کمال گرایی و عدم اعتماد به نفس محور زندگی “کتی” را تشکیل می داد. از طلوع تا غروب حول این محور می چرخید و به قدری درگیر …
شماره ۱۲۰۴ ـ پنجشنبه ۲۰ نوامبر ۲۰۰۸

“از چه دلتنگ شدی؟
دلخوشیها کم نیست: مثلا این خورشید
کودک پس فردا
کفتر آن هفته.”
(سهراب سپهری)

کمال گرایی و عدم اعتماد به نفس محور زندگی “کتی” را تشکیل می داد. از طلوع تا غروب حول این محور می چرخید و به قدری درگیر مشغله زندگی بود که وقتی برای دکتر رفتن نداشت. آخرین باری را که به پزشک مراجعه کرده بود، به خاطر نداشت. بالاخره در سال ۲۰۰۱ بود که دل دردهای بسیار شدید او را روانه مطب دکتر کرد. مرتب دچار دل درد و کمردردهایی می شد که روزها طول می کشید و هر ماه تکرار می شد. سی و ششمین سالگرد تولدش آمد و رفت. فعالیتهای بدنی شدت درد را افزایش می داد. گیاه خواری می کرد و لب به مشروب و سیگار نمی زد. مشکل چاقی نداشت، ورزش می کرد و تغذیه اش در حد کمال بود. کمال گرایی افراطی علت اصلی اضطراب و بی خوابی او شده بود و باعث شده بود که دل دردهایش هر ماه بدتر از ماه قبل شود. پزشک معالج مشکوک به فیبرم رحم شد که با انجام سونوگرافی تایید شد. البته دکتر توضیح داد که این فیبرومها بسیار رایج بوده خوش خیم می باشند که از طریق جراحی و یا دارو قابل درمان اند. در مورد “کتی” تصمیم به جراحی گرفته شد تا از احتمال نازایی او جلوگیری به عمل آید.
بالاخره در سال ۲۰۰۲ تحت عمل جراحی Abdominal Myomectomy قرار گرفت و جراح چندین غده کوچک و بزرگ را از رحم او بیرون آورد؛ تعداد آنها از شمارش بیرون بود. بزرگی یکی از آنها اندازه یک توپ تنیس بود. پس از باز کردن شکم، جراح تازه متوجه شد که رحم دچار اندومترویوسیس (Endometriosis) نیز می باشد. اندومتریوسیس حالتی است که لایه درونی رحم ضخیم شده باعث دردهای قاعدگی و خونریزی شدید می شود. جراح این لایه را نیز عمل کرد. پزشک معالج سعی خودش را در مورد این بیمار جوان به عمل آورد. ولی متاسفانه فیبرومها و لایه اندومتریوسیس قابل برگشت هستند. درست مثل مو و ناخن که پس از کوتاه کردن دوباره بلند میشوند. بنابر این جراحی چاره بیماری او نشد. کتی و شوهرش در آرزوی فرزند بودند، اما برای جلوگیری از بازگشت غدد فیبروئیدی قرصهای جلوگیری از حاملگی را تجویز می کنند. به نظر پزشکان اگر این قرصها مصرف نشود جراحان مجبور به عمل هیسترکتومی یعنی برداشتن رحم خواهند بود.
کتی بر سر دو راهی قرار گرفته بود. او تمایلی به مصرف قرصهای جلوگیری نداشت، زیرا از یک طرف مانع بچه دار شدن او می شد، از طرف دیگر از عوارض جانبی آنها می هراسید.
یک سال و نیم از عمل جراحی او گذشته بود و هنوز از حاملگی خبری نبود. دل دردها هم کم کم داشت دوباره شروع می شد و از درون ریشه می دوانید و هر ماه خودی نشان می داد، البته برخلاف توصیه ی پزشک مصرف قرص ها را هنوز شروع نکرده بود و تصمیمی هم نداشت. با مثبت اندیشی شروع به یافتن درمانهای دیگری از طریق اینترنت کرد و متوجه شد که زنان زیادی با وجود رفتن زیر تیغ جراحی به درمان قطعی دست پیدا نکرده اند و غدد فیبروئیدی دوباره پدید آمده اند و بالاخره هزاران نفر از آنها چه در آمریکا و چه در کانادا تن به هیسترکتومی داده اند. این تعداد در آمریکا به سیصد هزار در سال می رسد. آمار نشان داده است که ۸۰ درصد از زنان قبل از یائسگی دچار این عارضه می شوند. با تحقیق و مطالعه بیشتر متوجه شد که هیسترکتومی در زنان جوان باعث یائسگی زودرس می شود و بسیاری از پزشکان آن را توصیه نمی کنند.
جراحی برای کتی تجربه تلخی بود که به جای چهار شب دوره نقاهت، شش ماه درگیر عواقب آن بود. هنوز کم انرژی بود و سیستم ایمنی اش بسیار ضعیف. یکی از روزهای ماه دسامبر ۲۰۰۳ بود که با پزشکی کلی نگری یا Holistic Medicine برخورد کرد. در پی جستجو به دنبال راهی دیگر غیر از تیغ جراحی و داروهای شیمیایی، با درمانهای طبیعی آشنا شد که نور امید به دلش تابید و شبهای تارش را روشن کرد.

