شماره ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸
پژوهشگران دانشگاه وینی پگ در کانادا با بررسی ۳۵۱ بیمار مبتلا به بیماری IBD و مقایسه روش زندگی و تغذیه آنها با ۷۷۹ نفر از افراد سالم به این نتیجه رسیده اند که بیماریهای روده بزرگ مخصوصا بیماری التهاب روده با عارضه افسردگی رابطه دارد و شخص پس از مدتی مجبور است با این بیماری کنار آید و زندگی کند. در مقایسه با افراد سالم، بیماران مبتلا به بیماری IBD حساس تر و افسرده تر بوده و همین موضوع سبب پیشرفت بیماری مزمن روده می شود. در چنین مواقعی هر دو بیماری باید با دقت کامل بررسی و درمان شوند. بیماری IBD یک نوع بیماری مزمن است که رابطه مستقیم با تغذیه و عادات غذایی و همچنین روش زندگی دارد و شخص بیمار باید عوامل بروز و پیشرفت آن را به وضوح بداند تا بتواند به همراه داروها و رژیم غذایی سالم در درمان بیماری اقدام نماید. حال اگر عارضه افسردگی به درستی درمان نشود در عدم درمان التهاب روده نقش خواهد داشت و عوارض دیگری را به وجود خواهد آورد.


عارضه تکرر ادرار در شب از بروز سرطان مثانه جلوگیری می کند


شب ادراری به علت بیماری قند و یا ورم غده پروستات و همچنین نوشیدن مایعات قبل از خوابیدن و غیره در درصد بالایی از مردم مخصوصا در بزرگسالان دیده می شود. در یک بررسی علمی بر روی ۸۸۴ مرد و زن که به سرطان مثانه دچار بوده اند با مقایسه با ۹۹۶ مرد و زن سالم معلوم گردیده که افرادی که در شب دو بار برای دفع ادرار بیدار می شوند حدود ۵۰ درصد کمتر به سرطان مثانه دچار می شوند، زیرا با خالی کردن مثانه مواد سرطانزایی که به هر طریقی وارد بدن شده اند نمی توانند به بافت های مثانه صدمه زده و تولید سرطان نمایند. این نظریه در حیوانات آزمایشگاهی به ثبوت رسیده است و این بار در گروه بزرگی از زن و مرد هم تایید می شود. میزان بروز سرطان مثانه در سیگاریها خیلی بالا است ولی اگر همین افراد در شب یکی دو بار مثانه خود را خالی کنند ۵۰ درصد امکان بروز سرطان مثانه در آنها کاسته خواهد شد.


تشخیص سرطان سینه توسط آزمایش ادرار


پژوهشگران دانشگاه بوستون روش ساده و جدیدی را تجربه کرده اند که می توان وجود غده سرطان سینه را به وسیله آزمایش ادرار تشخیص داد. این روش که به Dipstick معروف است می تواند علائم وجود سرطان سینه را به صورت MMP-9 و
ADAM-۱۲ که در سرطان شناسی شناخته شده اند نشان دهد.

این پژوهشگران تعداد ۱۴۸ نفر از زنانی را که به علت ناراحتی ها و ناهنجاریهای سینه به بیمارستان مراجعه کرده بودند بررسی نمود و با آزمایش ساده ادرار وجود سرطان را در ۲۴ نفر از آنها گزارش کرد که بعدا با روشهای پیشرفته تشخیص سرطان این یافته تایید گردید.

در کشورهای جهان سوم و در حال رشد به علت در دسترس نبودن وسایل جدید و پیشرفته تشخیص سرطان و درمان آن در مراحل نهایی و دشوار، بیماران جانشان را از دست می دهند. حال اگر روش ساده و ارزانی برای تشخیص این بیماری ارائه شود مسلما هر ساله جان میلیون ها نفر در دنیا نجات می یابد.

در دهه گذشته روشهای ساده تشخیص سرطان به وسیله آزمایش موی سر و بزاق دهان نیز مطرح شده که چندان دقیق نیست ولی به هر صورت دانشمندان در این زمینه فعالیت زیادی دارند و در نهایت روش های ساده تری را به وجود خواهند آورد. علم طب و علوم وابسته در چند دهه گذشته با کمک آزمایش خون و ادرار توانسته وجود و چگونگی پیشرفت بعضی از سرطانها را در بدن بررسی نماید که تا حدودی درست هستند ولی هنوز روش ساده و قاطع و مطمئن وجود ندارد که بتوان این بیماری را به سرعت تشخیص داد مگر اینکه از بافت بدن نمونه برداری و آزمایش شود و یا با کمک
MRI و غیره بتوان غده سرطانی را در بدن پیدا و به درمان آن اقدام کرد.


چاقی، انسولین بالای خون و سرطان پروستات


ژورنال علمی Lancet مقاله جالبی چاپ کرده که حاکی از رابطه مستقیم بین زیادی وزن و بالا بودن انسولین خون و مرگ و میر به علت سرطان پروستات است. به عبارت دیگر افراد چاقی که به سرطان پروستات دچار می شوند و در عین حال ترشح انسولین لوزالمعده آنها بالا است جانشان را به علت سرطان پروستات از دست می دهند. اصولا در افراد چاق امکان بالا رفتن انسولین خون زیادتر است و به همین جهت مردانی که لاغر هستند و به سرطان پروستات دچار می شوند عمر طولانی تری خواهند داشت.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی از دانشگاه مک گیل مونتریال هستند و در این زمینه تجربیات زیادی دارند. این دسته از محققان ده هزار نفر از مردانی را که به سرطان پروستات دچار بوده اند زیر پوشش علمی قرار داده و همگی با یک روش استاندارد شیمی درمانی مداوا شده اند. از جمع ده هزار بیمار مبتلا به سرطان پروستات تعداد ۲۵۰۰ نفرشان حدود ۲۵ سال پیگیری شده اند و دقیقا روش های زندگی و تغذیه آنها بررسی گردیده است. در ضمن میزان C-Peptide خون آنها برای اندازه گیری انسولین خون برآورد شده است. به طور کلی مردانی که
BMI (معدل قد و وزن) آنها بین ۲۵ و ۲۹ بوده امکان مرگ و میر آنها به علت سرطان پروستات ۴۷ درصد گزارش شده در حالی که آن دسته ای که بیش از اندازه چاق بودند (
MBI آنها بیشتر از ۳۰ بوده) ۵/۳ برابر دیگران با خطر مرگ مواجه بوده اند.

پژوهشگران دیگری در نقاط مختلف دنیا گزارش کرده اند که شیمی درمانی و درمانهای دیگر در افراد چاقی که به سرطان پروستات دچار می شوند موثر نخواهد بود و بیماران زودتر از بیماران دیگری که وزن طبیعی دارند از بین می روند. این یافته ها ثابت می کنند که اولا چاقی و وزن زیاد خود سبب بروز سرطان پروستات می شود و همین موضوع پس از تشخیص سرطان و درمان آن باز اثرات خود را نشان می دهد و از طول عمر بیمار کم می کند.





 

رابطه پوکی استخوان در جوانی و سرطان


دانشمندان کشور دانمارک با بررسی جالبی بر روی بیشتر از ۲۴ هزار مرد و زن که به مدت ۶ سال به طول انجامیده ثابت کرده اند که اگر عارضه پوکی استخوان یا استئوپوروز در سنین پایین بروز نماید امکان بروز سرطان حفره دهان، مری، کبد، لوزالمعده یا پانکراس و ریه در شخص مورد بحث بالاتر از حد معمول خواهد شد. به عبارت دیگر افرادی که در سنین جوانی به عارضه پوکی استخوان دچار می شوند، در سنین بالاتر بیشتر از دیگران به سرطانهای مختلف دچار خواهند شد.

