی همچنان روزنامه‌نگاران را سرکوب می کند

گزارشگران بی مرز: در طی سه روز، سه روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند، ٢١ آبان ماه حسن فتحی روزنامه‌نگار و مستندساز پس از مصاحبه با شبکه تلویزیون بی بی سی فارسی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافت. در تاریخ ٢٠ آبان، عادل آل‌یحیا، مجری و رایاد آل‌مجد فیلمبردار شبکه تلویزیون ماهواره‌ای ال‌عدالت کویت در شهر آبادان بازداشت شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز بازداشت سه حرفه‌کار رسانه‌ای و اعمال فشار بر روی روزنامه‌نگاران زندانی و خانواده‌هایشان را محکوم می‌کند. مقامات ایرانی همه‌ی روزنامه‌نگاران، چه روزنامه‌نگاران رسانه‌های داخلی و چه خبرنگاران رسانه‌های خارجی را دشمن قلمداد می‌کنند که باید آنها را به وادار به سکوت کرد. ما خواهان پایان دادن به آزار و اذیت خانواده‌های زندانیان و آزادی بی قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی هستیم.

حسن فتحی چند ساعت پس از مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری رسمی فارس علت بازداشت وی را اتهام ” تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب” اعلام کرده است. خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این روزنامه‌نگار را ” از همکاران بی بی سی ” معرفی کرده ” که در مصاحبه با بی بی سی ادعاهای دشمنان درباره ایران را تأیید” کرده است. حسن فتحی در مصاحبه با بی بی سی از ” هراس و وحشت مردم ” در پی حادثه انفجار در یکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در حومه تهران صحبت کرده بود.

در قوانین ایران مصاحبه و همکاری با رسانه‌های خارجی برای روزنامه‌نگاران ممنوع نیست. در دی ماه ١٣٨٨ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد صفار هرندی، فعالیت تلویزیون فارسی بی بی سی در ایران و همچنین همکاری روزنامه‌نگاران ایرانی با رسانه‌های خارجی را ممنوع اعلام کرد. ٢٩ مهرماه سال جاری اسماعیل احمدی ‌مقدم رئیس پلیس تهران ” همکاری با شبکه‌هایVOA و BBC را همکاری با سرویس‌های امنیتی دشمن” نامید.

بنا بر گفته‌ی خبرگزاری فرانسه، مقامات کویت با تکذیب اظهارات العالم شبکه‌ی عرب زبان تلویزیون جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌ا‌ند ” همکاران شبکه ال‌عدالت برای تهیه برنامه‌ای اجتماعی و با ویزا وارد ایران شده‌اند.” این شبکه خصوصی متعلق به محمد حیدر یکی از شیعیان کویتی است که به هواداری از جمهوری اسلامی معروف است.

از سوی دیگر تهدید علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی ادامه دارد. نزدیکان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی به شکل منظم قربانی بدرفتاری مسئولان قضایی و زندانبانان، از جمله توهین، حملات لفظی و حتا فیزیکی هستند. این اقدامات عمدی ادامه‌ی فشار و شکنجه زندانیان در درون زندان‌هاست.

ژیلا بنی‌یعقوب و مهسا امرآبادی دو نمونه برای نشان دادن دشمنی آشکار مسئولان با زندانیان و روزنامه‌نگاران هستند. روزنامه‌نگار و همسر دو روزنامه‌نگار زندانی بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی، به بهانه‌های مختلف، احضار و مورد اذیت و آزار مقامات وزارت اطلاعات و دادگاه‌های انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند. یک‌بار برای “پرونده‌های‌ تازه تشکیل شده ” بار دیگر برای ” ارتباط با خانواده های زندانیان” و در آخر برای ” فعالیت‌های مطبوعاتی”. این دو زن روزنامه‌نگار پیش از این خود زندانی بوده‌اند و هر کدام به یک سال زندان محکوم و امکان بازداشت مجدد آنها وجود دارد.

 

پلیس دبی: مصرف زیاد داروی ضدافسردگی دلیل مرگ پسر محسن رضایی

عصر ایران: پلیس دبی دلیل مرگ پسر محسن رضایی را مصرف بیش از اندازه داروی ضدافسردگی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام) ، “ضاحی خلفان” رئیس پلیس دبی در بیانیه ای درباره مرگ احمد پسر محسن رضایی در یکی از هتل های دبی اعلام کرد: متوفی با استفاده از یک گذرنامه آمریکایی (با تابعیت آمریکایی)، به نام مستعار “تام جی اندرسون” و به عنوان یک بازرگان آمریکایی وارد دبی شده بود. او نام واقعی خود را اعلام نکرده بود.

