خوردن قارچ های معمولی می تواند تا حدود ۶۴ درصد از بروز سرطان سینه جلوگیری کند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاهی در استرالیا منتشر کرده اند. در یک بررسی جالب بر روی بیشتر از دو هزار زن چینی که ۵۰ درصد آنها به سرطان سینه دچار بودند معلوم گردید که خوردن روزی ۱۰ گرم قارچ امکان بروز سرطان سینه را تا حدود ۶۴ درصد کاهش می دهد که خبر بسیار مهمی است، زیرا اگر بتوان به وسیله غذا از بروز سرطان سینه که بالاترین رقم را در بین سرطانهای مختلف به خود اختصاص می دهد جلوگیری نمود، ایده آل خواهد بود. البته قارچ های خوراکی باید حرارت داده شوند تا برای مصرف آماده شوند زیرا حاوی مقداری مواد سمی هستند که در اثر حرارت از بین می رود.
پژوهشگران این بررسی معتقدند که قارچ ها به علت داشتن مواد شیمیایی گیاهی قادرند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از بروز و پیشرفت سرطان در بدن جلوگیری کنند. در حال حاضر این پژوهشگران مشغول تحقیقات پزشکی دامنه داری هستند که از عصاره قارچ برای پیشگیری سرطان سینه استفاده نمایند. این عده همچنین معتقدند که در میان قارچ ها قارچ معروف چینی Phellinus Linteus که در طب سنتی آن سرزمین شناخته شده است و از آن برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها استفاده می نمایند از بهترین هاست. این قارچ فعالیت آنزیم مخصوصی به نامAKT را که در رشد سلولهای غیرطبیعی نقش دارد از کار می اندازد و اجازه نمی دهد سلولهای سرطانی سرانجام پیدا کنند. مطالعات علمی گذشته حاکی بر این است که دانشمندان در نقاط مختلف دنیا از قارچ و عصاره قارچ برای درمان سرطانهای ریه، پوست و پروستات استفاده نموده اند و نتایج چشمگیری به دست آورده اند. به طور کلی ترکیبات قارچ در بدن دور سلولهای سرطانی را محاصره نموده نمی گذارد اکسیژن و غذا به سلولها برسد که در نتیجه سبب مرگ آنها می شود.

داروهایی که سبب عارضه فراموشی می شوند

تجزیه و تحلیل نتایج ده ها مقالات علمی درباره رابطه بعضی از داروها و بروز و پیشرفت عارضه فراموشی و در نهایت بیماری آلزایمرز که توسط FDA آمریکا منتشر گردیده نشان می دهد که حدود ۱۳۶ نوع دارو که توسط پزشکان برای درمان بیماریهای مختلف تجویز می گردند می توانند عارضه فراموشی را به وجود آورده و یا حرکت آن را سریعتر نمایند. بعضی از این داروها نه تنها باعث عارضه فراموشی می شوند بلکه نوعی هذیان گویی را در بیماران سبب می گردند که نگرانیهایی را برای افراد فامیل و دوستان بیمار به وجود می آورند، که ناهنجاریهایی مانند مشکلات در حس بینایی و شنوایی و قدرت تصمیم گیری بیمار را در پی دارند.
مهمترین داروهایی که سبب عارضه فراموشی می شوند و عوارض جانبی ذکر شده در بالا را به همراه دارند عبارتند از: بعضی از مسکن ها، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب آور، داروهای کنترل دفع ادرار و داروهای جلوگیری از تهوع و استفراغ.
از آنجایی که سالمندان به هر دلیلی بیشتر از حد معمول از این دسته داروها استفاده می نمایند باید توجه خاصی از این نظر به عمل آورند و حتما نوع بیماریها و داروهایی که مصرف می کنند را به پزشکان معالج خود گزارش کنند و مهمتر از همه از یک داروخانه دارو بگیرند تا داروساز آگاهی کامل به انواع داروهای مورد استفاده داشته و عوارض جانبی آن را برای بیمار توضیح دهد. همانطوری که اشاره شد حدود ۱۳۶ نوع دارو درحال حاضر به بیماران تجویز می گردند و هر کدام از این داروها اگر در درازمدت استفاده شوند سبب عارضه فراموشی می شوند. به همین جهت شدیدا توصیه می گردد که در تهیه و مصرف این دسته از داروها دقت نموده و دردسرهایی برای خود به وجود نیاورید.
عارضه فراموشی و بیماری آلزایمرز دارای عوامل بروز زیادی هستند و هر ساله درصد بالایی از مردم دنیا، مخصوصا سالمندان به آن دچار می شوند. روش زندگی سالم و تغذیه متعادل و موازنه شده می توانند در پیشگیری این بیماری نقش داشته باشند.

