شماره ۱۱۹۱
بررسیهای علمی ثابت کرده اند که آسپرین می تواند از بروز سکته قلبی جلوگیری نماید. در یک بررسی اخیر بر روی بیشتر از ۱۶۰۰ نفر معلوم گردیده که عصبانیت امکان بروز سکته قلبی را دو برابر افزایش می دهد و معمولا دو ساعت پس از عصبانیت علائم آن بروز می کند. افرادی که هر روز به هر دلیلی مقداری آسپرین مصرف می کنند خیلی کمتر پس از عصبانیت به حمله قلبی دچار می شوند، زیرا از لخته شدن خون در قلب و عروق جلوگیری می کند و عملکرد آدرنالین و هورمونهای استرس را خنثی می کند و در نتیجه سکته قلبی بروز نمی کند.

عوامل مهم پیشگیری و کنترل فشار خون بالا

ـ دوری از مصرف الکل: عده ای باور دارند که مصرف مشروبات الکلی می تواند سبب سلامتی قلب و عروق گردد، در حالی که این شایعه حقیقت ندارد، زیرا الکل در نهایت فشار خون را افزایش می دهد و به سلولهای بدن صدمات غیرقابل جبران وارد می کند.
ـ ورزش مرتب و مناسب: روزی حدود ۳۰دقیقه ورزش مرتب و مناسب سن و جنس و وضع سلامتی بدن می تواند به طور چشمگیری از فشار خون بالا کم کند و باری از دوش قلب و عروق بردارد.
ـ داشتن وزن ایده آل: زیادی وزن بدون شک فشاری است بر روی قلب و عاملی است برای افزایش فشار خون. وزن سالم بدن باید به وسیله تغذیه و ورزش به وجود آمده و نگهداری شود. افرادی که وزن ایده آل سالم دارند به طور کلی سالم ترند و کمتر به عارضه فشار خون بالا دچار می شوند.
ـ دوری از مصرف سیگار و دور ماندن از دود سیگار دیگران: سیگار به علت داشتن صدها مواد شیمیایی زیانبار خطرات غیرقابل انکاری به قلب و عروق وارد می آورد و فشار خون بالا یکی از آنهاست. دوری از مصرف سیگار و دود سیگار دیگران بزرگترین هدیه ایست که شخص می تواند به قلب و عروق خود پیشکش کند.
ـ و بالاخره زیاده روی نکردن در مصرف نمک (سدیم ): بعضی از افراد به نمک اعتیاد دارند. بهتر است که این دسته از افراد دسترسی به نمک اضافه و نمکدان نداشته باشند و نمک غذایشان توسط دیگران کنترل شود. غذای از پیش تهیه شده و Fast Foods حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و مهمترین عامل افزایش فشار خون می باشند.

رابطه چربی دور شکم زن باردار و نقص عضو نوزاد

خانمهای چاق که چربی دور شکم آنها غیرطبیعی است وقتی حامله می شوند امکان بروز ناهنجاریهایی مانند نقص ستون فقرات و مغز و اعصاب را در نوزاد افزایش می دهند. این گزارشی است که پژوهشگران بیمارستان کودکان اوکلند در کالیفرنیا منتشر کرده اند. قبلا گزارشاتی درباره رابطه چاقی مادر و نقص عضو کودک به چاپ رسیده بود ولی این بار تقصیر این رابطه را به گردن چربی دور شکم زن باردار می اندازند و باور دارند که مقدار چربی دور شکم در موقع بارداری می تواند در بروز بسیاری از ناهنجاریهای غیرقابل برگشت و درمان ناپذیر نوزاد موثر باشد.
در این پروژه تحقیقاتی ۷۰۰ نفر از مادرانی که فرزندان سالم به دنیا آورده بودند با ۶۵۹ نفر از خانمهایی که نوزادانشان به نوعی نقص عضو دچار بودند مطالعه شده و به دقت وزن و قد و چربی دور شکم آنها در موقع بارداری اندازه گیری شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که خانمهای چاق امکان بروز عوارض و بیماریهای مغز و اعصاب را در نوزاد تا ۶۰ درصد افزایش می دهند و این رقم برای ناهنجاریهای ستون فقرات ۴۰ درصد گزارش گردیده است. جالب اینکه چربی بیش از حد دور شکم در موقع بارداری میزان این دو بیماری را تا ۵/۲ برابر افزایش می دهد که رقمی است بزرگ. اصولا چربی زیاد دور شکم باعث بروز بیماری قند می شود و همین امر نیز ممکن است زمینه را برای بروز ناهنجاریها و نقص عضو جنین و نوزاد آماده نماید. البته غیر از این نظریه ممکن است عوامل ناشناخته دیگری هم در رابطه بین چربی زیاد دور شکم زن باردار و نقص عضو کودک وجود داشته باشد.

