مطالعات علمی ثابت کرده اند که افرادی که به بیماری قند دچار هستند، به نوعی افسردگی نیز دچار می شوند و همچنین بیماران مبتلا به عارضه افسردگی بیشتر به بیماری قند نوع دو مبتلا خواهند شد. به عبارت دیگر این دو بیماری مزمن همزمان بروز می کنند و به پیشرفت یکدیگر شتاب می دهند. پژوهشگرانی که در این زمینه آگاهی دارند پیشنهاد می کنند که پزشک و بیمار هر دو باید به وجود رابطه بیماری قند و افسردگی توجه مخصوص داشته و تا حد امکان از بروز و پیشرفت آن جلوگیری نمایند. بیمارانی که به یکی از این دو بیماری دچار هستند باید بدانند که بیماری دیگر در کمین نشسته و دیر یا زود بروز خواهد کرد. در این صورت تشخیص زودرس و درمان هر یک از این دو بیماری لازمه کنترل و درمان آنهاست.
مطالعات علمی نشان می دهند که میزان عارضه افسردگی در بیماران مبتلا به بیماری قند دو برابر افراد معمولی است و در ضمن امکان بروز بیماری قند در افرادی که به عارضه مزمن افسردگی دچار هستند به همین میزان بالا است. دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز گزارش کرده اند که دهها پروژه تحقیقاتی به وضوح ثابت نموده اند که افسردگی، زمینه را برای بروز بیماری قند در بدن تدارک می بیند و غده لوزالمعده را از کار می اندازد و در متابولیسم مواد قندی در بدن تاثیر می گذارد. در مورد رابطه بیماری قند و در پی بودن بیماری افسردگی مطالعات زیادی به عمل نیامده و فقط در دهه گذشته چند گروه تحقیقاتی این رابطه را ثابت نموده اند و حال معلوم نیست که کدام یک از این دو بیماری سبب بیماری دیگر می شود و موضوع تخم مرغ و مرغ و چگونگی به وجود آمدن آنها را دوباره مطرح می نماید. جالب اینکه چند تحقیقات علمی ثابت کرده اند که درمان بجا و به موقع و تشخیص زودرس هر یک از این دو بیماری در جلوگیری بروز بیماری دیگر تاثیر خواهد داشت.

کم خوری از بروز پیری زودرس جلوگیری می کند

اگر کسی بتواند حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری کمتر از مقدار کالری مورد نیاز روزانه دریافت نماید قادر خواهد بود شدت متابولیسم را در بدن کاهش داده و از پیری زودرس جلوگیری نماید. این گزارشی است که دانشمندان دانشگاهSt.Louis انتشار داده اند و معتقدند که کم خوری و توجه در چند و چون مصرف غذا، مخصوصا غذاهای انرژی زا می تواند هورمون مخصوص غده تیروئید (T3) را کاهش داده که خود سبب پایین آمدن میزان متابولیسم یا سوخت و ساز در بدن می شود و از پیر و فرسوده شدن بافت های بدن جلوگیری نموده و در نهایت از پیری زودرس جلوگیری می کند.
یکی دیگر از فوائد کم خوری، داشتن وزن ایده آل و از دست رفتن چربیهای بدن است که یکی از پایه های سلامتی است و در نتیجه سبب طولانی تر شدن عمر خواهد شد. حال اگر شخص بتواند با کم کردن مقدار کالری دریافتی روزانه به نوعی ورزش مناسب و مرتب هم عادت کند اثر آن در جلوگیری از بروز پیری زودرس چشمگیرتر خواهد بود.

کرفس یا Celery بهترین داروی بیماری آلزایمرز

کرفس یکی از سبزیجاتی است که به خاطر داشتن مواد ضدالتهاب یا Inflammation می تواند از بروز و پیشرفت عوارض التهاب مانند دردهای مفاصل و غیره جلوگیری کند. ماده مخصوص Luteolin که آنتی اکسیدانی قوی است و در کرفس و فلفل سبز فراوان وجود دارد، می تواند از التهاب بافت مغز و اعصاب جلوگیری نموده و یا آن را درمان کند. لوتئولین که از خانواده فلاوونوئیدها است در بسیاری از سبزیجات وجود دارد که یکی از آنها چای Chamomile است. مطالعات علمی نشان می دهند که این آنتی اکسیدان می تواند از عارضه فراموشی جلوگیری کند و یا حرکت آن را کند نماید. به عبارت دیگر ماده لوتئولین قادر خواهد بود از بروز و پیشرفت بیماری خسته کننده و مزاحم آلزایمرز جلوگیری نماید. متخصصان تغذیه دانشگاه ایلینویز گزارش می کنند که آنتی اکسیدان مورد بحث می تواند در سلامتی و بهزیستی نوعی از سلولهای مغز و اعصاب (Microglia) که نقشی مهم در سیستم ایمنی دارند موثر باشد. این دانشمندان در آزمایشگاه تحقیقاتی، سلولهای مغز موش های آزمایشگاهی را به نوعی باکتری آلوده نموده و نوعی التهاب به وجود آوردند. آنگاه مقداری Luteolin به سلول های مورد بحث اضافه کرده و دریافتند که با قدرت غیرقابل تصور از التهاب سلول های مغزی کاسته شده است.
در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز Microglia های موجود در مغز شدیداً ملتهب می شوند و در درازمدت به همراه عوامل شناخته شده و غیره سبب بروز بیماری آلزایمرز می شوند. در یک بررسی دیگر به گروهی از موشهای آزمایشگاهی روزانه مقدار معینی لوتئولین داده و پس از چند روز بدن آنها را به نوعی باکتری آلوده نموده اند. آزمایش خون و بافتهای بدن موشهای مورد بحث نشان داده اند که وجود این آنتی اکسیدان در رژیم غذایی روزانه موش های آزمایشگاهی سبب پیشگیری بروز التهاب در آنها شده است. اینگونه التهاب در بدن و در اعضای مختلف اثرات متفاوتی به جا می گذارد که در مغز سبب نوعی فراموشی و سردرگمی می شود که علامت اولیه بیماری آلزایمرز است. حال اگر ما در رژیم غذایی روزانه خود مقداری از سبزیجاتی را که حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان لوتئولین هستند (مانند کرفس و فلفل سبز و چای بابونه) منظور کنیم تا حدودی می توانیم از بروز التهاب در بدن و عارضه فراموشی و بیماری آلزایمرز جلوگیری کنیم و یا اگر به این بیماری دچار هستیم حرکت و پیشرفت آن را کمتر نماییم.




