– بیمه ای برای دعوت از والدینم نیاز دارم. مایلم پول کمی بپردازم ولی شما مبلغ بیمه نامه را عددی بالا ذکر کنید. این تنها یک بیمه نمایشی برای ویزا است!

***

بسیاری از ما در زندگی جدیدمان در کانادا از خانواده جدا شده ایم. خانواده ای که در آن مادر و پدر تکیه گاهش بودند. اینکه در چه سنی از آنها جدا شدیم در میزان احساس خلاء ما کمی تفاوت ایجاد می کند، اما در نهایت،

قسمتی از زیباترین خاطرات ما با آنها شکل گرفته است. به جرات می توان گفت خیلی از روابط دوستی و فامیلی در کشاکش دوری رنگ می بازد جز رابطه والدین و فرزندانشان که در آن زمان و فاصله، جز دلتنگی و عشقی مضاعف، پیامد دیگری ندارد. اینکه هر مهاجری مایل است پس از شکل گرفتن خود بخواهد دوباره خاطرات شیرینش را به زندگی امروزش دعوت کند نکته عجیب و پیچیده ای نیست، اما همیشه این پروسه با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است. به تازگی به نظر می رسد راه جدیدی در این مسیر باز شده که البته آینده می تواند چگونگی آن را قضاوت نماید.

از اول دسامبر امسال، طرح صدور سوپر ویزا برای والدین و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، وضعیت جدیدی برای مهاجران به وجود آورد. این سوپر ویزا ۱۰ سال اعتبار دارد و به دفعات، تردد با آن امکان پذیر است. مشروط به این که در هر سفر تا ۲ سال در کانادا بمانند. علت صدور این ویزا به گفته جیسون کنی وزیر مهاجرت، راحتی آمد و رفت والدینی است که مایل نیستند به صورت دائم در کانادا زندگی کنند. در حال حاضر صدور این ویزا در مدت ۸ هفته و یا کمتر به طول خواهد انجامید و طبعاً از انتظارهای طولانی والدین که گاه به سالها البته برای اقامت دائم کشیده می شد بهتر است.

برای گرفتن چنین ویزایی مدارکی لازم است از جمله تعهد کتبی دعوت کننده و انجام معاینات پزشکی از مدعوین و داشتن بیمه درمانی معتبر کانادا برای یکسال به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار. اخذ این بیمه در حال حاضر اجباری است، اما نمی تواند معنای صدور بیمه به شکل نمایشی دهد. قرارداد بیمه از طرف کمپانی صادر شده و هیچ گونه تظاهری در آن نبوده و نیست. طبعا ممکن است عدد بیمه یکساله از آنجایی که با افزایش سن والدین بالاتر خواهد بود کمی سخت به نظر برسد، اما از نگاهی دیگر ما والدینمان را در برابر حوادث و بیماری های پیش بینی نشده  و حتی با بیماری هایی که از قبل دارند محافظت می کنیم. این داستان اجباری می تواند خوش بینانه نیز باشد و امیدواریم قشر مهاجر، خود را با شرایط جدید وفق داده و همچون تلفن ذکر شده در ابتدای مقاله به دنبال راه های میانبر و غیر قانونی نگردد.

 *محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime