شعله ای که در دل سقراط نهان بود او را به هلاکت رساند. افکار و عقاید این فیلسوف، تهدیدی برای دولت وقت محسوب می شد.

شهروند ۱۲۵۳ پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹


“دهانت را می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم

دلت را می پویند مبادا شعله ای در آن نهان باشد.” (احمد شاملو)


شعله ای که در دل سقراط نهان بود او را به هلاکت رساند. افکار و عقاید این فیلسوف، تهدیدی برای دولت وقت محسوب می شد. او را به محاکمه کشاندند تا اظهار ندامت کند و از نشر افکارش دست بردارد. پس جام شوکران را به دستش دادند تا آن را با دست خود بنوشد. شاگرد باوفایش، افلاطون که در آن زمان ۲۷ سال بیش نداشت علائم حاصله را درج کرد: سستی و ضعف شدید از پاها شروع شد و کم کم به اعضای بالاتر سرایت کرد. لرز شدید او را فرا گرفت تا جایی که بی حسی از پاها به زانو، کمر و بالاخره به سینه رسید، ریه ها را از کار انداخت و بالاخره این دانشمند یونان باستان دار فانی را وداع گفت.

شوکران، Conium Maculatum ، گیاهی است از خانواده جعفری که بر روی برگهای آن لکه های قرمز رنگی به چشم می خورد. گویی خون سقراط باشد. این گیاه در مناطق مرطوب می روید، پس در اطراف دریای مدیترانه در اروپا و جنوب آفریقا به وفور دیده می شود. یونانیان و ایرانیان باستان از خاصیت دارویی این گیاه مطلع بوده اند. مراحل رشد و نمو Conium در طبیعت شبیه رفتار و علائمی است که در فرد بیمار عارض می شود. این گیاه پس از گرده افشانی، انرژی خود را از دست داده، سفت و سخت شده در خاتمه جمع می شود و چروک می خورد، درست مثل بیمارانی که به تدریج انرژی خود را از دست داده، سست و ضعیف می شوند، احساس بی حسی می کنند و ممکن است از خشکی عضلانی و اسپاسم ماهیچه ای رنج ببرند و نهایتاً مغز نیز جمع می شود، پریشانی در ادراک و فراموشی عارض می گردد. از آنجایی که همیوپاتی از طریق مشابه درمانی یا Like Cures like عمل می کند، از همین خاصیت این گیاه استفاده کرده، از آن مرهمی برای اختلالات عضلانی و عصبی ساخته است.


سستی عضلات


این مرهم که به Conium معروف است و از شوکران گرفته شده است می تواند بیمارانی را که دچار ضعف و بی حسی های بالارونده می باشند، درمان نماید. کسانی که در پاهای خود احساس خمودی، سنگینی و سستی می کنند، به طوری که این حس در طول زمان به زانو، کمر، دستها و بازوها می رسد، می توانند از خاصیت دارویی این گیاه بهره جویند. در بعضی از افراد ضعف عضلانی ابتدا به صورت خفیف در پاها پدید می آید. پاها موقع راه رفتن کشیده می شود و هنگام بالا و پایین رفتن از پله سنگین می شود. احساس ضعف شدید، پس از مدتی تبدیل به فلج کامل می گردد. مثل حالتی که در بعضی از انواعM.Sیا Fibromyalgia مشاهده شده است.