وی اضافه کرد: نتیجه بررسی ها در آزمایشگاه های جنایی نشان می دهد دلیل مرگ احمد رضایی ۳۵ ساله، مصرف بیش از اندازه از داروی ضد افسردگی بود.  در این وضعیت بعد جنایی این ماجرا و شک و تردیدها درباره این حادثه منتفی می شوند.

رئیس پلیس دبی اضافه کرد: مدیریت هتل گلوریا وضعیت مرگ احمد رضایی در طبقه ۱۸ هتل را پس از گذشت دو ساعت از تلاش برای ارتباط با وی به پلیس گزارش داد.

براساس این بیانیه، از نظر پلیس دبی گزینه هایی مانند ترور و خرابکاری در این حادثه کنار می روند.

سایت اطلاع رسانی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران روز ۲۲ آبان گذشته با انتشار متنی “درگذشت مشکوک” احمد فرزند محسن رضایی در هتلی در دبی را اعلام کرده بود.

 

متهمان قتل‌های محفلی کرمان پس از ۹ سال به اعدام محکوم شدند

 

ایسنا: حکم پرونده قتل‌های محفلی کرمان که پس از قبول اعاده دادرسی در شعبه ۱۰۶ دادگاه جزایی کرمان رسیدگی شده بود، پس از گذشت ۹ سال از وقوع جنایت صادر و به اولیای دم و وکلای آنان ابلاغ شد.

نعمت احمدی ـ یکی از وکلای مدافع اولیای دم این پرونده ـ با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در این پرونده ادعای مهدورالدم بودم مقتولان از سوی هیات عمومی اصراری دیوان عالی کشور رد شده بود که به همین اعتبار با تفهیم اتهام شرکت در قتل به متهمان، دو جلسه دادگاه برگزار و نهایتا رای این پرونده صادر شد.

وی ادامه داد: بر اساس مفاد این رای ۱۱ صفحه‌ای، متهمان ردیف اول، سوم و چهارم به اتهام شرکت در قتل عمدی شهره نیک‌پور و متهمان ردیف دوم، سوم و چهارم به اتهام شرکت در قتل عمدی محمدرضا نژادملایری به اعدام محکوم شدند.

احمدی اظهارکرد: همچنین همه این متهمان به همراه دو متهم دیگر به اتهام معاونت در قتل‌ها به مجازاتی بین ۱۰ تا ۱۵ سال حبس به تناسب عمل ارتکابی محکوم شدند.

وی خاطرنشان کرد: تنها یک نفر از متهمان یعنی «ع.م» از بدو بازداشت تاکنون تحمل حبس کرده و سایر متهمان پس از مدتی آزاد شده‌اند که پس از قبول اعاده دادرسی و شروع به رسیدگی مجدد، قرار بازداشت موقت آنان به وسیله دادگاه صادر شد، اما دادگاه تجدید نظر با وجود اینکه متهمان به اتهام قتل عمد تحت پیگرد بودند و حسب قانون باید بازداشت موقت می‌شدند، قرار بازداشت آنان را فسخ و به قرار وثیقه تبدیل کرد.

وکیل مدافع اولیای دم پرونده‌ قتل‌های محفلی کرمان گفت: هم‌اکنون که رای دادگاه مبنی بر قصاص متهمان صادر شده است، با توجه به صراحت قانون باید این افراد بازداشت موقت شوند و این بازداشت مورد درخواست اولیای دم نیز هست.

به گزارش ایسنا، روز‌ ۲۸ آبان‌ماه‌ سال ۸۱ زنی‌ به‌ نام‌ «عشرت‌» به‌ یکی از مراجع انتظامی کرمان مراجعه‌ کرد و گفت‌: شب‌ گذشته‌ دخترم‌ به‌ نام‌ شهره‌ نیک‌پور ـ ۲۸ ساله‌ ـ به‌ همراه‌ نامزدش‌ محمدرضا نژادملایری‌ با یک‌ خودروی پژوی سفیدرنگ‌ از منزل‌ خارج‌ شده‌اند و تاکنون‌ برنگشته‌اند.

ماموران‌ انتظامی‌ تحقیقات‌ گسترده‌ای‌ را برای‌ پیدا کردن‌ این‌ زوج‌ جوان‌ آغاز کردند اما به‌ نتیجه‌ای‌ نرسیدند تا اینکه‌ پانزدهم‌ آذرماه‌، ماموران‌ کلانتری‌ با گزارش‌ یک‌ راننده‌، جسد مردی‌ حدودا ۳۰ ساله‌ را در بیابان‌ کشف‌ کردند که‌ تقریبا اکثر قسمت‌های‌ بدنش‌ توسط‌ حیوانات‌ خورده‌ شده‌ بود.  پس‌ از بررسی‌های‌ انجام‌ شده‌ توسط‌ متخصصان‌ پزشکی‌ قانونی‌، معلوم‌ شد جسد متعلق‌ به‌ محمدرضا نژادملایری‌ است‌ که‌ چندی‌ پیش‌ به‌ همراه‌ نامزدش‌ از خانه‌ خارج‌ شده‌ بود.

