اولیا و مسئولان  مدرسه مرتب با شما تماس می گیرند و از فرزند دلبندتان شکایت می کنند. بی قراری و عدم تمرکز کودکتان نظم مدرسه را برهم زده است.
شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸

خدایی در این نزدیکی هست:
لای این شب بوها، پای آن کاج بلند
روی آگاهی آب، روی قانون گیاه (سهراب سپهری)

اولیا و مسئولان  مدرسه مرتب با شما تماس می گیرند و از فرزند دلبندتان شکایت می کنند. بی قراری و عدم تمرکز کودکتان نظم مدرسه را برهم زده است. بنابه چارچوبی که در دسترس آموزش و پرورش قرار گذاشته شده است، نتیجه می گیرند که کودک شما ADD و یا ADHD دارد و نهایتا شما را راهی مطب روانپزشکان می کنند تا داروی Ritaline را در نسخه بپیچند و به خورد کودک شما بدهند تا او را ساکت کرده سر جای خود بنشانند تا زمانی که این طفل دارو را مصرف می کند، تمرکز او تا حدی پیشرفت می کند و به محض اینکه مصرف دارو قطع شود، عوارض بیماری بیش از پیش باز می گردد.

عوارض جانبی داروی Ritaline

مهمترین این عوارض شامل: افسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی، کاهش وزن، حساسیتهای پوستی، ناراحتی های خونی و عروقی و نوسانات فشار خون و تپش قلب است.
پس از مصرف اینگونه داروها و گذشت اندک زمانی متوجه خواهید شد که کودک شاد و خوشحال شما، افسرده حال شده و برق زندگی از چشمانش رخت بربسته است. به محض اینکه مصرف داروها قطع شود مشکل تمرکز حواس دوباره برمی گردد، چرا که بیماری  درمان نشده  و فقط بروز علائم  به تعویق افتاده است. متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند که می توان ADD و ADHD را از طریق روشهای طبیعی برطرف نمود.

ADHDدر کودکان

مایکل ۴ ساله، یکی از هزاران کودکی است که توسط همیوپاتی درمان شده است. هنگامی که به مطب همیوپاتی مراجعه کرد با قد و قواره لاغر و کوچک اندام خود بی وقفه از در و دیوار بالا و پایین می پرید. معلوم شد که این بچه از زمان نوپایی بیش فعالی یا Hyperactivity داشته است. دائما یا در حال بدو بدو از این طرف به آن طرف بوده است و یا عمدا خود را به این و آن می کوبانده و طاقت نشستن در یکجا را نداشته چه رسد به اینکه به داستانی که برایش خوانده می شود گوش دهد. به زحمت می شد او را در صندلی نشاند و حواس او را متمرکز کرد، به دقیقه نمی کشید که از جا برمی خاست و دوباره از در و دیوار بالا و پایین می رفت.
مایکل در سن یک سالگی شروع به  مشت و لگد زدن به دیگران کرد و حالا که به سن ۴ سالگی رسیده صورت اطرافیان را می زند و گاهی یک چوب برمی دارد و به جان بقیه می افتد. با این حال نسبت به انتقاد شدن حساسیت نشان می داد. او نمی داند با بزرگترها چگونه رفتار کند. اگر از طرف پدر و مادر سرزنش شود با عصبانیت اسباب بازی اش را پرت می کند. اگر نتواند به طور دلخواه کاری از پیش ببرد مثلا اسباب بازی اش را بسازد از کوره در می رود و با خشم آن را خراب می کند.
از رفتار و کردارش که بگذریم، تمایلی به غذا خوردن نداشت و اشتهایش خیلی محدود بود. او علاقه زیادی به شیرینی و غذای سرخ کرده (مخصوصا Junk food) نشان می داد. لب به میوه و سبزی نمی زد. مادرش از این نگران بود که پسرش با این وضع چگونه می تواند به مدرسه برود، با بچه های دیگر همبازی شود و یا سر کلاس بنشیند و آموزش بگیرد. از آینده فرزندش بیم داشت و از عوارض جانبی داروهای شیمیایی پزشکی رایج نیز دل خوشی نداشت. به او برچسب ADHD یا (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) به عبارتی “بیش فعالی همراه با عدم تمرکز حواس” زده بودند. بنابر این برای پسرش درمان را از طریق همیوپاتی ترجیح داده بود. پزشک مجرب همیوپات همه جوانب امر را بررسی نمود. مجموعه همه علائم جسمی، روحی، و روانی مایکل را در یک تصویر کلی تجزیه و تحلیل نمود و نتیجه گرفت که داروی مناسب او Stramonium است.
شایان ذکر  است، دارویی را که برای مایکل در نظر گرفته شده، اگر به طفل دیگری بدهند احتمال تاثیر آن بسیار کم است. زیرا افراد مختلف، علائم مختلف از خود نشان می دهند و در نتیجه به داروهای مختلف واکنش مثبت نشان خواهند داد. به همین دلیل است که همیوپاتی را مشابه درمانی گویند زیرا دوای درد هر شخص مطابق به علائم آن شخص تجویز می گردد.
پس از یک ماه مایکل را برای دیدار مجدد به مطب همیوپاتی آوردند. به طور مشخص از آن همه بالا و پایین پریدنهای او کاسته شده بود. مودبانه از اسباب بازیهایی که در اختیار کودکان کلینیک قرار داده می شود چند تایی را انتخاب کرد و برای مدت ۲۰ دقیقه مشغول بازی شد، اما پس از ۲۰ دقیقه حالاتی از بی قراری و ناآرامی در او مشهود شد. پدر و مادر گزارش دادند که از شدت و تناوب بیش فعالی او به وضوح کاسته شده است.
او اکنون می توانست تا حدی آرام بگیرد. بنشیند و تمرکز داشته باشد. اشتهایش بهتر شده بود پدر و مادرش خوشحال بودند از اینکه فرزندشان به خوردن سبزیجات علاقه نشان می دهد.
پس از ۶ ماه درمان به طریق همیوپاتی، ADHD در مایکل به کلی از بین رفت. قدرت تمرکز خوبی داشت. از خواندن و نوشتن به تنهایی لذت می برد. برای مدت زیادی می توانست در کتاب داستانش غرق شود. مادر او با خنده می گفت قبلا مایکل، تنها زمانی کتاب دستش می گرفت که پرتاب کند. اکنون کمتر از کوره در می رفت و با عصبانیت خود بهتر کنار می آمد. دیگر با مشت و لگد به جان اطرافیان نمی افتاد. انتقاد را راحت تر می پذیرفت ولی هنوز تا حدی حساسیت به خرج می داد. جهش خوبی در پیشرفت بهبودی نشان داد و از قدرت تجزیه و تحلیل خوبی برخوردار شد. مادرش از خوشحالی بال درآورده بود چرا که کودک او حالا قادر بود بدون هیچ مشکلی به کودکستان برود. چیزهای تازه بیاموزد و از دوران کودکی اش لذت ببرد.




