در آخرین روز ماه اکتبر امسال (۲۰۰۷) نتایج گسترده ترین تحقیقات در رابطه با ارتباط سرطان و چاقی از طرف انستیتوی تحقیقات آمریکا و بنیاد جهانی تحقیقات سرطان به گونه همزمان به محافل پزشکی و علمی ارایه شد. نتیجه این تحقیقات که گسترده ترین تحقیقات جهان در رابطه با پیشگیری از سرطان است، تاکید بر آن دارد که بیش از یک سوم (۳۳ درصد) انواع سرطانها به چگونگی تغذیه و روش زندگی بیماران مربوط می شود.

تفسیر نویسنده مقاله پس از مطالعه این تحقیقات جدید که تماما در ارتباط با اهمیت تغذیه و ورزش است، این است که اکنون که از لحاظ آماری مسلم شده بیش از سی درصد از سرطانها در رابطه با تغذیه ناسالم است اگر فاکتور خطر کشیدن سیگار ـ که از مدتها قبل به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز سرطان شناخته شده است ـ را نیز به آن ۳۳ درصد عامل تغذیه اضافه کنیم، پس می توان حداقل در سطح آماری نتیجه گرفت که ۳۳ درصد فاکتور تغذیه ناسالم به علاوه حدود ۳۰ درصد خطرات سیگار، یعنی حداقل از لحاظ آماری شصت درصد از سرطانها با روش زندگی افراد رابطه ی تقریبا مستقیم دارند.

آنچه که رعایت پیشنهادات بنیاد جهانی تحقیقات سرطانی را برای بسیاری پیچیده تر می کند آن است که در جمع بندی یافته ها نشان داده شده که مصرف مشروبات الکلی حتی به میزان حدود فقط ۱۸ گرم در روز خطر ابتلا به سرطان را به گونه ای بارز افزایش می دهد. در اصل تحقیق ذکر شده که از هر گونه مشروبات الکلی از جمله آبجو، شراب، و بویژه انواع Distilled شده باید خودداری شود چون حتی کمترین مقدار مصرف خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

از سوی دیگر در این تحقیقات انواع گوشتهایی که در کارگاهها بسته بندی می شوند از قبیل کالباس، سوسیس و آنچه که اصطلاحاً Process شده است درصدر مواد غذایی خطرناک قرار گرفته اند. تفسیر نویسنده آن است که به طور کلی تمام مواد پروتئینی که در قوطی یا بسته بندی (غیر یخ زده) کنسرو شده باشند شامل این دسته از مواد مضر و سرطان زا می شوند.


نتیجه این تحقیقات به طور واضح معین می کند که:

مصرف گوشت حداکثر باید به روزی ۷۵ گرم تقلیل داده شود.

در اصل تحقیقات WCRFUK هیچ اشاره ای به پرچربی یا کم چربی بودن گوشت نشده است و گوشتهای قرمز ـ گوسفند، گاو و خوک ـ در یک رده قرار داده شده اند. تفسیر اینکه چرا چیزی راجع به گوشت پرچربی یا کم چربی ذکر نشده و با توجه به آنکه این عظیم ترین تحقیقات جهان در رابطه با تغذیه و سرطان است، احتمالا آن است که اغلب این ۷۰۰۰ تحقیق آنچنان مصرف گوشت قرمز را مضر تشخیص داده اند که بحث در مورد چربی آن شباهت به بحث بد یا بدتر بودن سیگار معمولی یا Light پیدا می کند. به علاوه آنکه در چنین نتیجه گیری علمی، مقدار چربی گوشت مصرف شده توسط بیماران قابل محاسبه علمی نیست.


در نتیجه گیری این تحقیقات گسترده سرطانی می خوانیم:

مهمترین یافته این تحقیقات آن است که چربی اضافی بدن درصد ابتلای به انواع سرطانها را افزایش می دهد.

اکنون پیامد این تحقیقات آن است که چربی اضافی بدن بخصوص در اطراف کمر و شکم با ازدیاد احتمال ابتلای به سرطانهای روده بزرگ (Colon)، کلیه ها، لوزالمعده) (Pancreas، سرطان رحم، سرطان لوله مری (Esophagus) و سرطان سینه زنان در دوران پس از یائسگی مربوط است.


