شهروند ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸

یکشنبه ۵ اکتبر ۲۰۰۸، بنیاد قلب و سکته مغزی با همکاری انجمن بیماری قند کانادا، سمیناری رایگان به زبان فارسی برگزار کرد که از استقبال خوب فارسی زبانان برخوردار شد.

این چهارمین سمینار فارسی زبان بود که از سوی بنیاد قلب و سکته مغزی برگزار می شد.

در این سمینار چهار ساعته، دکتر فریبرز رشید ، دکتر افشان زاهدی، دکتر سارا عرب، دکتر مروارید حسامی و دکتر حمیدرضا مجلسی هر یک جنبه ای از این بیماری را بررسی کردند.

نقش قند خون در سوخت و ساز طبیعی بدن، تشخیص بالینی و درمان بیماری قند، نقش ورزش در پیشگیری و کنترل قند خون، نقش زندگی سالم در پیشگیری از افزایش قند خون و … از مسائلی بود که از سوی متخصصان امر به آنها پرداخته شد.

افسانه طبسیان، گردانندگی سمینار را برعهده داشت. آقای رام کریشنا از سوی انجمن دیابت کانادا به کوتاهی از تجربه خود از این بیماری گفت. یز مازیار جوان ایرانی که خود تجربه ی ابتلا به بیماری قلب را داشته و امروزه با سلامتی داوطلبانه به مبتلایان یاری می رساند، با جمع سخن گفت.

دکتر رشید که دوره فوق تخصص خود را در دانشگاه مک مستر می گذراند، با استفاده از اسلاید اطلاعات پایه ای درباره ی این بیماری داد و دکتر افشان زاهدی مدیر مرکز دیابت بیمارستان گریس اسکاربورو تخصصی تر در مورد دیابت گفت. او سخنانش را با نمایش اسلایدهایی از مناظر زیبای ایران همراه کرده بود.

 

گروه کر ایران به رهبری کمال طراوتی در دو نیمه اول و دوم سمینار با اجرای ترانه های خاطره انگیز و فولکلور فضای مفرحی را به وجود آوردند. در اجرای ترانه های زنده یاد عاشورپور، آقای محمد کمالی از کانون دوستداران گیلان با گروه کر همکاری داشت و یاد این هنرمند بزرگ گیلان را زنده کرد. اجرای موسیقی، به گفته ی برگزارکنندگان سمینار، غذای روح است که موجب می شود خستگی شنیدن مطالب علمی کم شود و انرژی برای ادامه در حاضران به وجود آید.

در بین دو نیمه ی سمینار، با میوه و شیرینی و نوشیدنی و سالادهای خوشمزه از حاضران پذیرایی شد.