جالب اینکه اگر کسی پس از سن ۷۰ سالگی به عارضه پوکی استخوان دچار شود برعکس خیلی کمتر به سرطانهای سینه، روده بزرگ، مغز و پروستات مبتلا می شود. اگرچه پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی علت یا علل بروز سرطان را در افراد جوانی که به عارضه پوکی استخوان دچار هستند و یا در سنین بالا و پس از مبتلا شدن به پوکی استخوان بعضی از سرطانها در آنها بروز نمی کند توضیح نداده اند ولی باید اشاره کرد که افراد مسن تر از ۷۰ سال به علت کوتاهی عمر و پیگیری کوتاه مدت نمی توانند شاهد و گواه خوبی باشند که در آنها سرطان به وجود نمی آید.


زیاده روی در مصرف گوشت سبب سرطان پروستات می شود


گوشت ها مخصوصا گوشت قرمز به چند دلیل واضح می توانند سبب ازدیاد بروز سرطان پروستات شوند و آن عبارتند از داشتن چربی حیوانی، هورمونی که ممکن است در تغذیه حیوان دخالت داشته و در ضمن پختن گوشت در درجه حرارت بالا که مواد سرطان زا را در گوشت به وجود می آورد. عامل مهمتری که اخیرا شناسایی شده ازدیاد ترشح هورمون مخصوص که با انسولین بدن رابطه دارد و به IGF-1 معروف است می باشد که در رشد سلولهای سرطانی در بدن نقش مهمی دارد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد پس از تجزیه و تحلیل یافته های دوازده پروژه تحقیقاتی در این مورد گزارش کرده اند که IGF-1 که ترشح آن رابطه مستقیمی با رژیم غذایی دارد می تواند امکان بروز سرطان پروستات را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.


روغن نارگیل بهترین دوست پوست بدن


بشر هزاران سال است که نارگیل را می شناسد و به خواص غذایی و دارویی آن پی برده است. روغن نارگیل یکی از موادی است که نظیرش در هیچ میوه و غذای دیگری از نظر سلامتی و بهزیستی پوست بدن دیده نشده است. این روغن قادر است پوست بدن را برای مدتی طولانی مرطوب و تازه و شاداب نگه دارد و از گزند عوامل محیط زیست که در پیری زودرس پوست نقش دارند، جلوگیری نماید.

کرمهای مرطوب نگهدارنده و یا حفاظت پوست که از مواد شیمیایی درست شده اند در نهایت نه تنها باعث لطافت و سلامتی پوست نمی شوند بلکه در شکسته شدن و تغییر فرم بافت های پوست نقش مهمی دارند، در حالی که روغن نارگیل یکی از حفاظت کننده های طبیعی پوست بوده و استفاده درازمدت آن ضرری را به وجود نمی آورد. این روغن طبیعی حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است که قادر است با رادیکالهای آزاد موجود در بدن و محیط زیست که در صدمه سلولهای بدن نقش انکار ناپذیر دارند، مبارزه کرده و عملکرد آنها را خنثی نماید. روغن نارگیل PH پوست را طبیعی نگه می دارد و از اسیدی شدن بافت های پوست صورت جلوگیری می کند. چون ترکیبات روغن نارگیل شباهت زیادی به چربی طبیعی پوست بدن دارد بهتر و سریعتر جذب پوست می شود و در عمق لایه های پوست نفوذ می کند. این عمل سبب می شود که اشعه خورشید نتواند به بافت های پوست صدمه زده و ناهنجاریهایی را به وجود آورد. تجربیات علمی نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند جراحات پوست بدن را که به هر علتی به وجود آمده اند به تدریج ترمیم نماید و با خاصیت مرطوب کنندگی خود سبب لطافت و زیبایی طبیعی پوست گردد.


بهتر است باور کنید


می گویند کرفس یا Celery مثل داروخانه ایست که در آن حداقل دوازده نوع ماده شیمیایی و طبیعی ضد التهاب یا Anti-Inflammation وجود دارد و بهترین داروی بیماری آرتروز (Arthritis) و درد مفاصل می باشد. تخم یا دانه کرفس غنی ترین منبع این مواد ضد التهاب است که می توان از آن استفاده کرد و یا عصاره تخم کرفس را که موجود است مصرف کرد. بهتر است باور کنید که با خوردن فقط چهار شاخه کرفس در روز می توان یک دنیا سلامتی و بهزیستی برای بدن تدارک دید.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com