افرادی که گروه خونی آنها O است در مقایسه با گروههای خونی A و B خیلی کمتر به سرطان لوزالمعده یا پانکراس دچار می شوند. این گزارشی است از پژوهشگران دانشگاه هاروارد که در ژورنال انستیتوی ملی سرطان آمریکا به چاپ رسیده است.

در پنجاه سال قبل وقتی هنوز ژن و ژنتیک مد روز نبود و دانشمندان اطلاعات زیادی در رابطه با ژن و بیماریهای مزمن نداشتند، سعی می کردند گروههای خونی را در بروز بعضی از بیماریها مربوط دانسته و از آن در پیشگیری و درمان عوارض و بیماریها استفاده نمایند.

در یک بررسی علمی در این مورد معلوم شده که گروه خونی A در مقایسه با گروه خونی O حدود ۳۲ درصد بیشتر به بیماری سرطان لوزالمعده دچار می شوند و این رقم برای افرادی که گروه خونی آنها B است ۷۲ درصد، و برای گروه خونی AB ۵۱ درصد است. این آمار به وضوح ثابت می کند افرادی که گروه خونی آنها O است به هر دلیلی خیلی کمتر به این سرطان که بیماری خطرناکی است، دچار می شوند. جالب این که در این پروژه تحقیقاتی ۱۰۷ هزار نفر شرکت کرده و به مدت ۱۰ سال پیگیری شده اند. نتایج این بررسی می تواند پزشکان را یاری دهد تا بهتر و سریع تر این بیماری را در گروههای خونی A و B و AB تشخیص دهند و یا برای پیشگیری این بیماری در این اشخاص تدبیری اتخاذ نمایند. در ضمن پژوهشگران می توانند از این یافته جالب استفاده کرده و چند و چون عملکرد گروههای خونی را در بدن و بروز یا پیشگیری نوعی سرطان را بررسی کنند.


گروه خونی هر شخص در حقیقت نموداری از شناسنامه ژنتیک است و دانشمندان با کمک گرفتن از علم ژن و ژنتیک قادر خواهند بود بهتر و راحت تر به عمق عوامل بروز سرطان مورد بحث پی برده و تازه هایی را به دنیای پزشکی معرفی کنند.

در حال حاضر هر ساله حدود ۳۵ هزار نفر در آمریکا به علت سرطان لوزالمعده جانشان را از دست می دهند و این آمار، سرطان لوزالمعده را از نظر مرگ و میر به علت سرطان در ردیف چهارم قرار می دهد.


ویتامین C از بروز بیماری نقرس جلوگیری می کند


پژوهشگران دانشگاه بوستون گزارش می دهند که مصرف زیاد ویتامین C از بروز بیماری نقرس جلوگیری، و یا حرکت آن را کند می کند.

در یک بررسی علمی ۲۰ ساله بر روی ۴۷ هزار نفر از کارمندان بهداری و بهداشت معلوم شد مردانی که هر روز بین یک هزار تا ۱۵۰۰ میلی گرم ویتامین C مصنوعی می خوردند ۳۴ درصد کمتر از مردانی که هرگز ویتامین C مصنوعی دریافت نمی کردند، به بیماری نقرس دچار شده اند و این رقم برای آن دسته ای که بیشتر از ۱۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز می خوردند ۴۵ درصد گزارش شده است. علل بروز بیماری نقرس در این افراد چاقی، مصرف الکل، بدخوری و پرخوری و مصرف زیاد گوشت عنوان شده است.

نقش کامل ویتامین C در جلوگیری از بروز بیماری نقرس معلوم نیست ولی می دانیم که ویتامین C می تواند اسید اوریک خون را که نقش مهمی در به وجود آمدن و پیشرفت بیماری نقرس دارد، کاهش دهد که در نتیجه التهاب بافتهای بدن تخفیف یافته و نه تنها ورم مفاصل مشاهده نمی شود، بلکه درد مزاحم و خسته کننده نقرس نیز دیده نمی شود.

