شهروند ۱۲۴۴
جو یکی از غلاتی است که در سراسر دنیا کشت و برداشت می شود و سهم مهمی در تغذیه مردم دنیا دارد. اکثر ماکارونی ها و Pasta از محصولات جو درست می شوند و طعم و مزه مخصوص آش جو را هیچ غذای دیگری ندارد. خاصیت بی نظیر نان جو به همراه سبوس آن که حاوی مقدار زیادی
فیبر با کیفیت بالا است در پروژه های تحقیقاتی مسلم گردیده است. خوردن فقط ۲۰۰ گرم نان جو و یا آش جو می تواند ۵۵ درصد فیبر مورد نیاز روزانه شخص را تامین نماید. فیبر مورد بحث می تواند در پیشگیری و درمان یبوست نقش قاطعی داشته باشد و در سلامتی دستگاه گوارش موثر باشد. افرادی که محصولات جو و فیبر موجود در آن را مصرف می کنند خیلی کمتر به سرطان روده بزرگ دچار می گردند.


ژورنال علمی Clinical Nutrition می نویسد که فیبر جو به علت داشتن ماده ای به نام Beta Glucan که در ترشح و دفع مواد صفراوی نقش دارد می تواند سبب سلامتی کبد و کیسه صفرا شود. علاوه بر همه ی اینها جو و ترکیبات آن در رژیم غذایی موجب کاهش کلسترول خون می شود و در سلامتی قلب و عروق، مخصوصا در خانمهای یائسه نقش دارد، زیرا از بروز و پیشرفت بیماری مزمن Atherosclerosis جلوگیری می کند و نمی گذارد گرفتگی در عروق به وجود آید.


مرگ و میر به علت مصرف مشروبات الکلی


آمار سازمان جهانی بهداشت که در ژورنال علمی Lancet به چاپ رسیده حاکی بر این است که چهار درصد مرگ و میر در سراسر دنیا به علت مصرف مشروبات الکلی است. به عبارت دیگر یک مورد از هر ۲۵ مورد مرگ و میر به سبب الکل است که یا به خاطر اثرات جانبی درازمدت آن مانند سرطان و بیماریهای مزمن دیگر و یا به علت اثرات کوتاه مدت آن مثل تصادفات و قتل و غیره می باشد. پژوهشگران این بررسی دست اندرکاران بهداشت تورنتو هستند که با کمک سازمان جهانی بهداشت آمار و ارقام مرگ و میر به علت مصرف مشروبات الکلی دنیا را تجزیه و تحلیل نموده و نتایج آن را به چاپ رسانیده اند. این بررسی نشان می دهد که بالاترین رقم مرگ و میر به علت مصرف مشروبات الکلی را کشورهای اروپای شرقی و روسیه به خود اختصاص میدهند در حالی که پایین ترین این رقم مربوط به کشورهای اطراف مدیترانه، خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد.


ویتامین B12 و بیماران دیابتی


ویتامین B12 ویتامینی است محلول در آب و در سلامتی اعصاب و گلبولهای قرمز خون نقشی مهم دارد و کمبود آن مخصوصا در افرادی که به بیماری قند دچار هستند نوعی ناهنجاری عصبی به وجود می آورد. اخیرا ثابت شده که افرادی که برای کنترل قند خون دارویMetformin می خورند قادر نخواهند بود مثل دیگران ویتامین B12 را در بدن جذب نمایند و همین موضوع در درازمدت باعث دردسرها و عوارضی خواهد شد. در یک مطالعه علمی ثابت شده که ۴۰ درصد بیماران دیابتی که داروی متفورمین می خورند به عارضه کمبود ویتامین B12 دچار هستند و سه چهارم این افراد به ناهنجاری عصبی Peripheral Neuropathy مبتلا می باشند که رقمی است بزرگ. نتایج این بررسی که در کنگره بیماری قند آمریکا منتشر گردیده نشان می دهد که افرادی که به بیماری قند دچار هستند و از داروی مورد بحث استفاده می نمایند باید حتما مقداری ویتامین B12 به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف کنند تا کمبود این ویتامین ضایعات غیرقابل برگشتی را به وجود نیاورد.

یکی از عوامل مهم جذب ویتامین B12 مناسب بودن PH اسید معده است. طبق بررسی علمی در معده ی حدود ۳۰ درصد افراد مسن تر از ۵۰ سال اسید کافی برای هضم و جذب ویتامین B12 وجود ندارد و در نهایت این افراد به عارضه کمبود این ویتامین دچار می شوند. حال اگر عامل دیگری مانند داروی متفورمین مزید بر علت شده و میزان جذب ویتامین B12 را در دستگاه گوارش کاهش دهد کمبود این ویتامین ضروری مسلم تر می گردد و بدن دچار مشکلاتی می شود. به طور کلی بعضی از افراد به ویتامین B12 بیشتری نیاز دارند و مهمترین آنها عبارتند از خانمهای باردار، مادران شیرده، افرادی که داروهای زخم دستگاه گوارش می خورند و همانطوری که اشاره گردید افرادی که به بیماری قند دچار هستند و داروی مخصوص ذکر شده در بالا را مصرف می کنند. در صورت وجود عوامل تقلیل دهنده ویتامین B12 در بدن روزی ۵۰۰ میکروگرم ویتامینB12 توصیه می شود که باید زیر نظر پزشک شروع و ادامه یابد.


بهتر است باور کنید


می گویند پوست سیب زمینی علاوه بر فیبر آن که کیفیت بالایی دارد حاوی ماده ایست به نام اسید کلروژنیک که ضد سرطانی است بسیار قوی. جالب اینجاست که این ماده شیمیایی با مواد سرطانزایی که به همراه رژیم غذایی، آب و هوا و محیط زیست وارد بدن می شوند و یا در اثر سوخت و ساز و تغییر و تحول بعضی از مواد شیمیایی مانند داروها در بدن به وجود می آیند ترکیبی به وجود آورده و آنها را غیر قابل جذب می کند و در عملکرد سرطانزایی آنها خلل به وجود می آورد.


تصحیح و پوزش:

در مطلب هفته ی پیش در خصوص” عصاره برگ درخت موز موثرترین داروی بیماری قند”، از آنجا که این گیاه Banaba نام دارد و ما اشتباها Banana خواندیم، آن را به موز ترجمه کردیم و متاسفانه اطلاعات اشتباه داده شد. این گیاه به نام Banaba است که عصاره ی آن برای کنترل بیماری قند مفید است. بدینوسیله از خوانندگان گرامی پوزش می خواهیم.

شهروند


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com