در پی حمله بسیجی ها به سفارت انگلیس در تهران

 بریتانیا سفارت ایران در لندن را تعطیل کرد

 رادیو فردا: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، اعلام کرد که سفارت ایران در لندن تعطیل شده است و دیپلمات های ایرانی باید خاک بریتانیا را ترک کنند.

هیگ که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بریتانیا در تهران در مجلس عوام این کشور سخن می گفت، اظهار داشت که به ایران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود را در لندن تعطیل و کارکنان اش را از خاک بریتانیا خارج کند.

 

وی افزود که سفارت بریتانیا در تهران نیز تعطیل خواهد شد و دیپلمات های بریتانیایی ایران را ترک می کنند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «ما هم اکنون سفارت بریتانیا در تهران را بسته ایم و تصمیم گرفتیم که تمام کارکنان خود را از ایران خارج کنیم و آخرین آنها نیز خاک این کشور را ترک کرده اند.»

هیگ می گوید که سفیران ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز احضار شده اند تا مراتب اعتراض شدید اعضای اتحادیه درباره حمله به سفارت بریتانیا در تهران به آنها ابلاغ شود.

وی گفت: «اگر کشوری این امکان را برای فعالیت ما در خاک خود فراهم نکند، نمی تواند انتظار داشته باشد که سفارت اش در کشور ما نیز فعال باشد.»

هیگ اظهار داشت که «برخی همراهی ها در رژیم» برای حمله علیه سفارت بریتانیا وجود داشته است.

وی اظهار داشت: «این نظر که مقام های ایرانی نمی توانستند از سفارت ما محافظت کنند یا اینکه حمله یاد شده بدون درجه ای از رضایت رژیم رخ داده است، خیالی خام است.»

«پاسخ شدید» بریتانیا

در همین حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه به ایران هشدار داد که این کشور به دنبال حمله به سفارت اش در تهران، «اقدام های بسیار شدیدی» را علیه ایران اتخاذ خواهد کرد و همزمان رییس جمهور فرانسه، حمله «دانشجویان بسیجی» را یک «رسوایی» خواند.

حمله بسیجیان به سفارت انگلیس در تهران

نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در نشست هفتگی مجلس عوام این کشور گفت که «سلامت و امنیت این کارکنان، نخستین نگرانی ما به شمار می رود. پس از آن، ما برخی اقدام های بسیار شدید را برای پاسخ به این رفتار کاملا شرم آور و موهن از سوی ایرانی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

کامرون افزود: «من اطمینان دارم که کل مجلس عوام در ستایش از فداکاری فوق العاده کارکنان ما در وزارت امور خارجه و کادر دیپلماتیک ما که روز گذشته با خطرات بزرگی روبرو شدند با من همراه هستند.»

نخست وزیر بریتانیا سه شنبه گفته بود که این حمله یک «اقدام شرم آور» است و به حکومت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که باید منتظر «عواقب جدی ناکامی در حفاظت از کارکنان اش» باشد.

در حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران و باغ قلهک که در اختیار این کشور است، اموال این دو محل به شدت تخریب شد و «دانشجویان بسیجی» در حالی که نیروی انتظامی نظاره گر اقدام آنها بود برای ساعت ها این دو مکان را به اشغال خود درآوردند.

در حالی که شورای امنیت و کشورهای غربی همراه با روسیه به شدت این حمله را محکوم کرده اند، مسئولان جمهوری اسلامی از حرکت نیروهای بسیجی حمایت کرده اند.

در همین حال، نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه، با «مفتضح» خواندن حمله به سفارت بریتانیا در تهران، این اقدام را محکوم کرد. وی که در نشست هیات وزیران سخن می گفت، خواستار اعمال تحریم های شدید بر ضد ایران شد.

همزمان، وزارت امور خارجه فرانسه، کاردار ایران در پاریس را احضار و نسبت به حمله «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا اعتراض کرد.

فرانسه در هفته های اخیر خواستار آن شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم های سختگیرانه ای را از جمله علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران وضع کند.

این اتحادیه قرار است روز پنجشنبه، دهم آذرماه/ اول دسامبر، در زمینه وضع تحریم های جدید و گسترش آن به ۲۰۰ شخصیت و شرکت دیگر ایرانی نشستی را برگزار کند.