تغذیه سالم و روش زندگی خوب موجب سلامتی بدن می شود. در این صورت دوری از پرخوری، مصرف الکل و داشتن فعالیت جسمی و وزن ایده آل و زیاده روی نکردن در مصرف گوشت ها می تواند به طور چشمگیری از بروز بیماری نقرس جلوگیری نموده و یا در بهبودی آن موثر باشد.


رابطه ی افزایش مصرف گوشت قرمز و افزایش مرگ و میرهای زودرس


در سالهای اخیر دهها پروژه تحقیقاتی بزرگ مشخص کرده اند که مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشتهای کنسرو شده سبب ازدیاد بروز سرطان، بیماریهای قلب و عروق و بیماری قند می شود. در یک بررسی علمی بر روی حدود ۴۵ هزار نفر مرد و ۲۳ هزار نفر زن معلوم شده مردانی که بیش از حد معمول گوشت قرمز و گوشت های کنسرو شده مصرف می کردند ۳۱ درصد بیشتر از آن
دسته ای که کمترین مقدار گوشت های مورد بحث را مصرف می کردند به مرگ و میر زودرس دچار شده اند. این رقم برای خانمها ۵۰ درصد گزارش شده و به وضوح اثر و عملکرد گوشت قرمز را در بدن زن و بروز بیماریها و در نتیجه مرگ و میر ثابت می نماید.

پژوهشگران این بررسی محاسبه کرده اند که اگر این افراد در خوردن گوشتها توجه می کردند و در مصرف آن زیاده روی نمی کردند ۱۱ درصد از مردان و ۱۶درصد از زنان جانشان را از دست نمی دادند که رقمی است بزرگ.

مردانی که عادت به مصرف گوشت های کنسرو شده داشتند ۱۶ درصد و خانمهایی که به این عادت غذایی علاقمند بودند ۲۵ درصد بیشتر از آن دسته ای که گوشتهای کنسرو شده مصرف نمی کردند به مرگ و میر زودرس دچار شده اند. به طور کلی مصرف گوشت قرمز امکان بروز سرطان را در این گروه به ۲۰ درصد و در آن دسته ای که علاقمند به مصرف گوشت کنسرو شده بودند ۱۰ درصد افزایش داده است. پس در مصرف گوشت قرمز و گوشتهای کنسرو شده به علت وجود هورمونها، آنتی بیوتیکها، مواد افزاینده غذایی و در ضمن استفاده از حرارت بالا در تهیه آنها که بیماری زا و سرطان زا می شوند، نباید زیاده روی نمود. به عقیده من به طور کلی باید از گوشتهای کنسرو شده مانند گوشت دودی دوری کرد چون نه تنها سرطان زا هستند، بلکه به وضوح ثابت شده اند که می توانند در بروز و پیشرفت بیماری قند نوع دو نقش مهمی داشته باشند. مصرف بیشتر از یکبار در هفته گوشت قرمز توصیه نمی گردد، زیرا افرادی که هفته ای حدود ۳ بار گوشت قرمز مصرف می کنند ۴۰ درصد بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان روده بزرگ قرار دارند و مسلما اثر آن در بروز سرطانهای دیگر هم باقی خواهد ماند. مصرف ماهی پرچرب و گوشت مرغ بدون چربی می تواند جانشین گوشت قرمز و کنسرو شده شود. مسلما پروتئین گیاهی هم قادر است سلامتی شخص را تامین کند که مصرف بیشتر آن توصیه می شود.



بهتر است باور کنید


می گویند که به نوزادان و کودکان کمتراز یکسال نباید عسل داد، زیرا درصد بالایی از عسلها به نوعی از عامل عفونت زا به نام Clostridium Botulinum آلوده هستند که سبب مسمومیت غذایی شدید به نام Botulism می شود. این عامل عفونت زای موجود در عسل در بدن افراد بالغ اثری نخواهد داشت ولی در دستگاه گوارش نوزاد و کودک به سرعت رشد نموده و مسمومیت شدیدی را به وجود می آورد. به همین دلیل خوراندن عسل به کودک کمتر از یکسال توصیه نمی شود.





* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com