شهروند ۲۰۰۸

مردم جزیره Okinawa در ژاپن سالم ترین مردم دنیا بوده و تقریبا همگی دارای عمری طولانی هستند. تعداد افراد مسن تر از یکصد ساله در این جزیره بیشتر از دیگر نقاط دنیا است. به عبارت دیگر ۳۴ نفر از هر یکصد هزار نفر از مردم این جزیره یکصدمین سال تولد خود را جشن می گیرند و در ضمن سالم هستند. این رقم در آمریکا حدود ۱۰ نفر از هر یکصد هزار نفر تخمین زده شده است. در ضمن با مقایسه با مردم آمریکا زنان اوکیناوا ۸۰ درصد کمتر به سرطان سینه و ۵۰ درصد کمتر به سرطانهای روده بزرگ و تخمدان دچار می شوند. ابتلا به بیماری پوکی استخوان در زنان این جزیره ۴۰ درصد کمتر از زنان آمریکایی است. تحقیقات علمی بر روی مردم این منطقه نشان می دهد که روش زندگی آنها تفاوت زیادی با مردم دیگر نقاط دنیا دارد که به بعضی از آنها در زیر اشاره میشود:

دوری از استرس و اضطراب و نگرانی و کنار آمدن با مشکلات زندگی با خوشرویی و روحیه ای مثبت می تواند سبب ازدیاد عمر شده و کیفیت زندگی را به صورتی دلخواه تغییر دهد. مردم این منطقه معتقدند که مراقبه (Meditation) و تنفس عمیق یکی از علل بهزیستی و سلامتی و طول عمر است.

دوری از پرخوری و در نتیجه داشتن وزنی ایده آل پایه و اساس زندگی سالم و طولانی زیستن است. حداکثر میزان کالری دریافتی به وسیله غذا برای هر فرد در این جزیره کمتر از ۲۰۰۰ کالری است در حالی که این رقم در آمریکا بیشتر از۲۵۰۰ کالری است. مطالعات علمی نشان می دهد حیواناتی که ۴۰ درصد کمتر کالری به دست می آورند ۵۰ درصد طولانی تر زندگی می کنند و این نظریه به وضوح بر روی مردم این منطقه صادق است.

قسمت اعظم رژیم غذایی روزانه مردم این جزیره را سبزی و میوه تشکیل می دهد و ۹۸ درصد مردم از محصولات سویا و سیب زمینی شیرین (Sweet Potatoes) استفاده می کنند و تنها غذای حیوانی مصرفی مردم آن ماهی و مقدار ناچیزی گوشت خوک بدون چربی است. چون غذاهای از پیش تهیه شده مانند کمپوت ها و کنسروها در اینجا به هیچ عنوان مصرف نمی شوند، مردم با مواد افزاینده و شیمیایی که در نهایت بیماری زا هستند در اینجا بیگانه هستند که خود سبب بهزیستی مردم می شود.

مردم این منطقه در موقع پختن غذا از حرارت بالا استفاده نمی کنند و سرخ کردن غذا در روغن و یا کباب کردن (BBQ) گوشت ها در اینجا معنی ندارد. به همین علت غذا به آرامی و به صورت آرام پز و به همراه بخار کم پخته و مصرف می شود که در خواص آن تغییری به وجود نخواهد آمد و مواد سرطانزا در موقع پختن در غذا حاصل نمی شود.

چای مخصوصا چای Jasmine نوشابه اصلی مردم اوکیناوا را تشکیل می دهد که دارای خواص بیشماری است و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

کمتر کسی را می توان در این جزیره شناسایی کرد که به مصرف سیگار عادت داشته باشد. می گویند فقط یک مرد در این جزیره در سن یکصد سالگی تصمیم به سیگار کشیدن گرفت و پس از چند ماه آن را کنار گذاشت.

متاسفانه در حال حاضر عادت سیگار کشیدن در جوانان این جزیره شایع شده و همین روش زندگی نامطلوب می تواند در کیفیت زندگی و کوتاهی عمر آنها موثر باشد.

ورزش مرتب و فعالیتهای بدنی یکی از برنامه های اصلی زندگی مردم این منطقه است و شنا کردن و دویدن و دوچرخه سواری و یوگا و غیره از طفولیت تا سنین خیلی بالا مرسوم است.

مراقبهMeditation و نیایش و ایمان به مذهب و عقیده های انسانی پایه استوار اخلاقی در مردم این منطقه به وجود می آورد و همگی معتقدند که این امر سبب راحتی، خوشحالی و درازی عمر آنها می شود.


ویتامین E عمر بیمار مبتلا به بیماری آلزایمرز را طولانی تر می کند

بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز که هر روز حدود دو هزار در واحد بین المللی ویتامین E مصرف می کنند به مراتب بیشتر از آنهایی که به این بیماری دچار هستند، ولی این اندازه ویتامین E نمی خورند عمر خواهند کرد. این گزارشی است که پژوهشگران پس از ۱۵ سال پیگیری ۸۴۷ بیمار مبتلا به بیماری آلزایمرز منتشر نموده اند. پژوهشگران این بررسی جالب معتقدند که ویتامین E میتواند در بهزیستی و سلامتی سلولهای مغز نقش مهم داشته باشند و از بروز عارضه فراموشی جلوگیری کنند. قبلا گزارش شده بود که آنتی اکسیدانهای موجود در غذاها می توانند از بروز این بیماری پیشگیری کرده و یا حرکت بیماری را به تاخیر اندازند. همانطوری که بارها در این صفحه از شهروند اشاره نمودیم، ویتامین E ویتامین محلول در چربی است و مصرف آن مخصوصاً در درازمدت باید زیرنظر پزشک انجام گیرد و در خوردن آن زیاده روی نشود.