دو روز بعد، ماموران‌ اداره ‌آگاهی‌ موفق‌ شدند پژوی سفیدرنگ‌ مقتول‌ را که‌ شب‌ حادثه‌ به‌ همراه‌ نامزدش‌ با آن‌ بیرون‌ رفته‌ بود در زنگی‌آباد پیدا کنند. این‌ اتومبیل‌ با ریختن‌ بنزین‌ روی آن به‌ آتش‌ کشیده‌ شده بود به طوری‌ که‌ موتور آن‌ هم‌ ذوب‌ شده‌ بود.

چند روز بعد در حوالی‌ مکانی‌ که‌ جسد محمدرضا کشف‌ شده‌ بود، ماموران‌ جسد نامزدش‌ شهره‌ را پیدا کردند و مادرش‌ از روی‌ بقایای‌ جسد و تکه‌های‌ لباس‌ توانست‌ دختر خود را شناسایی‌ کند.

در تحقیقات‌ برای‌ پیدا کردن‌ عاملان‌ جنایت‌ ماموران‌ متوجه‌ شدند محمدرضا یک‌ دستگاه‌ تلفن‌ همراه‌ داشته‌ که‌ به‌ سرقت‌ رفته‌ است‌.  با بررسی‌ تماس‌هایی‌ که‌ با تلفن‌ محمدرضا گرفته‌ شده‌ بود، مشخص شد پس‌ از ناپدیدشدن‌ زوج‌ جوان‌، چند بار از این‌ تلفن‌ با شخصی‌ به‌ هویت‌ «ه.ی» تماس‌ گرفته‌ شده‌ است‌.

این شخص به‌ اداره‌ آگاهی‌ احضار شد اما چون‌ فاقد سابقه بود از رفتن‌ نزد ماموران‌ خودداری‌ کرد که چند روز بعد خانواده‌اش‌ او را در اختیار ماموران‌ قرار دادند.

این سرنخی شد تا گروه شش نفره ی متهمان دستگیر شوند و‌ در جریان بازجویی‌ها به‌ قتل‌ پنج نفر اعتراف‌ کنند. آنها به‌ جز محمدرضا و شهره‌، مصیب‌ ۱۹ ساله‌، جمیله‌ و محسن‌ را هم‌ به‌ قتل‌ رسانده‌اند‌.

بلافاصله‌ ماموران‌ تحقیقات‌ خود را برای‌ کشف‌ اجساد ۳ مقتول‌ دیگر آغاز کردند. آنان به‌ همراه‌ ۶ متهم‌ به‌ محل‌ دفن‌ اجساد رفتند و توانستند جسد مصیب‌ و محسن‌ را از گودالی‌ در جاده‌ هفت‌باغ‌ کرمان بیرون‌ آورند.

جسد پنجمین‌ قربانی‌ به‌نام‌ جمیله‌ نیز چند قدم‌ آن‌ طرف‌تر و در گودالی‌ دیگر دفن‌ شده‌ بود.

«م.م»‌ درباره‌ انگیزه‌قتل‌ها گفت‌: ما برای‌ پاک‌ کردن‌ جامعه‌ از فساد، افراد را شناسایی‌ می‌کردیم‌ و به‌ قتل‌ می‌رساندیم‌ و هیچ‌ اعتقادی‌ هم‌ به‌ عملکرد قوه‌ قضاییه‌ و نیروی‌ انتظامی‌ نداریم‌. ما پس‌ از بازداشت‌ این‌ افراد آنها را به‌ باغ‌ پسته‌ پدرم‌ می‌بردیم‌ و در آنجا برای‌ هر قربانی‌ با تسبیح‌ استخاره‌ می‌کردیم. اگر عدد ۶‌ بود، یعنی‌ استخاره‌ خوش‌ آمده‌ و باید‌ او را می‌کشتیم‌. در تمام‌ این‌ قتل‌ها هم‌ عدد ۶ می‌آمد و ما هم‌ این‌ افراد را به‌ قتل‌ می‌رساندیم‌. سپس‌ اموال‌ مقتولان‌ را برمی‌داشتیم‌ و به‌ افراد نیازمند صدقه‌ می‌دادیم‌.

 

ایران ضرب الاجل نگرفت تا چین و روسیه راضی شوند

بی بی سی: قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران بخاطر ادامه برنامه اتمی جنجال برانگیزش انتقاد می کند، ولی ضرب الاجلی برای پاسخ دادن به سوالها درباره ابعاد نظامی این برنامه تعیین نمی کند.

در جریان نشست دو روزه شورای حکام که در وین، پایتخت اتریش، برگزار می شود، دیپلماتهای کشورهای بزرگ بر سر متن این قطعنامه ساعتها چانه زدند.

