پرویز قدیریان ـ  دانشمندان آمریکایی در تجربه ای علمی ثابت کردند که ماده تند و سوزان Capsaicin  موجود در فلفل می تواند تا حدود ۸۰ درصد سلولهای سرطان پروستات را در آزمایشگاه از بین ببرد


شهروند ۱۲۲۸ پنجشنبه ۷ می ۲۰۰۹



Capsaicin موجود در فلفل تند می تواند با قدرتی زیاد سلولهای سرطان پروستات را از بین ببرد. دانشمندان آمریکایی در تجربه ای علمی ثابت کردند که این ماده تند و سوزان می تواند تا حدود ۸۰ درصد سلولهای سرطان پروستات را در آزمایشگاه از بین ببرد. در ضمن خورانیدن مقداری از فلفل تند به موشهای آزمایشگاهی که به سرطان پروستات دچار بودند سبب از بین رفتن تقریبا همه سلولهای سرطانی گردیده و سلولهای باقیمانده را نیز به صورتی کنترل می کند که نمی توانند تکثیر نمایند.

پژوهشگران اسپانیایی با استفاده از یافته های مورد بحث دنباله تحقیقات علمی را در زمینه مصرف فلفل تند و از بین رفتن سلولهای سرطانی ادامه دادند و دریافتند که پنج ژن مخصوص در بدن انسان در عملکرد Capsaicin نقش دارند و در نهایت از بروز یا پیشرفت سرطان جلوگیری می کنند. در این میان م
قدار و چگونگی فعالیت هورمون مردانه تستوسترون نیز نقش دارد و در تقلیل آنتی ژن
PSA موثر است.

پژوهشگران دیگر هم اثرات Capsaicin را بر روی سرطانهای دیگر مانند سرطان ریه، سینه و نوعی سرطان بدخیم پوست بررسی نموده اند که همگی حاکی موفقیت هایی است در درمان این سرطانها. در ضمن این بررسیها نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود مقداری فلفل تند منظور می دارند کمتر به سرطان دچار می شوند.


تحقیقات علمی دیگر ثابت نموده که خوردن فلفل تند به همراه صبحانه سبب می گردد که شخص در وعده های بعدی غذا در روز، کمتر غذا بخورد و همین موضوع نه تنها از زیاد شدن وزن جلوگیری می کند بلکه باعث کم شدن وزن بدن می گردد. جالب اینکه در بعضی از پروژه های تحقیقاتی معلوم گردیده که خوردن فلفل در درمان زخم دستگاه گوارش موثر است و گردش خون را در معده افزایش می دهد. علاوه بر این مصرف فلفل تند در درمان عفونت های سینوس ها موثر بوده و در ضمن سبب تقویت قلب و عروق می شود. فلفل ادویه ایست که در تغییر مزه غذا نقشی مهم دارد و کیفیت آن را بالا می برد.


خانمها! گردو بخورید تا به سرطان سینه دچار نشوید


در یکصدمین سالروز انجمن تحقیقات سرطان آمریکا یکی از پژوهشگران دانشگاه مارشال اعلان کردند که خوردن مقداری گردو در روز می تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند. در یک بررسی علمی بر روی دو گروه از موشهای آزمایشگاهی معلوم گردید که رژیم غذایی حاوی مقداری گردو بروز سرطان سینه را در موشهای آزمایشگاه به تعویق می اندازد.

یکی از دلائل مهم ضد سرطانی مغز گردو، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ با کیفیت بالا در آن است. در ضمن دانشمندان این بررسی علمی معتقدند که علاوه بر اسید چرب امگا ۳ ترکیبات ضد سرطانی موجود در مغز گردو می توانند در پیشگیری سرطان موثر باشد. در مغز گردو آنتی اکسیدان و نوعی هورمون گیاهی به نام Phytosterols وجود دارد که به این غذا مقام مخصوصی می دهد.

گردو همچنین می تواند در سوخت و ساز قند در بدن مفید بوده و از بیماری قند جلوگیری نماید و با تمام خواص ذکر شده در بالا می تواند در سلامتی قلب و عروق نقش آشکاری داشته و از مرگ و میر زودرس جلوگیری کند.

دانشمندان ژاپنی با مطالعه ای بر روی مغز گردو ثابت کرده اند که پلی فنول موجود در مغز گردو قادر است از صدمه بافت های کبد که در اثر سموم غذایی و روش زندگی ناسالم و محیط زیست به بدن وارد می شود، جلوگیری نماید. خوردن سالاد سبزی به همراه مقداری مغز گردو می تواند در هضم و جذب مواد غذایی موجود در سالاد، مخصوصا سلینیوم کمک نماید چون گردو حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و سلینیوم غذا به همراه ویتامینE و مقداری چربی بهتر جذب بدن می گردد. برای جدا کردن پوست قهوه ای رنگ روی مغز گردو که حاوی مقدار زیادی تاتن است و در جذب آهن اختلال به وجود می آورد، بهتر است مغز گردو را برای مدتی در آب نیم گرم و نمک خیس کرد تا این پوست به راحتی جدا شود.


خاصیت جدید فیبر سبزیجات شناسایی شد


فیبر موجود در غذاهای گیاهی نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی بدن دارد که مهمترین آن جلوگیری از یبوست، پیشگیری بیماریهای مزمن دستگاه گوارش، کمک در دفع مواد سمی موجود از روده ها و غیره است. اخیرا پژوهشگران دانشگاه جورجیا طی بررسی جالبی دریافتند که فیبر رژیم غذایی می تواند در کنار باکتریهای مفید روده و در اثر فعل و انفعالاتی سبب تقویت سلولهای طبیعی کشنده سرطان یا Natural Killer Cell شود و در نتیجه از بروز سرطان جلوگیری نماید. نتایج این بررسی در ژورنال علمی Cancer Research به چاپ رسیده است.