در اینجا به طور اختصار عواملی که باعث بروز و یا پیشرفت بیماری آلزایمرز می شوند، را نام می بریم: افسردگی درمان نشده، سموم حشره کش، بیماری قند، مصرف هورمون و استروژن در موقع یائسگی، فشار خون بالا، سابقه تصادفات و صدمه سر و مغز، عوامل ارثی و ژنتیکی، اسید اوریک بالای خون، تنهایی و گوشه گیری، مصرف مشروبات الکلی و سیگار و داشتن سابقه اضطراب و نگرانی و غیره.

عوامل نامبرده در زیر نیز می توانند از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز جلوگیری کنند:

مصرف کافی سبزی و میوه و غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدانها هستند، اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهی و تخم کتان و غیره) چای سبز، رژیم غذایی مدیترانه (ماهی و سبزی و میوه و زیتون و گوجه فرنگی و لبنیات)، خواب کافی و سالم و داشتن فعالیتهای جسمی مانند راه رفتن و شنا کردن و غیره.


پروتئین رژیم غذایی احساس گرسنگی را کم می کند

بررسی های علمی درباره رژیم غذایی حاوی مقدار لازم و کافی مواد پروتئینی و دوری از مواد قندی و نشاسته ای نشان می دهند که می تواند احساس گرسنگی را کم کرده و در نتیجه سوخت و ساز مواد قندی ذخیره شده در بدن را افزایش دهد و کم شدن وزن بدن را منجر گردد. در یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه Lyon در فرانسه معلوم شده که پروتئین رژیم غذایی قادر است در بدن تغییراتی را به وجود آورد و قسمتی از آن برای تامین انرژی مصرف شده و قسمتی نیز برای بازسازی سلولهای بدن استفاده گردد.

در آمریکا پروتئین ۱۵ درصد کالری مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند در حالی که چربی ۳۵ درصد، مواد قندی و نشاسته ای ۵۰ درصد بقیه کالری مورد بحث را فراهم می کند. اگر ما بتوانیم مقدار کالری حاصله از طریق پروتئین ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده و مقدار کالری مورد نیاز به وسیله چربی ها را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم، قادر خواهیم بود در مدت فقط سه ماه یازده پاوند از وزن بدن کم کنیم. با وجودی که هنوز ۵۰ درصد بقیه کالری مورد نیاز بدن از مواد قندی و نشاسته ای به دست می آید.

این پژوهشگران معتقدند که رژیم غذایی کم پروتئین سبب می شود که کبد پیام خود را در مورد سیری و جلوگیری از فعالیت احساس گرسنگی در مغز به تاخیر اندازد و به موقع اشتها را کنترل نکند و شخص بیش از حد معمول غذا بخورد. در ضمن قسمت اعظم ترکیبات آنزیم ها و هورمونهای بدن که در رساندن چنین پیامهایی به مغز نقش دارند از پروتئین درست شده و بدون حضور آن این پیام به موقع رد و بدل نمی شود. پروتئین حیوانی حاوی مقداری تریپتوفان (Tryptophan) نوعی اسید امینه است که در ترشح Serotonin مغز که در رسانیدن پیام های مغزی به دیگر اعضا بدن و بسیاری از فعل و انفعالات دیگر مهم است نقش چشمگیری دارد.


اخبار کوتاه پزشکی


ـ فشار خون بالا می تواند ریشه ژنتیکی و یا فامیلی داشته باشد، زیرا در یک بررسی اخیر بر روی حدود ۱۲۰۰ نفر معلوم شده که حدود ۶۰ درصد افرادی که به عارضه فشار خون بالا دچار هستند یکی از والدین آنها به این عارضه دچار بوده یا هستند و حدود ۱۴ درصد هم هر دو والدین آنها به عارضه فشار خون بالا دچار بوده اند. این ممکن است ریشه ژنتیکی داشته و یا به علت روش زندگی مشترکی باشد که سبب بالا رفتن فشار خون در بین اعضا خانواده می شود.

ـ قرص آب یا داروی ادرارآور سبب پوکی استخوان می شود چون با خود مقداری از املاح بدن مخصوصا کلسیم ذخیره شده در استخوانها را از طریق کلیه ها دفع می کند. یک مطالعه علمی بر روی بیشتر از ۳ هزار مرد که برای مدت طولانی قرص آب مصرف می کردند معلوم ساخته که این عده بیشتر از دیگران در معرض بروز عارضه پوکی استخوان قرار دارند.

ـ شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه در خانمها منجر به کم شدن قدرت حافظه نخواهد شد. قبلا گزارش شده بود که شیمی درمانی سرطانها ممکن است به مرکز حافظه مغز صدمه وارد کرده و مشکلات غیرقابل جبرانی را به وجود آورد، در حالی که یک بررسی علمی جالب این نظریه را رد کرده و معتقد است که چنین نخواهد بود و اگر هم اثری بر روی قدرت حافظه داشته باشد، موقتی است.

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com