تجربیات چند دهه گذشته ثابت می کند که افرادی که در سنین بالاتر از ۷۵ سالگی به سرطان پروستات دچار می شوند بهتر است از آنها بیوپسی به عمل نیاید و یا اگر سرطان زیاد پیشرفت نکرده عمل جراحی بر روی آنها انجام نگیرد.

اصولا برای تشخیص سرطان پروستات معاینه پزشکی، آزمایشات مختلف خون (PSA) و MRI و همچنین بیوپسی غده پروستات انجام می گیرد. تجربیات چند دهه گذشته ثابت می کند که افرادی که در سنین بالاتر از ۷۵ سالگی به سرطان پروستات دچار می شوند بهتر است از آنها بیوپسی به عمل نیاید و یا اگر سرطان زیاد پیشرفت نکرده عمل جراحی بر روی آنها انجام نگیرد زیرا نه تنها در کند کردن روند غده سرطانی تاثیر نخواهد کرد بلکه به پیشرفت و انتشار آن در بدن کمک خواهد شد.

در ضمن افراد مسن که به سرطان پروستات دچار می شوند کمتر به علت این سرطان جانشان را از دست می دهند، بلکه به خاطر بیماریهای مزمن دیگر مانند بیماریهای قلب و عروق و دیابت و سکته های مغزی و قلبی می میرند. به عبارت دیگر یک نفر که به سرطان پروستات دچار می شود می تواند به راحتی تا ۱۰ سال دیگر زندگی کند. در این صورت نیازی نیست با بیوپسی و جراحی غده پروستات سبب ناهنجاریهایی در بدن شخص ۷۵ ساله شویم و به پیشرفت بیماری سرعت بخشیم.

پیچیدگی های پس از بیوپسی و عمل جراحی گاهی به قدری شدید است که ممکن است مشکلات غیر قابل جبرانی را به وجود آورد و آن عبارتند از عفونت مجاری ادراری، مشکل دفع ادرار، کم شدن وزن بدن و استرس و غیره.

در چند دهه گذشته سازمان بهداشت جهانی مرتبا تاکید کرده که در مورد سرطان ریه در افراد مسن هم همین اصول باید رعایت شود چون دیده شده است که دست زدن به غده سرطانی و جراحی ریه ها سریعتر سبب مرگ بیمار می شود. به عبارت دیگر در افراد مسن اگر سرطانهای ریه و پروستات تشخیص داده شد (به وسیله آزمایشات کلینیکی و آزمایشگاهی) دیگر نیازی به بیوپسی نخواهند داشت و باید در درمان آن اقدام نمود و توصیه می شود که عمل جراحی هم بر روی آنها انجام نگیرد.


بلوغ زودرس دختران سرسختی و نافرمانی به بار می آورد


پژوهشگران دانشگاه آلاباما با مطالعه و مصاحبه ۳۳۰ دختر در سه مدرسه مختلف پی بردند که بلوغ زودرس (قبل از سن ۱۲ سالگی) نوعی سرسختی و نافرمانی را در آنها به وجود می آورد و سبب مشکلاتی در مدرسه و منزل می شود. این دسته از دختران کمتر می توانند با دیگران کنار آمده و دردسرهایی را به وجود می آورند. تربیت خانوادگی و رابطه والدین با این دسته از دختران می تواند از شدت سرسختی و نافرمانی آنها بکاهد، در حالی که دخترانی که زودتر از سن مخصوص بالغ می شوند و سرپرست و خانواده بی توجهی دارند در چنین مرحله سخت دچار ناهنجاریهایی می شوند که گاهی جبران آن ممکن نیست. پژوهشگران این بررسی جالب معتقدند که بلوغ زودرس دختران آنها را مجبور می کند تا با دختران و پسران مسن تر معاشرت داشته باشند و این تفاوت سنی ممکن است مشکلاتی را در روابط و تحصیل و غیره به وجود آورد. موضوع دیگر اینکه تغییر ناگهانی طبیعت بدن مانند رشد سینه ها و آغاز پریود و غیره نوعی تفاوت ظاهری بین آنها و دوستانشان به وجود می آورد که به هرصورت ممکن است سبب اختلافاتی شود. این دسته از دختران در منازل کمتر فرمانبری می کنند چون احساس می کنند که در مرحله ای از زندگی هستند که با والدین خود مخصوصا مادران خود تفاوتی ندارند.

در چند دهه گذشته بسیاری از عوامل درونی مانند مصرف غذاهایی که حاوی مقدار زیادی هورمون هستند و تغییرات مهمی را به وجود می آورند که یکی از آنها بلوغ زودرس و رشد سینه هاست و عوامل محیطی مانند دیدن فیلم ها، تصویرهای جنسی و شاهد روابط نزدیک دختران و پسران و غیره همگی دست به دست همدیگر داده و زمینه جسمی و طبیعت بدن دختر جوان را متحول می سازند که یکی از نتایج آن بلوغ زودرس و از دست دادن شادیها و صفای دوران کودکی است.


