شماره ۱۲۱۶
نارگیل و روغن نارگیل را بشر از هزاران سال قبل می شناخته و در تغذیه و درمان بیماریها از آن استفاده می کرده است تاریخ پزشکی سرزمین هایی که در آنجا نارگیل پرورش و مصرف می شود، نشانگر آنست که مردم آن نواحی به علت مصرف نارگیل و روغن نارگیل خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز بیماری دیابت یا قند قرار دارند. البته روشهای زندگی بعضی از کشورهای مورد بحث مانند داشتن وزن ایده ال، فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی مناسب نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشند. اخیرا مطالعات علمی ثابت کرده اند که هر قدر روش زندگی و عادت غذایی کشورهای صنعتی در این جوامع بیشتر نفوذ می کند و مردم آن کمتر به مصرف نارگیل و روغن آن گرایش نشان می دهند، بیماری قند نیز افزایش می یابد. مثلا در جزیره Nauru در جنوب Pacific که غذای اصلی آنها تا چند دهه گذشته موز و نارگیل و Yams بود، کمترین اطلاعی از بیماری قند نداشتند و این بیماری در آنجا تقریبا نادر بود. از زمانی که مردم به اصطلاح متمدن دنیا به این جزیره راه یافته اند و روشهای نامطلوب زندگی خود، مخصوصا بدخوری را به آنجا آورده اند و غذاهایی مانند گوشت قرمز و چربیهای اشباع شده و حیوانی و شکر و نمک و انواع مختلف افزاینده های شیمیایی غذایی زینت بخش سفره های مردم آنجا شده، بیماری های مزمن کشورهای صنعتی نیز به شدت رواج پیدا کرده که بیماری قند یکی از آنها است. بنابه آمار سازمان بهداشت جهانی امروز بیشتر از ۵۰ درصد کل جم
عیت ۳۰ تا ۶۴ ساله ی این جزیره به بیماری قند دچار هستند و این سرزمین را به راهی کشانیده اند که برگشت آن به روزهای گذشته غیرممکن خواهد بود. مردم این منطقه دیگر از روغن نارگیل در تهیه غذا استفاده نمی کنند، زیرا روغن های نباتی دیگر ارزانتر و راحت تر در دسترس آنها قرار می گیرد، در حالی که پژوهشگران از سالهای ۱۹۲۰ رابطه مصرف بی بندوبار روغنهای نباتی را با بروز بیماری دیابت مطرح کرده اند.


ترکیبات روغن نارگیل با روغن نباتی های دیگر فرق مخصوصی دارد. مثلا اسیدهای چرب موجود در نارگیل از اسیدهای چرب Medium Chain یا ذرات(Molecules) کوچکتری درست شده اند که بهتر از اسیدهای چرب Long Chain گیاهی دیگر هستند و خیلی کمتر در داخل عروق رسوب می نمایند و به جای اینکه در بدن انباشته شوند سریعتر و راحت تر به سوخت و ساز می رسند.

علاوه بر این اسیدهای چرب Long Chain از قدرت سلولهای بدن در مصرف انسولین برای سوخت و ساز قند خون می کاهد، مخصوصا آن دسته از چربیهای گیاهی که در درجه حرارت بالا از آنها استفاده می شود.

به طور خلاصه روغن نارگیل از نوع روغن نباتی هایی است که در سلامتی قلب و عروق نقش مهمی دارد و گزارش اخیر نیز ثابت کرده که با مصرف این روغن می توان تا حدودی از بروز بیماری قند و حرکت آن جلوگیری کرد. روغن نارگیل هم مانند بقیه روغن ها باید تازه باشد، زیرا در برابر نور خورشید و نگهداری در شرایط نامناسب ارزش غذایی آن کاهش می یابد.