چرا میزان ابتلا به انواع سرطان در جوامع پیشرفته افزایش یافته است

چندین سال قبل پروفسور منوچا (M.S.Manocha) رئیس دانشکده بیولوژی دانشگاه براک (Brock University) کانادا در یک سخنرانی اظهار داشت: “من اعتقاد دارم که سرطان عامل ویروسی دارد. احتمالا ما همگی ناقل این ویروس هستیم، اما این ویروس ها در حالت طبیعی و سالم در بدن در حال “خفته و غیرفعال” هستند. عواملی مانند ارثی بودن (Genetics) یا موادی در محیط زیست که سرطان زا (Carcinogenic) هستند، ویروس را فعال می کنند.”

امروزه هزاران ماده کارسینوژنیک شناسایی شده اند، اما تعداد واقعی آنها بسیار زیادتر است. تقریبا تمامی این مواد شیمیایی سرطان زا پس مانده های صنعتی هستند که از طریق هوا، خاک و مخصوصا آب وارد محیط زیست شده و در بدن در سطوح اندک مولکولی ذخیره می شوند. لایه زیرین دریاچه انتاریو که یکی از پنج دریاچه بزرگ آب شیرین جهان است در بعضی نقاط از حدود دو متر لجن صنعتی تشکیل یافته است. حدود سی سال همکاران ما چند مورد ماهی و قورباغه مرده در سواحل این دریاچه پیدا کردند که روی بدن آنها غده سرطانی بزرگتر از یک فندق روییده بود. ما آب این دریاچه را می نوشیم.

از سوی دیگر از حدود پنجاه سال قبل امکانات سنتز استروئیدهای آنابولیکی (Anabolic Steroids) در سطح گسترده و با قیمت بسیار ارزان برای کمپانی های داروسازی فراهم شده است. به زبان ساده اینها همان هورمونهایی هستند که عامل دوپینگ ورزشی محسوب می شوند. آنابولیک ها به گونه ی شدید خاصیت عضله سازی و ازدیاد وزن دارند. قیمت واقعی آنابولیک ها ناچیز است. مثلا نوع Decadurabulin که در کانادا هر آمپول آن حدود ۲۵۰ دلار است، در ایران کمتر از یک دلار پیدا می شود. استفاده از این استروئیدها محتاج به راهنمایی پزشکان متخصص دارد چون عوارض جانبی فراوان دارند. حداقل در رابطه با سرطان روده بزرگ و پروستات شواهد قوی علمی موجود است که استروئیدها یا می توانند باعث بروز این سرطانها شوند و یا حتما اگر تشخیص سرطان داده شده باشد، سرعت انتشار سرطان را تشدید می کنند.

 

 

آنابولیک ها عضلات را به نوع ظاهرا معجزه آسا تقویت می کند و وزن انسان را بالا می برند. متاسفانه به دلیل آنکه در آمریکای شمالی ضوابط واقعی از طرف دولتها در این رابطه اعمال نمی شود در دامداری ها بدون هیچ استاندارد در سطح کیلوگرم استروئید به خورد گاو، گوسفند، خوک و ماکیان می دهند. این استفاده در اروپا از طرف دولتها ممنوع است، اما در آمریکای شمالی که کشورهای سرمایه داری هستند و شرکتهای بزرگ محور اصلی بازار محسوب می شوند،کنترلی وجود ندارد.


من سالها قبل به منظور نوشتن یک پروژه به یک دامداری بزرگ رفتم. گردن گاوها در یوغ بسته شده بود. پروژکتورهای قوی به چشمان آنان تابیده می شد. به عنوان غذا سطلی از ماده ای که به هیچ وجه ماهیت آن معلوم نبود جلوی گاو گردن بسته قرار داشت. بوی شدید تستسترون که در مکانهای ورزشی بدن سازی حرفه ای از عرق بدن و ادرار به مشام می خورد در این گاوداری محیط را پر کرده بود.

آندروژن ها معمولا سنتز شیمیایی تستسترون هستند که در آمریکای شمالی نوع قابل استفاده انسانی آنها (Enanthate) یا آندکانوآت هستند. به زبان ساده آنها هورمونهای بیضه هستند که همزمان با ازدیاد شدید اشتهای جنسی تمامی رویش دستگاههای جنسی یک طفل جوان یا سالخورده را کنترل می کنند. در حقیقت همین آندروژن ها معین می کنند که یک طفل به طرف مردانگی یا زنانگی تمایل خواهد داشت.

تزریق ۱۰۰ میلی گرم آندروژن به یک انسان، تمام صفات معمول او، عادات جنسی، رویش اعضای جنسی، اشتهای جنسی، پرخاشجویی، عضله سازی، وزن بدن و بسیاری از ویژگی های شخصیتی او را تحت تاثیر قرار می دهد. تزریق یا خوردن چند میلی گرم (هزارم یک گرم) در هفته وقتی همراه با خوردن پروتئین حیوانی باشد از یک جوان لاغر یک فرد قوی، پر انرژی و عضلانی می سازد.