بر اساس گزارشهای اولیه از متن پیش نویس قطعنامه، ایران بخاطر آنچه عدم شفافیت برنامه اتمی و ادامه غنی سازی اورانیوم خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما ابتدا اعلام شده بود که در متن نهایی، از ایران خواسته می شود به سوالهای آژانس تا نشست بعدی شورای حکام در مارس آینده “پاسخی معنادار” بدهد.

حالا این ضرب الاجل حذف شده و در عوض از آقای آمانو خواسته شده است که به اعضا درباره پیشرفت همکاری با ایران گزارش بدهد.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران چهارشنبه اعلام کرده بود که کشورش “نامه ای تحلیلی همراه با پاسخهای منطقی و عقلانی” به آژانس خواهد فرستاد.

برخلاف شورای امنیت که روسیه و چین می توانند قطعنامه های ناخواسته را وتو کنند، قطعنامه های آژانس با اکثریت آرا به تصویب می رسد.

از دسامبر ۲۰۰۶ تاکنون شورای امنیت سازمان ملل چهار دور تحریم علیه ایران وضع کرده است. در حالی که رهبران غرب می گویند این تحریمها “گزنده” بوده، مقامهای ایران ارزیابی ضد و نقیضی داشته اند. بعضی از آنها تحریمها را بی اثر خوانده، ولی گروهی دیگر تصویری یاس آورتر ارائه کرده اند.

ایهود آزولی، نماینده اسرائیل در آژانس، ابراز امیدواری کرد که قطعنامه شورای حکام راه را برای ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل هموار کند.

او گفت: “قطعنامه شورای حکام می توانست سختگیرانه تر باشد، ولی جادوی دیپلماسی همین است. اگر می خواهید همه همراه تان باشند، باید چیزی را فدا کنید. امیدوارم این قطعنامه زمینه قطعنامه های بعدی (شورای امنیت سازمان ملل) را میها کند.”

بیم آن می رود که در صورت ادامه اختلاف نظرهای کشورهای بزرگ، اسرائیل به گزینه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران نزدیکتر شود.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، امروز اعلام کرد که کشورش نسبت به وضع تحریمهای تازه و نیرومند علیه ایران خیلی خوش بین نیست.

همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، می گوید که این سازمان قصد دارد هیاتی بلندپایه به ایران بفرستد تا به نگرانی ها درباره احتمال ساخت بمب اتمی از سوی جمهوری اسلامی رسیدگی کند.

او این پیشنهاد را امروز ۱۷ نوامبر در نشست دو روزه شورای حکام آژانس اعلام کرد. قدرتهای بزرگ جهان می کوشند در این جلسه درباره دور تازه تحریمها علیه ایران توافق کنند.

آقای آمانو گفت که در نامه ای خطاب به فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشنهاد اعزام این هیات را مطرح کرده است.

در متن سخنرانی مدیر کل آژانس که به دست خبرنگاران رسیده، آمده است: “پیشگیری از تکثیر تسلیحات اتمی یکی از اولویتهای اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما در سه سال گذشته، اطلاعات بیشتری دریافت کرده ایم که تصویری کاملتر از برنامه اتمی ایران ارائه می کند و نگرانی های ما درباره ابعاد احتمالی نظامی آن را افزایش می دهد.”

هفته گذشته آقای آمانو گزارشی منتشر کرد که در ضمیمه آن مدارکی بود که به گفته او نشان می دهد ایران روی الگوهای رایانه ای کلاهک هسته ای و انفجارهای همزمان مواد منفجره بسیار قوی تحقیق می کند. ایران این مدارک را جعلی و بی اعتبار خواند و آقای آمانو را به سیاسی کاری و خوش خدمتی برای آمریکا و اسرائیل متهم کرد.

امروز مدیر کل آژانس در نشست شورای حکام گفت: “اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که ایران روی فعالیتهای مرتبط با تولید جنگ افزار اتمی کار کرده است.”

ایران همواره تاکید کرده که برنامه اتمی اش صلح آمیز است وهمکاری خوبی با بازرسان آژانس دارد. اما آژانس می گوید که ایران از سال ۲۰۰۸ مانع از کار بازرسان روی “مطالعات ادعایی” درباره بمب اتمی شده است.

آقای آمانو امروز از ایران خواست که بدون درنگ به هیات بلندپایه آژانس اجازه ورود بدهد و “اطلاعات مورد درخواست درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی اش را ارائه کند.”

او عصر امروز در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که قطعات پازل اتمی ایران مشخص شده و ایران سوالاتی برای پاسخ دادن دارد.

آقای آمانو با اشاره به تجربه کردن اثرات دو انفجار اتمی در زادگاهش ژاپن اعلام کرد که متعهد به مبارزه با گسترش جنگ افزارهای هسته ای و هشدار دادن به دنیاست.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به اجلاس شورای حکام، می گوید که لحن آقای آمانو صریح تر از قبل بود و شک و تردیدها از هفته گذشته، زمان انتشار گزارش آژانس، کمتر شده است.

