شهروند ۱۱۷۶

در قرن حاضر، از یک طرف به خاطر پیشرفت سریع تکنولوژی، حس می کنیم که کنترل زندگی مان از دستمان خارج شده و از طرف دیگر به خاطر اوضاع اقتصادی فردی و اجتماعی، بر روی مادیات بیشتر تمرکز می کنیم. خواه ناخواه وارد یک مسابقه همگانی شده ایم، فشاری که باید برای سربلند نگه داشتن خود تحمل کنیم ابتدا بر روی روح و روان تاثیر می گذارد سپس بر روی بدنمان. طبیعی است که هر کسی برای خود زندگی بهتری را می طلبد و در جهت کسب تحصیلات بالاتر، درآمد بیشتر و ظاهر زیباتر فعالیت می کند و پشتکار به خرج می دهد. در این جریان زندگی آنقدر غرق می شویم که فراموش می کنیم به سلامت خود بیندیشیم. سلامتی در گرو حفظ تعادل است؛ تعادل بین کار و زندگی. در حین انجام وظایف روزمره باید به تغذیه، ورزش و آرامش خود توجه نماییم. انحراف از این قاعده باعث ایجاد بیماری های مختلف منجمله افزایش فشار خون و ناراحتی های قلبی می شود.


عوامل موثر در افزایش فشار خون

۱ـ اولین عامل، تغذیه نادرست است. مصرف بی رویه نمک و چربی (مخصوصا نمک سفید تصفیه شده) باعث اختلال در دستگاه گردش خون می شود. افزایش نمک و در نتیجه آب، در جریان گردش خون به معنی فشار بیشتر بر روی دیواره ی رگها است. در این حالت بدن ورم کرده باعث افزایش بازدهی قلب و در نتیجه افزایش فشار خون می شود. افزایش چربی نیز باعث گرفتگی رگها می شود.

۲ـ عامل موثر دیگری که باعث افزایش خون می شود، وراثت است. اینگونه اشخاص با اینکه در تغذیه و ورزش خود دقت دارند و کلیه ها هم به خوبی کار می کنند، می توانند از افزایش فشار خون خود ممانعت به عمل آورند. اینگونه افراد اگر بتوانند حالت آرامش خود را حفظ کنند و اضطراب و دلهره به خود راه ندهند می توانند استعداد بیماری خود را به حالت نهفته درآورده و اجازه بروز آن را ندهند. مثل تخم گیاهی که درون زمین غیرحاصلخیز هیچگاه نمی تواند بارور گردد. برای اینگونه افراد Relaxation و Meditation تجویز می شود.

(The Journal of Alternative and Complementary Medicine, March 2008)

۳ـ عامل سوم، سن افراد است. با گذشت زمان خاصیت انعطاف دیواره ی رگها کاهش یافته و سخت می شوند؛ حالتی که به آن Arteriosclerosis گفته می شود. در این صورت رگها باریک شده، فشار خون افزایش می یابد. در بعضی از افراد، فشار بالا در سن کهولت، ریسک حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

۴ـ یکی از مهمترین عوامل افزایش فشار خون، ناراحتی های کلیوی است. کلیه ها ماده ای به نام Nitric Oxide تولید می کنند که در تنظیم فشار خون نقش بسزایی دارد. هنگامی که در کار کلیه ها خللی ایجاد شود و در تولید این ماده اشکال به وجود آید، شاهد افزایش فشار خون خواهیم شد. نقش دیگر کلیه در دفع سدیم است. اگر کلیه ها نتوانند نمک را به خوبی از بدن خارج کنند، مقدار آب بدن زیاد شده، تورم ایجاد می شود پس در کار بازدهی قلب اختلال پدید می آید و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا می کند.

۵ـ اما مهمترین عامل فشار خون، استرس شناخته شده است. بر کسی پوشیده نیست که مسائل کاری و خانوادگی فشار زیادی بر روی همه ما وارد می کند؛کارها زیاد و وقت لازم برای انجام آنها اندک است. استرس و دلهره و فشار محیط بر فرد باعث اختلال در تنظیم ترشح بعضی از هورمونها می شود. نتیجه این عدم تعادل اضطراب و پریشانی است. در این حالت بیشتر عرق می کنیم و ضربان قلبمان زیادتر می شود (Tachy Cardia) و به نفس نفس زدن می افتیم. تمام این عوامل بر روی قلب و دستگاه گوارش خون تاثیر می گذارد و آن را از حالت تعادل خارج می سازد. این عدم تعادل در درازمدت باعث بروز افزایش فشار خون می شود.


