دو هفته قبل مقاله ای به فارسی تحت عنوان عصاره سیر و لیموترش در اینترنت منتشر شد که بنابه اظهار منتشرکننده گمنام این مقاله که ترجمه ایست …

شهروند ۱۲۴۶ پنجشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۹


دو هفته قبل مقاله ای به فارسی تحت عنوان عصاره سیر و لیموترش در اینترنت منتشر شد که بنابه اظهار منتشرکننده گمنام این مقاله که ترجمه ایست از سایت دانشگاه ارلانگن آلمان؟ تا به حال چندین نفر با من و با دفتر شهروند تورنتو تماس گرفته اند و در مورد این مقاله که ادعا می کند با خوردن عصاره سیر و لیموترش می توان به سرعت کلسترول خون را پایین آورد و انسداد عروق توسط رسوب کلسترول را باز نمود، نظرم را خواسته اند. چون اصل مقاله علمی در دسترس نیست نمی شود روی ترجمه فارسی آن قضاوت نمود و مخصوصا در مورد مقدار سیر و لیموترشی که در این نسخه مخصوص توصیه شده است نظر داد، ولی آنچه که باعث نگرانی می شود تاکید نویسنده مقاله ی مورد نظر است که خواننده را اطمینان می دهد که با خوردن مخلوطی از سیر و لیموترش کلسترول بد خون از بین می رود و رسوب و گرفتگی عروق توسط کلسترول پاک می شود و در حقیقت شخص نیازی به داروی پایین آورنده کلسترول ندارد.


باید گفت که پایین آوردن کلسترول خون و پاک کردن عروق مسدود شده توسط کلسترول به همین سادگی ها نخواهد بود و اعلان چنین خبری بی مأخذ و پشتوانه علمی و تجزیه و تحلیل یافته های آن کمی خطرناک است، زیرا مردم به امید اینکه مخلوطی از سیر و لیموترش می تواند عروق بسته آنها را باز کند، از خوردن داروهای مخصوص پایین آورنده کلسترول خون دوری می کنند و در ضمن به رژیم غذایی و روش زندگی خود توجه نمی نمایند که در نتیجه فاجعه ای رخ خواهد داد.

من به سایت دانشگاه مورد بحث مراجعه کردم و سعی کردم مقاله عصاره ی سیر و لیموترش را که مترجم فارسی به آن اشاره نموده بود پیدا کنم ولی موفق نشدم. به همین جهت E-Mail کوتاهی به دانشگاه ارلانگن فرستادم و درخواست دریافت مقاله مورد بحث را نمودم ولی تا به حال پس از حدود دو هفته خبری از این دانشگاه در مورد خبر سیر و لیموترش و اثرات آن بر روی کلسترول خون دریافت نکرده ام. در این صورت نظرم را در این مورد بیان می نمایم:

۱ـ چنین مقاله ای که منبع و مأخذ مشخص علمی ندارد و نام نویسنده یا پژوهشگر و مترجم آن معلوم نیست نمی تواند چشم بسته و بدون تحقیق و بررسی پیروی شود حتی اگر معجون مورد بحث کاملا بی ضرر و مفید باشد.

۲ـ منتشر کننده این خبر فارسی ناشناخته است. از قرار این خبر باید از یک مقاله علمی انتشار یافته از دانشگاهی در آلمان گرفته شده باشد ولی همانطوری که اشاره شد، پس از تحقیق و بررسی و مراجعه به سایت های اینترنتی موفق به یافتن مأخذ آن نشدیم. به همین جهت نمی شود به درستی و حقیقت آن نظر داد.

۳ـ اگر چه ما می دانیم که سیر علاوه بر خواص بی شمارش می تواند در پایین آوردن کلسترول خون نقش داشته باشد و سبب سلامتی و بهزیستی قلب و عروق گردد و در ضمن در پوست مرکبات هم اخیرا ماده شیمیایی مخصوصی یافته اند که موجب تقلیل کلسترول خون می شود و مسلماً این دو عامل مهم می توانند نقش مهمی در تقلیل کلسترول خون داشته باشند، ولی مخلوط مقدار سیر ذکر شده (۳۰ حبه) به همراه ۵ عدد لیموترش با پوست و جوشاندن و مصرف آن باید دلیلی داشته باشد که مشخص نیست.