نقش قند موجود در خرما و شکر قهوه ای در کنترل قند خون

طب سنتی ایران توت خشک را به افرادی که بیماری قند دارند توصیه می نماید ولی هنوز مقاله علمی مستندی در این باره منتشر نشده است. این هفته دانشمندان آمریکایی و برزیلی نتایج بسیار جالب تحقیقات خود را در مورد چگونگی نقش قند خرما و شکر قهوه ای در کنترل بیماری قند منتشر کرده اند که در حقیقت بسیاری از نکات تاریک قندهای میوه را در بدن انسان روشن می سازد. این گروه تحقیقاتی معتقدند که قند بعضی از میوه ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که نقش مهمی را در کنترل فشار خون بالا در بیماران مبتلا به بیماری قند بازی می کند و بسیاری از این قندهای طبیعی می توانند در عملکرد آنزیم بسیار مهمی در بدن به نام AlphaGlucosidase که با بیماری قند رابطه دارد مهم بوده و در به ثمر رسیدن داروی کنترل قند خون موثر باشند.
این پژوهشگران قند میوه های مختلف را بررسی کرده و دریافتند که قند موجود در خرما و شکر قهوه ای بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارند که به Phenolic معروف است و در بهزیستی و سلامتی قلب و عروق نقش انکارناپذیر دارد.
اصولا پس از صرف غذا قند خون به سرعت بالا می رود و این عمل در افرادی که به علت بیماری قند نمی توانند قند موجود در خون را به سوخت و ساز برسانند خطرناک خواهد بود. حال آنزیم AlphaGlucosidase جذب قند موجود در رژیم غذایی را در دستگاه گوارش کنترل می کند و در حقیقت کمکی است مهم به تنظیم میزان قند خون.
حکمت های ناشناخته طب سنتی یکی پس از دیگری معلوم می شود. اطبا دوران گذشته شاید به وجود چنین موادی در بعضی از میوه ها آگاهی داشتند و آن را به بیماران مبتلا به بیماری قند توصیه می کردند و امروز طب مدرن به تدریج به این حکمت های نهفته پی می برد.

