صحنه سیاسی پرتلاطم دومین استان پرجمعیت کشور، کبک، با لرزشی دیگر مواجه شده است.

فرانسوا لگو، میلیونر معروف، بنیانگذار هواپیمایی ایر ترانزات و وزیر سابق دولت حزب کبک، دوشنبه ی این هفته جدیدترین حزب سیاسی این استانس که مدت ها بود صحبت از آن می رفت بنیان گذاشت. به گزارش ونکوور سان، لگو در کنفرانس خبری خود در شهر کبک، با صحبت از این که وقت «عصر جدیدی» برای سیاست کبک رسیده است پرده از «برنامه عمل» و آرم حزب جدید خود که «ائتلاف برای آینده کبک» نام دارد، برداشت.

بنیانگذاری این حزب دقیقا مصادف با ۲۴امین سالگرد آغاز به کار شرکت هواپیمای ایر ترانزات بود که با توفیق بسیار خود لگو را به یکی از ثروتمندترین افراد کانادا بدل ساخته است.

نکته اصلی که لگو در سخنان خود به آن تاکید کرد این است که حزب جدید او نمی خواهد خود را درگیر بحث های همیشگی بر سر استقلال یا فدرالیسم کند. او، که سال ها جزو استقلال طلبان بوده است، گفت: «من برنگشته ام قانون اساسی را امضا کنم. برنگشته ام قول استقلال کبک را بدهم.»

وزیر سابق صنعت و بازرگانی گفت در عوض دوست دارد وضعیت اقتصاد، نظام آموزش و پرورش و ناکارآمدی های دولت استانی به موضوعات اصلی سیاست استان بدل شوند.

نظرسنجی ها نشان داده اند مردم کبک، که سابقه ای طولانی از تلاطمات سریع در رفتار انتخاباتی خود دارند، استقبال گرمی از پروژه سیاسی جدید آقای لگو کرده اند. طبق یک نظرسنجی در اواخر ماه گذشته حزب کبک، حزب اصلی اپوزیسیون در حال حاضر، تنها در صورتی موفق به شکست دادن لگو می شود که ژیل دوسپ، رهبر سابق بلوک کبک، را به عنوان رهبر خود به خدمت بگیرد. اما آقای دوسپ، که در انتخابات ماه مه امسال حزبش را به سوی شکستی سهمگین رهبری کرد و حتی کرسی خود در مجلس فدرال را از دست داد، گفته علاقه ای به جانشینی پائولین ماروآ، رهبر بحران زده ی کنونی حزب کبک، ندارد.

لگو، که ۱۱ سال نماینده مجلس ملی کبک بود تا این که در سال ۲۰۰۹ استعفا داد، در سخنان خود تاکید کرد عجله ای برای بازگشت به مجلس ندارد و در انتخابات های میان دوره ای پیش رو شرکت نخواهد کرد.

او در عوض می گوید می خواهد چند ماه را صرف شرح افکار خود و دامن زدن به بحث های سیاسی جدید در استان کند.

لگو گفت علیرغم این که برنامه های جدایی طلبانه را دنبال نمی کند، از اولویت های دولتش حمله به استفاده وسیع از زبان انگلیسی در مرکز شهر مونترال خواهد بود و تاکید کرد چنین دولتی «منشور زبان فرانسوی» را تمام و کمال اجرا می کند بی این که نیاز به بازبینی در قانون باشد.

لگو در ضمن گفت حزبش سمتی جدید به عنوان کمیسیونر صداقت در حیات دولت ایجاد می کند که باید توسط مجلس استانی انتخاب شود.

چنان که گفتیم رفتار انتخاباتی مردم کبک همیشه متلاطم بوده است.

در انتخابات گذشته حزب تازه ی «حرکت دموکراتیک کبک» که به عنوان گزینه ای استقلال طلب اما راست گرا (برخلاف حزب کبک که سنتا به اتحادیه های کارگری نزدیک بوده و بخش سوسیال دموکرات قوی ای داشته) تاسیس شده بود و موفق شده بود به سرعت به اپوزیسیون رسمی بدل شود حسابی گوشمالی دادند و به اقلیتی بسیار کوچک در مجلس ملی بدل ساختند. آن ها در ضمن اولین نماینده ی حزب چپ  گرا و استقلال طلب «همبستگی» (Quebec Solidairre) را از مونترال به مجلس فرستادند. (این نماینده کسی نیست جز امیر خدیر، رهبر ایرانی تبار این حزب.) در ماه مه در میان تعجب همگان حزب چپ گرای ان دی پی، که سنتا حضوری نزدیک به صفر در کبک داشته است، موفق شد نزدیک ۸۰ درصد کرسی های این استان در مجلس فدرال را از آن خود کند.

بعضی فعالین چپ می گویند وقت آن رسیده که مسائل طبقاتی و اجتماعی در صدر قرار بگیرند و چپ این استان باید از تمرکز بیش از حد خود به مساله استقلال طلبی دوری کند. آن ها اقبال گروه جدید لگو در نظرسنجی ها را تاییدی بر همین نظر می دانند.