دو طرف اعتصاب اتوبوس رانی پای میز مذاکره باز می گردند

در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند اعتصاب اتوبوس رانان منطقه ی یورک که تا به حال هفت هفته ادامه یافته، به احتمال پایان خود نزدیک شد. اتحادیه های کارگری در این اعتصاب کمتر دست به تظاهرات و پیکت زده اند و به نظر می رسد آماده ی حرکات تهاجمی و ایستادگی در مقابل شرکت های خصوصی کارفرما نباشند. اتحادیه ها حتی چند هفته است گفته اند اگر شرکت ها حاضر شوند پای میز مذاکره با حضور حَکَم منصوب دولت بروند، حاضرند بلافاصله اعتصاب را تمام کنند، خواستی که شرکت ها تا به حال با آن مخالفت می کردند.

سه شنبه ی این هفته اما تورنتو استار گزارش داد که دو طرف قرار است سر میز مذاکره بازگردند. والری مایکل، سخنگوی شرکت وئولیا، یکی از سه شرکت کارفرمای اتوبوس رانان که از بزرگ ترین شرکت های چندملیتی جهان در زمینه ی حمل و نقل است، به استار گفته هنوز زمان بندی مشخصی برای آغاز مذاکرات در نظر گرفته نشده. باب کنیر، رئیس واحد ۱۱۳ اتحادیه کارگران حمل و نقل، گفته از بازگشتن به مذاکره استقبال می کند.

بیل فیش، رئیس شهرداری منطقه ی یورک، که اتحادیه ها از او خواسته بودند شرکت ها را پای میز مذاکره بکشاند علناً تنها به انتقاد از کارگران پرداخته بود و حرفی راجع به شرکت ها نزده بود. اما او جمعه ی هفته ی پیش اعلام کرد با این که دولتش دخالتی در اعتصاب نخواهد کرد، او از دو طرف می خواهد سر میز مذاکره برگردند. او در ضمن گفت اگر خواست اتحادیه ها پذیرفته شود و دستمزد کارگران اندکی افزایش یابد، شهرداری مالیات های املاک را بالا خواهد برد. فیش اما گفت مخالف پیشنهاد نمایندگان محافظه کار برای تصویب بازگرداندن اجباری کارگران سر کار است.

۶۰اتوبوس ران منطقه ی یورک دستمزدی بسیار پایین تر از همکاران خود در شهرهای اطراف می گیرند. دستمزد متوسط کارگران حمل و نقل در سایر بخش های تورنتوی بزرگ حدود ساعتی ۲۹ دلار است در حالی که دستمزد اتوبوس رانان یورک حدود ۷ دلار کمتر است.

شهرداری منطقه ی یورک که اداره ی اتوبوس هایش را با مقاطعه کاری به دست شرکت های خصوصی خارجی سپرده است، سالی ۱۸۰ میلیون دلار خرج اداره اتوبوس هایش می کند. اگر کارگران حمل و نقل بتوانند به خواست خود برای ۲۰ درصد افزایش دستمزد برسند یا شاهد ۲۶ دلار افزایش مالیات ملک خواهیم بود و یا ۴۵ سنت افزایش قیمت بلیت اتوبوس. مشخص نیست این ۴۵ سنت افزایش علاوه بر ۲۵ سنتی است که قرار بود از ژانویه اضافه شود یا نه.

ریچموند هیل بودجه ی اقلام ثابت خود را ارائه کرد

شهرداری ریچموند هیل بودجه ی اقلام ثابت ۲/۳۸ میلیون دلاری خود برای سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد. این بودجه بیش از ۲۰۰ پروژه را تامین مالی خواهد کرد از جمله پلی روی بزرگراه ۴۰۴ در تقاطع ایست بیور کریک رود و ایست پیرس استریت و تجهیزات جدید برای مدیریت آب برکه های نزدیک تقاطع خیابان های بترست و میل.

از جمله پروژه هایی که قرار است حمایت شوند: افزایش پیاده روی خیابان یانگ در بخش های شمالی این خیابان (از جفرسون رود تا استوفویل رود) و توسعه ی تجهیزات چند پارک.

«بودجه ی اقلام ثابت» (capital budget) به بودجه ای که صرف پروژه های مشخص می شود اطلاق می شود و با بودجه ی عملیاتی متفاوت است. هزینه ی این پروژه های ثابت از مالیات های ساخت، درآمد مرکز هنرهای نمایشی ریچموند هیل و صندوق ذخیره شهرداری تامین می شود.

دین میلر، عضو کمیسیون مالی شهرداری، به رسانه ها گفت این که بودجه ی اقلام ثابت به این زودی معرفی شده است خود دستاوردی بزرگ است. معمولا بودجه ی اقلام ثابت و بودجه ی عملیاتی با هم در آغاز سال نو به شورای شهر معرفی می شوند.

مقامات شهرداری می گویند صندوق ذخیره با نرخ کنونی ظرف ۱۵ سال تمام می شود و برای جلوگیری از بحران باید به فکر افزایش مالیات املاک البته به شکل «تدریجی و محتاطانه» بود.

بنیاد سوزوکی به مارکهام می آید

بنیاد دیوید سوزوکی، فعال مشهور حقوق محیط زیست، اردویی تعلیماتی برای بزرگداشت عجایب طبیعی پارک روژ در مارکهام برگزار می کند. هدف این بنیاد شناساندن بیشتر این پارک به مردم مارکهام و سایر نقاط منطقه ی تورنتوی بزرگ است.

این اردو که قرار است با کمپ های معمول که کانادایی ها عاشق آن هستند تفاوت داشته باشد، «اردوی سوزوکی» نام دارد. البته به گفته ی سخنگوی بنیاد  قرار نیست سر و کله ی خود آقای سوزوکی پیدا شود و این اسم بیشتر نمادین است: مشابه اسم کارگاه های تعلیمات محلی در آمریکا که به «اردوی اوباما» مشهور شدند.

بنیاد اکنون به دنبال گروه های محلی است که علاقمند به انجام پروژه ای در پارک روژ باشند. سپس ۱۰ بهترین تیم برگزیده می شوند و با حمایت بنیاد پروژه هایشان عملی می شود و مجموع آن ها اردوی سوزوکی را تشکیل می دهد. دبیرستان ها، دانشگاه ها، کلیساها و انجمن های محلی از جمله نهادهایی هستند که برای شرکت تشویق شده اند. درخواست ها باید تا پیش از روز ۲۲ دسامبر فرستاده شوند. اطلاعات بیشتر در وب سایت بنیاد، davidsuzuki.org موجود است.

مقامات بنیاد می گویند امیدوارند با معرفی بیشتر این پارک روزی بتوانند آن را به عنوان پارک ملی ثبت کنند که در این صورت این اولین پارک ملی شهری کانادا خواهد بود. پارک روژ، که روی مرز تورنتو و پیکرینگ قرار دارد، هم اکنون خود را به عنوان بهترین پارک شهری حیات وحش در کانادا معرفی می کند. منطقه ی این پارک در یکی از معدود دره های تورنتوی بزرگ قرار گرفته که توسعه شهری هنوز دور و بر آن را فرا نگرفته است.

اردوی تعلیماتی برای گروه های منتخب در روز های ۲۸ و ۲۹ ژانویه برگزار خواهد شد.

آزار جنسی دو کودک در منطقه وان

مردی در وان متهم به آزار جنسی دو کودک ۹ ساله شد.

در روز ۲۷ نوامبر با پلیس منطقه ی یورک در مورد آزار جنسی این دو پسربچه که گفته می شود در ماه های سپتامبر و نوامبر امسال صورت گرفته، تماس گرفته شد. پلیس طبق تحقیقات خود می گوید مجرم، پرستار بچه ها بوده است.

پلیس در روز ۲۹ نوامبر مظنون ۲۲ ساله را دستگیر کرد و به او دو اتهام به خاطر آزار جنسی وارد کرد.