ایران تاکنون شماری از بازرسان را به جاسوسی برای غرب متهم کرده و دسترسی آنها به تاسیسات اتمی را محدود کرده است. احتمالا یکی از تاسیسات اتمی مورد درخواست این هیات در سفر آتی به ایران، صنایع مهمات سازی پارچین در تهران باشد.

در گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار شده بود که تصاویر ماهواره ای مخزنی فولادی به اندازه یک دستگاه اتوبوس را در پارچین نشان می دهد که تنها کاربردش می تواند آزمایش روی مواد منفجره فوق قوی برای کاربردهای اتمی باشد.

 

درخواست از مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران

بی بی سی: عفو بین الملل از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است به وضعیت حقوق بشر در ایران و دو کشور دیگر رسیدگی کند و یک مقام ایرانی موضعگیری نهادهای بین المللی در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را مورد انتقاد قرار داده است.

عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، با انتشار یک بیانیه همگانی، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است تا موضوع نقض حقوق بشر در سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) و میانمار (برمه) را پیگیری و با هر تلاشی به منظور خارج کردن این موارد از دستور کار کمیته مخالفت کند.

کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم، یکی از شش کمیته مجمع برای رسیدگی به موضوعات خاص است و مسایلی مانند حمایت و پیشبرد حقوق اجتماعی و مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان در حوزه فعالیت آن قرار دارد.

در دوره قبلی مجمع عمومی سازمان ملل، حدود شصت موضوع در دستور کار این کمیته قرار داشت که نیمی از آنها به مباحث عمومی مربوط به حقوق بشر مربوط می شد اما وضعیت حقوق در ایران، کره شمالی و برمه به عنوان موارد مرتبط به کشورهای خاص هم مورد بررسی قرار گرفت.

انتظار می رود در دوره کنونی فعالیت این کمیته نیز، تعداد مشابهی موضوعات عمومی و همچنین مسایل مربوط به وضعیت حقوق بشر در این سه کشور مورد مذاکره و بررسی قرار گیرد.

عفو بین الملل در بیانیه خود در مورد رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران، کره شمالی و برمه، از اعضای کمیته سوم خواسته است تا “وضعیت این کشورها را براساس اهمیت محتوایی آنها مورد رسیدگی قرار دهد و با هر تلاشی به منظور محروم کردن مجمع عمومی از نقش کلیدی این نهاد بین المللی در محکومیت موارد نقض حقوق بشر مخالفت ورزند.”

در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، عفو بین المل گفته است که پیش نویس قطعنامه ارائه شده به کمیته سوم شامل گزارشی راجع به شمار چشمگیر موارد نقض حقوق بشر و افزایشی قابل توجه در اجرای احکام اعدام است بی آنکه تمهیدات پیش بینی شده در قوانین بین المللی در این زمینه رعایت شده باشد.

به گفته عفو بین الملل، پیش نویس قطعنامه مربوط به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در حالی در کمیته سوم مطرح می شود که اخیرا مقامات این کشور به بررسی لوایح و طرح هایی پرداخته اند که شهروندان را بیش از پیش از حقوق اساسی آنان محروم می کند.

در این بیانیه آمده است که حکومت ایران به بازداشت، حبس و اجرای احکام شلاق علیه حقوقدانان، مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، دانشجویان، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، فعالان سیاسی، اقلیت های مذهبی و قومی، اعضای اتحادیه های کارگری و دست اندرکاران صنعت فیلم سازی ادامه می دهد صرفا به این اتهام که این افراد می خواهند از حقوق اولیه خود به شکلی مسالمت آمیز برخوردار شوند.

عفو بین الملل به اعضای کمیته سوم یادآور شده است که از سال ۲۰۰۵ تا کنون، “هیچیک از مکانیزم های حقوق بشر سازمان ملل” اجازه دسترسی به ایران را نیافته است در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی اظهار می دارند که دعوت این کشور از کارشناسان بین المللی حقوق بشر به قوت خود باقی است.

این بیانیه با اشاره به انتخاب احمد شهید از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، یادآور شده است که “مقامات ایرانی به طور علنی اعلام کرده اند که به گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران که در فوریه سال ۲۰۱۱ به این سمت انتخاب شد، اجازه دسترسی به آن کشور را نخواهند داد.”

عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود، بخشی از موارد نقض حقوق بشر توسط حکومت کمونیستی کره شمالی و حکومت تحت تسلط نظامیان در برمه را نیز شرح داده و خواستار رسیدگی به این موارد در کمیته سوم مجمع عمومی شده است.

