محققان استرالیایی طی بررسی جالبی دریافتند که مصرف کیوی به طور چشمگیری بر قدرت سیستم دفاعی بدن افزوده و در نهایت از بروز بیماریهای عفونی جلوگیری می کند. این خبر که در ژورنال علمی Nutrition Research چاپ شده نشان می دهد که نوعی میوه کیوی طلایی به علت داشتن بسیاری از املاح و ویتامین های ضروری و Phytochemicals و غیره به صورتی سبب افزایش قدرت و عملکرد سیستم دفاعی بدن می گردد که می تواند آن را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ کرده و از بروز و شدت بیماریهای عفونی جلوگیری نماید.
پژوهشگران این بررسی از عصاره کیوی در درمان نوعی عفونت که در موش های آزمایشگاهی به وجود آورده بودند استفاده کرده و فعالیت عواملی را که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند سنجیده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که عصاره کیوی طلایی قادر است عوامل عفونت را از بین برده و در سلامتی و بهزیستی بدن نقش داشته باشد. این عده معتقدند که بعضی از آنتی اکسیدانهای موجود در کیوی به همراه نوعی فیبر به نام Prebiotic در این فعل و انفعال مخصوص دخالت دارند و در دستگاه گوارش سبب تقویت باکتریهای مفیدی می شوند که در مبارزه با عوامل عفونت زا و میکربهای خطرناک نقش دارند.
بررسی دیگر ثابت کرده که میوه کیوی از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می کند و در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می کند.

پنج عمل ویتامین C در بدن

در سالهای ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ Linus Pauling برنده جایزه نوبل تحقیقات بسیار جالبی را بر روی ویتامین C و نقش آن در سلامتی بدن انجام داد که هنوز آثار به جا مانده این شخص مورد قبول دانشمندان است که ویتامین C در حقیقت پایه و اساس سلامتی و حفظ کننده بدن در برابر بیماریها است.
مصرف زیاد این ویتامین آنتی اکسیدان که در آب محلول است ضرر و زیانی به بدن نمی رساند و از صدمه DNA سلولها توسط عوامل بیماری زا جلوگیری می نماید و حتی پس از بروز بسیاری از بیماریهای مزمن سبب کندی و کنترل حرکت آنها می شود.
در حال حاضر این یک باور عمومی است که مصرف لازم و کافی ویتامین C به همراه رژیم غذایی می تواند از بروز و پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کند. در ضمن به وضوح ثابت شده که ویتامینC در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن نقش دارد و موجب پیشگیری چاقی و ازدیاد وزن می شود. در زیر به اختصار عملکردهای ویتامین C در بدن دسته بندی می شود:

۱ـ ویتامین C چربی بدن را سوزانده و از ازدیاد وزن جلوگیری می کند.
پژوهشگران دپارتمان تغذیه دانشگاه آریزونا طی بررسی علمی ثابت کرده اند که افرادی که در خونشان به اندازه کافی ویتامینC وجود دارد ۲۵ درصد کمتر از دیگران چربی در بدنشان انباشته می شود، زیرا ویتامین C عامل موثری است که در کنار عوامل دیگر در متابولیسم چربی نقش دارد. این عده معتقدند که علت عدم موفقیت عده زیادی از مردم در وزن کم کردن نداشتن مقدار لازم و کافی ویتامین C رژیم غذایی است. به عبارت دیگر در موقع وزن کم کردن حتما شخص باید به اندازه کافی ویتامین C مصرف نماید تا سوخت و ساز چربی در بدن انجام گیرد، در غیر این صورت رژیم های غذایی کم کردن وزن بدن و حتی ورزش سنگین نمی تواند به طور چشمگیری موثر باشد.

۲ـ ویتامین C از بروز و پیشرفت عارضه آسم و ناهنجاریهای ریوی جلوگیری می کند.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج با بررسی ۵۱۵ نفر از افرادی که به عارضه آسم دچار بودند و مقایسه آنها با ۵۱۵ نفر از افراد سالم دریافتند که در خون آن دسته از افرادی که به بیماری آسم دچار بودند میزان ویتامین C از حد طبیعی پایین تر بوده و این عده کمتر در رژیم غذایی خود غذاهایی را که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند منظور می کنند. به همین جهت توصیه می نمایند که برای پیشگیری و درمان عارضه آسم حتما باید هر روزه و به همراه رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین C مصرف کرد، چون ویتامین C ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود، باید هر روز این ویتامین ضروری به بدن برسد تا عوارض کمبود آن ظاهر نشود.