من در ابتدای یک کتاب مصاحبه با جوانی را گزارش کردم که در گذشته معتاد و بسیار نحیف بود، ولی پس از ترک و اشتغال مرتب به ورزش به دلیل استفاده سنگین و محاسبه شده از استروئیدهای آنابولیکی و مخلوط آنها با سوستانون Sustanon به لقب قهرمان قهرمانان دست یافت. استفاده از هورمونها در دامداری حیوانات را آنطور فربه می کند که مخصوصا در مورد خوک وزن حیوان آنقدر بی رویه زیاد می شود که اگر روی پای خود راه برود پاهایش می شکند.

تستسترون های آندروژینک (Androgens) بویژه روی دستگاههای جنسی، پستانها و غیره اثر می گذارند. این هورمونهای جنسی مخصوصا از راه نوشیدن شیر از گاو و گوسفند به انسان انتقال می یابند. بالاترین حد تاثیر روی جوانان بخصوص در دوران بلوغ و روی دستگاههای جنسی آنان است. ما هنوز در نسل اول جوانان آندروژنیکی قرار داریم. آندروژنیک ها حتی پستانهای مردان را نیز بزرگ می کند و فرم چانه و باسن آنان را تغییر می دهد. انتقال آندروژنیک ها از راه شیر گاو در دختران جوان سینه ها را بزرگ، کمر آنان را باریک و باسن ها را بالا می کشد. و ظاهرا آنان را خوش اندام می کند، اما هنوز نمیدانیم که بعد از سنین ۴۰ـ۵۰ سالگی چه عوارضی در جوانان هورمونی ایجاد خواهد شد.

در آمریکای شمالی صنایع دامداری در سطح تیلیارد دلاری هستند و نفوذ آنان چنان قوی است که بازدارنده تحقیقات در رابطه با مصرف شیر و لبنیات می گردد. نوشیدن مستمر شیر گاو امری خلاف طبیعت است. پستانهای مادر پس از دو سه سالگی طفل، قدرت ایجاد شیر را از دست می دهد. در بسیاری از مناطق وسیع جغرافیایی افراد بالغ حتی آنزیم مخصوص هضم شیر (Lactase) ندارند و به همین دلیل نوشیدن شیر ایجاد نفخ شدید و حتی بروز اسهال می کند.

اختراع یخچال و فراوانی گوشت به دلیل استفاده از هورمونها عادات طبیعی تغذیه افراد ممالک پیشرفته را دگرگون کرده و به احتمال زیاد باعث افزایش انواع سرطانها شده است.


توصیه های بنیاد جهانی تحقیقات سرطان در رابطه با تغذیه

۱ـ تا سرحد امکان سعی کنید که بدون آنکه به مرحله لاغری برسید چربی اضافی بدن خود را کاهش دهید. شواهد قانع کننده موید آن است که اضافه وزن احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

۲ـ فعالیت بدنی حداقل ۳۰ دقیقه در روز

۳ـ از نوشیدن نوشابه های شکردار اجتناب کنید. از خوردن غذاهای پر کالری و پروسه شده خودداری کنید.

۴ـ از انواع سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. نان سبوس دار و غلات نه تنها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کند.

۵ـ خوردن گوشت قرمز را محدود کنید. از مصرف گوشتهای پروسه شده (کالباس، سوسیس، ژامبون) تا حد امکان خودداری کنید. مصرف گوشت پخته شده حداکثر ۵۰۰ گرم در هفته.

۶ـ از مصرف هر گونه نوشابه الکلی خودداری کنید. حداکثر دو گیلاس برای آقایان و یک گیلاس برای زنان.

۷ـ از مصرف غذاهای پرنمک یا کنسروهایی که نمک آلوده هستند خودداری نمایید.

۸ـ از قرصهای ویتامین (Supplements) برای حفاظت خود در برابر ابتلای به سرطان استفاده نکنید.

۹ـ توصیه می شود مادران در شش ماهه اول پس از زایمان فقط با شیر خود طفل را تغذیه کنند.

۱۰ـ افرادی که تحت درمان سرطان قرار گرفته اند پس از اتمام دوره درمان مفاد پیشگیری را رعایت نمایند.

و در نهایت توصیه می شود سیگار نکشید.