انسولین موجود در خون می تواند سلولهای مغز و اعصاب را در برابر پروتئین های مخصوص که در بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز نقش دارند حفظ نماید. این خبریست که پژوهشگران آمریکایی آن را منتشر کرده اند و معتقدند که بیماری آلزایمرز در حقیقت نوع سومی از بیماری قند است.
در بیماری قند نوع یک پانکراس یا لوزالمعده انسولین تولید نمی کند و در بیماری قند نوع دو یا بدن نمی تواند انسولین را به سوخت و ساز برساند و از آن بهره گیرد و یا اینکه مشکلی در فعالیت غده پانکراس به وجود می آید. در بیماری قند نوع ۳ که واژه جدیدی است انسولین به هر علتی به سلولهای مغز و اعصاب نمی رسد و در درازمدت عوامل بروز بیماری آلزایمرز در مغز به وجود آمده و پیشرفت می کنند و این با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد.
پژوهشگران دانشگاه Northwestern که تحقیقات دنباله داری در این مورد در دست اجرا دارند توانسته اند به وسیله انسولین عملکرد نوعی پروتئین را که سبب بروز Plaques و چسبندگی در بافت مغز می شود، در موشهای آزمایشگاهی خنثی نمایند. مطالعات زیادی ثابت کرده که میزان بروز بیماری آلزایمرز در افرادی که به بیماری قند دچار هستند زیادتر است و این به علت نرسیدن انسولین کافی به سلولهای مغزی است که باعث شدت فعالیت پروتئین های مورد بحث در مغز شده و پلاک هایی در آن به وجود می آورد. این عده عقیده دارند که بیماری آلزایمرز در بیماران مبتلا به بیماری قند که داروهای خوراکی کنترل قند خون مصرف می کنند خیلی کمتر از آن دسته ای است که فقط انسولین دریافت می دارند. عواملی که در پیشگیری بیماری قند دخالت دارند مانند داشتن وزن ایده آل و رژیم غذایی متناسب و فعالیتهای بدنی نیز می توانند ا ز بیماری آلزایمرز جلوگیری کنند.

مصرف قهوه با بروز سرطان سینه رابطه ای ندارد

درباره قهوه و سرطان بررسیهای علمی زیادی انجام گرفته و هنوز دهها گروه تحقیقاتی در دنیا به پژوهش های خود در این زمینه ادامه می دهند. چندی قبل گزارش شده بود که قهوه می تواند بیماریهای سینه را شدت دهد و این خبر باعث نگرانی خانم هایی که علاقمند به مصرف قهوه هستند، گردید. این بار خبر خوشی از طرف گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد منتشر گردید که رابطه قهوه یا کافئین را با بروز سرطان سینه رد می کند. به عبارت دیگر در یک پروژه تحقیقاتی بزرگ بر روی بیشتر از ۸۶ هزار نفر پرستار در آمریکا که ۲۲ سال به طول انجامیده معلوم شد که مصرف قهوه با بروز سرطان سینه رابطه ای ندارد و خانمها می توانند با خیال راحت روزی چند فنجان قهوه مصرف کنند. با وجود این خانمهایی که یائسه شده اند و هورمونهای زنانه تخمدانهای آن ها دیگر ترشح نمی شوند نباید در مصرف قهوه زیاده روی کنند، چون به مقدار ناچیزی بر میزان بروز این سرطان ـ در افرادی که آمادگی ابتلا به آن را دارند ـ می افزاید. در ضمن در خانمهایی که به بیماریهای دیگر سینه دچارند که در بعضی از آنها امکان بروز سرطان سینه زیادتر است باز قهوه و کافئین هیچ نقشی نخواهند داشت. در همین گزارش علمی اشاره شده است با وجودی که قهوه و کافئین نقشی در بروز سرطان سینه ندارند، در افرادی که به هر صورت به این بیماری دچار هستند مخصوصا ER/PR منفی دارند، ممکن است بیماری را شدت دهد و سبب کوتاهی عمر بیمار شود. نتایج این بررسی پروژه های تحقیقاتی بهتری را پیشنهاد می نماید تا تمام گوشه های تاریک این بیماری بهتر روشن شوند.