پیشگیری از افزایش فشار خون

۱ـ فشار خون طبیعی برای بیشتر مردم ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است که فشار ۹۰/۱۴۰ فشار خون بالا به حساب می آید. آمار نشان داده که ۲۵ درصد از جمعیت دارای فشار خون بالا هستند. بنابر این روشهای پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. اولین قدم دقت در مصرف نمک است. نمک از مواد تنظیم کننده مقدار آب بدن است، بنابر این در مصرف آن نباید افراط یا تفریط کرد. نمک دریا sea salt و نمک های تصفیه نشده مثل Himalaya Crystal Salt انتخاب های بهتری هستند که باید به طور متعادل مصرف شوند.

۳ـ قدم بعدی داشتن تغذیه مناسب است. چربی کمتر و میوه و سبزیجات بیشتر توصیه می شود.

۴ـ و بالاخره ورزش، و حفظ آرامش از عوامل موثر در پیشگیری ایجاد افزایش خون به شمار می آیند.


نقش همیوپاتی در درمان فشار خون

همانطور که می دانیم در فلسفه همیوپاتی به علائم بیماری احترام گذاشته می شود. زیرا علائم بیماری نشانگر نقاط ضعف بدن است. بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس علائم بیماری از شخصی به شخص دیگر فرق دارد. بنابر این داروی همیوپاتی هر بیمار با بیمار دیگر متمایز خواهد بود. در این نگرش سعی در یافتن ریشه بیماری و رفع آن می شود.

همیوپاتی فلسفه ای است کلی نگر، یعنی کل بیمار در نظر گرفته می شود. عادتها، تمایلات، عواطف، حساسیتها، وراثت، محیط کار و خانواده همراه با اختلالات و ناراحتی های جسمی، یک تصویر کلی را به دست همیوپات می دهد که منطبق بر خواص منحصر به فرد ماده دارویی مشخصی می باشد.

داروهای همیوپاتی (رمدی) از مواد طبیعی موجود در کره زمین ساخته می شوند و منشأ گیاهی، حیوانی و یا معدنی دارند. عصاره ی ماده ی دارویی را در مراحل متناوب رقیق و پس از هر بار رقیق کردن آن را مرتعش می کنند. این روش به Potentization معروف است (که طبق قوانین فیزیک مدرن به اثبات رسیده است). در انتها، ماده ای که به دست می آید عاری از هر گونه عارضه جانبی است و به خاطر ارتعاشات پی در پی قوی و موثر می باشد که با تحریک سیستم ایمنی، به بدن کمک می کند تا خود بتواند خودش را درمان کند.


درمان فشار خون از طریق همیوپاتی

رایج ترین رمدیها در درمان فشار خون به روش همیوپاتی عبارتند از Natrum Muraticum Aurum و Crataegus.

Aurum: دارویی است که از فلز طلا گرفته شده است. زمانی تجویز می شود که بیمار همراه با فشار خون، دچار تپش قلب باشد. اینگونه بیماران ممکن است سابقه تصلب شرائین داشته و از افسردگی ناشی از مشکلات مالی رنج می برند.

Crataegus: از میوه نوعی گیاه به دست می آید. بهترین ماده برای تنظیم کار قلب است و ضربان نبض را مرتب می کند. اینگونه بیماران پف آلود و ورم کرده اند و بسیار عصبی هستند. ممکن است مرض قند داشته و در ناحیه سینه، احساس درد و سوزش کنند. بیماری مزمن قلبی همراه با ضعف شدید در آنها دیده می شود.

Natrum-m: از رایج ترین رمدیهای همیوپاتی است. در این حالت ضربان قلب زیاد است که ضعف شدید، قلب درد و فشار خون بالا، بیمار را معذب می کند.


در خاتمه باید یادآوری کرد که در مورد بیماریهای مزمن حتما باید با یک متخصص ماهر، صادق و دقیق مشورت کرد تا به نتیجه مطلوب و قطعی دست یافت.

برای اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths به آدرسwww.CSH.com مراجعه فرمایید.



* سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.