ADD در نوجوانان

رابرت ۱۴ ساله مشکلات زیادی با درس و مدرسه داشت. معلمان از دست او در عذاب بودند چون به درس گوش نمی داد و مرتب بازیگوشی می کرد. او نمی توانست حواسش را متمرکز کند و از عهده انجام تکالیف و امتحانات برنمی آمد. زمانی که بچه تر بود و هنوز به کودکستان می رفت، بسیار پر جنب و جوش و پر سر و صدا بوده و به اصطلاح بیش فعالی یا Hyperactivity داشته است، اما از یکسال پیش تا حالا آرام تر شده و برچسب بیش فعالی را از او برداشته و در عوض به او برچسب ADD یا (Attention Deficit Disorder) یا عدم توانایی تمرکز را داده اند.
قبل از اینکه رابرت دچار این مشکل شود و نمره هایش حدود ۸۰ درصد بوده است ولی حالا به ۵۰ درصد نزول پیدا کرده است. او خیلی زود از کوره در می رود و عصبانی می شود. موقع خواب مشت و لگد می زند و آرام و قرار ندارد. صبح که از خواب بیدار می شود رختخوابش به هم ریخته است.
پزشک همیوپات رابرت، با در نظر گرفتن همه جوانب، داروی  Calcarea Phosphorica را برای او تجویز می نماید. (باید توجه داشت که  ماده ای که داروی درمان رابرت است برای بیمار دیگر ممکن است ثمربخش نباشد.)
یک روز پس از مصرف Calc-phos عصبانیت او دو چندان شد، اما بلافاصله آرام گرفت. گویی بچه دیگری شده است. مادرش اظهار داشت که انگار از این رو به آن رو شده مثل تفاوت شب با صبح. پس از گذشت یکماه قدرت تمرکز او خیلی بهتر شد ولی هنوز مقداری حواس پرتی داشت. در این هنگام به جای اینکه ۵ بار صدایش کنند، یک بار کافی بود تا جواب دهد. شبها راحت تر و آرامتر می خوابید و رختخوابش به اندازه سابق به همه ریخته نمی نمود. به تدریج در حال پیشرفت بود. سه ماه که گذشت عصبانیت او به مراتب کاهش یافته بود و نمراتش تا حد ۸۲ درصد افزایش یافته بود. بعد از دو سال مراقبت به روش همیوپاتی، تمام مشکلات او رفع گردید و دیگر نیازی به تکرار دارو و درمان نداشت.

تعریف ADD و ADHD

ADD یا عدم تمرکز و ADHD یا عدم تمرکز همراه با بیش فعالی از مشکلات مغزی به حساب می آیند. این نوع اختلالات با مشکلات رفتاری همراه می باشند که از رایج ترین ناراحتی های رفتاری و روانی محسوب می شوند. حدود ۳۰ درصد از دانش آموزان مدارس از این اختلال رنج می برند. بدین ترتیب در یک کلاس ۳۰ نفری، اقلا یک نفر ADD دارد. عارضه ADD ممکن است از نوپایی شروع شده تا دوره بلوغ و یا حتی بعد از آن ادامه یابد. اگر این عارضه درمان نشود منجر به عدم توانایی در روابط اجتماعی، عدم تمرکز در کار و کاسبی، عدم اعتماد به نفس و نهایتا به انزواطلبی و افسردگی منجر خواهد گردید.
همان طور که ملاحظه فرمودید همیوپاتی در رفع مشکلاتی نظیر مایکل و رابرت بسیار موثر است. در این روش کل بیمار یعنی جسم و روح و روان او را مورد نظر قرار می دهند. به علائم بیماری احترام گذاشته می شود و سعی در ریشه کردن بیماری و رسیدن به درمان قطعی می شود. بدیهی است که داروهای همیوپاتی همه طبیعی بوده و از هر گونه عارضه جانبی برحذر می باشد. همیوپاتی صلح و آرامش و شادی و نشاط را به خانه ها به ارمغان می آورد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فلسفه همیوپاتی و چگونگی تاثیر داروها بر بیماری به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths مراجعه فرمایید: www.csh.com

سهیلا تولایی ـ متخصص همیوپاتی