سالشمار تاریخ جمهوری اسلامی ایران

۲۰ فروردین ۶۲ ـ آغاز عملیات والفجریک در جبهه جنوب.  

 ۱۳ اردیبهشت ۶۲ ـ محمدتقی کهنمویی بازیگر سینما و تئاتر با ۱۹ سال سابقه فعالیت در این رشته، در سن ۶۴ سالگی درگذشت. 

 ۱۷ اردیبهشت ۶۲ ـ دادستانی کل انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای حزب توده ایران را منحل و به کلیه اعضا و هواداران این حزب اخطار کرد که خود را به مراکز دادستانی‌ها انقلاب در تهران و شهرستان‌ها معرفی کنند.

نورالدین کیانوری در بازداشت

نورالدین کیانوری دبیر اوّل حزب توده ایران از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۲ بود.نورالدین کیانوری فرزند شیخ مهدی نوری، نوهٔ شیخ فضل‌الله نوری و از اهالی روستای بلده در مازندران بود. او تحصیلات خود را در ایران و آلمان انجام داد و از دانشگاه آخن دکترای مهندسی راه و ساختمان گرفت. در سال ۱۳۲۳ با مریم فیروز دختر عبدالحسین میرزا فرمانفرما ازدواج کرد. مریم فیروز تا پایان عمر در کنار همسرش به فعالیت در حزب توده پرداخت و از افراد تأثیرگذار این جریان بود.کیانوری با پایان تحصیلات خود در ۱۳۱۹ به ایران آمد و در ۱۳۲۱ به حزب تازه تأسیس توده پیوست. او از سال ۵۷ دبیر اول حزب توده بود تا اینکه با تعدادی از اعضای رهبری حزب در بهمن ۶۱ دستگیر شد. در زندگینامه ی او آمده که تا سال ۶۲ دبیر اول حزب بوده است.

ـ سازمان فدائیان خلق اکثریت نیز مانند دیگر احزاب، غیر قانونی اعلام شد.

 

۲۲ اردیبهشت ۶۲ ـ نخستین حمله موشکی عراق به مناطق مسکونی اندیمشک که به گزارش های دولتی ۲۳ تن کشته و ۱۲۰ تن زخمی شدن و هفت خانه و مغازه ویران شدند. 

 

 

ده زن بهایی که به جرم تدریس به کودکان بهایی اعدام شدند

۱۲ خرداد ۶۲ ـ اعدام گروهی ۵٩ نفر از جوانان شهر مهاباد توسط رژیم جمهوری اسلامی

ـ تاسیس اولین دانشکده ثابت و سیستماتیک سیاسی ـ نظامی حزب دمکرات کردستان ایران در بهار ١٣۶٢ برای آموزش کادر و پیشمرگ برای مبارزه

 

۲۸ خرداد ۶۲ ـ  اعدام ده زن بهایی به جرم تدریس در کلاس‌های کودکان بهائی. مونا محمودنژاد کم سن ترین این اعدامی ها بود که در زمان اعدام ۱۷ سال داشت.

شهین ( شیرین) دالوند، عزت جانمی اشراقی، رویا اشراقی، زرین مقیمی ابیانی، مهشید نیرومند، سیمین صابری، طاهره ارجمند سیاوش، اختر ثابت، نصرت غفرانی یلدایی ۹ زنی بودند که همراه مونا محمودنژاد به جرم “تدریس به کودکان بهائی” اعدام شدند.

جنگ و اعدام همچنان دو موضوعی بودند که سراسر سال ۶۲ را به خود اختصاص دادند

 

۲۳ تیر ۶۲ ـ گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری

 

۱۸ مرداد ۶۲ ـ امین‌الله آندره حسین آهنگساز ایرانی تبار ساکن فرانسه در سن ۷۷ سالگی درگذشت. امین الله از پدر و مادری ایرانی در عشق آباد به دنیا آمد و از مهمترین آثارش سمفونی پرسپولیس، سمفونی آریا، مینیاتورهای ایرانی، سوئیت شهرزاد، تو را دوست دارم وطنم، عبادت زردشت، راپسودی های ایرانی، ستایش عمرخیام و … است. او پدر روبر حسین کارگردان معروف فرانسوی است. 

 

۸ شهریور۶۲ ـ قانون”عملیات بانکی بدون ربا” در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

 

اول مهر ۶۲ ـ بازگشایى دانشگاه ها بعد از انقلاب فرهنگى

 

۲۲ مهر ۶۲ ـ محمدعلی مفرح بنیانگذار بانک صادرات ایران، در سن ۶۸ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.  او در سال ۱۳۲۸ با همکاری تعدادی از اعضای “گروه کار” بانک بازرگانی ایران را تاسیس کرد. این همکاری بعد از مدتی به خاطر مسائل سیاسی ادامه نیافت و مفرح با جمعی از دوستان و باقی مانده گروه کار در آبان سال ۱۳۳۱ بانک صادرات و معادن ایران را با سرمایه ی دو میلیون تومان به صورت اعتباری و سه هزار پانصد تومان به صورت قرضی در بالاخانه‌ای در تکیه دولت روبروی بانک ملی ایران تاسیس کرد. او از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۵۶ مدیرعامل بانک صادرات بود و خرداد ۵۷ از بانک استعفا داد.

