ترجمه: فرنگیس زاهد

 

 کنسرت گذار حامی هنرمندان: موسیقی پرمعنا+ مخاطب خردمند= کنسرت بی نظیر

ما برای تبلیغ کنسرت های ایرانی، گونه ی خاصی از زیبایی شناسی را  یاد گرفته ایم. پوسترهای پر زرق و برق عظیم، با انبوهی از نوشته ها و تصاویر روتوش شده هنرمندی که حداقل بیست سالی از سن فعلیش جوانتر می نماید، و نام و لوگوی رنگووارنگ مشاور املاکی با موهای بلوند که با صرف هزاران دلار اسپانسر این برنامه شده است.

این پوسترهای از مد افتاده که از فاصله چند کیلومتری هم دیده می شوند بر در و دیوار مغازه های ایرانی در پلازای ایرانیان چسبانده شده اند تا توجه عابران را به خود جلب کنند.

در حالیکه هنوز کنسرت های موسیقی پاپ متأثر از لوس آنجلس، عرصه موسیقی ایرانی کانادایی را در تسلط خود دارد، روش نوینی در برگزاری کنسرت در تورنتو  پدید آمده که با حمایت از انواع گوناگون موسیقی و هنرمندان ایرانی در تلاش است تا  مخاطبانی جدید برای خود دست و پا کند.

 Link Music Lab یکی از شرکتهای جدید برگزاری کنسرت مستقر در تورنتو است. محمود شریکر مدیر این موسسه، که خود نیز دستی در نوازندگی دارد، وقتش را وقف حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به تماشاگران کرده است.

محمود شریکر از کنسرت های موفقی که برگزارکرده می گوید

 

برخلاف همتایان خود در لس آنجلس Link Music Lab فقط بر موسیقی پاپ ایرانی متمرکز نیست و کنسرت هایش را نیز در سالن های حومه شهر برگزار نمی کند.

محمود شریکر می گوید،”آنچه مرا به سوی این حرفه جذب کرد عشق و علاقه ام به موسیقی اصیل ایرانی بود. می خواستم از هر راهی شده به هنرمندان کمک کنم.”

در طی سه سال گذشته این شرکت با تیپ های هنری متفاوتی همکاری داشته، از گروه راک زیرزمینی Hypernova  و گروه شنبه زاده، متشکل از سه هنرمند نوازنده و رقصنده از استان بوشهر در جنوب ایران، گرفته تا همکاری با استاد آواز اصیل ایران محمدرضا شجریان.

امروزه  Link Music Lab شرکتی مستقل با پروژه هایی مخصوص بخود است. اگرچه شریکر کار خود را در زمینه برگزاری کنسرت سال ها پیش زیر پرچم شرکت Small World Music Society مستقر در تورنتو آغاز کرد. آلن دیویس مؤسس و مدیر اجرایی، این شرکت را برای برگزاری کنسرت موسیقی جهانی  در سال ۱۹۹۷ تأسیس کرد.

شریکر نحوه آشنایی خود با آلن دیویس و شروع  کارش در برگزاری موسیقی را بازگو می کند،”اولین کارم در سال ۲۰۰۴ با برگزاری کنسرت سیما بینا شروع شد. در آن هنگام آلن دیویس  مدیر Small World Music را در پشت صحنه ملاقات کردم و از او به خاطر آنچه برای جامعه ایرانی انجام می داد سپاسگزاری کردم. و از او پرسیدم که اگر برای آن کنسرت  کمکی لازم داشته باشد و او گفت به قالیچه ای برای کف صحنه نیاز دارد. من برایش قالیچه ای آوردم و جایزه ام اجازه ورود به پشت صحنه بود.”

شریکر و دیویس بلافاصله همکاری خود را در اجرای پروژه های مختلف آغاز کردند، او توضیح می دهد،” از آنجا که آلن به برنامه های تلفیقی علاقمند بود گروه نیاز را به او معرفی کردم و این شروع همکاری ما بود- در آن هنگام گروه نیاز شناخته شده نبود. ما باید مردم را از وجود آنان آگاه می کردیم ـ خدا جامعه ایرانی را حفظ کند زیرا آنها همیشه از هنرمندان خود حمایت می کنند و کنسرت لولا لانج اجرای موفقی بود.”

 

با وجود موفقیت آمیز بودن کنسرت ها شریکر اذعان دارد که در ابتدا درآمد چندانی از برنامه ها عاید نمی شد،” هفت هشت ماه اول درآمدی  نداشتیم.” و در ادامه افزود،”این کار از منظر مالی تجارت پردرآمدی نیست اما شما با هنرمندان زیادی آشنا می شوید.”

پس از هشت سال فعالیت در این صنعت و برگزاری بیش از صد کنسرت شریکر تجربه گرانبهایی در زمینه موسیقی و برگزاری کنسرت به دست آورده است.

شریکر در رابطه با علائق موسیقیایی خود می گوید،”در ابتدا من فقط به موسیقی اصیل ایرانی علاقمند بودم، اما حالا موسیقی تلفیقی و محلی نیز به لیستم اضافه شده است. من ترکیب موسیقی اصیل ایرانی با انواع دیگر موسیقی  را دوست دارم.”

