اخیرا ملاتونین با کیفیت بالا در گیلاس تیره رنگ شناسایی  گردیده که می تواند در افرادی که به عارضه بدخوابی و بی خوابی دچار هستند سبب آرامش شده   …


شماره ۱۲۱۵ ـ پنجشنبه  ۵ فوریه ۲۰۰۹


 

ماده خواب آور طبیعی در گیلاس شناسایی شد


 

بعضی از انواع گیلاس ها مانند Montmorency حاوی تعداد زیادی ملاتونین (Melatonin) هستند که خواب آور می باشد. این ماده شیمیایی در سال ۱۹۵۸ برای اولین بار توسط یک پزشک از دانشگاه Yale شناسایی شد.

ملاتونین در حقیقت نوعی هورمون طبیعی است که در قسمتی از مغز انسان ساخته و ترشح می گردد و سبب خواب در شب ها می شود. افرادی که به هر دلیلی در شب نمی خوابند و یا در محیطی کار می کنند که با نور طبیعی در تماس نیستند دچار اختلالاتی در ترشح ملاتونین شده و نمی توانند
بخوابند.

غذاهایی مانند شیر، بادام زمینی، گوشت بوقلمون و مرغ، بادام، موز، گوجه فرنگی و مغز گردو حاوی مقدار قابل توجهی تریپتوفان هستند که ترشح سروتونین مغز را افزایش می دهند که طی فعل و انفعال مخصوص تبدیل به ملاتونین می شود و خواب آور است.

پس از این مقدمه کوتاه باید اضافه نمود که اخیرا ملاتونین با کیفیت بالا در گیلاس تیره رنگ شناسایی  گردیده که می تواند در افرادی که به عارضه بدخوابی و بی خوابی دچار هستند سبب آرامش شده و خواب راحتی را موجب گردد. این بررسی در دانشگاه تگزاس به عمل آمده و در حقیقت یکی دیگر از خواص گیلاس را گزارش می کند. چندی قبل دانشمندان ماده ای در گیلاس شناسایی کرده بودند که در متابولیسم و سوخت و ساز قند در بدن نقش دارد. به عبارت دیگر با وجودی که مقدار زیادی فروکتوز یا قند میوه در گیلاس وجود دارد، باز خوردن آن در بدن موجب سوختن قند خون می شود و یا اینکه میزان ترشح انسولین غده پانکراس را افزایش می دهد.


 

جالب اینکه ملاتونین موجود در غذاهای طبیعی از پیری زودرس جلوگیری نموده و طی مراحل مختلف از بروز و پیشرفت التهاب در بدن پیشگیری می کند. خوردن ملاتونین مصنوعی توصیه نمی شود.


 

نقش چای بابونه یا Chamomile در کنترل قند خون


 

پژوهشگران دانشگاه  Toyama در ژاپن مقاله علمی جالبی در یکی از ژورنالهای معروف پزشکی دنیا در مورد نقش چای بابونه در کنترل و سوخت و ساز قند خون به چاپ رسانیده اند که مقام مخصوصی به این گیاه دارویی می دهد.

کنترل قند خون سالها قبل از به وجود آمدن بیماری قند یکی از روشهای مسلم پیشگیری بسیاری از عوارض و بیماریها، مخصوصا دیابت است. چای بابونه از نظر خاصیت آرام بخش آن چه در طب سنتی و چه در طب مدرن شناخته شده است و در درمان بی خوابی و بدخوابی نقش موثری دارد. این بار تحقیقات علمی جالبی بر روی بابونه ثابت نموده است که عصاره این گیاه می تواند قند خون را به سوخت و ساز رسانیده و مقدارش را کنترل کند.

دانشمندان ژاپنی دو گروه از موش های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار داده اند به این صورت که به یک دسته عصاره بابونه به همراه رژیم غذای معمولی و به گروه دیگر رژیم غذایی بدون بابونه داده اند. در موش هایی که بابونه مصرف کرده بودند مقدار کمتری از گلوکز یا قند خون تبدیل به نوعی قند به نام  Sorbitol شده (زیادی Sorbitol در خون ناهنجاریهای سلولهای عصبی چشم و همچنین ناراحتی های کلیه را به وجود می آورد) و در نتیجه میزان قند خون افزایش نیافته است. مسئولان این پروژه تحقیقاتی در مقاله علمی خود اضافه کرده اند که اگرچه این بررسی بر روی موش های آزمایشگاهی به عمل آمده و لازم است روی انسان هم آزمایش شود ولی شک نیست که ترکیبات چای بابونه می تواند در پیشگیری و کنترل بیماریهای قند نقشی مهم داشته باشد، زیرا نمی گذارد که قند خون تبدیل به نوعی قند شود که زیان بار است. در ضمن بابونه می تواند در متابولیسم و سوخت و ساز قند موثر بوده و در سلامتی و بهزیستی بدن موثر باشد. البته نباید فراموش کرد که فقط با نوشیدن چای بابونه نمی توان قند خون را کنترل کرد. عواملی مانند چاقی، نداشتن فعالیتهای بدنی، پرخوری و بدخوری، کمبود انسولین غده پانکراس و مشکلات به سوخت و ساز رساندن انسولین در بدن هر یک نقشی در بالا رفتن قند دارند و هر یک از آنها باید در نظر گرفته شوند تا بدن بتواند به راحتی قند موجود در رژیم غذایی را هضم و جذب و به مصرف رساند.


 

رابطه بین بیماریهای لثه و ناهنجاریهای مغزی


 

افرادی که به نوعی بیماری لثه (Gingivitis) دچار هستند در نهایت بیشتر از دیگران در معرض بروز ناهنجاریهای مغزی قرار دارند. نتایج بررسی پژوهشگران انگلیسی بر روی بیشتر از پنج هزار نفر این نکته مهم را مطرح می کند که بیماریهای لثه به علت به وجود آمدن عارضه التهاب یا Inflammation در بدن صدمه سنگین به بافت های مغز وارد نموده و باعث بروز وفقه در کار مغز می شود.

افراد مسنی که دندانهای ناجوری دارند و لثه های آنها متورم است بیشتر از دیگران به بدخوابی و بی خوابی دچار می شوند و فعالیتهای مغزی و فکری آنها محدود خواهد بود. افراد تحت بررسی مورد بحث از نظر قدرت مغزی و حافظه آزمایش شدند و رابطه آن را با بیماریهای لثه به دقت تجزیه و تحلیل نمودند. افرادی که قدرت حافظه کمی داشتند آنهایی بودند که به بیماریهای مزمن لثه دچار بودند. پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی پیشنهاد می کنند که یکی از علل مهم بروز ناهنجاریهای مغزی و فراموشی، وجود عوامل التهاب زا در دهان است که تمام اعضا بدن را دچار می سازد و سیستم مغز و اعصاب را نیز درگیر می کند. در ضمن بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با روش زندگی و عادات غذایی دارد که خود در سلامتی و یا بیماری نقش دارد. به عبارت دیگر تغذیه خوب و دوری از مصرف سیگار و الکل و بهداشت دهان و دندان سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد و در نتیجه از بروز بیماریها جلوگیری می کند. اکثر افرادی که لثه های متورم همراه با خونریزی دارند روش زندگی سالم و رژیم غذایی متعادلی ندارند و نسبت به دیگران کمتر به بهداشت لثه های خود توجه می نمایند.


 


 



 

روغن کانولا و سرطان سینه


 

دانشمندان معتقدند که مصرف روغن کانولا در موقع بارداری و شیر دادن نوزاد دختر می تواند در آینده امکان بروز سرطان سینه را در دختر مورد بحث کاهش دهد. این عقیده یا نظریه نتیجه بررسی علمی جدیدی است که بر روی گروهی از موش های آزمایشگاهی به عمل آمده است. در این بررسی پژوهشگران به دو دسته از موشهای آزمایشگاهی رژیم غذایی روغن ذرت که حاوی ۵۰ درصد اسیدهای چرب امگا ۶ بوده و همچنین رژیم غذایی روغن کانولا که اسیدهای چرب امگا ۶ آن حدود  ۲۰ درصد تخمین زده شده، داده اند. در ضمن باید اضافه نمود که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن کانولا حدود ۱۰ درصد می باشد. این رقم در روغن ذرت فقط نیم درصد خواهد بود. تفاوت کمیت و کیفیت اسیدهای چرب امگا  ۳ و امگا ۶ این دو روغن چشمگیر و قابل ملاحظه است. چون در همین صفحه به طور مفصل درباره ی خواص اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ مطالبی نوشته ایم و تفاوتهای آن را تجزیه و تحلیل نموده ایم، در اینجا از تکرار آن خودداری می کنیم.

در بررسی مورد بحث موش هایی که در موقع بارداری و شیر دادن نوزادان از رژیم غذایی روغن کانولا تغذیه کرده بودند، پس از در تماس قرار دادن نوزادان ماده این دسته از موش ها با مواد سرطانزا معلوم گردید که درصد بالایی از آنها به سرطان سینه دچار نمی شوند. در حالی که نوزادان ماده موش هایی که از رژیم غذایی روغن ذرت تغذیه کرده بودند خیلی بیشتر به سرطان سینه دچار شده اند. این بررسی جالب به زودی بر روی گروهی از خانم ها که در سالهای  گذشته و در موقع بارداری از روغن های ذرت و کانولا استفاده کرده اند، آغاز خواهد شد تا چند و چون اثرات آن در بدن دختران خانم های مورد بحث مطالعه گردد.

روغن کانولا و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن از بروز و پیشرفت التهاب بدن جلوگیری می کند. اخیرا ثابت شده که  Inflammation یا التهاب مزمن بدن می تواند سبب بروز سرطان گردد که یکی از این سرطانها سرطان سینه است. ممکن است اسیدهای چرب امگا ۳ به علت خواص دیگر آن هم نقشی در کاهش سرطان سینه داشته باشند. در مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ باید تعادلی وجود داشته باشد. متاسفانه در تغذیه مردم آمریکای شمالی چنین تعادلی به چشم نمی خورد و مردم خیلی بیشتر از مقدار لازم از اسیدهای چرب امگا ۶ مصرف می کنند و در رژیم غذایی آنها به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد.


 

بهتر است باور کنید


 

پژوهشگران آلمانی معتقدند که دوش آب گرم و سرد به صورت متناوب سبب پیشگیری از بروز سرماخوردگی می شود. به عبارت دیگر افرادی که پس از گرفتن دوش آب گرم اگر فقط دو دقیقه دوش آب سرد بگیرند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز سرما خوردگی قرار دارند و آن به علت ازدیاد سرعت جریان خون و انتشار بهتر گلبولهای سفید خون در بدن است که می توانند در برابر عوامل عفونت زا مقاومت نمایند و از بروز بیماریهای عفونی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنند.


 


 


 

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com