بارها در اینجا از خواص غذایی و دارویی سیر مطلب نوشته ایم و این بار به علت پرسش چند نفر از خوانندگان شهروند در مورد خواص دارویی سیر به طور خلاصه اشاره می کنیم که مصرف کافی سیر، مخصوصا سیر تازه می تواند از بروز سرطانهای تخمدان و دستگاه گوارش مانند معده و روده بزرگ جلوگیری نماید.

در یک بررسی بزرگ توسط دانشمندان ژاپنی معلوم گردیده که عصاره سیر می تواند بروز و پیشرفت پولیپ روده بزرگ را کنترل نماید و اجازه ندهد این عارضه تبدیل به سرطان گردد.

در سیر بیشتر از ۷۰ نوع ماده شیمیایی یا PHYSIOCHEMICAL وجود دارد که Allicin یکی از آنها است که باعث کاهش فشار خون، جلوگیری از بروز سکته مغزی، پیشگیری از بسته شدن عروق توسط کلسترول بد و در ضمن خنثی کردن و کاهش ترشح Homocysteine ـ نوعی مواد شیمیایی در خون ـ که در اثر فعل و انفعالات پیچیده منجر به سکته قلبی می شود، شده و در بهزیستی و سلامتی بدن نقش دارند.

اگر سیر تازه قبل از مصرف خرد و له شود تغییرات چشمگیری در خواص آن به وجود می آید، زیرا فعل و انفعالات جالبی بین مواد شیمیایی موجود در آن رخ داده و در نتیجه بهتر و قوی تر در پیشگیری بیماریهای قلب و عروق، سرطان و غیره عمل می کند. مقدار توصیه شده مصرف سیر تازه حدود ۵ حبه (Clove) در روز است.

افرادی که به ناهنجاریهای غده تیروئید دچار هستند نباید سیر خام مصرف کنند چون ترکیبات موجود در آن در جذب و متابولیسم ید رژیم غذایی اختلال به وجود می آورد. این دسته از افراد می توانند سیر پخته و حرارت دیده استفاده کنند چون در اثر حرارت خاصیت گواترزایی سیر از بین می رود.

سیر علاوه بر خواص دارویی نقش مهمی در تغذیه دارد و منبع بسیاری از املاح و ویتامین های ضروری است.


میوه کیوی و سلامتی سیستم ایمنی بدن


محققان استرالیایی طی بررسی جالبی دریافتند که مصرف کیوی به طور چشمگیری بر قدرت سیستم دفاعی بدن افزوده و در نهایت از بروز بیماریهای عفونی جلوگیری می کند. این خبر که در ژورنال علمی Nutrition Research چاپ شده نشان می دهد که نوعی میوه کیوی طلایی به علت داشتن بسیاری از املاح و ویتامین های ضروری و Phytochemicals و غیره به صورتی سبب افزایش قدرت و عملکرد سیستم دفاعی بدن می گردد که می تواند آن را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ کرده و از بروز و شدت بیماریهای عفونی جلوگیری نماید.

پژوهشگران این بررسی از عصاره کیوی در درمان نوعی عفونت که در موش های آزمایشگاهی به وجود آورده بودند استفاده کرده و فعالیت عواملی را که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند سنجیده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که عصاره کیوی طلایی قادر است عوامل عفونت را از بین برده و در سلامتی و بهزیستی بدن نقش داشته باشد. این عده معتقدند که بعضی از آنتی اکسیدانهای موجود در کیوی به همراه نوعی فیبر به نام Prebiotic در این فعل و انفعال مخصوص دخالت دارند و در دستگاه گوارش سبب تقویت باکتریهای مفیدی می شوند که در مبارزه با عوامل عفونت زا و میکربهای خطرناک نقش دارند.

بررسی دیگر ثابت کرده که میوه کیوی از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می کند و در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می کند.