مشروبات الکلی سندروم متابولیک را به وجود می آورد

به وضوح ثابت شده که سندروم متابولیک سبب بروز بسیاری از بیماریهای مزمن مانند سرطان، بیماریهای قلب و عروق و دیابت و غیره می شود و علائم این سندروم چاقی زیاد مخصوصا زیادی چربی دور شکم، بالا بودن فشار خون و همچنین قند و کلسترول خون است.
کسی که به سندروم متابولیک دچار باشد امکان مبتلا شدن به بیماریهای ذکر شده بسیار بالا خواهد بود و هر کدام از آنها یکی پس از دیگری بروز خواهند کرد.
در یک بررسی پزشکی بر روی بیشتر از ۱۵۰۰ نفر که حداقل ماهی یک بار مشروبات الکلی مصرف می کردند معلوم گردیده که مصرف نوشابه های الکلی در به وجود آمدن سندروم متابولیک نقش دارد و در نهایت زمینه را برای بروز بیماریهای مختلف، مخصوصا بیماریهای قلب و عروق آماده می نماید. آمار نشان میدهد که درصد بالایی از مردم آمریکا به مصرف الکل اعتیاد دارند و یا کم و بیش از آن استفاده میکنند. جالب اینکه حدود ۵۸ درصد افرادی که به نوشیدن مشروبات الکلی عادت دارند حداقل روزی یک یا دو بار به نوشیدن الکل مبادرت می نمایند و این خود در بروز سندروم متابولیک و به طور جداگانه در بروز بیماریهای مزمن نقش موثر دارد. هنوز عده ای باور دارند که نوشیدن بعضی از مشروبات الکلی مانند شراب می تواند در سلامتی قلب و عروق موثر باشد، ولی از نظر علمی چنین حقیقتی وجود ندارد. حال ثابت گردیده که نوشابه های الکلی در بروز سندروم متابولیک نقش دارد و این سندروم یکی از عوامل غیرقابل انکار بیماریهای قلب و عروق است.
مشروبات الکلی عامل بروز بسیاری از سرطانها هستند و در تخریب سلولهای مغز و اعصاب عملکرد واضحی دارند. درصد بالایی از قتل و کشتارها و تصادفات اتومبیل و از هم پاشیدگی شیرازه خانواده ها به علت الکل و مشروبات الکلی است.

اخبار کوتاه پزشکی

ـ افراد متأهل از نظر جسمی و روحی سالم تر از افرادی هستند که هرگز ازدواج نکرده اند و یا به علت طلاق و مرگ همسران خود تنها زندگی می کنند. علل اصلی تفاوت کیفیت سلامتی و بهزیستی افراد متأهل و تنها این است که تنهایی باعث افسردگی و گوشه گیری شده و شخص کمتر به تغذیه و سلامتی خود توجه می کند در حالی که افرادی که با هم زندگی می کنند از نظر تغذیه و روابط عمومی با مردم و شرکت در مهمانیها و غیره فرصتی را برای تنهایی و گوشه گیری باقی نمی گذارند و در کنار هم بهتر از زندگی لذت می برند و در نتیجه سالم تر هستند.
ـ دو ژن جدید و مشترک که در بروز سرطانهای سینه و تیروئید و کلیه نقش دارند برای اولین بار شناسایی شدند. تا به حال چند ژن معیوب که مهمترین آنها BRCA 1/2 هستند و حدود ۵ درصد سرطانهای سینه را سبب می گردند شناسایی شده اند. نکته اختصاصی این دو ژن نقش آنها در بروز سه نوع سرطان است و این یافته جدید مسلما فصل تازه ای را در تشخیص زودرس، پیشگیری و درمان سرطانهای مورد بحث خواهد گشود.
ـ افرادی که یک یا هر دو والدین آنها به بیماری آلزایمرز دچار بوده و یا هستند بیشتر از دیگران در معرض بروز این بیماری می باشند. آمار نشان می دهد که اگر یکی از والدین شخص به بیماری آلزایمرز دچار باشد امکان درگیر شدن به این بیماری در فرزندان شخص مورد بحث ده برابر دیگران است و تحقیقات علمی نشان می دهد که پسران مادری که به بیماری آلزایمرز دچار است بیشتر از دختران در خانواده در معرض بروز این بیماری قرار دارند.
در ضمن متاسفانه بیماری آلزایمرز در خانم ها با شدت زیادتری پیشرفت می کند که یکی از دلایل آن عدم توانایی سلولهای مغزی بیمار در متابولیسم و سوخت و ساز قند خون می باشد.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com