نمود ذوق و سلیقه شریکر در موسیقی را می توان در کنسرت هایی که ارائه می کند حس کرد.

 

شریکر در رابطه با کارهای موفقیت آمیزش در طی سالهای اخیر به  کنسرت مشترک رضا درخشانی خواننده و نوازنده ایرانی با جان دنزمور درامر  گروه rsooD در سالن  لولا لانج تورنتو در جون ۲۰۰۶ اشاره دارد.

او می گوید،”موسیقی پرمعنا و مخاطب خردمند کنسرت بی نظیری را رقم می زنند. لولا لانج پر از تماشاگرانی شد که۵۰% از آنها ایرانی بودند و ۵۰%دیگر غیر ایرانی. برای من  حضور این  ترکیب جمعیتی دستاورد بزرگی بود. ما فقط با جامعه ایرانی روبرو نبودیم.”

به گفته شریکر یکی دیگر از برنامه های موفق آنها برگزاری کنسرت نوروز زمستانی در لولا لانج در فوریه ۲۰۰۸ بود. این کنسرت موسیقی تلفیقی بود با همراهی خوانندگان سلیمان واثقی و وجما سرور، و نوازندگان روزبه حریری (تنبک)، امیر کوشکانی (سه تار)، آلن دیویس (درامز)، نیل گاردینر( کیبورد)، رضا مقدس (گیتار بیس)، و سینا سلیمی (سنتور).

شریکر با مباهات  می گوید،” رادیو سی بی سی ۲ این برنامه را ضبط کرد، لیست آهنگها هنوز در وبسایت شان موجود است و کنسرت طرفداران زیادی دارد.”

شریکر همچنین با اشاره به پیش فروش کامل بلیت های کنسرت شجریان در سالن روی تامپسون  در سال ۲۰۱۰ آنرا موفقیت بزرگی ارزیابی می کند،” همه صندلی ها پر شده بود –  یعنی ۲۴۰۰ نفر بلیت خریده بودند.”

شریکر با وجود دستیابی به موفقیت های بیشمار با چالش هایی نیز در کارش مواجه شده است،” برگزاری کنسرت مهسا وحدت و مایتی سام مک کلین در سال ۲۰۱۱  با موفقیت همراه نشد، بلیت زیادی فروش نرفت و ما سالن اجرای کنسرت را به مکانی کوچکتر تغییر دادیم ولی در لحظه آخر ۲۰ نفر با بلیت پشت در ماندند و سالن هم گنجایش بیش از ۲۵۰ صندلی را نداشت. آن کنسرت برای ما که بیش از حد محافظه کارانه عمل می کردیم درس  عبرت خوبی بود.”

کنسرت هایی که شریکر از آنها با عنوان کنسرت های موفق یاد می کند

 

به باور شریکر به خاطر حمایت مخاطبان تورنتویی از هنرمندان ایرانی  عرصه موسیقی ایرانی طی پنج سال گذشته با تغییرات مهمی همراه شده است.

شریکر می گوید،” موسیقی سنتی ایران همچون گذشته  موفق نیست. پنج سال پیش همیشه چهره ها و گروه های پر آوازه مثل شهرام ناظری، گروه دستان، و یا کامکارها طرفداران پروپا قرص خود را داشتند. بسیاری از این گروه ها یا دیگر در عرصه موسیقی حضور ندارند و یا با تکرار موسیقی خود به تدریج مخاطبان را از دست می دهند. متأسفانه از آن خلاقیت نسل پا به سن گذاشته هنرمندان ما دیگر خبری نیست.”

شریکر در ادامه بیان داشت،”گروه های بیشماری از چپ و راست ظاهر می شوند، اما کیفت کارشان قابل توجه نیست و هزاران گروه جدید تشکیل می شوند که هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارند.”

به گفته شریکر آینده موسیقی ایرانی در دست کسانیست که روی موسیقی تلفیقی  و ترکیبی و هیپ هاپ کار می کنند،” افراد و گروه هایی مثل کیوسک، آبجیز، و نامجو بیش از پیش شناخته شده اند. هیپ هاپ هم با وجود افرادی مثل شاهین نجفی و هیچکس به مرتبه بالایی دست یافته است.”

هفته پیش  Link Music Lab با همکاری  Small World Music دوباره گروه نیاز و اعظم علی را  به  صحنه آورد. شریکر پس از سالها برگزاری کنسرت برای این گروه شک نداشت که کنسرت با استقبال تماشاگران تورنتویی روبرو می شود.

او اظهار داشت،”می دانستیم که آنها طرفداران خودشان را دارند. ما منتظر تماشاچیان زیادی بودیم با آنکه کنسرت پنجشنبه شب و در سالن جدیدی برگزار می شد، در پایان حدود ۳۵۰ نفر در سالن حضور یافتند که ترکیب جمعیتی متفاوتی  متشکل از ایرانی و غیر ایرانی را به نمایش گذاشتند.”

در حال حاضر Link Music Lab درحال برنامه ریزی ست تا کنسرت داوود آزاد را در فوریه در تورنتو برگزار کند.