شماره ۱۲۱۸
در سالهای اخیر پژوهشگران تحقیقات زیادی بر روی پوست و هسته انگور، مخصوصا انگور یاقوتی و پررنگ شروع کرده اند و هر از گاهی خبرهای امیدوارکننده ای در این زمینه منتشر می گردد. اخیرا پژوهشگران دانشگاه کنتاکی در آمریکا یک نوع ماده شیمیایی طبیعی در هسته انگور شناسایی نموده اند که قادر است سلولهای مهلک سرطان خون را از بین ببرد. نوعی فیتوکمیکال که در هسته انگور وجود دارد پروتئین JNK را وادار می کند که در از بین بردن سلولهای سرطان خون با سیستم دفاعی بدن همکاری نماید. علاوه بر این سلولهای سرطان خون در کنار عصاره هسته انگور دست به خودکشی می زنند که در اصطلاح سرطان شناسی به Apoptosis معروف است.
نتایج این بررسی بسیار جالب نشان می دهد که به زودی دانشمندان می توانند با کمک عصاره هسته انگور در جلوگیری و درمان سرطان خ
ون و سرطانهای دیگر اقدام کنند. داروهای شیمیایی سرطانها رویهمرفته عوارض جانبی نامطلوبی دارند و بدن را مسموم می کنند، در حالی که مواد طبیعی مانند هسته انگور نه تنها چنین اثر سوئی در بدن نخواهد داشت بلکه از نظر غذایی بهترین منبع بسیاری از مواد غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدانها، اسیدهای امینه ضروری و غیره است و سبب بهزیستی و سلامتی بدن می گردد.

پژوهشگران این بررسی علمی پیشنهاد می کنند که ماده Proanthocyanidins موجود در بعضی از میوه جات و همچنین هسته انگور اگر بهتر شناسایی و مطالعه شود می تواند در آینده نزدیک تحول غیرقابل تصوری در علم پزشکی و علوم وابسته به وجود آورد و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها موثر باشد.
قبلا گزارش شده بود که عصاره هسته انگور از بروز سرطانهای سینه و پوست در موش های آزمایشگاهی جلوگیری می کند و این عصاره در آزمایشگاهها و در رابطه با سلولهای سرطانی پوست، سینه، روده بزرگ، ریه، معده و پروستات ثابت نموده که به راحتی قادر به از بین بردن آنها است.
درمان سرطانهای لنفاوی و مغز استخوان و خون اگر به موقع تشخیص داده نشوند دردسرهایی را به وجود می آورند. در ضمن درمان این دسته از سرطانها مشکل و پیچیده است. حال اگر نوعی غذا و یا ترکیبات موجود در غذایی مانند هسته انگور بتواند از بروز اینگونه سرطانها جلوگیری کرده و در درمان آن موثر باشد جای بسی خوشحالی و امیدواری است. در دو دهه گذشته ما شاهد پیشرفتهای دانشمندان در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها به وسیله غذا بوده ایم و این حرکت با قدرتی چشمگیر در جریان است.

مصرف لبنیات و گوشت زیاد سبب سرطان پروستات می شود

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در انگلستان با مطالعه ای بر روی ۳۷۰۰ نفر بیماران مبتلا به سرطان پروستات و مقایسه آنها با ۵۲۰۰ نفر از افراد سالم دریافتند که خوردن گوشت و لبنیات امکان بروز سرطان پروستات را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد و این به علت ازدیاد ترشح هورمونی به نام IGF-1 است که امکان بروز سرطان را در بدن بالا می برد. در این بررسی علمی همچنین روشن گردید مردانی که به هر دلیلی IGF-1 خونشان بالاست ۴۰ درصد بیشتر به سرطان پروستات دچار می شوند. عواملی مانند سن، سابقه فامیلی سرطان پروستات، نژاد، عوامل عفونت زا، نداشتن فعالیتهای بدنی، چاقی و پرخوری و غیره نقش مهمی در بروز این سرطان دارند، ولی مدتی است که دانشمندان نقش هورمون IGF-1 را زیر نظر گرفته و معلوم ساخته اند که این هورمون اگر در خون افزایش یابد موجب بسیاری از سرطانها می شود. گزارش جدید برای اولین بار نشان می دهد که بعضی از غذاها مانند گوشت و لبنیات نیز می توانند در افزایش این هورمون نقش داشته و در نهایت امکان بروز سرطان پروستات را بالا برند.

دادن ویتامین مصنوعی به کودکان بی نتیجه است

مرکز آموزش تغذیه انگلستان گزارش می دهد که ویتامین های مصنوعی مخصوص کودکان به چند دلیل بی ارزش می باشند که مهمترین آنها مقدار بسیار کم ویتامین هایی است که به کودکان داده می شود و از نظر کمیت ارزشی ندارند. در یک بررسی بزرگ و تجزیه و تحلیل ۱۴ نوع ویتامین بچه ها و همچنین روغن ماهی و امگا ۳ برای این دسته از افراد معلوم گردید که ترکیبات این ویتامین ها به صورتی است که از نظر غذایی هیچ تغییری در کیفیت زندگی و سلامتی کودک به وجود نمی آورد و والدین کودکان صرفا به خاطر تامین سلامتی فرزندان خود دست به خرید ویتامین ها می زنند در حالی که نمی دانند که این مواد هیچ اهمیتی در زندگی کودکان نخواهد داشت و کودکان بدون آن و با تغذیه سالم نیازی به ویتامین مصنوعی ندارند. در بسیاری موارد زیاده روی در مصرف ویتامین ها در کودکان می تواند ناهنجاریهایی به وجود آورد که گاهی جبران پذیر نخواهند بود.

