مطالعات علمی بی شماری رابطه بین چاقی و بی خوابی را ثابت کرده اند. افرادی که به طور کلی کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابند  …
شهروند ۱۲۲۵

افزایش آلرژی به رنگ های شیمیایی برای موی سر

رنگ موی محصول کمپانی معروفی به علت داشتن ماده ای به نام PPD سبب آلرژی شدیدی در مصرف کنندگان می شود و در نتیجه عوارض نامطلوبی به جا می گذارد. این کمپانی تا به حال متاسفانه به شکایات و گزارشهای آلرژی زا بودن رنگ موی سر توجهی ننموده و محصولات خود را از بازار جمع نکرده است.

خانم اپرا وینفری، از چهره های سرشناس تلویزیون آمریکا نیز در این مورد اطلاعاتی به دست آورده ولی هنوز موفق نشده از پخش محصولات مورد بحث جلوگیری نماید. در حال حاضر صدها نفر به علت آلرژی شدید در موقع مصرف رنگ موی آلوده به PPD به دادگاهها شکایت کرده اند و منتظر نتایج آن هستند. مصرفPPD چند سالی ست در کشورهای فرانسه و آلمان و سوئد، ممنوع اعلام شده است و در سال ۲۰۰۷ اتحادیه اروپا نیز مصرف آن را خطرناک و ممنوع دانست. رویهمرفته عکس العمل و آلرژی در برابر این دسته از رنگ موی سر تا ۴۸ ساعت پس از مصرف آن بروز می کند و گاهی شدید و خطرناک است.

چاقی بی خوابی و بی خوابی چاقی می آورد

مطالعات علمی بی شماری رابطه بین چاقی و بی خوابی را ثابت کرده اند. افرادی که به طور کلی کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابند به تدریج چربی زیادتری در بدنشان مخصوصا در اطراف شکم آنها جمع می شود. آمار موجود ثابت می کند که ۷۵ درصد آمریکاییها مشکل بی خوابی و کم خ
وابی و بدخوابی دارند و در عین حال ۶۱ درصد از جمعیت کل این کشور وزن غیرعادی داشته و از نظر پزشکی چاق هستند. در به ثمر رسیدن رابطه چاقی و بی خوابی و یا بی خوابی و چاقی هورمونهایی نقش دارند که چند وچون آن توسط پژوهشگران روشن گردیده است.
حس گرسنگی توسط دو هورمون به نام های Ghrelin و Leptinکنترل می شود. هورمون گرلین به مغز پیام می فرستد که وقت غذا خوردن است و لپتین هورمونی است که سیری را نمایان می سازد. در ضمن در موقع خستگی، میزان هورمون گرلین افزایش می یابد در حالی که مقدار هورمون لپتین در موقع خستگی در خون کاهش پیدا می کند و تغییراتی در کیفیت خواب و وزن بدن به وجود می آورد.
یک بررسی دو ساله بر روی بیشتر از ۸۷ هزار نفر نشان می دهد که رابطه غیرقابل انکار و آشکاری بین چاقی و کم خوابی و کم خوابی و چاقی وجود دارد و یک سوم افرادی که به عارضه کم خوابی (کمتر از ۶ ساعت در روز) دچار هستند به نوعی چاقی غیرطبیعی مبتلا می باشند. متاسفانه این یافته در مورد کودکان نیز صادق است و کودکان چاق به نوعی کم خوابی دچار بوده و آنهایی که کم خواب هستند بیش از دیگران اضافه وزن دارند. به طور کلی ۱۳ درصد کودکان در آمریکا به نوعی بیماری چاقی دچار هستند که در نهایت به عارضه کم خوابی مبتلا شده و بیماریهایی مانند بیماری قلب و عروق، فشار خون بالا و بیماری قند در انتظار آنهاست.
دلیل دیگر رابطه بین بی خوابی و چاقی را می توان در رانندگان کامیونها که به طور کلی به کم خوابی و بدخوابی عادت دارند و بیش از اندازه چاق هستند، جستجو نمود. این دسته از رانندگان جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر را در آمریکا تشکیل می دهند.
مهمترین دلیل بی خوابی و چاقی همانطوری که اشاره گردید دخالت هورمونهای اشتها است، زیرا شخص در موقع بی خوابی و بدخوابی به خوردن غذا پناه می برد و در نتیجه به تدریج مقداری چربی در بدن انباشته می شود. البته باید یادآور شد که کار به همین جا خاتمه پیدا نخواهد کرد، بلکه دو عامل بی خوابی و چاقی می توانند بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بیماری قند و بیماریهای قلبی و عارضه فشار خون بالا و غیره را به وجود آورند و در نهایت سبب مرگ زودرس شوند. پس پیشگیری و درمان چاقی و بی خوابی موضوعی است مهم و حیاتی. علت یا علل بی خوابی و بدخوابی را قبل از هر چیز باید شناسایی کرد و از آن دوری نمود و در کنار آن با ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم وزن ایده آلی را تدارک دید تا خطرات مورد بحث کاهش یابد.