این بیانیه از کمیته سوم می خواهد تا با طرح “عدم اقدام” در رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در این سه کشور مخالفت کند و می افزاید که پرونده حقوق بشر هیچ کشوری در جهان کامل و بدون نقص نیست و هیچ دولتی نباید از رسیدگی علنی به رفتار آن در زمینه رعایت یا نقض حقوق شهروندان معاف شود و تصویب پیشنهاد “عدم اقدام” به معنی نادیده گرفتن چنین ضرورتی است.

اشاره عفو بین الملل به یکی از مواد آئین نامه کمیته سوم است که براساس آن، کشورهای عضو می توانند برای جلوگیری از ادامه بحث در مورد موضوعی که در دستور کار کمیته قرار دارد، پیشنهاد کفایت مذاکرات و خارج شدن موضوع از دستور کار را تحت عنوان “طرح عدم اقدام” مطرح و خواستار رای گیری در مورد این طرح شوند.

عفو بین الملل هشدار می دهد که تصویب طرح “عدم اقدام” باعث خواهد شد تا بحث درباره وضعیت حقوق بشر ادامه نیابد و کمیته سوم از اتخاذ تصمیمی مشخص برای پیشبرد و تشویق کشورها به رعایت حقوق انسانی محروم شود.

به گفته عفو بین الملل، رعایت حقوق بشر یکی از مفاهیم بنیادی در منشور سازمان ملل است و توسل به “مانورهای آئین نامه ای” برای جلوگیری از بررسی موارد جدی نقض حقوق انسان ها در کمیته سوم صرفا به معنی نادیده گرفتن این اصل مهم است.

جواد لاریجانی رویکرد جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داده است

عفو بین الملل در بیانیه خود از کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد تا در صورت ارائه طرح “عدم اقدام” در رسیدگی به موضوع نقض حقوق بشر در ایران، مانند سال گذشته به این طرح رای منفی دهند و به این ترتیب، نگرانی خود را در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز دارند.

بیانیه عفو بین الملل درحالی انتشار می یابد که جمهوری اسلامی هیاتی را برای شرکت در نشست مجمع عمومی در زمینه حقوق بشر به نیویورک اعزام داشته و امیدوار است بتواند مانع از تصویب قطعنامه ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران شود.

ریاست این هیات بر عهده محمدجواد لاریجانی، برادر روسای مجلس و قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی است و روز پنجشنبه، ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر)، رادیو و تلویزیون دولتی ایران متن اظهارات آقای لاریجانی در دیدار با “اصحاب رسانه های آمریکایی” را منتشر کرد.

براساس این گزارش، آقای لاریجانی در اشاره ای تلویحی به طرح وضعیت حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، با بررسی این موضوع مخالفت کرد و گفت: “هرگونه انحراف از مکانیزم های تثبیت و پذیرفته شده سازمان ملل، بدعتی خطرناک است که از تبعات آن، مخدوش شدن وجهه سازمان ملل و از بین رفتن اعتبار آن در میان ملت هاست.”

جواد لاریجانی در توضیح استنباط خود از مکانیزم های پذیرفته شده سازمان ملل، گفت: “غربی ها و هرکس دیگری که واقعا به دنبال این است که از وضعیت حقوق بشر در ایران خبردار شود، به عملکرد ایران در مکانیزم یو پی آر مراجعه کند.”

اشاره آقای لاریجانی به گزارش “بررسی جهانی ادواری” موسوم به یو. پی. آر. است که براساس آن، دولت های عضو سازمان ملل هر چهار سال یک بار گزارشی را در مورد وضعیت حقوق بشر و اقداماتی را که برای پیشرفت در این زمینه اتخاذ کرده اند تهیه و به شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم می کنند.

آقای لاریجانی همچنین گفت که دولت ایران با پذیرفتن گزارشگران موضوعی سازمان ملل موافق است و تا کنون شش گزارشگر موضوعی را پذیرفته است اما تعیین گزارشگر ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل را غیرقابل قبول می داند و افزود: “ما مخالف سوء استفاده از مکانیزم های بین المللی برای وارد کردن فشار بر کشورهای مستقل هستیم.”

شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشگران ویژه را به منظور نظارت مستمر و رسیدگی به وضعیت عمومی حقوق بشر از جمله دریافت و بررسی شکایت های مربوط به نقض حقوق بشر در برخی از کشورها تعین می کند زیرا وضعیت حقوق بشر در این کشورها را بسیار نگران کننده می داند. در حال حاضر، برای ایران، کره شمالی و برمه، گزارشگر ویژه تعیین شده است.

جواد لاریجانی در دفاع از تصمیم جمهوری اسلامی به عدم پذیرش گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، انگیزه احمد شهید را زیر سئوال برد و گفت: “موضوع گزارشگر ویژه این نیست که به ایران تردد داشته باشد بلکه مهم این است که او واقعا دنبال چیست و چه هدفی را دنبال می کند.”