مهمتر از همه کلام قاطع مترجم یا نویسنده مقاله فارسی در مورد درمان قطعی عارضه بالا بودن کلسترول خون با مصرف این معجون که ممکن است سبب اطمینان عده ای شود و دست از درمان بالا بودن کلسترول بردارند و با خطراتی مواجه شوند، سبب نگرانی می شود. در ضمن اگر چنین خبری و چنین مقاله ای توسط یک دانشگاه انتشار یافته بود اثرات آن می بایست در رسانه های علمی و اینترنت منعکس می گردید، در حالی که چنین نیست.

در اینترنت اخبار زیادی به چاپ می رسد و اگر شخص تخصص یا آگاهی رشته مخصوص را نداشته باشد به زودی گمراه می گردد. در ضمن بسیاری از خبرها بدون مأخذ و به نام های غیرواقعی انتشار می یابد که نوعی سرگردانی به وجود می آورد. مثلا چندی قبل ما در صفحه تغذیه و بهداشت خانواده شهروند مقاله ای تحت عنوان خواص بی نظیر کرفس را به چاپ رسانیده بودیم که یکی دو روز بعد سر و صدای زیادی در اینترنت به وجود آورد و من خودم از چندین نفر این مقاله بی نام و نشان و مأخذ را دریافت نمودم که نه از شهروند نام برده شده بود و نه از نویسنده آن. به چند نفر از هزاران نفری که مقاله مورد بحث را بدون نام نویسنده و مأخذ آن دریافت کرده بودم، اصل مقاله چاپ شده در شهروند را ارسال داشتم ولی هنوز این مقاله بی نام و نشان در دنیای اینترنت در حرکت است و مردم آن را می خوانند. منظورم این است که خبرهای درست و واقعی و نادرست و دستکاری شده در معرض دید مردم قرار دارد و ارزشیابی آنها کار آسانی نیست. بهترین روش ارزشیابی اینگونه اخبار پیدا کردن مأخذ آن است. به همین جهت ما در مقالات تنظیم و ارائه شده در شهروند همیشه سعی بر این داریم مأخذ اخبار پزشکی را جستجو نموده و ذکر کنیم. در ضمن همه ی این اخبار از نظر علمی تجزیه و تحلیل و ارزشیابی و نتیجه گیری می شوند که نوعی آرامش خاطر به خواننده می دهد، زیرا مأخذ اخبار از مراکز پزشکی و تحقیقاتی شناخته شده گرفته شده و به صورت ساده ای ارائه می گردد.

در مورد معجون سیر و لیموترش اگر اخبار جدید علمی دریافت نمودم شما خواننده عزیز را در جریان قرار خواهیم داد.


کم خوابی فراموشی را سبب می گردد


خواب کافی و راحت موجب یادگیری و تقویت حافظه می شود. این گزارشی است که پژوهشگران در کنفرانس آکادمی Sleep Medicine اعلان نمودند و بار دیگر رابطه خواب کافی و راحت را با سلامتی و بهزیستی سلولهای مغز تایید نمودند.

در یک بررسی علمی بر روی ۴۴ نفر از دانشجویان ۱۸ تا ۲۲ ساله معلوم گردید که خواب کافی می تواند در یادگیری دانشجویان و به خاطر سپردن آن کمک غیرقابل تصوری نماید و ضبط اینگونه آموزش و یادگیری در مغز عمیق تر و نگهداری آن طولانی تر خواهد بود. دانشجویان خسته ای که در شب خواب کافی و راحت ندارند اولا نمی توانند مطالب دروس روز بعد را به درستی درک نمایند و در ضمن یادگیری آنها سطحی بوده و به زودی فراموش خواهد شد. دانشمندان و پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی معتقدند که مغز افرادی که استراحت و خواب کافی دارند آمادگی بیشتری به یادگیری و به خاطر آوردن آنچه که در مغزشان ضبط نموده اند دارند در حالی که مغز خسته نمی تواند چنین عملی را انجام دهد و شخص به نوعی سرگردانی دچار خواهد شد.