کمبود ویتامین D و بیماری MS

پژوهشگران کانادایی و انگلیسی معتقدند که کمبود ویتامین D در اولین مراحل زندگی (جنین) می تواند امکان بروز بیماری MS را افزایش دهد و آن به علت عدم وجود کلسیم در چگونگی فعالیت ژنهای مخصوص است که در این میان نقش دارند.
عوامل ژنتیکی، محیط زیست و روشهای زندگی نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری MS دارند و ویتامین D یکی از عواملی است که می تواند از بدو تشکیل جنین در رابطه با بیماری MS سرنوشت ساز باشد. دانشمندان معتقدند که ویتامین D می تواند در عملکرد ژن مخصوص که DRB1*1501 نام گرفته و بر روی کروموزم ۶ قرار دارد، موثر باشد.
در حال حاضر حدود ۵/۲ میلیون نفر در دنیا به بیماری MS دچار هستند. به عبارت دیگر یک نفر از هر یک هزار نفر در طول عمر خود ممکن است به این بیماری دچار شوند. از این عده یک نفر از هر ۳۰۰ نفر حامل ژن ذکر شده در بالا هستند. ویتامین D حتی می تواند در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نیز کمک کند، به این صورت که در چند و چون فعالیت و عملکرد ژن مورد بحث موثر خواهد بود.
برای پیشگیری این بیماری به مادران جوان توصیه میگردد که قبل از بارداری و در حین بارداری به اندازه لازم و کافی ویتامین Dاز طریق رژیم غذایی و نور خورشید به دست آورند که نه تنها در سلامتی و بهزیستی مادر و کودک نقش مهمی خواهد داشت، بلکه از بروز بیماری MS در نوزاد و در سالهای آینده زندگی جلوگیری خواهد کرد.
نقش ویتامین D در پیشگیری بسیاری از بیماریها مانند دیابت، بعضی از سرطانها، فشار خون بالا، بیماری پوکی استخوان و غیره ثابت گردیده و در چند سال اخیر دهها پروژه تحقیقاتی بزرگ و دنباله دار این حقیقت را به ثبوت رسانیده اند.





گر گرفتن و عرق شبانه در خانمهای مبتلا به سرطان سینه

در خانمهایی که به سرطان سینه دچار هستند علائم گر گرفتن و عرق شبانه نشانه ی کارآیی درمان این بیماری با داروهای مخصوص است. در بررسی جالبی زنانی را که به سرطان سینه دچار بودند، با توجه به علائم گر گرفتن و عرق شبانه، به دو دسته تقسیم نمودند. آن دسته ای که پس از درمان این علائم را بروز دادند حدود ۳۸ درصد کمتر به سرطان مجدد سینه دچار گردیده و این رقم پس از ۸ سال ۱۸ درصد گزارش گردیده، در حالی که این رقم در زنانی که این علائم را نداشتند خیلی بالاتر بود. پژوهشگران این بررسی علمی پیشنهاد می کنند که اگر بیمار مبتلا به سرطان سینه علائمی مانند گر گرفتن و عرق شبانه را داشته باشد در حقیقت نشانه و خبر خوبی است، زیرا داروهای درمان تاثیر نموده و طول عمر بیمار بیشتر خواهد بود و این سرطان مجددا سینه ها را مورد حمله قرار نخواهد داد.


رابطه چربی دور شکم و سردرد میگرن

درباره چربی دور شکم و رابطه آن با بسیاری از بیماریها مطالبی در این صفحه به اطلاع خوانندگان عزیز رسیده. این بار گروهی از پژوهشگران دانشگاهی در فیلادلفیا گزارش کرده اند که چربی دور شکم می تواند علامتی باشد در وجود و یا بروز عوارض میگرن. در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۲۲ هزار نفر زن و مرد ۲۰ تا ۵۵ ساله معلوم گردید که ۳۷ درصد از زنانی که چربی دور شکم آنها بیشتر از حد طبیعی بوده به عارضه میگرن دچار بودند. این رقم در افرادی که وزنی طبیعی داشتند و چربی دور شکم آنها زیاد نبود حدود ۲۹ درصد گزارش شده است. در بین مردان آن دسته ای که چربی دور شکم آنها غیرطبیعی بوده ۲۰ درصد به عارضه میگرن دچار بودند، در مقایسه با ۱۶ درصد از افرادی که چربی دور شکم آنها طبیعی بود. جالب اینکه این رابطه در افراد مسن چشمگیر نبود و فقط در سنین پایین تر مشاهده شده و تا به حال دلایل قانع کننده و علمی در این مورد ارائه نشده است. به طور کلی به وضوح ثابت گردیده که زیادی چربی دور شکم با بسیاری از بیماریها رابطه مستقیم دارد که سندروم متابولیک یکی از آنهاست که در نهایت به سرطان، بیماری قند و بیماریهای قلب و عروق منجر می شود. به همین دلیل پزشکان و پژوهشگران توصیه می کنند که اولا باید از چاق شدن دوری نمود و در ضمن به هر صورتی نباید گذاشت چربی دور شکم از حد طبیعی تجاوز نماید و سبب ناهنجاریهایی گردد.


بهتر است باور کنید

در هر ۱۰ ثانیه یک نفر در دنیا به علت مصرف سیگار و عوارض جانبی آن جانش را از دست می دهد. در حال حاضر یک نفر از هر ۶ نفر در دنیا به سیگار اعتیاد دارد. به عبارت دیگر بیشتر از یک بیلیون نفر سیگاری در دنیا وجود دارد و هر ساله حداقل ۵ میلیون نفر از آنها به مرگ های زودرس دچار می شوند. اگر مصرف سیگار به همین صورت ادامه یابد تا ۱۰ سال دیگر رقم مرگ و میر سالانه به علت مصرف سیگار به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com