از مجموعه سمینارهای آگاه سازی در مورد سرطان به زبان فارسی، سمیناری با عنوان "سرطان های روده ی بزرگ و راست روده" در شهرداری نورت یورک برگزار شد.

شهروند ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۸


 

یکشنبه ۲ نوامبر ۲۰۰۸ از مجموعه سمینارهای آگاه سازی در مورد سرطان به زبان فارسی، سمیناری با عنوان "سرطان های روده ی بزرگ و راست روده" در سالن شورای شهر شهرداری نورت یورک برگزار شد.

این سمینار چون همیشه با همت انجمن کانادایی مبارزه با سرطان و گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی به صورت رایگان برگزار شد.

بهمن رودگرنیا گردانندگی سمینار  و معرفی سخنرانان را بر عهده داشت. در آغاز آقای پال ماچ از طرف انجمن مبارزه با سرطان به حاضران خوشامد گفت و استقبال از چنین سمینارهایی را از سوی جامعه ی ایرانی دلگرم کننده خواند. او افزود: سرطان روده در کانادا بسیار شایع است و اگر زود تشخیص داده شود امکان درمان بیشتر وجود دارد.

او همچنین از گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی برای ترتیب دادن چنین سمینارهایی تشکر کرد.

از راست: دکتر صدیق، دکتر قدیریان، دکتر منوری، دکتر اختری

دکتر ارسلان منوری اولین سخنران این سمینار بود که درباره غربالگری و تشخیص سرطان های روده بزرگ و راست روده توضیحاتی داد.

دکتر منوری در سال ۱۹۹۲ از دانشکده پزشکی ایران در رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده . او سپس فوق لیسانس خود را در تحقیقات بالینی در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه ننسی در فرانسه می گیرد. در سال ۲۰۰۰ به کانادا مهاجرت می کند و در سال ۲۰۰۶ فوق لیسانس دیگری در زمینه Health Administration از دانشگاه تورنتو و در سال ۲۰۰۸ دوره تخصص پزشکی می گیرد و در بیمارستان های سانی بروک، نورت یورک جنرال و مطب شخصی اش در خدمت بیماران قرار دارد. 

دکتر منوری با استفاده از اسلاید حاضران را با روده بزرگ و نحوه ی کارکرد آن آشنا کرد. به گفته دکتر منوری، دومین عامل مرگ و میر در انتاریو، سرطان روده بزرگ است در حالی که اگر زود تشخیص داده شود به میزان ۹۰ درصد قابل علاج است.

دکتر منوری به مشخصات افرادی که دارای ریسک بالا و متوسط برای ابتلا به چنین بیماری هستند، اشاره کرد و برای پیشگیری از ابتلا گفت: رژیم غذایی سالم، نکشیدن سیگار، کم کردن مشروبات الکلی، ورزش، مراجعه مرتب به پزشک و آزمایشات غربالگری Screening مداوم از عوامل کلیدی عدم ابتلا یا تشخیص زودرس هستند.

به واسطه وسعت ابتلا به این بیماری، سازمان بهداشت انتاریو برنامه ای با عنوان Colon Cancer Check در سطح استان اجرا کرده و طبق آن افراد بالای ۵۰ سال هر دو سال یک بار این آزمایش ساده مدفوع را بایستی انجام دهند.

دکتر منوری درباره ی نحوه ی انجام این آزمایش نیز توضیحاتی داد.


 

سخنران بعدی دکتر مقصود صدیق بود که از درمان های سرطان های روده بزرگ و راست روده سخن گفت.

دکتر صدیق در سال ۱۹۸۹ از دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۹۶ جراحی عمومی را در دانشکده پزشکی قزوین به پایان رساند و سالها به عنوان استادیار در دانشگاه قزوین تدریس کرد. از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ استادیار جراحی بوده و در سال ۲۰۰۳ فوق تخصص جراحی قفسه صدری را از دانشگاه تبریز گرفت.

دکتر صدیق در حال گذراندن دوره ی شش ماهه در مرکز بهداشتی ویلیام اسکار اتوبیکو است و از سال ۲۰۰۹ به عنوان جراح عمومی مشغول به کار خواهد شد.

دکتر صدیق نیز از تفاوت های درمان در ایران و کانادا گفت و اینکه اینجا پزشک باید شرایط بیمار را برای او شرح دهد چون از لحاظ قانونی موظف است ولی در ایران اینطور نیست.

او با اشاره به اینکه بدخیمی راهی نیست که بیمار به تنهایی بپیماید، از افرادی که در این مسیر بیمار را همراهی می کنند، یاد کرد. سخنران همچنین انواع جراحی های مربوط به روده را با نمایش اسلاید توضیح داد.


 

پس از استراحت و پذیرایی، بخش دوم با اهدای تقدیرنامه هایی از سوی انجمن کانادایی مبارزه با سرطان به سخنرانان سمینار آغاز شد.

سخنران این بخش دکتر پرویز قدیریان بود که درباره تغذیه و سرطان های دستگاه گوارش توضیح داد. دکتر قدیریان نیاز به معرفی بویژه به خوانندگان شهروند ندارند چرا که بخش تغذیه شهروند زیر نظر ایشان از پرخواننده ترین بخش های نشریه (چاپی و اینترنتی) است. ایشان خود به این نکته اشاره کردند که با چاپ مطالبشان در شهروند از گوشه و کنار جهان با ایشان تماس میگیرند و سئوالاتشان را مطرح می کنند.

استاد تغذیه دانشگاه های مونتریال و محقق رشته سرطان شناسی به شعار همیشگی اش که نقل قولی از بقراط حکیم است اشاره کرد که "بگذار غذا دوایت و دوا غذایت باشد" و افزود، بهترین رژیم مواد غذایی مصرف همه گونه مواد غذایی در حد اعتدال است.

دکتر قدیریان نیز با استفاده از اسلاید و آمارهای مربوط به سرطان، به نقش عادات غذایی، کنترل وزن، مصرف الکل و سیگار به عنوان عوامل تغییرپذیر یا قابل کنترل در افراد پرداخت.

سخنران آمار تکان دهنده ای از میزان ابتلا به سرطان ارائه داد و گفت: هر ساله حدود ۱۸ میلیون نفر در جهان به نوعی سرطان دچار میشوند یعنی ساعتی ۲۰۰۰ نفر و سالی ۸ میلیون نفر به همین دلیل جانشان را از دست می دهند.

دکتر قدیریان چون همیشه بر خوردن میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان و خاصیت ضدسرطانی شان تاکید کرد و بهترین آنها را براکلی، انواع کلم ها، زردچوبه، پوست و هسته انگور، گوجه فرنگی، چای سبز، روغن زیتون، هویج، سیر و پیاز، و … برشمرد.

ایشان همچنین به آخرین یافته ها درخصوص قهوه اشاره کرد که در درمان بیماری های آلزایمرز، پارکینسون، دیابت نوع دو، سرطان کبد، سرطان سینه و … به دلیل وجود کافئین در آن موثر است.

در پایان سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ گفتند.

دکتر شهرزاد اختری یکی از همکاران گروه ایرانی حمایت از بیماران سرطانی گردانندگی این بخش را برعهده داشت.

سمینار بعدی این گروه، سرطان های خاص زنان (پستان، رحم، تخمدان و دهانه رحم) روز یکشنبه اول مارچ ۲۰۰۹ برگزار خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به سایت های زیر مراجعه کنید:

www.cancer.ca

www.iraniancancersupport.com