دبیر حقوق بشر قوه قضاییه، ماموریت واقعی گزارشگر ویژه از انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران را زمینه سازی برای محکومیت جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی دانست و گفت: “اگر او می خواهد قطعنامه ضد ایرانی دیگری را توسط آمریکا تمهید کند، خوب دیگر نیازی نیست خود را به زحمت بیاندازد و به ایران بیاید، بلکه مانند همین کاری که الان انجام داده، می تواند اخبار و اظهارات مغرضانه منتشر شده در سایت های ضد ایرانی را رونویسی و منتشر کند.”

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای لاریجانی در این نشست خبری، به سئوالاتی در مورد برخی دیگر از جنبه های سیاست بین المللی جمهوری اسلامی و برخورد جامعه جهانی با ایران نیز جواب داد و از جمله در مورد گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتهام آمریکا در مورد ارتباط جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر عربستان، تحولات سیاسی در کشورهای منطقه و تهدید به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران اظهار نظر کرد.

 

درباره ماجرای اسم سلمان رشدی در فیسبوک

بی بی سی- احمد حکاک: سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی هندی تبار، گفته است که موفق شده فیسبوک را متقاعد کند تا نام دلخواهش را برای صفحه فیسبوکش انتخاب کند.

به گفته آقای رشدی، ماجرا از آنجا شروع شد که او از فیسبوک اجازه خواست که برای کلیک صفحه رسمی اش در فیسبوک از نام میانی اش، سلمان، که در دنیا به آن مشهور است استفاده کند.

ولی فیسبوک که مقررات سختی درباره نام واقعی کاربران اعمال می کند، روی “احمد” اصرار داشت که نام کوچک این نویسنده است.

سلمان رشدی گفته که بعد از اینکه در کلیک صفحه توییتر خودش درباره این ماجرا حرف زد، فیسبوک “کوتاه آمد.”

این نویسنده در توییترش نوشته است: “پیروزی! فیسبوک کوتاه آمد! من باز سلمان رشدی ام. خیلی حالم بهتر است. بحران هویت در این سن و سال من چیز جالبی نیست. ممنون از توییتر! همین الان از تیم فیسبوک یک عذرخواهی دریافت کردم. همه چیز خوب و شیرین است.”

کمک از توییتر

سلمان رشدی ۶۴ ساله در چند روز گذشته، در توییتر، از منازعه اش با فیسبوک گزارش کرده بود.

به گفته او تیم فیسبوک ابتدا حتی حساب کاربری او را غیرفعال کرده بودند و گفته بودند که باور نمی کنند که این حساب متعلق به سلمان رشدی باشد.

آقای رشدی می گوید که مجبور شده عکس پاسپورت خودش را برای فیسبوک بفرستد؛ با این کار، حساب او دوباره فعال شده ولی با نام” احمد رشدی.”

سلمان رشدی که از این موضوع برآشفته شده بود، تصمیم گرفت که ماجرا را به توییتر بکشاند.

“فیسبوک عزیز، مجبور کردن من به تغییر نام فیسبوکی ام از سلمان به احمد، مثل مجبور کردن جی ادگار به تغییر نام به جان هوور است. یا اگر اسکات فیتزجرالد در فیسبوک بود، آیا مجبورش می کردند که فرانسس فیتزجرالد باشد؟ اف. موری آبراهام چطور؟”

از توییتر سلمان رشدی

“فیسبوک عزیز! مجبور کردن من به تغییر نام فیسبوکی ام از سلمان به احمد مثل مجبور کردن جی ادگار به تغییر نام به جان هوور است. یا اگر اسکات فیتزجرالد در فیسبوک بود، آیا مجبورش می کردند که فرانسس فیتزجرالد باشد؟”

او در پست دیگری خطاب به مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نوشت: “مارک! کجایی؟ بیا بیرون و اسم مرا پس بده!”

تعدادی از خوانندگان توییت های آقای رشدی، پست های او را دوباره توییت کردند و مدت کوتاهی پس از آن، فیسبوک نام کاربری او را به “سلمان رشدی” تغییر داد.

بر اساس گزارش تلگراف، یک سخنگوی فیسبوک گفته است: “این اشتباه، اتفاقی بوده است و حساب آقای رشدی با نام صحیحش دوباره فعال شده است. ما بابت هر مشکل احتمالی پوزش می طلبیم.”

مشکل پابرجا

منازعه آقای رشدی یکی از حساس ترین موضوعات درباره زندگی در عصر دیجیتال را پیش می کشد: چگونه باید ثابت کنیم که کسی که ادعا می کنیم هستیم؟ آیا شما در فضای آنلاین همان کسی که می گویید هستید؟ آیا به کسی مربوط است؟ و چرا؟

نقش اینترنت هر روز در زندگی افراد بیشتر و بیشتر می شود؛ اینترنت به تدریج جایی برای همه کار می شود؛ از خرید روزانه تا سرنگون کردن دیکتاتورها. با پررنگ تر شدن نقش اینترنت، این سوال که “افراد چگونه باید خود را در وبسایت ها معرفی کنند؟” اهمیت بیشتری می یابد.