زهر زنبور عسل در خدمت پزشکی

در طب سنتی کشورهای دنیا از نیش زنبور عسل و زهر موجود در آن برای درمان درد مفاصل استفاده می شود. بشر از چند هزار سال قبل به این روش در درمان بعضی از بیماریها معتقد بوده است. اخیرا زنبور عسل در طب مدرن برای درمان بیماریهای MS ، دردهای مفاصل، فیبرومایالژیا و گرفتگی ماهیچه ها استفاده می شود. در حال حاضر در ۱۲ کشور اروپایی زهر زنبور عسل به صورت پماد، قطره و یا استفاده از نیش زنبور زنده برای درمان بیماریها به کار می رود.
زهر زنبور عسل که به Apis Mellifica معروف است در بسیاری از کشورهای دنیا برای انواع بیماریها استفاده می شود که اگزما و عفونتهای شدید بدن مانند Herpes و مننژیت و آنفولانزا و تب و لرز و غیره جزیی از آنها هستند.
تهیه و مصرف زهر زنبور عسل در سالهای ۱۹۵۰ مطرح و روشهای کاربرد آن به ثبت رسید. در تهیه زهر زنبور عسل، زنبورها را از بین نمی برند، بلکه با وارد کردن شوک های الکتریکی زهر مورد نظر را تهیه نموده از آن پودر درست کرده و یا در فریزرها نگه داری میکنند. البته قبل از استفاده از زهر زنبور عسل به وسیله روشهای جالبی گرده های گل ها و گرد و خاک و عسل موجود در زهر زنبور را جدا می کنند تا در موقع استفاده برای درمان بیماری مشکلاتی به وجود نیاید.
از شربت زهر زنبور در درمان بیماری MS استفاده شده و این عمل در سالهای ۱۹۸۰ بالاترین رقم استفاده را داشته است. در ضمن از نیش زنبور زنده بر روی مفاصل و ماهیچه هایی که در اثر بیماری MS صدمه دیده استفاده می شود.
پژوهشگران دانشگاهی در یونان گزارش می دهند که از زهر زنبور عسل در درمان التهاب بدن مثل Arthritis استفاده نموده و نتایج چشمگیری به دست آورده اند. دانشمندان کره جنوبی در درمان دردهای مفاصل از این روش استفاده کرده و بهبودی بیماران را شاهد بوده اند و همگی معتقدند که ماده ای به نام Melittin در زهر زنبور وجود دارد که از بروز التهاب در بدن جلوگیری می کند. پژوهشگران دانشگاه فیلادلفیا نیز از زهر زنبور در درمان MS استفاده نموده و نتایج چشمگیر آن را در ژورنال عملی نورولوژی چاپ کرده اند.

نظری کوتاه به خواص زنجبیل

بشر از چند هزار سال قبل زنجبیل را می شناخته و از آن برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها استفاده می کرده است. در کشورهای چین و ژاپن از زنجبیل برای درمان ناهنجاریهای دستگاه گوارش، مخصوصا معده، تهوع، استفراغ، سرماخوردگی، دردهای مفاصل و غیره استفاده می شود و طب مدرن هم مدتی است بر روی خواص دارویی زنجبیل تحقیق نموده و نتایج جالبی به دست آورده است. بررسیهای علمی نشان می دهند که زنجبیل شیره معده را افزایش می دهد و در هضم و جذب غذا نقش دارد. مواد موجود در زنجبیل حرکت دودی روده بزرگ را تنظیم نموده و در حرکت به موقع غذا در روده موثر است. در ضمن ترشح مواد صفراوی را بالا برده که خود در سلامتی کبد و کیسه صفرا مهم می باشد و در هضم و جذب غذا در روده نقش دارد. زنجبیل رقیق کننده خون است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند که خود در سلامتی قلب و عروق تاثیر دارد.
چینی ها معتقدند که ترکیبات زنجبیل تازه با زنجبیل خشک یا پودر و فرآورده های از قبل تهیه شده ی آن کاملا فرق دارد و مصرف زنجبیل تازه را توصیه می نمایند. این ریشه گیاهی در سم زدایی بدن نقش مهم دارد و قادر است باقیمانده سوخت و ساز بدن و مواد سمی که به همراه آب و هوا و غذا وارد بدن گردیده از بدن خارج کند و اگر این سم زدایی نمی تواند هر روز انجام گیرد بهتر است هر چند هفته یک بار تکرار شود.
اخیراً در یک بررسی ثابت گردیده که زنجبیل در از بین بردن میکرب
HBP که در معده رشد می کند و اگر درمان نشود ممکن است سبب بروز سرطان معده شود، نقش دارد. در ضمن به علت وجود آنتی اکسیدان های قوی در زنجبیل اگر ضایعه ای هم در معده و دستگاه گوارش در اثر
HBP یا استرس و غیره به وجود آمده باشد ترمیم می نماید.
در سالهای اخیر زنجبیل در کشورهای صنعتی بیشتر شناخته شده و مردم بیشتر به مصرف آن اقدام می کنند و عملکرد آن را در بدن برای حفظ سلامتی و بهزیستی قبول دارند.

بهتر است باور کنید

سیب زمینی سبز شده به علت به وجود آمدن ماده سمی Glycoalkaloids در آن قابل خوردن نبوده و در صورت مصرف سبب بروز ناهنجاریهای شدیدی در بدن می گردد. این ماده سمی که در جوانه های سیب زمینی دیده می شود سیب زمینی برای مبارزه با بیماریهای مختلف و حشرات این ماده شیمیایی را از خود ترشح می کند. نگهداری سیب زمینی در محیطی تاریک و خنک می تواند از سبز شدن بی موقع سیب زمینی و خطرناک شدن آن جلوگیری کند.