دادگاه به نشریات اجازه چاپ جزئیات بیشتری در مورد این پرونده را نداده است.

راه یابی پاتیناژ نوجوانان ریچموندهیل به مسابقات ملی

هفت پاتیناژباز نوجوان «آکادمی پاتیناژ منطقه ی یورک» که آخرهفته ی گذشته برای شرکت در مسابقات چالش ملی در رجاینای ساسکاچوان به سر می بردند با پیروزی درخشان موفق به راه یابی به مسابقات قهرمانی ملی پاتیناژ شدند که از ۱۶ تا ۲۲ ژانویه سال آینده در مانکتونِ نیوبرانزویک برگزار خواهد شد.

آکادمی مذکور هفت نفر از بهترین استعدادهای خود را به رجاینا فرستاده بود که با این حساب هر هفت نفر موفق به پیروزی و راه یابی به مسابقات قهرمانی ملی شدند. دو نفر از این قهرمانان جوان به مدال های طلا و نقره در رده های سه و چهار دست یافتند.

تریسی وینمن، مدیر ورزشی آکادمی که خود قبلا دو بار قهرمان زنان کانادا شده است پیش از این به رسانه ها گفته بود امید زیادی برای پیروزی تیمش دارد.

این آکادمی که از سال ۱۹۸۶ در ریچموند هیل فعالیت می کند معروف به پرورش بعضی از بهترین استعدادهای پاتیناژ است.

کاپیتان گروه ریچموندهیلی ها در رجاینا، الکساندر ناخاروی ۱۸ ساله بود که سال گذشته در مسابقات قهرمانی ملی چهارم شد و عضو تیم ملی کانادا است. ناخارو بین بچه های آکادمی خیلی محبوب است و به نظم و انضباط خود معروف است. می گویند او هر روز ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر سر تمرین حاضر می شود و همیشه تا دیروقت تمرین می کند.

در مسابقات رجاینا، ناخارو در رده ی اول زنان پنجم شد.

ریچموند هیل و حضور اندک زنان در سیاست شهری

همزمان با کارزاری که فدراسیون شهرهای کانادا برای افزایش حضور زنان در دولت های شهری در سراسر کشور به راه انداخته است، بعضی ناظران به میزان بسیار پایین حضور زنان در شورای شهر ریچموند هیل و لزوم افزایش حضور زنان اشاره می کنند. در حال حاضر تنها دو زن در شورای شهر ریچموند هیل هستند.

فدراسیون شهرهای کانادا اعلام کرده با این که ۵۲ درصد جمعیت کانادا زن هستند تنها ۲۴ درصد از مقامات منتخب شهرداری ها در سراسر کشور را زنان تشکیل می دهند.

آمار ریچموند هیل حتی از آمار کشوری هم پایین تر است و از ۹ نفر شورا تنها دو نفر زن هستند: برندا هاگ، نماینده در شورای منطقه ی یورک و لین فاستر، نماینده ی منطقه ۴.

وضع ریچموند هیل و کلا منطقه ی یورک البته در هیئت های اداره ی مدارس بهتر است. از ۱۲ نفر عضو هیئت اداره مدارس منطقه ی یورک، هشت نفر زن هستند و دو تا از آن ها اهل ریچموند هستند. ۸ نفر از ۱۰ عضو هیئت اداره مدارس کاتولیک، زن هستند و یکی از آن ها هم ریچموند هیلی است.

کارزاری که فدراسیون شهرهای کانادا به راه انداخته از لحاظ مالی توسط سازمان «وضعیت زنان کانادا» حمایت می شود. این کارزار می کوشد با برگزاری کارگاه های آموزشی به زنان در مورد امور مالی، روابط عمومی و سایر موارد مربوط به اداره کمپین های انتخاباتی آموزش دهد. این فدراسیون می کوشد میزان حضور زنان در نهادهای شهری را از ۲۴ درصد کنونی به ۳۰ درصدی بکشاند که سازمان ملل پیشنهاد کرده است.