یک دیدگاه این است که بهتر است افراد از نوعی گذرنامه دیجیتالی استفاده کنند که حامل نام واقعی آنها باشد و کمپانی هایی نظیر فیسبوک آن را صادر کنند؛ به طوری که با آن بتوان در اینترنت به گشت و گذار پرداخت.

اما نگاه دیگر به این موضوع این است که افراد حق دارند با نام ها و حتی نقاب های مختلف ظاهر شوند تا بتوانند هر چه می خواهند مصرف یا بیان کنند، بدون ترس از تبعات یا واکنش هایی در خارج از فضای مجازی.

در میان همه این مباحث، بحث نام مستعار، یا جعلی، اهمیت بیشتری می یابد. کمپانی های بزرگی نظیر فیسبوک، گوگل و توییتر در این زمینه دیدگاه ها و سیاست هایی گاه کاملا متفاوت از هم دارند.

تاکید فیسبوک بر چیزی است که آن را “هویت واقعی” می نامد. این سایت عملا شبیه یک صادرکننده گذرنامه مجازی رفتار می کند و به کاربرانش اجازه می دهد که با نام کاربری و کلمه عبورشان به هفت میلیون سایت و اپلیکیشن دیگر بروند.

“نقش اینترنت هر روز در زندگی افراد بیشتر و بیشتر می شود؛ اینترنت به تدریج جایی برای همه کار می شود؛ از خرید روزانه تا سرنگون کردن دیکتاتورها. با پررنگ تر شدن نقش اینترنت، این سوال که “افراد چگونه باید خود را در وبسایت ها معرفی کنند؟” اهمیت بیشتری می یابد.”

گوگل پلاس هم که از ماه سپتامبر، کاربر می پذیرد، از کاربران خود، نامی را می خواهد که در خارج از فضای مجازی به آن شناخته می شوند.

اما ویک گاندوترا، یکی از مدیران ارشد گوگل در کنفرانسی که ماه گذشته برگزار شد، اعلام کرد که گوگل به زودی، اجازه استفاده از نام مستعار را به کاربرانش خواهد داد چرا که بسیاری از کاربران از اینکه مجبور به استفاده از نام های واقعی خود هستند شکایت کرده اند.

او گفت که تلاش می کند “فضا”ی گوگل، حتی زمانی که مردم از نام های جعلی استفاده کنند، فضایی راحت و مطمئن باشد- کاری که انجام دادنش به گفته او “پیچیده است.”

کارشناسان می گویند بحث هویت در فضای مجازی، نسبت مستقیمی با دنیای مادی هم دارد. اطلاعات واقعی افراد، هم برای صاحبان دنیای تجارت و هم برای دولتمردان از ارزش فراوانی برخوردار است.

کمپانی های تجاری برای دستیابی به اطلاعات کاربرانی که مشتریان بالقوه آنها هستند، سالانه هزینه های زیادی صرف می کنند؛ از سوی دیگر، اطلاعات فردی برای دولت ها هم روزبه روز اهمیت بیشتری یافته است. فعالان و معترضان در ایران، کشورهای عربی و بریتانیا در سال های اخیر پی برده اند که شبکه های اجتماعی می توانند در برانگیختن جنبش ها و اعتراضات موثر باشند، ولی استفاده از نام های واقعی در این سایت ها ممکن است به دستگیری معترضان هم منجر شود. به نظر می آید که مشکل سلمان رشدی با فیسبوک حل شده است، ولی موضوع هویت در فضای آنلاین همچنان موضوع روز است.

کمک از توییتر

سلمان رشدی که از سال ۱۹۸۹ پس از صدور فتوای آیت الله خمینی مبنی بر قتل او به دلیل نوشتن کتاب “آیات شیطانی” سال ها به صورت پنهان زندگی کرده است، به تازگی اعلام کرده که به نوشتن برای تلویزیون رو آورده و مدتی است که در شبکه های اجتماعی نیز حضور پررنگ تری یافته است.

اوایل سال جاری میلادی، کسی در توییتر، خود را “سلمان رشدی” جا زده بود و آقای رشدی مجبور شده بود که از مدیران توییتر کمک بگیرد تا نام خود را در این سایت پس بگیرد.

یکی از تازه ترین پست های او در توییتر درباره خبر رفع منع انتشار کتاب هایی است که در لیست سیاه رژیم قذافی بوده اند. او از این خبر اظهار خشنودی کرده و آن را خبری خوب و “نشانه مثبتی از آینده نوین لیبی” دانسته است.

صفحه توییتر سلمان رشدی را بیش از ۱۱۹ هزار نفر می خوانند.