شماره ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۸
دانشمندان دانشگاه Warwick در انگلستان تجربیات طولانی و جالب خود را درباره خواص ضد سرطانی سبزیجات به چاپ رسانیده و معتقدند که اگر سبزیجاتی مانند براکلی، انواع کلم ها و سبزیجات سبز تیره رنگ دیگر جوشانده شوند خواص ضد سرطانی خود را در بدن از دست می دهند. در این دسته از سبزیجات ماده شیمیایی وجود دارد که isothiocyanate نام دارد که در از بین بردن مواد سرطانزا در بدن نقش دارد. حال اگر سبزیجات مورد بحث پخته شوند مقدار و اثر این ماده شیمیایی تا حدود ۷۷ درصد در براکلی، ۸۵ درصد در کلم دکمه ایBrussels Sprouts، ۷۵ درصد
در گل کلم و ۶۵ درصد در کلم کاهش می یابد.


بخارپز کردن و پختن این سبزیها در مایکرویو تغییر ناچیزی در کمیت و کیفیت این ماده شیمیایی به وجود می آورد. پس اگر به عارضه ی تیروئید دچار نیستید بهتر است سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید. در غیر این صورت میتوانید سبزیجات مورد بحث را بخارپز کرده و مصرف نمایید چون مواد گواترزای موجود در سبزیجات شکسته شده و سبب از بین رفتن ید رژیم غذایی نمی شود و در ضمن مواد ضد سرطان موجود در آن در بهزیستی و سلامتی بدن موثر خواهد بود.


مواد شیمیایی پرده های پلاستیکی دوش حمام خطرناک هستند


پرده های پلاستیکی حاوی مقدار زیادی از ماده شیمیایی Vinyl که در حمام های منازل استفاده می شوند، در موقع بالا رفتن درجه حرارت داخل حمام هوای محیط را آلوده کرده و سبب صدمه دستگاه تنفسی می شوند. ترکیبات Vinyl پیچیده و زیادند و PVC آن از همه خطرناک تر است و بوی آن باعث سردرد و تهوع می شود و این ترکیبات شیمیایی مخصوصا در روزهای اول استفاده از پرده های پلاستیکی، هوای داخل حمام را اشباع کرده و در موقع بالا رفتن درجه حرارت در اثر استفاده از آب گرم غلظت آن شدت می یابد. اینگونه پرده های پلاستیکی همچنین حاوی مقدار زیادی از ماده شیمیایی Phthalates است که در عملکرد و فعالیت بسیاری از هورمونهای بدن اختلال به وجود می آورد و در نهایت سبب بروز مشکلاتی در سیستم تولید مثل انسان می شود. علاوه بر همه اینها ماده شیمیایی TinHydrocarbon موجود در پلاستیک های مورد بحث مزید بر علت شده و خطراتی را به وجود می آورد.


پژوهشگران آمریکایی با آزمایش دقیق پرده های Vinyl همچنین دریافتند که در آن حدود ۱۰۸ نوع از ترکیبات شیمیایی زیان بخش وجود دارند که هفت نوع آن خطرات غیرقابل جبرانی برای استفاده کنندگان به وجود می آورد.

توصیه می شود که به هیچ عنوان از این دسته پرده های پلاستیکی در حمام و در موقع دوش گرفتن استفاده نشود چون در اثر بالا رفتن درجه حرارت محیط و محبوس بودن هوا در اتاقی کوچک و تنفس آن عوارض ناگواری به وجود خواهد آمد.


چرا شکلات برای سلامتی قلب و عروق مفید است


اگر به دسر عادت دارید و پس از غذا بستنی و کیک می خورید بهتر است تغییر عادت داده و شکلات را جایگزین دسرهای دیگر کنید. مقدار کمی شکلات پس از غذا سبب سلامتی بدن مخصوصا قلب و عروق می شود. اصولا شکلات از دانه های کاکائو به دست می آید که غنی ترین منبع فلاوونوئیدها از دسته آنتی اکسیدانهای Polyphenolic است. آنتی اکسیدانهای Epicatechin و Catechin موجود در فلاوونوئیدهای کاکائو شباهت زیادی به آنتی اکسیدانهای موجود در انگور یاقوتی دارند و در چای معمولی هم مقداری از آن دیده می شود. به طور کلی در آمریکا شکلات تامین کننده یک سوم آنتی اکسیدان مورد نیاز روزانه بدن پس از قهوه و چای است که همگی در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق نقش دارند.

در زیر به طور خلاصه نقش شکلات را در بهزیستی و سلامتی بدن دسته بندی کرده و بدون هیچ تعصبی یافته های پژوهش های علمی را در این مورد ارائه می دهیم.

۱ـ آنتی اکسیدانهای موجود در کاکائو مخصوصا Flavanols از اکسیده شدن چربیها در بدن جلوگیری می کند.

پژوهشگران نقش این ماده شیمیایی حیات بخش را در پیشگیری Atherosclerosis و پلاک های چربی در داخل عروق به وضوح ثابت کرده اند و معتقدند که آنتی اکسیدانهای موجود در شکلات در پیشگیری بسیاری از بیمارهای مزمن نقش داشته و در سلامتی و بهزیستی بدن موثر است.


۲ـ Flavanols موجود در کاکائو گردش خون را در عروق تسهیل می کند.

