در طب سنتی و مدرن از برگ انجیر برای درمان بسیاری از بیماریها مانند سینه پهلو، زگیل های آلت تناسلی، سیروز کبدی، فشار خون بالا و عوارض پوستی مخصوص زخم و جراحت پوست استفاده می شود.

عامل مهم موجود در برگ انجیر که سبب درمان بسیاری از بیماریها می شود همان عصاره یا شیره برگ انجیر است.

خاصیت جدید شناخته شده برگ انجیر، قدرت پایین آوردن قند خون آنست که اخیراً از نظر علمی ثابت گردیده است. افرادی که به بیماری قند نوع دو دچار هستند و از عصاره و یا برگ تازه انجیر مصرف می کنند، به تدریج می توانند از مقدار داروهای شیمیایی و انسولین برای کنترل قند خون کم نمایند، زیرا عصاره ی برگ انجیر نه تنها در سوخت و ساز قند خون موثر است، بلکه در ترشح انسولین توسط غده لوزالمعده نقش دارد. از دم کرده برگ تازه انجیر به صورت چای می توان برای کنترل قند خون استفاده نمود.


حال که صحبت از برگ انجیر شد اجازه دهید مختصراً از انجیر بگوییم و رابطه ی آن را با سلامتی و بهزیستی بررسی نماییم. در بین میوه ها، انجیر دارای بالاترین و با کیفیت ترین فیبر و کلسیم است. آنتی اکسیدانها و ملین طبیعی که در انجیر وجود دارد مقام مخصوصی به این میوه می دهد. انجیر همچنین حاوی مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم، منیزیوم، منگنز، مس، ویتامین های C,B,A K, و در ضمن اسیدفولیک (نوعی ویتامین B ) ، سدیم و روی می باشد.

انجیر خواب آور است و ترکیبات موجود در آن سبب استحکام استخوان ها شده و در ضمن بهترین داروی طبیعی درمان یبوست می باشد. انجیر از شدت اسید داخل معده کم نموده و غذای مفیدی است برای خانم های باردار. عصاره ی مخصوص موجود در انجیر علاوه بر خاصیت مهم بهزیستی و سلامتی در تقویت قدرت جنسی شخص نیز نقش دارد. در طب سنتی از عصاره برگ انجیر برای درمان ناهنجاریهای قلب و عروق، بواسیر، پایین آوردن فشار خون، عفونت های قارچی پوست و ناخن ها، زخم دستگاه گوارش و بیماری زونا استفاده می شود.


نقش نوعی اسید امینه گیاهی در کاهش فشار خون


ژورنال علمی Circulation مقاله ی جالبی را منتشر نموده که نشانگر نقش موثر و مهم اسید امینه گلوتامیک اسید Glutamic در تقلیل فشار خون بالا است. اکثر پروتئین های گیاهی حاوی مقدار قابل توجهی از این اسید امینه می باشند و نقش آن در بهزیستی و سلامتی بدن مسلم گردیده، ولی این اولین بار است که گروهی از پژوهشگران چند کشور دنیا پس از تحقیقات علمی دامنه داری دریافته اند که این ماده حیاتی می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد و در نتیجه از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری کند.

پژوهشگران این بررسی جالب تاکید می کنند که فقط گلوتامیک اسید طبیعی می تواند در تقلیل فشار خون موثر باشد و هنوز هیچ مطالعه علمی بر روی نوع مصنوعی این اسید امینه و فشار خون به عمل نیامده و به همین منظور نباید بدون مشورت پزشک متخصص به مصرف نوع مصنوعی آن اقدام نمود.

با وجودی که حدود ۱۸ درصد پروتئین های حیوانی حاوی این اسید امینه هستند و مقدار آن در پروتئین های گیاهی بیشتر از ۲۳ درصد می باشد، منبع گیاهی این ماده غذایی است که در پایین آوردن فشار خون موثر است.

در این پروژه تحقیقاتی حدود ۴۷۰۰ نفر از سراسر دنیا شرکت داشته اند و کلیه عادات غذایی و روش زندگی آنها به دقت مطالعه شده است. غذاهای سرشار از اسید امینه گلوتامیک افراد تحت مطالعه عبارت بودند از انواع حبوبات و غلات، محصولات سویا و برنج. به عبارت دیگر افرادی که از این دسته غذاها مصرف می نمودند به طور وضوح خیلی کمتر به عارضه فشار خون بالا دچار بودند و در نتیجه میزان مرگ و میر زودرس به علت عارضه فشار خون بالا و بیماریهای قلب و عروق در آنها خیلی پایین تر گزارش شده است. شاید یکی از این دلایل مهم پایین بودن میزان عارضه فشار خون و بیماریهای قلبی در کشورهایی که مردم آن بیشتر از پروتئین گیاهی مصرف می کنند وجود همین اسید امینه ضروری و مهم است.


چه افرادی بیشتر در معرض بروز پوکی استخوان قرار دارند


پوکی استخوان یا استئوپوروز بیماری به ظاهر ساکتی است که به تدریج موجب پوکی استخوانها شده و با ایجاد شکستگی در آنها نه تنها مرگ و میر زودرس را موجب می گردد، بلکه در زمین گیر کردن درصد بالایی از مردم، مخصوصا بزرگسالان نقش دارد. در زیر افرادی که بیشتر از همه در معرض بروز این بیماری قرار دارند ذکر می گردد:

ـ افراد مسن

ـ خانم ها

ـ افرادی که جثه کوچک دارند

ـ سفیدپوستان

ـ افرادی که سابقه شکستگی استخوان دارند؛

ـ افرادی که به هر دلیلی بدنشان را می پوشانند و کمتر در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند؛

ـ افرادی که میزان هورمونهای جنسی بدنشان کم است؛

ـ افرادی که فعالیت بدنی ندارند؛

ـ افرادی که از مصرف لبنیات دوری می کنند و به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D به بدنشان نمی رسد؛

ـ افرادی که در مصرف قهوه و غذاهای کافئین دار زیاده روی می کنند؛

ـ افرادی که به مصرف سیگار و الکل عادت دارند؛

ـ افرادی که به بیماریهای سوءتغذیه دچار هستند یا به عارضه درد مفاصل مبتلا می باشند؛

ـ افرادی که مجبورند در درازمدت بعضی از داروها مانند استروئیدها را استفاده کنند؛

ـ و بالاخره افرادی که در خانواده آنها سابقه بیماری استخوانها و استئوپوروز وجود دارد.

پس اگر یک یا چند عامل ذکر شده در بالا را در خود می بینید بهتر است بیشتر مراقب روش زندگی و تغذیه خود باشید تا کمتر به این بیماری خسته کننده و خطرناک دچار شوید.



بهتر است باور کنید


اگر از من بپرسید بهترین و با کیفیت ترین منبع غذایی آهن چیست، نمی گویم گوشت قرمز و جگر، بلکه می گویم کشمش، زیرا این میوه حاوی مقدار زیادی آهن با کیفیت بالاست و در ضمن در مقایسه با قیمت گوشت قرمز و جگر بسیار ارزان تر، فراوان تر و در هر گوشه دنیا وجود دارد. یک فنجان کشمش حاوی ۲۶ میلی گرم آهن است و تقریبا ۳۲ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن یک شخص میانسال را تامین می کند.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com