ویتامین سی مکان بروز بیماری قند را کاهش می دهد


بررسی علمی جدیدی ثابت می کند که مصرف زیادتر ویتامین C طبیعی و به همراه رژیم غذایی امکان بروز بیماری قند نوع دو را که مخصوص بزرگسالان است تخفیف می دهد. در این بررسی علمی تعداد ۴۲۳ مرد و ۳۱۲ زن ۴۰ تا ۷۵ ساله که به بیماری قند نوع دو مبتلا بودند به دقت مطالعه شده اند و ویتامین C موجود در رژیم غذایی روزانه و همچنین ویتامین C خونشان در دفعات مختلف اندازه گیری و تجزیه و تحلیل گردیده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که افرادی که مقدار لازم و کافی ویتامین C دریافت می کردند ۶۲ درصد کمتر به بیماری قند دچار شده اند. البته باید اشاره کرد که در ابتدای برنامه حدود ۲۳ هزار نفر مرد و زن سالم انتخاب گردیده بودند که پس از مدتی پیگیری جمعا ۷۳۵ نفر مرد و زن به بیماری قند دچار شده اند و ویتامین C مصرفی آنها با آن دسته ای که به بیماری قند مبتلا نگردیده اند مقایسه شده است.

عوامل بروز بیماری قند عبارتند از ژنتیک یا وراثت، سابقه فامیلی، مصرف الکل، نداشتن فعالیتهای بدنی، مصرف سیگار، پرخوری و زیادی وزن. در آمریکا حدود ۲۰ میلیون نفر به بیماری قند نوع دو دچار هستند و حدود ۲۰ میلیون دیگر در شرایطی هستند که به زودی به این بیماری دچار خواهند شد. بروز بیماری قند را می شود پیش بینی کرد و آن با عوامل بروز ذکر شده در بالا رابطه مستقیم دارد. در این صورت افرادی که به هر دلیلی امکان بروز این بیماری در آنها زیاد است باید متوجه عوامل بروز بیماری قند باشند و تا حد امکان از آنها دوری نمایند. در غیر این صورت به طور مسلم در آینده دور یا نزدیک این بیماری در آنها تشخیص داده خواهد شد و طبق ضرب المثل معروف یک مثقال پیشگیری بهتر از یک کیلو درمان است، کنترل بیماری مشکل و پیچیده خواهد بود و متاسفانه عوارض بیماری قند یکی پس از دیگری ظاهر خواهند شد.


مصرف آنتی اسیدهای قوی ضایعات استخوانی به وجود می آورند


مصرف درازمدت آنتی اسیدها در بروز سوء هاضمه و کمبود آهن و غیره نقش انکارناپذیر دارند. اخیرا دانشمندان چند مرکز تحقیقات پزشکی در نیویورک گزارشی را منتشر کرده اند و معتقدند که همه دست اندرکاران بهداشت و پزشکی نگران عوارض جانبی مصرف بی بندوبار آنتی اسیدهای قوی مانند Prevacid, Nexium, Aciphex Prilosec, و Protonix هستند زیرا یکی از این عوارض مهم پوکی استخوان و شکننده شدن آن است. این گروه پیشنهاد می کنند که یا باید در معرفی این دسته از آنتی اسیدها از نظر پزشکی تجدیدنظری به عمل آمده و یا داروی بی خطرتری برای عارضه بالا بودن اسید معده تهیه گردد. این دسته از پژوهشگران همچنین پیشنهاد می نمایند که اگر بیمار مجبور به مصرف درازمدت آنتی اسیدهای قوی است باید به او داروی ضدپوکی استخوان هم داده شود تا ناهنجاریهای بیماری استئوپوروز به وجود نیاید.

در عین حال گروهی از پژوهشگران کانادایی در وینی پگ تعداد ۱۶ هزار نفر از بیماران مبتلا به پوکی استخوان و ۵۰ هزار نفر افراد سالم را مطالعه کرده اند و معتقدند که افرادی که بیشتر از ۵ سال آنتی اسیدهای قوی مصرف کرده اند ۶۲ درصد بیشتر در معرض پوکی استخوان و عوارض آن قرار دارند و شکستگی استخوانهای دست و پا و لگن در آنها به شدت افزایش می یابد.

آنتی اسیدها باید با مشورت پزشک مصرف گردد و در خوردن آنها نباید زیاده روی شود چون نه تنها باعث پوکی استخوان می شود که در سنین بالا جبران آن ممکن نیست، بلکه در هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش تغییرات چشمگیری را به وجود می آورد. با ترش کردن مختصر و سوء هاضمه کوچک نباید خودسرانه به دنبال آنتی اسید رفت و بدون مشورت پزشک از آن استفاده کرد، بلکه علت ترش کردن را پیدا و درمان نمود.


بهتر است باور کنید


پژوهشگران دانشگاه Duke به این حقیقت پی بردند که علاوه بر انسانهای Type-A و Type-B و غیره گروهی وجود دارند که به آنها Type-H یا خصومت گر (Hostile) می گویند. این افراد در هر مجلس و محفلی به حرف دیگران اهمیت نمی دهند، وسط حرف دیگران می دوند و مرتبا موضوع را برمی گردانند به خودشان و خودستایی می کنند و علاوه بر همه اینها به هیچ کس اعتماد ندارند. بررسی مورد بحث بر روی این افراد نشان می دهد که میزان هورمون استرس در آنها بی اندازه زیاد است و فشار خونشان از حد طبیعی بالاتر بوده و این دسته از افراد در نهایت به بیماریهای قلبی دچار می شوند. تنها راه پیشگیری بروز اینگونه عوارض ساکت نشستن در موقع بحث و گفت و گو و گوش دادن به دیگران است که موثرتر از هر دارویی است.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com