کم خوری از پیری زودرس جلوگیری می کند

دانشمندان دانشگاه Saint Louis در آمریکا گزارش می کنند که زیاده روی نکردن در صرف غذا و کم خوری سبب سلامتی و بهزیستی شده و شخص می تواند طولانی تر زندگی کند. به عبارت دیگر اگر هر فردی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری کمتر از مقدار معمول انرژی از غذاهای مختلف در روز دریافت کند، بیشتر از کسی که پرخوری کرده و انرژی زیادتری دریافت میکند زندگی می کند، زیرا رژیم کم انرژی باعث کاهش ترشح هورمون غده تیروئید به نام T3 می شود که خود در جوان ماندن بافت های بدن نقش دارد.
در این بررسی علمی دو گروه از مردان و زنانی که سن آنها حدود ۵۰ تا ۶۰ سال بوده شرکت داشته و به یک گروه هر روز حدود ۵۰۰ کالری کمتر از میزان کالری مورد نیاز داده شده و دسته دوم به رژیم غذایی همیشگی خود ادامه داده اند. نه تنها رژیم کم کالری سبب کم شدن وزن افراد تحت مطالعه گردیده، بلکه مقدار هورمون T3 آنها نیز کاهش یافته است، در حالی که تغییرات چشمگیری از نظر وزن بدن و میزان هورمون T3 در دسته دوم مشاهده نشده است. پیگیری افراد مورد بحث بیانگر این است که دریافت انرژی کمتر به صورت غذاهای مختلف از بروز بسیاری از بیماریهای مزمن، مانند سرطان و بیماری قند و چاقی و غیره جلوگیری می کند و مسلما شخص سالم طولانی تر زندگی می کند و کیفیت زندگی اش نیز بهتر است.
پرخوری به طور کلی سبب بروز ناهنجاریهایی در دستگاه گوارش شده و به همراه آن بیماری های مختلف یکی پس از دیگری ظاهر می شوند. افرادی که به پرخوری عادت دارند به علت زیادی وزن و روش زندگی ناسالم دیگر قدرت و توانایی حرکت بدنی را ندارند و همین موضوع پایه و اساس اثرات سوء بیماریهای دیگر را به وجود آورده و به آن شدت می بخشد. رابطه پرخوری و مرگ و میر زودرس در حیوانات آزمایشگاهی به وضوح ثابت گردیده است.

ویتامین D عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را طولانی تر می کند

پژوهشگران دانشگاه هاروارد با همکاری مراکز تحقیقات سرطان در آمریکا طی بررسی دنباله داری ثابت کرده اند که افرادی که قبل از تشخیص سرطان روده بزرگ در خونشان به اندازه کافی ویتامین D وجود داشته درمان بیماری را بهتر تحمل کرده و نسبت به آنهایی که کمبود ویتامین D دارند طولانی تر زندگی می کنند. در ضمن درصد افرادی که به اندازه لازم و کافی ویتامین D دریافت می دارند و به سرطان روده بزرگ دچار می شوند، در مقایسه با آنهایی که ویتامین D کافی به بدنشان نمی رسد پایین تر است. به عبارت دیگر ویتامین D از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و در بیماران مبتلا به این بیماری سبب طولانی تر شدن عمرشان می شود.
این پژوهشگران۳۰۴ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ را زیر پوشش تحقیقات علمی قرار داده و سالها آنها را پیگیری کرده اند و طول زندگی آنها را پس از درمان سرطان به دقت محاسبه و با مقدار ویتامین D موجود در خونشان مقایسه کرده اند. به طور کلی این بررسی نشان می دهد که ویتامین D می تواند سبب طولانی تر شدن عمر بیماران شود و کیفیت زندگی آنها را نیز تغییر دهد.
درصد بالایی از ویتامین D مورد نیاز بدن ما توسط اشعه خورشید و تابش آن به پوست بدن برآورده می شود زیرا این اشعه به همراه چربیهای زیر پوست مقدار قابل توجهی ویتامین D به وجود می آورد. دانشمندان توصیه می کنند که روزی ۱۰ دقیقه آفتاب گرفتن در بین ساعات ۱۱ صبح و ۲ بعدازظهر می تواند درصد بالایی از نیاز ویتامین D بدن را تامین کند. بقیه نیاز ویتامین D باید به همراه رژیم غذایی روزانه به دست آید. در افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از این دو منبع اصلی ویتامین استفاده کنند، با مشورت پزشک می توان قرصهای ویتامین D مصرف نمود و نیاز بدن را تامین کرد.

بهتر است باور کنید

می گویند افرادی که غذا را خوب نمی جوند وزن بدنشان زیادتر از آن دسته ایست که در خورن غذا عجله نمی کنند و به خوبی غذا را می جوند. به طور کلی هر لقمه غذا باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در دهان بماند و ۲۰ تا ۳۰ بار به آرامی جویده شود. کالری یا انرژی حاصله از غذای جویده شده در بدن حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری کمتر از غذاهایی که خوب جویده نشده به متابولیسم و سوخت و ساز می رسد. پس اگر می خواهید چاق نشوید بهتر است غذا را در محیطی آرام میل نموده و خوب بجوید.

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com