پیوند اندام های بدن خوک در انسان


دانشمندان انگلیسی اعلان نمودند که دست اندرکار به وجود آوردن نوعی خوک هستند که از نظر ژنتیکی دستکاری شده است. اندام های بدن چنین خوکی می تواند در بدن انسان پیوند شود و جای بسیاری از اندام های ناسالم بدن مانند کلیه ها، کبد، قلب، ریه و غیره را بگیرد، زیرا اندازه اندام های بدن خوک خیلی نزدیک به انسان است. قبلا دانشمندان سعی کرده بودند که پیوند اندام های حیوانات را بر روی بدن انسان تجربه کنند ولی در سالهای ۱۹۹۰ به علت عدم موفقیت در این زمینه کارهای تحقیقاتی پیوند اندام حیوانات بر روی بدن انسان متوقف گردید.

این بار پژوهشگران انگلیسی در نظر دارند با کمک مهندسی ژنتیکی خوکی را خلق نمایند که حامل شش ژن انسان است و همین امر سبب می گردد که اندام های بدن خوک مورد نظر وقتی به بدن انسان پیوند شود، مورد قبول قرار بگیرد و رد نشود. این دسته از پژوهشگران شرکتی را به ثبت رسانده اند به نام Atazoa که مشغول تدارک Ethics این پروژه است که منجر به اجازه دولت انگلستان در شروع فعالیت شرکت مورد بحث خواهد شد. این پروژه تحقیقاتی اگر از نظر اخلاقی و انسانی مشکلی با دولت و وزارت بهداری نداشته باشد، فصل جدیدی را در پیوند اعضای بدن انسان گشوده و هر ساله جان هزاران نفر را نجات خواهد داد.


نقش میوه جات در جلوگیری از آلزایمرز


ژورنال علمی علوم تغذیه مقاله جالبی درباره نقش Polyphenols موجود در بعضی از میوه جات که آنتی اکسیدانی قوی هستند، در پیشگیری بیماری آلزایمرز به چاپ رسانده و بار دیگر ثابت کرده ترکیبات موجود در غذاهای طبیعی می توانند از بروز و پیشرفت بیماریها جلوگیری کنند. میوه جات پررنگ و خوش رنگ از این نظر متمایز هستند زیرا رنگ دانه های موجود در پوست و خود میوه را فلاوونوئیدها و پلی فنول های با ارزشی به وجود می آورند.

پژوهشگران پروژه ای که مقاله مورد بحث را نوشته اند گزارش می کنند که در موشهای آزمایشگاهی و بر روی سلولهای عصبی انسان اثرات عصاره میوه ها را در جلوگیری از بروز عارضه فراموشی و در نتیجه بیماری آلزایمرز تجربه کرده اند. در این بررسی از عصاره میوه جاتی مانند سیب و موز و پرتقال استفاده شده است و نشان می دهد که عصاره پرتقال تا حدود ۱۰۳ درصد و عصاره موز تا حدود ۱۱۸ درصد در حفظ و نگهداری سلولهای مورد بحث در برابر عوامل بیماری زا موثر بوده و از تشکیل پلاک های Amyloid جلوگیری می کند.

در یک بررسی علمی جداگانه پژوهشگران به موش های آزمایشگاهی که به بیماری آلزایمرز دچار بودند آب سیب داده و اثرات آنتی اکسیدانهای موجود در سیب را در جلوگیری از حرکت بیماری و حتی بهبودی نسبی موش ها مشاهده نمودند.

برای پیشگیری بیماریها باید از کودکی عادت به خوردن غذاهای طبیعی و تازه نمود و هر روز در رژیم غذایی خود مقداری سبزی و میوه منظور داشت. با این کار شخص می تواند یک سیستم ایمنی قوی را بنیان نهاده و در میانسالی و بزرگسالی به آسانی تسلیم بیماریها نشود. به وضوح ثابت شده است افرادی که به هر دلیلی سبزی و میوه نمی خورند بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری های مختلف قرار دارند و سریعتر به پیری زودرس دچار خواهند شد. آنتی اکسیدانها، فلاوونوئیدها و فیتوکمیکالهای مفید موجود در این دسته از غذاهای طبیعی بهترین دوست بدن بوده و سبب سلامتی و بهزیستی می شوند.





