شهروند- آرش عزیزی: دولت محافظه کار کانادا دست به حمله ای عظیم علیه آن چه «تقلب در مهاجرت» می خواند زده است و قصد دارد شهروندی هزاران نفر از این افراد «غیرقانونی» را از آن ها سلب کند. به گزارش کندین پرس از اتاوا، وزارت شهروندی در این دور از اعمال خود تا به حال شهروندی ۲۱۰۰ نفر را که به باور دولت با تقلب شهروندی خود را به دست آورده اند از آن ها گرفته است.

مراسم قسم خوردن شهروندی در کانادا

جیسون کنی، وزیر شهروندی و مهاجرت دولت هارپر، گفته بعضی ها به مشاورانی پول می دهند و به کمک آن ها در حالی شهروندی را به دست می آورند که اصلا در کشور زندگی نمی کنند.
بسیاری وکلای مهاجرت می گویند با این که با لزوم مقابله با «تقلب» موافقند اما نگرانند که اولا افرادی بی گناه که ناآگاهانه دست مشاوران و وکلای بد افتاده اند آسیب ببینند و ثانیا اگر وزارتخانه منابع خود را صرف این فعالیت ها کند رسیدگی به پرونده های متعدد عقب مانده باز هم بیشتر عقب بیافتد.
کنی جمعه ی هفته ی گذشته در کنفرانسی خبری در مونترال گفت این بزرگترین «اعمال قانون» در مورد مهاجرین در تاریخ کانادا است.
او در ضمن با تاکید بر این که تا به حال شهروندی ۲۱۰۰ نفر به جرم «تقلب» سلب شده است، گفت ۴۴۰۰ نفر مقیم دائم نیز در حال بازرسی توسط دولت هستند. به گفته ی وزیر دولت هارپر، ۱۴۰۰ نفر از این تعداد در نتیجه ی اقدامات دولت از خیر دریافت شهروندی گذشته و تقاضای خود را پس گرفته اند.
بعضی کارشناسان می گویند این اقدامات کنی به دادن تصویر منفی از مهاجران می انجامد.

جیسون کنی وزیر مهاجرت کانادا

آدری مکلین، استاد حقوق دانشگاه تورنتو، در گفتگو کندین پرس گفت: «تاکیدی واقعی بر تمامی جنبه های منفی مهاجرین و پناهنده ها و بی توجهی به مشارکت های آن ها و مسئولیت کانادا نسبت بهشان» در جریان است.
کنی اما گفت دولتش قصد ندارد علیه «مهاجرین مشروع» کاری انجام دهد.
وزیر مهاجرت اعلام کرد: «قصد ما این نیست که روند شهروند شدن افراد مطیع قانون را دشوار کنیم. ما روندی بسیار منصفانه و به نسبت آسان داریم اما کل مساله این است که به خاطر کسانی که به طور قانونی شهروندی را کسب می کنند ما باید از ارزش آن حفاظت کنیم.»