Uterine Fibroid یا فیبروم چیست؟

فیبرومها غده های خوش خیم رحم هستند. از رشد غیرطبیعی سلولهای ماهیچه های صاف جدار رحم به وجود می آیند که حاوی گیرنده های استروژن می باشند. معمولا به صورت چندین غده کوچک و بزرگ وجود دارند، ولی گاهی همه آنها به هم می پیوندند و یک غده بسیار بزرگ را تشکیل میدهند. به طور کلی ۲۰ درصد از زنان بالای ۳۵ سال از این نوع غده ها در رحم خود دارند که معمولا پس از یائسگی رشد آنها متوقف می شود. باید دانست که فقط ۵/۰ درصد فیبروئیدها سرطانی می شوند. گاهی این غدد به قدری ریز هستند که فرد اصلا متوجه آن نمی شود. برعکس در بعضی به قدری بزرگ است که انگار در ماههای اول حاملگی هستند. تشخیص اینگونه غده ها یا از طریق معاینه داخلی صورت می گیرد یا از علائم آن می توان پی به آن برد که برای اطمینان خاطر باید سونوگرافی انجام شود.

علائم فیبروم

خونریزی غیرطبیعی مابین دو پریود و یا خونریزی بیش از حد موقع پریود همراه با درد شدید، و یا احساس سنگینی در ناحیه زیر شکم، پهلوها یا کمر و تکرر ادرار در اثر فشار غده ها بر مثانه از علائم این بیماری هستند.

درمان فیبروم

اگر این غده های فیبروئیدی کوچک باشند و همینطور کوچک باقی بمانند نگرانی در کار نیست، چون با یائسگی خود به خود تحلیل می روند. اگر اندازه آنها متوسط است، دردناکند و با خونریزی طبیعی همراهند، به راحتی با همیوپاتی قابل درمان می باشند، اما اگر اندازه آنها بسیار بزرگ است و به مثانه فشار می آورد و پریودها دردناک و نامنظم شده اند، می توان از عمل جراحی کمک گرفت ولی برای جلوگیری از بروز و رشد دوباره آن بهتر است تحت مراقبت همیوپاتی قرار بگیرند. بسیاری از خانمها نمی دانند که نقش تخمدانها در ترشح هورمونها و بقای سلامتی تا چه حد حائز اهمیت است. در صورت تصمیم به جراحی باید حتما با یک پزشک مجرب مشورت شود تا عمل نابجایی صورت نگیرد و فقط در صورت الزام راضی به عمل شوند.