 

نقش ویتامین B1 در کنترل بیماری قند


بیماری قند اگر به دقت کنترل نشود و بیمار توجهی به رژیم غذایی و روش زندگی خود مانند فعالیتهای بدنی و حفظ وزن ایده آل، نداشته باشد، مسلما دچار ناهنجاریهای غیرقابل جبرانی می شود. با وجودی که در حال حاضر داروی موثری برای درمان بیماری قند وجود ندارد، ولی با رژیم غذایی و ورزش و داروهای خوراکی و انسولین می توان میزان قند خون را کنترل نمود و در حقیقت با بیماری ساخت.


بررسی جدید بر روی رابطه ویتامین B1 یا Thiamine در کنترل و پیشگیری عوارض جانبی بیماری قند نشان می دهد که این ویتامین می تواند از بروز عوارض جانبی بیماری قند جلوگیری نموده و در کنار داروهای خوراکی و انسولین در بهزیستی و سلامتی بدن بیماران مبتلا به بیماری قند نقش چشمگیری داشته باشد.

عوارض جانبی بیماری قند عبارتند از صدمه به سیستم عصبی بدن، ناهنجاریهای قوه بینایی، بروز بیماریهای قلب و عروق، از کار افتادن کلیه ها و غیره. البته اگر شخص بیمار در کنترل قند خون خود دقت نماید این عوارض به وجود نخواهند آمد و بیمار می تواند عمر طولانی داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه Warwick طی بررسی جالبی ثابت کرده اند که مقدار لازم و کافی ویتامینB1 در رژیم غذایی نه تنها در کنترل قند خون نقش دارد، بلکه می تواند عوارضی را که در بدن بیمار مبتلا به بیماری قند به وجود می آید تخفیف دهد و از حرکت آنها جلوگیری کند. در این بررسی ۴۰ بیمار مبتلا به بیماری قند شرکت نموده و پس از بررسیهای مقدماتی آنها را به دو دسته تقسیم کرده اند. به دسته اول روزی سه بار و هر بار یکصد میلی گرم ویتامین B1 تجویز کرده و این عمل را به مدت سه ماه ادامه داده اند. گروه دوم بیمارانی بودند که ویتامین B1دریافت نکرده اند. با مقایسه نتایج این دو دسته از بیماران معلوم شده افرادی که ویتامین B1 مصرف کرده اند Albumin ادرارشان ۴۱ درصد پایین تر از دیگران است که نشانه حفظ و نگهداری کلیه ها می باشد که در بیماری قند موضوعی است بسیار مهم. عوارض دیگری مانند ناهنجاریهای چشمی و قلب و عروق نیز در این گروه خیلی کمتر از دسته ای بود که ویتامین دریافت نکرده بودند. به طور کلی به هر دلیلی مقدار ویتامین خون بیماران مبتلا به بیماری قند کمتر از حد طبیعی است و این ممکن است به علت طبیعت بیماری و رژیم غذایی بیمار باشد که باید به هر طریقی جبران گردد تا بیمار دچار مشکلات غیرقابل حل نشود.



بهتر است باور کنید


بیماریهای روده بزرگ مانندCrohn’s Disease و یا Ulcerative colitis درمان پیچیده ای دارند و اصولا برای تخفیف التهاب روده در این گونه افراد به آن ها Steroids تجویز می شود که در حقیقت مسکنی است موقتی و متاسفانه عوارض بیماری دوباره بروز می کند. می گویند ترکیبی از دمکرده ی سه گیاه Meadowsweet, Chamomile و Licorice به علت داشتن ترکیبات و خواص ضد التهاب به طور چشمگیری در درمان عوارض مورد بحث نقش خواهند داشت.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com