سرطان


خشکی و عدم انعطاف نه تنها در عضلات و اعصاب، بلکه گاهی در غده ها، بافت پیوندی و یا پوست نیز دیده می شود که نهایتاً منجر به بروز سرطان می شود. ریشه و علت این سفتی و سخت شدگی را می توان در شوک های عاطفی ناشی از مرگ عزیزان، ورشکستگی مالی و یا شوک فیزیکی حاصله از ضربه ی محکم مثلاً در تصادفات یافت. پس به راحتی می توان نتیجه گرفت که Conium در درمان غدد سفت سرطانی موثر می باشد. همیوپاتها به تجربه مشاهده کرده اندکه این دارو در درمان و پیشگیری سرطان سینه اهمیت بسزایی دارد. با اینکه بعضی از صاحب نظران ریشه سرطان را ناشی از شوک های عاطفی می دانند، ولی سرکوب عواطف و غرایز طبیعی را نباید نادیده گرفت. هنگامی که به خاطر شرایط محیطی، مذهبی و یا خانوادگی، افراد مجرد و یا بیوه، غرایز جنسی را در خود سرکوب می کنند سلولهای سرطانی مجال رشد و نمو می یابند. در چنین حالتی Conium یکی از موثرترین داروها می باشد.


فراموشی و افسردگی


سرکوب غرایز جنسی، سرچشمه بسیاری از ناراحتی ها و منجمله اختلالات دستگاه عصبی می باشد. سفتی و خشکی اعضا باعث سردی و خشکی روحیه می گردد و فرد پس از مدتی خود را از جامعه کنار می کشد که اگر درمان نشود به انسانی غمگین، وسواسی، متعصب و دگم تبدیل می شود. گاهی در بعضی از افراد سستی عضلات و ضعف اعصاب منجر به ضعف حافظه، بی تفاوتی و آشفتگی ذهن می گردد و به مرور زمان پیری زودرس عارض شده، فرتوت و رنجور می شوند، دیگر چیزی برایشان مهم نیست، به کسی دل نمی بندند و در خاتمه حتی فکر و ذهن شان از کار می افتد، در چنین حالتی نیز مرهم Conium که از شوکران گرفته شده می تواند بیمار را به سلامتی بازگرداند.


روش همیوپاتی


پس همانطور که دیده شده Conium در درمان بیماری های مختلف نظیر اختلالات غدد، ناراحتی های عصبی ماهیچه ای مثل M.S. و پوستی نقش مهمی دارد. ولی باید به یاد داشته باشیم که همیوپاتی فلسفه ای است که کلی نگری را توام با جزیی نگری، هر دو را با هم در نظر می گیرد. کلی نگری یعنی کل بیمار در نظر گرفته می شود. تمام علائم جسمی، روحی و روانی، اعم از شیوه ی زندگی، نوع تغذیه، مقدار فعالیت و طبع بیمار را ارزیابی می کند. منظور از جزیی نگری این است که علائم هر بیمار منحصر به فرد است بنابر این داروی او منحصر به فرد است و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. مثلا زانو درد شما با زانو درد دوست شما متفاوت است. ممکن است او با راه رفتن بدتر شود ولی شما هر چه بیشتر و تندتر راه بروید برایتان بهتر باشد ولی در عوض به محض اینکه می نشینید و در حال استراحت هستید درد خودش را بیشتر نشان می دهد. بنابر این دارویی که شما را به سلامتی سوق می دهد با دارویی که باید دوست شما مصرف کند متفاوت خواهد بود. پس در مورد بیماریهای مزمن باید از خوددرمانی بپرهیزید و به یک پزشک باتجربه مراجعه فرمایید.

روش تهیه داروهای همیوپاتی را Potentization گویند؛ یعنی موادی که خاصیت دارویی دارند، مثل Conium را در چندین مرحله رقیق می کنند. پس از هر بار رقیق کردن به آن ارتعاش می دهند تا خاصیت دارویی آن کامل شود. این مراحل را گاهی تا دهها، صدها و هزاران بار تکرار می کنند تا دوز (dose)های متفاوت به دست آید و از هرگونه عارضه جانبی در امان باشد. این داروها همه طبیعی بوده، منشا آنها از گیاهان، حیوانات و مواد کانی می باشد و بدون اینکه هیچگونه مواد افزودنی داشته باشد به بدن کمک می کند تا خودش بتواند خودش را ترمیم نماید. داروهای همیوپاتی مثل کاتالیست بر روی فعل و انفعالات شیمیایی بدن اثر کرده آن را به سلامتی باز می گرداند.


* سهیلا تولایی، متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.