مرگ و میر بر اثر مصرف آنتی بیوتیک

مصرف آنتی بیوتیک ها هر ساله در کشور چین باعث مرگ بیشتر از ۸۰ هزار نفر می شود.
وقتی در کشورهای غربی صحبت از مرگ و میر زودرس به علت مصرف داروهای مختلف می شود بی گمان زیاده روی و عکس العمل داروها در بدن مطرح می گردد، ولی در کشور چین در سالهای اخیر مصرف آنتی بیوتیک ها تقریبا همه گیر شده و این دارو نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه هر ساله بیشتر از ۸۰ هزار نفر را از بین می برد.
اخیرا سردمداران بهداشت کشور چین تصمیم گرفتند که علل مرگ و میر زودرس ۲۰۰ هزار نفر را در چین بررسی نمایند. این بررسی ثابت نمود که ۴۰ درصد مرگ و میرهای مورد بحث به خاطر مصرف بی بند و بار و زیاد آنتی بیوتیک ها بوده است. وزارت بهداری چین اعلان می دارد که به طور کلی ۷۴ درصد بیمارانی که به بیمارستانها می روند به آنها نوعی آنتی بیوتیک تجویز می شود. در ضمن ۲۱ درصد بیماران سرپایی نیز نسخه آنتی بیوتیک خواهند داشت. این رقم را نمی توان در هیچ کشور دیگر یافت.
این تجویز غیرمنتظره ممکن است چند دلیل داشته باشد. اول اینکه بیمار از پزشک خود انتظار دارد که به او آنتی بیوتیک تجویز نماید و در ثانی ممکن است دکترها از اثرات سوء مصرف آنتی بیوتیک ها خبر نداشته باشند. مصرف بی بند و بار آنتی بیوتیک سبب مقاوم شدن عوامل عفونت زا در بدن شده و بیمار به علت بی اثر بودن آنتی بیوتیک ها و در اثر یک بیماری عفونی ساده جانش را از دست می دهد.
بررسی دیگری در این مورد ثابت می کند که یکی از درآمدهای مهم بیمارستانهای کشور چین تجویز نسخه های آنتی بیوتیک است . به عبارت دیگر ۲۶ درصد کل فروش داروها را آنتی بیوتیک ها تشکیل می دهند. مطالعات علمی نشان می دهند که ۸۰ درصد افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند یا به این داروها آلرژی دارند و یا در بدنشان عکس العمل هایی بین آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمیایی دیگر رخ می دهد که در درصد بالایی از آنها سبب مرگ می شود. در این میان نباید نقش لابراتوارهای دارویی و کارتل ها و کمپانیهای داروسازی را فراموش کرد. این افراد قصدی جز فروختن دارو و درآمد بیشتر ندارند. اینها هستند که دکترهای جوانی را که تازه پا به میدان پزشکی گذاشته اند به هر طریقی تشویق می کنند به بیماران آنتی بیوتیک تجویز شود و در کنار آن سردمداران دولتهایی که جان مردم برایشان ارزشی ندارد نیز صرفاً برای نفع مادی توجهی به قوانین پزشکی نمی کنند و موجب مرگ و میرهای زودرس می شوند.




رابطه داروهای کنترل قند خون و سرطان پروستات

حدود ۵۰ سال قبل پزشکان و پژوهشگران معتقد بودند افرادی که به بیماری قند دچار هستند کمتر به سرطانهای مختلف دچار می شوند. بعد از چندی برای این منظور دلیلی ارائه گردید که چون در آن موقع به علت نبودن داروهای موثر کنترل قند خون بیماران عمر طولانی نمی کردند و به سنی نمی رسیدند که میزان بروز سرطانها بالا است (بین ۳۶ تا ۶۵ سالگی) به همین دلیل فکر می کردند که بیماران مبتلا به بیماری قند سرطان نمی گیرند. در حال حاضر که بیماران مبتلا به بیماری قند می توانند عمر طبیعی و طولانی داشته باشند این نظریه تغییر کرده است.
در یک مطالعه علمی در آمریکا پس از بررسی بیشتر از ۲۵ هزار نفر معلوم گردید که درصد بالاتری از افراد تحت مطالعه که داروهای خوراکی کنترل قند خون مصرف می کردند به سرطان پروستات دچار نمی شوند و این تفاوت در افرادی که انسولین مصرف می کردند نیز مشاهده گردید.
به عبارت دیگر مردانی که داروی کنترل قند خون (خوراکی و انسولین) مصرف می کردند به طور کلی ۱۶ درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا شدند که رقمی است بزرگ و خبریست مهم. با وجودی که هنوز علت یا علل تخفیف میزان سرطان پروستات در افراد دیابتی معلوم نیست میتوان پیشنهاد کرد که نقش داروهای بیماری قند در چند و چون متابولیسم غذا در بدن و ترشح و مصرف انسولین لوزالمعده و فعالیتهای بعضی از هورمونهای بدن را نباید نادیده گرفت.

بهتر است باور کنید

بسیاری از افراد در موقع مسافرت طولانی با اتومبیل یا کشتی دستخوش ناراحتی هایی می شوند که اکثرا همراه است با تهوع و دل درد و سردرد و غیره. برای پیشگیری این عوارض داروهای شیمیایی وجود دارند. می گویند اگر کسی که در موقع مسافرت به این ناراحتی دچار می گردد، حدود ۳۰ دقیقه قبل از مسافرت مقدار کمی (حدود ۱۰ گرم) زنجبیل خشک بخورد می تواند راحت به مسافرت خود ادامه دهد. کارکنان کشتیهای باربری و مسافربری که به این عارضه دچار هستند به خوردن زنجبیل یا چای زنجبیل و یا محصولاتی که در آن زنجبیل به کار رفته عادت دارند.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com