رابطه بین PCB و افزایش بروز بیماری قند نوع دو

PCB) Polychlorinated Biphenyls ( ماده ای سمی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. با وجودی که مصرف آن از سالهای ۱۹۷۰ ممنوع اعلام گردیده باز متاسفانه در کشورهای در حال رشد به راحتی و در کشورهای صنعتی به طور غیرقانونی از آن استفاده می شود. طبق گزارش گروهی از پژوهشگران دانشگاهی در تایوان PCB می تواند سبب ازدیاد بروز بیماری قند نوع دو گردد. در این بررسی جالب ۳۷۸ نفر از زنانی که به بیماری قند دچار بودند با ۳۷۰ نفر از زنان سالم مقایسه شده اند. این بررسی نشان می دهد که زنانی که از روغن های حاوی PCB در پخت و پز غذا استفاده کرده اند دو برابر دیگران در معرض بروز بیماری قند قرار داشتند. جالب اینکه زنانی که بیش از حد معمول با چنین روغن هایی سرو کار داشتند و در سرخ کردن و حرارت دادن آن وقت بیشتری را صرف کرده بودند پنج برابر دیگران به بیماری قند نوع دو مبتلا شده بودند.
در یک بررسی دیگر در افرادی که در کنار زباله های PCB زندگی می کردند (جایی که مقدار زیادی از محصولات PCB مدفون گردیده) نشان می دهد که به دلیل استنشاق هوای آلوده به PCB و خوردن شیر و گوشت گاوهایی که در آن محیط نگهداری شده اند و مصرف سبزیجات و میوه جات و آب آشامیدنی آلوده به این مواد شیمیایی خطرناک، میزان بروز بیماری قند به طور چشمگیری در مردم آن منطقه بالا است، زیرا این ماده شیمیایی در متابولیسم و سوخت و ساز مواد قندی در بدن اختلالاتی به وجود می آورد و در نهایت موجب بیماری قند می گردد. در ضمن رقم بروز بیماری قند در بین افرادی که در نزدیکی کارخانه های آلوده به PCB (با آلودگی حدود ۴ برابر میزان توصیه شده) زندگی می کنند، چهار برابر محیطی است که PCB وجود ندارد.
به طور خلاصه PCB ماده ای سمی و خطرناک است و قبلا ثابت گردیده که سبب بسیاری از بیماریها و ناهنجاریها می گردد. این بار چند بررسی جالب ثابت می کنند که در تماس بودن با این ماده سمی چه در تغذیه و حرارت روغن های آلوده و چه در محیط زیست آلوده می تواند سبب افزایش بیماری قند نوع دو شود.

خاصیت ضد سرطانی براکلی پس از پختن آن از بین می رود

براکلی یکی از سبزیجاتی است که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی (فیتوکمیکال) ضد سرطان است که مهمترین آن Sulforaphane می باشد. اخیرا پژوهشگران اروپایی ثابت کرده اند که مواد موجود در براکلی خام بهتر و سریعتر و کاملتر در بدن هضم و جذب می شوند، در حالی که این مقدار در براکلی پخته بسیار ناچیز می باشد. در یک بررسی توسط همین گروه، هشت نفر از مردمی که در سلامت کامل بودند را زیر پوشش رژیم غذایی معمولی و ۲۰۰ گرم براکلی کوبیده و خام قرار داده و به هشت نفر دیگر براکلی کوبیده ولی پخته شده تجویز کردند و مقدار Sulforaphane خون و ادرارشان را به دقت اندازه گیری نمودند. نتایج این بررسی نشان می دهد که در افرادی که براکلی خام خورده بودند مقدار سولفورافن خونشان ۳۷ درصد بود درحالی که این مقدار در آن دسته ای که براکلی پخته مصرف کرده بودند فقط ۶/۳ درصد گزارش شده است. در ضمن مواد شیمیایی موجود در براکلی پخته دیرتر و آهسته تر در بدن هضم و جذب می شود. این عده عقیده دارند که به طور کلی مواد ضد سرطانی موجود در سبزیجات خام بهتر و بیشتر از سبزیجات پخته در بدن جذب می شود.
مطالعات علمی همچنین ثابت کرده اند که سولفورافن می تواند ژن هایی را که در به وجود آمدن آنتی اکسیدانها نقش دارند فعال نماید تا وظایف ضد سرطانی را انجام دهند. افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری براکلی خام منظور می دارند خیلی کمتر به سرطانهای سینه، مثانه، رحم، روده بزرگ، ریه و سرطانهای دیگر مبتلا می شوند زیرا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماریها جلوگیری می شود.
سولفورافن علاوه بر خاصیت ضد سرطانی آن قادر است از بروز و پیشرفت التهاب بدن یا Inflammation ، بیماری قند، بیماریهای قلب و عروق و غیره جلوگیری نماید. اگرچه براکلی حاوی مقدار زیادی از فیتوکمیکالها است ولی در رژیم غذایی روزانه نباید فقط به خوردن براکلی اکتفا نمود، بلکه از هر نوع مواد غذایی و به مقدار متعادل مصرف کرد زیرا اولا تنوعی در رژیم غذایی به وجود خواهد آمد و در ثانی هر غذایی خواص ویژه ی خود را دارد و حاوی انواع مختلفی از املاح و ویتامین ها و مواد ضروری دیگر می باشد.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com