رابطه انگور با فشار خون


انگور مخصوصا انگور یاقوتی می تواند با شدت زیادی فشار خون بالا را کاهش داده و در نتیجه از امکان صدمه دیدن ماهیچه های قلب به علت فشار خون بالا جلوگیری نماید. پژوهشگران دانشگاه میشیگان با خوراندن انگور به موشهای آزمایشگاهی که دچار عارضه فشار خون بالا بودند دریافتند که فشار خون در آنها کاهش یافته و ماهیچه های قلب موش ها سالمتر به فعالیت خود ادامه می دهند. در ضمن التهاب ماهیچه های قلب به علت فشار خون بالا نیز به شدت کم شده و آثاری از عوارض آن دیده نمی شود. این پژوهشگران اثر انگور را بر روی انسان و تاثیر آن در کاهش فشار خون بررسی خواهند کرد.


خواص ضد سرطانی سبزیجات خام


دانشمندان دانشگاه Warwick در انگلستان تجربیات طولانی و جالب خود را درباره خواص ضد سرطانی سبزیجات به چاپ رسانیده و معتقدند که اگر سبزیجاتی مانند براکلی، انواع کلم ها و سبزیجات سبز تیره رنگ دیگر جوشانده شوند خواص ضد سرطانی خود را در بدن از دست می دهند. در این دسته از سبزیجات ماده شیمیایی وجود دارد که isothiocyanate نام دارد که در از بین بردن مواد سرطانزا در بدن نقش دارد. حال اگر سبزیجات مورد بحث پخته شوند مقدار و اثر این ماده شیمیایی تا حدود ۷۷ درصد در براکلی، ۸۵ درصد در کلم دکمه ایBrussels Sprouts، ۷۵ درصد در گل کلم و ۶۵ درصد در کلم کاهش می یابد.

بخارپز کردن و پختن این سبزیها در مایکرویو تغییر ناچیزی در کمیت و کیفیت این ماده شیمیایی به وجود می آورد. پس اگر به عارضه ی تیروئید دچار نیستید بهتر است سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید. در غیر این صورت میتوانید سبزیجات مورد بحث را بخارپز کرده و مصرف نمایید چون مواد گوارترزای موجود در سبزیجات شکسته شده و سبب از بین رفتن ید رژیم غذایی نمی شود و در ضمن مواد ضد سرطان موجود در آن در بهزیستی و سلامتی بدن موثر خواهد بود.


اخبار کوتاه پزشکی


ـ پژوهشگران دانشگاه هاروارد گزارش می دهند که افرادی که ویتامین D خونشان پایین است و یا به هر دلیلی به اندازه لازم و کافی ویتامین D دریافت نمی کنند بیشتر به سکته قلبی دچار می شوند. درصد بالایی از ویتامین D مورد نیاز بدن به وسیله اشعه آفتاب تامین می شود و بقیه آن باید از طریق غذا به بدن برسد.

ـ دانشمندان اسرائیلی گزارش کرده اند که استرس و اضطراب و نگرانی زیاد و درمان نشده امکان بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. در یک بررسی علمی بر روی ۲۵۵ زن جوانتر از ۴۵ سال که با ۳۶۷ نفر از خانم های سالم مقایسه گردیده، ثابت می کند که استرس می تواند تا حدود ۶۲ درصد امکان بروز سرطان سینه را افزایش دهد. تا به حال رابطه استرس و چند نوع سرطان گزارش گردیده ولی این اولین باری است که استرس زیاد را با بروز سرطان سینه مربوط می کنند.

ـ تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان به عارضه سنگ کلیه دچار می گردند که خبری است باور نکردنی چون سنگ کلیه و بیماریهای مزمن دیگری مثل دیابت نوع دو و فشار خون و کلسترول بالا و غیره نباید در کودکان دیده شود. تشخیص سنگ کلیه در کودکان به طور کلی با روش زندگی و تغذیه کودکان و خانواده آنها رابطه مستقیم دارد. پرخوری و بدخوری، چاقی و بی حرکتی و عوامل شناخته شده و ناشناخته دیگر دست به دست همدیگر داده این عارضه را به وجود می آورند.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com