پیتر مک کی، وزیر دفاع دولت محافظه کار کانادا، گفت هنگام دیدار با ایهود باراک، همتای اسرائیلی خود، درباره طرح های احتمالی او برای حمله به پایگاه های هسته ای ایران سوال می کند

به گزارش کندین پرس از قندهار، مک کی که اخیرا چند روزی را در افغانستان گذراند این حرف ها را در کنفرانس خبری روز شنبه ی هفته ی گذشته به زبان آورد. وزیر دفاع ضمن اشاره به بالا گرفتن تنش ها بین ایران و اسرائیل (که بر خلاف ایران مسلح به سلاح هسته ای است) افزود: “اوضاع و روابط عوض شده و همچنان عوض خواهد شد.”

ایهود باراک که به همراه نخست وزیر خود، بنیامین ناتانیاهو، موضع سفت و سختی در مورد ایران گرفته و علنا از احتمال حمله ی یک جانبه به این کشور سخن گفته هفته ی آینده از کانادا دیدار می کند.

هفته ی قبل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرد که بر خلاف لحن گزارش های چند سال اخیر این سازمان مستقیما ایران را متهم به انجام آزمایش های مخفی کرده که قرار است به توسعه سلاح های هسته ای بیانجامند. ایران این ادعاها را رد کرده و مدعی است این این آژانس سازمان ملل از شواهدی استفاده کرده که ساخته دست آمریکا و متحدینش است.

بسیاری از دانشمندان و ناظران بین المللی نیز می گویند گزارش آژانس تحت رهبری یوکیا آمانو، مدیر کل جدید آن، بر خلاف گزارش های زمان البرادعی سیاسی و جانبدارانه به نظر می رسد. این ناظرین به گزارش های محرمانه اما فاش شده ی دولت آمریکا اشاره می کنند که در آن مقامات دیپلماتیک این کشور صدارت آمانو بر آژانس را خبر خوبی دانسته و او را یار و یاور برنامه های آمریکا خوانده اند.

مک کی در سخنان خود از “بی توجهی آشکار” ایران به حق اسرائیل برای وجود گفت و اعلام کرد می خواهد از باراک راجع به “فکرهای دولت اسرائیل” در مورد چگونگی پاسخ این دولت به گزارش آژانس بپرسد.

وزیر دفاع کشور تاکید کرد کانادا به عنوان متحد قوی اسرائیل نگران “حرف های خیلی تهدیدکننده”ای است که “در گذشته و اخیرا” در مورد این کشور به کار رفته است.

دولت کانادا در زمان دولت محافظه کار هارپر به شدت به سمت اسرائیل متمایل شده و از این کشور و اقداماتش حتی بیش از متحد سنتی آن، آمریکا، دفاع می کند به طوری که در تاریخ کانادا سابقه نداشته است.

مک کی در حضور خود در افغانستان سفری یک روزه به کابل، پایتخت این کشور، هم داشت و با وزرای دفاع و کشور دولت کرزای و ژنرال جان آلن، فرمانده ایساف (نیروی همکاری امنیتی بین المللی) دیدار کرد. از داغ ترین موضوعات صحبت در این دیدارها در مورد حمله ی انتحاری ماه گذشته صحبت کرد که به کشته شدن اولین کانادایی از زمان پایان ماموریت جنگی کانادا در افغانستان در ماه ژوئیه انجامید.

با وجود پایان ماموریت جنگی هنوز حدود ۹۵۰ تعلیم دهنده ی نظامی دور و بر کابل هستند و قرار است به عنوان بخشی از هیئت تعلیماتی ناتو حداقل تا سال ۲۰۱۴ در آن جا بمانند.

واحدهای کوچک تر تعلیم nهندگان کانادایی نیز به شهرهای مزار شریف در شمال و هرات در غرب (نزدیک مرز ایران) اعزام شده اند.