 

۱۵ دی ۶۲ ـ  سیدرضا موسوی زنجانی فقیه و سیاست‌مدار ملی‌گرای ایرانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او از منتقدان حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی و از طرفداران محمد مصدق بود و در جریان ملی شدن صنعت نفت جانب او را گرفت.

پس از کودتای ۲۸ مرداد به همراه آیت‌الله انگجی و آیت‌الله محمود طالقانی و مهدی بازرگان نهضت مقاومت ملی را تأسیس کرد و رهبری آن را برعهده داشت و بخش مهمی از منابع مالی آن را تأمین می کرد و مدتی نیز به زندان افتاد. او پس از انقلاب منتقد نظریه ولایت فقیه خمینی و مخالف حضور روحانیون در حکومت بود و در دوران ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر از او پشتیبانی کرد. فرزندش سعید فرید مسئول اصلی دفتر بنی صدر بود.

 

۱۸ بهمن ۶۲ ـ ترور ارتشبد غلامعلی اویسی در پاریس. اویسی در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ فرماندار نظامی تهران بود.  او در سال ۱۳۴۸ فرماندهی ژاندارمری کل کشور و در سال ۱۳۵۱ فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به عهده داشت. اویسی در جریان انقلاب ۵۷ بار دیگر در سمت فرماندار نظامی تهران قرار گرفت. او دی ماه ۱۳۵۷ از ایران خارج و ۱۸ بهمن ۶۲ به همراه برادرش در پاریس ترور شد. او هنگام مرگ ۶۵ سال داشت.

 

۲۲ بهمن ۶۲ ـ مصاحبه علی خامنه ای با روزنامه اطلاعات به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب:

«… ما در یک حالت بهت بودیم. درحالی که در همه فعالیت های آن روزها طبعاً ما داخل بودیم. همانطور که می دانید عضو شورای انقلاب بودیم و یک حضور دائمی تقریباً در آنجا وجود داشت. لاکن یک حالت ناباوری و بهت بر همه ما حاکم بود. من چیزی بگویم که شاید شما تعجب کنید. من تا مدتی حتی بعد از آنکه ۲۲ بهمن گذشته بود، بارها به این فکر افتادم که ما خوابیم یا بیدار و تلاش می کردم که از خواب بیدار نشوم که اگر خواب هستم این رویاهای طولانی که لابد بعدش اگر آدم بیدار شود نخواهد بود ادامه [یابد]. این قدر مسئله برای ما شگفت آور بود.»

 

۲۵ بهمن ۶۲ ـ شکرالله صنیع‏زاده هنرمند میناساز برجسته اهل اصفهان در سن ۷۷ سالگی درگذشت.  آثار ماندگار و زیبایی از او در موزه ها و حرم امامان به جای مانده است.

 

۵ اسفند ۶۲ ـ بمباران هوایی شهرهای سقز و کوهدشت و پلدختر و مهاباد، به وسیله هواپیماهای عراقی

 

۲۱ اسفند ۶۲ ـ روزنامه آزادگان: طاهری استاندار تهران گفت: «جمعیت شهر تهران بین ۶ تا ۸ میلیون نفر و جمعیت استان تهران که شامل پنج شهر کرج، تهران، ری، ورامین و دماوند می باشد بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر است. این ناشی از مهاجرت روستائیان است. علت این مهاجرت عدم امکانات رفاهی برای روستائیان است. در دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز وضع همینطور است….»

 

۲۴ اسفند ۶۲ـ محمد ابراهیم همت از فرماندهان سپاه پاسداران در عملیات خیبر در جزیره مجنون کشته شد. او پیش از انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب مدت کوتاهی در جبهه جنگ اسرائیل و لبنان گذراند و در جبهه های جنگ ایران و عراق مسئولیت های مهمی را عهده دار بود. هنگام مرگ او چند روز تا ۲۹ سالگی فاصله داشت.  

 

۲۷ اسفند ۶۲ ـ روزنامه کیهان: آیت الله منتظری:«امروز برخلاف روزها و سالهای اول انقلاب دشمنان اسلام و انقلاب، با اسلام به جنگ اسلام آمده اند و به انحاء گوناگون مشغول بیرون کردن نیروهای انقلاب از صحنه هستند تا به طور خزنده جانشین شوند.