در یک بررسی علمی بر روی گروهی از افراد میانسال معلوم شده افرادی که هر روز مقداری شکلات می خورند، به علت آنتی اکسیدانهای موجود در آن نه تنها عروق سالمی داشتند بلکه گردش خون و فشار خون آنها سالم تر بوده و در مقایسه با آن دسته ای که شکلات نمی خورند مشکلی از نظر قلب و عروق نداشتند. خون افرادی که شکلات خورده بودند در دفعات مختلف آزمایش و معلوم شده است که مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدانهای موجود در کاکائو جذب خون شده و به تدریج در بافت های بدن به مصرف می رسند.


۳ـ شکلات در خلق و خوی شخص اثر مطلوبی به جا میگذارد.

دیده شده که افرادی که هر روز مقداری شکلات مصرف می کنند خوشروتر و خوشحال تر هستند و با مشکلات با صبر و بردباری کنار می آیند و رابطه آنها با دیگران سالم و دوستانه است و این به خاطر ترکیبات مفیدی است که در کاکائو وجود دارد و از طریق شکلات به بدن می رسد.

حال این سئوال پیش می آید که چه نوع شکلاتی بیشتر مفید است و مقدار مصرف آن چقدر است.

هر قدر مقدار کاکائوهای موجود در شکلات زیادتر باشدFlavanol و دیگر آنتی اکسیدانهای آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه نقش آن در بدن برای بهزیستی و سلامتی موثرتر است.

به عبارت دیگر شکلاتهای تیره و سیاه رنگ که حدود ۷۰ درصد یا بیشتر کاکائو دارند بهترین نوع شکلات هستند اگرچه ممکن است مزه شکلاتهای بسیار شیرین را نداشته باشند.

شکلات غذایی چاق کننده است، زیرا در آن مقداری شکر و چربی وجود دارد. شکلات تیره رنگ که درصد کاکائوی آن بالا است شکر کمتری در ترکیب آن به کار رفته و چاق کننده نیست. در ضمن افرادی که چاق نیستند و فعالیت بدنی طبیعی دارند و قادرند انرژی موجود در غذا را بسوزانند می توانند هر روز حدود ۵۰ تا ۷۵ گرم شکلات مصرف کنند، ضمن اینکه در خوردن آن هم نباید زیاده روی نمایند.


بعضی از انواع سرطانهای مغز ارثی است


مطالعه جدیدی نشان می دهد که افرادی که در خانواده آنها سابقه سرطان مغز وجود داشته امکان مبتلا شدنشان به این نوع سرطان بالا است. در این بررسی که بیشتر از ۱۴۰۰ نفر از افرادی که به سرطانهای مغز دچار شده بودند شرکت داشتند، معلوم شده که سابقه فامیلی تومور مغزی Glioblastomas امکان بروز این بیماری را در افراد خانواده دو برابر می کند در حالی که اگر کسی سابقه فامیلی تومور مغزی Astrocytomas داشته باشد این رقم چهار برابر است. در این صورت افراد خانواده هایی که در آنها سابقه فامیلی سرطان مغز وجود دارد باید سالی یکی دو بار به پزشک متخصص مراجعه کرده و با دقت بررسی و معاینه شوند و در ضمن از تمام عوامل بروز این سرطان دوری نمایند.


اخبار کوتاه پزشکی


*کانادا اولین کشوری است که استفاده از ظروف و بطریهای پلاستیکی آلوده به Bisphenol (BPA) را که ماده شیمیایی بیماری زایی است ممنوع اعلان کرده است. در چند سال گذشته مطالعات علمی به وضوح ثابت کرده اند که BPA موجود در پلاستیک ها مخصوصا ظروفی که در تغذیه کودک از آنها استفاده می شود بیماری زا و خطرناک هستند. ما این تصمیم بسیار مهم وزارت بهداری کانادا را که در بسیاری از امور پزشکی جلودار کشورهای دیگر است قدر می نهیم.

* قدرت و توانایی تولید مثل در مردان چاق و سنگین وزن خیلی کمتر از مردانی است که وزن طبیعی و سالم دارند. در یک بررسی علمی برروی ۸۷ مرد ۱۹ تا ۴۸ ساله معلوم گردیده که میزان هورمون های مردانه LH, Testosterone و FSH که در تولید مثل نقش دارند در خون مردان چاق خیلی کمتر از دیگران بوده و میزان هورمون استروژن که در حقیقت نوعی هورمون زنانه است در آنها بالاتر می باشد.

* Atacand داروی موثر فشار خون می تواند از بروز بیماریها و ناهنجاریهای چشمی در بیماران مبتلا به بیماری قند جلوگیری کند. اصولا در بیماران دیابتی امکان بروز بیماریهای چشمی مانند آب مروارید و غیره زیاد است. پژوهشگران آمریکایی طی مطالعه ای بر روی بیشتر از ۱۴۰۰ نفر از بیماران دیابتی دریافتند که آنهایی که به هر دلیلی، مخصوصا به خاطر فشار خون بالا داروی Atacand می خورند حدود ۱۸ درصد کمتر به عوارض چشمی دچار می شوند که خبریست مهم و جالب. از کار افتادن کلیه ها، نابینایی، از دست دادن پا و سکته قلبی و غیره از عوارض نامطلوب بیماری قند هستند.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com