باکتریهای مفید روده در موقع مصرف فیبر رژیم غذایی ماده ای به نام Butyrate به وجود می آورند که سبب فعالیت شدید یک نوع Receptor به نام Gpr109A می شود که از طریق مخصوص باعث خودکشی یا Apoptosis سلولهای سرطانی و در عین حال سبب تخفیف التهاب بافتهای بدن می گردد که توسط پروتئین مخصوص به وجود می آید. در یکی دو دهه گذشته رابطه بین التهاب بافت های بدن و بروز سرطان به وضوح ثابت گردیده است.

به طور خلاصه فیبر در کنار باکتریهای روده موادی به نام بوتیرات به وجود می آورد که تمام سیستم بروز و پیشرفت سرطان را در بدن، مخصوصا در دستگاه گوارش، مختل می کند. در بازار بوتیرات به فروش می رسد ولی کمتر کسی می تواند مزه نامطبوع آن را تحمل کند. به همین دلیل پژوهشگران این بررسی علمی توصیه می کنند که بهتر است هر روز مقداری فیبر به همراه رژیم غذایی مصرف شود تا در بدن به طور طبیعی این ماده ضروری درست شود. در ضمن با خوردن لازم و کافی ویتامین B (نیاسین) که خاصیت ضد سرطان دارد می توان از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری نمود. تمام سبزیجات و میوه جات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. غلات و حبوبات هم با داشتن مقدار قابل توجهی سلولز و فیبر با کیفیت بالا می تواند در پیشگیری سرطان دستگاه گوارش نقش داشته باشند.


خواص دارویی و غذایی گل قاصدیا Dandelion


در اوایل بهار گیاه گل قاصد با رنگ زرد و برگهای سبز تیره در چمن ها و مزارع و گوشه و کنار باغچه و صحرا با شدتی غیرقابل کنترل خودنمایی می کند و تا نزدیکی های پاییز بارها و بارها تخم افشانی نموده و دوباره سبز می شود. برگ گل قاصد به دندان شیر یا Tooth of Lion معروف است و در ساقه و بر
گ گل قاصد عصاره سفید رنگی وجود دارد که در تمیز کردن کبد نقشی مهم دارد. عصاره ریشه و برگ این گیاه بهترین دارو برای کبدی است که به یرقان یا زردی دچار است و می تواند کیسه صفرا را تخلیه نموده و در سلامتی آن نقش داشته باشد.

برگ گل قاصد از نظر تغذیه مقام مخصوصی دارد زیرا حاوی ۱۵ درصد پروتئین گیاهی است و بهترین منبع ویتامین A می باشد، زیرا یک فنجان از برگ این گیاه می تواند ۱۱۲ درصد (۱۲ درصد بیشتر از مقدار مورد نیاز) نیاز ویتامین A بدن را تامین نماید. جالب اینکه همین مقدار برگ گل قاصد قادر است ۳۲ درصد مقدار ویتامین C روزانه و ۵۳۵ درصد از ویتامین K مورد نیاز بدن را پاسخگو باشد. به عبارت دیگر برای افرادی که ناهنجاری رقیق بودن خون دارند برگ گل قاصد بهترین دارو است. در ضمن یک فنجان از برگ گل قاصد حاوی ۲۱۸ پتاسیم (بهترین دارو برای پایین آوردن فشار خون)، ۱۰۳ میلی گرم کلسیم و حدود ۲ میلی گرم آهن است. از برگ خشک این گیاه چای تهیه می کنند که برای سلامتی و بهزیستی بدن بسیار مفید است. در طب سنتی چین از فرآورده های گل قاصد برای درمان التهاب سینه و دستگاه گوارش و زیاد کردن شیر استفاده می گردد. برگ و ریشه گل قاصد در هنگام بهار پر خاصیت تر است و بهتر است از گیاه مورد بحث قبل از اینکه گل کند استفاده شود. از برگ گل قاصد میتوان در سالاد و به همراه سبزیهای دیگر استفاده نمود. عده ای با سرخ کردن برگ گل قاصد در حرارت بالا پودری مانند قهوه درست می کنند که دم کردن آن طعم و مزه قهوه را دارد و بسیار مفید است. در حال حاضر در بازارشربت، عصاره، قرص و کپسول و چای گل قاصد وجود دارد. حال که به خواص این گیاه به ظاهر مزاحم چمن ها و باغچه ها پی بردید سعی کنید، با مصرف آن در فصل بهار سلامتی و بهزیستی کبد خود را بیمه کنید.


بهتر است باور کنید


می گویند که هیچوقت نباید ناگهانی و در یک مدت کوتاه مصرف داروهای بیماریهای مزمن و کهنه را قطع نمود چون سبب خطرات غیرقابل جبرانی می شود. اخیرا ثابت شده که افرادی که برای مدتی داروی پایین آورنده کلسترول خون می خورند اگر بدون مشورت پزشک آن را به کلی قطع کنند امکان بروز سکته قلبی در آنها تا ۳۰ درصد افزایش می یابد. یا باید دارو را عوض نمود و یا به تدریج مصرف آن را کم و قطع کرد. در غیر این صورت در گروهی از این افراد امکان سکته قلبی و یا مرگ زودرس بالا خواهد رفت.






* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com