درمان فیبروم از طریق همیوپاتی

همیوپاتی سابقه قابل توجهی در از بین بردن و جلوگیری از نمود دوباره غدد فیبروئیدی رحم دارند. همیوپاتی روشی است کلی نگر یعنی نه تنها ناراحتی های جسمی مورد نظر قرار می گیرند، بلکه عوامل روحی و روانی و شیوه زندگی نیز تجزیه و تجلیل می شوند، زیرا ریشه بسیاری از ناراحتی های فیزیکی از تغذیه نامناسب، کمی تحرک و فشارهای عاطفی ناشی می شود. داروهای همیوپاتی از مواد موجود در طبیعت ساخته می شود. آنها را رقیق کرده انرژی می دهند تا هیچگونه عارضه جانبی نداشته باشد. بنابر این بی خطر، مطمئن و بسیار موثر می باشند؛ حتی برای زنان باردار، نوزادان و سالمندان. برای درمان فیبروم پیش از پنجاه رمدی وجود دارد. پس تجویز داروهای همیوپاتی برای رفع این بیماری حتما باید توسط همیوپات مجرب صورت گرفته شود، زیرا تعیین دارو بستگی به فردیت و شخصیت مریض داشته و از بیماری به بیماری دیگر متفاوت است. به طور مثال داروی همیوپاتی برای اشخاص عصبی با خونریزی زیاد، پررنگ و لخته که از لحاظ روحی بسیار حساسند و به آسانی اشکشان سرازیر می شود و تمایل جنسی ندارند متفاوت است با کسانی که خونریزی آنها کم رنگ است و زیاد و مرتب احساس تشنگی می کنند، دلسوز و مهربانند و معاشرت و شلوغی را دوست دارند.
دیده شده که در بسیاری از موارد تولید غده های فیبروئیدی در رحم به خاطر وجود بیش از حد هورمون استروژن در بدن است. وظیفه تجزیه و مصرف استروژن به وسیله کبد انجام می گیرد. اگر خللی در کار و ساختمان این ارگان به عمل آید مقدار استروژن در بدن افزایش یافته باعث عدم تعادل و بروز رشد غده ها در رحم می گردند. کبد پس از قلب و ریه از مهمترین ارگان بدن به حساب می آید که وظیفه سم زدایی را دارد. هنگامی که کبد در اثر مصرف بیش از حد چربی، گوشت، الکل، و انواع داروهای شیمیایی خسته شود، کار خود را نمی تواند به خوبی انجام دهد. خوشبختانه داروهای همیوپاتی میتوانند به کبد کمک کنند تا بتواند به طور طبیعی بدن را دوباره به حالت تعادل بازگرداند تا سلامتی و تندرستی حاصل آید. بنابر این در مورد بیمارانی که از فیبروم رنج می برند تغدیه مناسب نقش بسیار مهمی دارد و بهتر است بیشتر میوه و سبزی میل کنند و برای جبران خونریزی های شدید قرص آهن مصرف کنند.

فاکتورهای عاطفی

در فلسفه همیوپاتی، همواره، اولویت با یافتن علت و ریشه بیماری است. عواملی نظیر حاملگی های ناخواسته، سابقه اذیت و آزارهای جنسی، ناکامی های جنسی، عذاب وجدان، عدم اعتماد به نفس، کمال گرایی و سرکوب عواطف از رایج ترین علل به هم خوردن تعادل نیروی حیاتی بدن است. این عدم تعادل باعث اختلال در کار سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه بنا به وراثت فرد و شیوه های زندگی او، بیماریهای مختلف سر باز می زند. پس برای رسیدن به سلامتی و تندرستی چشم ها را بگشاییم، کل و جز را با هم ببینیم، انرژی های جاری در طبیعت و انسان را بشناسیم تا فیزیک مدرن را به خوبی دریابیم و از همیوپاتی، این راه حل نوین، به نحو احسن بهره جوییم.
برای اطلاعات بیشتر و یافتن همیوپات در همسایگی خود به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths مراجعه فرمایید.

* سهیلا تولایی ـ متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا