حزب نیو دموکرات کانادا که در حال حاضر نه نفر برای کسب رهبری آن با یکدیگر رقابت می کنند آمار تعداد اعضای خود را منتشر کرد. طبق این آمار اعضای این حزب افزایشی چشمگیر بخصوص در دو استان مرکزی کشور، انتاریو و کبک، داشته اند.

به گزارش تورنتو استار از اتاوا، ان دی پی در حال حاضر حداقل ۹۵۰۰۶ عضو دارد، افزایشی ۱۳ درصدی نسبت به یک ماه پیش، یعنی زمان آغاز جدی رقابت برای انتخاب رهبر جدید

میزان اعضای این حزب در انتاریو با ۱۶ درصد افزایش به ۲۵۷۲۲ نفر رسیده، یعنی ۲۷ درصد اعضای کل کشور

با این حساب انتاریو پس از بریتیش کلمبیا بیشترین اعضای ان دی پی را در خود دارد. در بی سی اعضای حزب ماه گذشته با ۵ درصد افزایش به ۳۱۴۵۶ نفر رسیده اند.

رقابت برای انتخاب رهبر جدید ان دی پی پس از مرگ غم انگیز رهبر محبوب این حزب، جک لیتون، آغاز شد که چند ماه پیش در تورنتو اتفاق افتاد. طبق تصمیم شورای فدرال این حزب کنوانسیون انتخاب رهبر در ۲۴ مارس سال آینده در مرکز شهر تورنتو برگزار می شود. این انتخاب با اصل «یک عضو، یک رای» صورت می گیرد و نه مثل انتخاب رهبر محافظه کاران سهمیه منطقه ای در آن وجود دارد و نه مثل رسم سابق ان دی پی، اتحادیه های کارگری سهمیه ی ویژه ای دارند. با این حساب جذب اعضای جدید به حزب از مهمترین وظایف پیش روی هر نامزد رهبری است.

دیگر استانی که افزایشی چشمگیر را شاهد بوده استان فرانسوی زبان کبک است. این تنها استانی است که حزب نیودموکرات در آن شاخه استانی ندارد و تاریخا عملکرد بسیار ضعیفی در آن داشته است. با این همه در انتخابات گذشته در رویدادی که به معجزه ای سیاسی تشبیه شد بیش از ۴۰ درصد مردم این استان به ان دی پی رای دادند تا ۵۹ نماینده نارنجی پوش را به اتاوا بفرستند. با این همه تعداد اعضای حزب در این استان همچنان بیش از ۱۶۹۵ نفر نبود. اما طبق آماری که هفته پیش منتشر شد این رقم اکنون سه برابر شده و به ۵۵۵۸ نفر رسیده است، رقمی که همچنان تنها ۶ درصد اعضای حزب در کل کشور را شامل می شود.

گرچه ستاد توماس مولکر، ستوان حزب در کبک که خود نامزد کسب رهبری است، این افزایش را نتیجه تلاش های خود می داند بعضی منابع درونی حزب به تورنتو استار گفته اند این افزایش در ضمن می تواند تنها نشانی از پردازش کارت های عضویت چند ماه گذشته باشد و همه ی آن لزوما مربوط به مولکر نیست.

تعداد اعضای حزب در استان های شرقی کشور نیز افزایش داشته است. نیوفاندلند و لابرادور شاهد افزایش شش برابر بوده است و نیودموکرات های این استان اکنون به ۱۱۸۴ نفر رسیده اند. در نوا اسکوشیا، که دولت چند سال است در دست ان دی پی است، تعداد اعضا دوبرابر شده و به ۲۶۰۰ نفر رسیده است.

اولین مناظره بین نامزدهای رهبری روز چهار دسامبر در مورد اقتصاد در اتاوا برگزار می شود. پس از آن مناظره های دیگری در هالیفکس، شهر کبک، وینیپگ، مونترال و ونکوور برگزار خواهد شد.

این آخرهفته نیکی اشتون، نماینده مانیتوبا و جوان ترین نامزد رهبری حزب، در تورنتو حاضر می شود. او از ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر یکشنبه در بار «مالی بلومز» (شماره ۱۹۱ خیابان کالج) در مرکز شهر تورنتو حضور می یابد تا با مردم گفتگوی از نزدیک داشته باشد.