اگر داروهای گیاهی مصرف می کنید به نکات زیر توجه کنید:


۱ـ در موقع بیماری بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و بی درنگ خوددرمانی نکرده و از داروهای گیاهی استفاده نکنید چون ممکن است خطراتی را به وجود آورد.

۲ـ اگر حامله هستید به هیچ عنوان نباید بدون مشورت یک نفر متخصص مانند پزشک و داروساز، داروهای گیاهی مصرف کنید.

۳ـ هرگز به کودکان داروهای گیاهی ندهید.

۴ـ داروهای گیاهی بدون برچسب و راهنمای مصرف به هیچ عنوان نباید مصرف شوند.

۵ـ همیشه به پزشک معالج و خانواده خود بگویید چه نوع داروهای گیاهی مصرف می کنید چون عکس العمل بین داروهای شیمیایی و گیاهی گاهی به قدری خطرناک است که ممکن است موجب از دست رفتن جانتان شود.

۶ـ اگر به گرده و گل و برگ و دانه گیاهی آلرژی دارید، از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی استفاده نکنید.

۷ـ متاسفانه گفته ها و نوشته های مربوط به بسیاری از گیاهان دارویی در مورد اثرات آنها در درمان بیماری صحت ندارد و عده ای صرفا به خاطر نفع مادی دست به تهیه و پخش بعضی از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می زنند. در این مورد باید نهایت دقت را نموده و از بروز ناهنجاریهای پیچیده جلوگیری کرد.


بیماری پوستی Psoriasis و سکته های قلبی و مغزی


گروهی از پژوهشگران دانشگاه میامی گزارش کردند افرادی که به بیماری پوستی سوریازیس دچار هستند بیشتر از دیگران در معرض بروز سکته قلبی قرار دارند. در یک بررسی علمی بر روی ۳۲۳۶ نفر بیمار مبتلا به سوریازیس و ۲۵۰۰ نفر از افراد سالم معلوم گردید که امکان بروز سکته قلبی در بیماران ۷۸ درصد بیشتر از افراد سالم است و این رقم برای سکته مغزی ۷۰ درصد گزارش شده است. در ضمن نتایج این بررسی نشان می دهد که ۹۸ درصد از بیماران به نوعی ناهنجاری عروقی مانند گرفتگی و غیره دچار هستند. رویهمرفته رقم مرگ و میر بیماران مبتلا به بیماری جلدی سوریازیس ۸۶ درصد بالاتر از افرادی است که چنین عارضه ای را ندارند. به عبارت دیگر در طول مدت ۲۰ سال پیگیری ۶/۱۹ درصد بیماران مبتلا به سوریازیس فوت نموده اند در حالی که این رقم در افراد سالم کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

یکی از دلایل مهم رابطه مرگ و میر به علت سکته های قلبی و مغزی در بیماران مبتلا به سوریازیس شدت التهاب بدن در بیماران است که سبب صدمه قلب و عروق می شود. پژوهشگران انگلیسی هم چندی قبل نتایج بررسی خود را بر روی بیماری پوستی سوریازیس و سکته های قلبی و مغزی انتشار داده بودند که حاکی بر وجود چنین رابطه ای بود، ولی شدت آن کمتر از مطالعه اخیر گزارش شده است.

در حال حاضر حدود ۳ درصد مردم دنیا به بیماریهای پوستی سوریازیس دچار هستند و فقط در آمریکا بیشتر از ۷ میلیون نفر از این بیماری رنج می برند. بنابر یافته های جدید ذکر شده در بالا افرادی که به بیماری پوستی سوریازیس دچار هستند باید مراقب باشند که به بیماری قلب و عروق دچار نشوند.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com