۳ـ ویتامین C سبب سلامتی لثه و دندانها می شود.
در سالهای ۱۷۰۰ بود که پزشکی رابطه مصرف لیمو ترش و سلامتی لثه را مطرح کرد، ولی نمی دانست چه موادی در این میوه وجود دارد که سبب سلامتی لثه شده و از التهاب و خونریزی آن جلوگیری می کند. پس از سالیان دراز و مطالعات متعدد به وسیله دانشمندان کشورهای مختلف ویتامین C شناسایی شد و نقش آن در سلامتی و بهزیستی بدن یکی پس از دیگری ثابت گردید. مطالعات زیادی همچنین معلوم ساخته که ویتامین C رژیم غذایی سبب استحکام و سلامتی استخوانها و دندانها می شود.

۴ـ ویتامین C موجب زیبایی و لطافت پوست می شود.
NIH آمریکا گزارش می کند که دهها پروژه تحقیقاتی گواه این حقیقت هستند که ویتامین C موجود در رژیم غذایی لطافت و زیبایی پوست بدن را تامین می نماید و از پیری زودرس پوست به علت تابش زیاد نور آفتاب، آلودگیهای محیط زیست، دود سیگار و غیره جلوگیری می کند.

۵ـ ویتامین C به علت خاصیت آنتی اکسیدانی اش قلب و عروق را سالم نگه می دارد.
آلودگی محیط زیست و داروهای شیمیایی به همراه مواد افزاینده غذایی و سموم موجود در بعضی از غذاها می توانند صدمه غیرقابل جبرانی را به DNA بدن وارد آورده و سبب بیماریهای مختلف شوند. وجود ویتامین C در رژیم غذایی روزانه به علت خاصیت ضد آنتی اکسیدانی اش عملکرد مواد شیمیایی مورد بحث را خنثی کرده و اجازه نمی دهد بیماری سرانجام یابد.
دانشمندان فنلاندی طی بررسی جالبی ثابت کرده اند که ویتامین C می تواند سبب بهزیستی و سلامتی قلب و عروق شده و از بروز بیماریهای قلب و عروق جلوگیری نماید. افرادی که کمبود ویتامین C ندارند کمتر به سکته های قلبی و مغزی دچار می شوند. مرکبات، فلفل سبز، انواع میوه های خوش رنگ و پررنگ، انواع کلم ها، سیب زمینی، براکلی، سبزیجات سبز تیره، انگور، هندوانه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C هستند.





رابطه داروی پوکی استخوان Fosamax و نوعی بیماری خطرناک قلبی

داروی جدید Fosamax که نام دیگر آن Alendronate است و در درمان بیماری استئوپوروز یا پوکی استخوان از آن استفاده می شود، می تواند سبب نوعی بیماری قلبی خطرناک گردد. این خبر مهم را دانشمندان دانشگاه واشنگتن اعلان نمودند و معتقدند که مصرف این دارو سبب ناهنجاریهای قلب و عروق شده و سرگیجه و خستگی و فراموشی را به وجود می آورد و در نهایت ممکن است بیمار بیهوش شده و جانش را از دست بدهد. این گروه از پژوهشگران ۷۱۹ نفر از خانمهایی را که به پوکی استخوان دچار بودند زیر پوشش تحقیقاتی قرار داده و دریافتند که افرادی که داروی Fosamax می خورند ۸۶ درصد بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری قلبی Atrial Fibrilation قرار داشته اند. موضوع مهمتر آن که اثر این دارو بر روی قلب و عروق به صورتی است که حتی پس از قطع مصرف آن، هنوز عارضه مورد بحث پیشرفت کرده و خطرناک تر می شود. در سال ۱۹۹۷ پژوهشگران چهار نوع داروی تزریقی بیماری استئوپوروز را آزمایش کرده و معلوم ساختند که همه این داروها اثر نامطلوبی بر روی قلب و عروق باقی می گذارند. با وجود این تنها دارویی که تا به حال ثابت شده که پوکی استخوان را ترمیم می کند همین Fosamax است و بقیه عملکرد خوبی ندارند ولی هنوز متاسفانه استفاده می شوند. به عبارت دیگر این دارو می تواند از بروز شکستگی تا حدود ۶۳ درصد جلوگیری نماید ولی متاسفانه سبب بروز صدمه غیرقابل جبران قلب می شود که به عقیده من ضرر و زیانش چشمگیرتر از بیماری پوکی استخوان و استئوپوروز است. امید است که پزشکانی که این دارو را تجویز می کنند این خبر مهم پزشکی را شنیده باشند یا مقاله علمی آن را که در ژورنال Archives of Internal Medicine چاپ شده خوانده باشند.

بهتر است باور کنید
می گویند اگر به عارضه آسم دچار هستید و در موقع حمله این عارضه مشکل نفس کشیدن دارید بهتر است یک فنجان چای پررنگ بنوشید زیرا در چای ترکیبی از مواد شیمیایی Theophylline وجود دارد و سبب کاهش التهاب مجاری تنفسی شده و راه را برای عبور هوا باز می کند. اکثر داروهای جلوگیری و درمان آسم حاوی مقداری از این ماده شیمیایی هستند. نوشیدن کمی قهوه هم در موقع حمله آسم موثر خواهد بود.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com